Titta

UR Samtiden - Genusmaraton 2016

UR Samtiden - Genusmaraton 2016

Om UR Samtiden - Genusmaraton 2016

En heldag om genus på Mittuniversitetet i Sundsvall. Forskare och akademiker talar om sin forskning som relaterar till genus. Inspelat den 18 februari 2016. Arrangör: Mittuniversitetet.

Till första programmet

UR Samtiden - Genusmaraton 2016: Rätt person på fel ställe?Dela
  1. Tack så mycket.

  2. Jag är helt enkelt intresserad av
    hur folk har det på jobbet-

  3. -när man pratar om arbetsvillkor,
    hälsa och sjukfrånvaro.

  4. Jag ska prata om arbetsmiljöforskning
    och arbetsvillkor generellt.

  5. Den här tekniken...

  6. När man tittar på
    utvecklingen i de här frågorna-

  7. -kan man bli fundersam över
    hur vi ska nå ett hållbart arbetsliv-

  8. -där alla grupper har möjlighet
    till goda arbetsvillkor-

  9. -arbetsrelaterad hälsa och låg
    sjukfrånvaro. Det är det vi vill ha.

  10. Då är frågan
    vilken plats man ska vara på då.

  11. Hållbarhet förutsätter jämlikhet,
    i nån mening-

  12. -om alla ska ha den här möjligheten.

  13. Som vi vet finns det
    väldigt systematiska skillnader.

  14. Det här är en illustration av det,
    sjuktal för kvinnor och män-

  15. -där vi har kvinnor i toppen,
    män i botten och totalen i mitten.

  16. Vi vet också... När vi tittar på
    hur det har förändrats-

  17. -när det gäller arbetsvillkor över
    tid vet vi att skillnaderna ökar.

  18. De som har haft det ganska bra
    har fått det bättre.

  19. De som har haft det dåligt
    har fått det sämre.

  20. Det här gapet, ojämlikheten,
    ökar mellan grupper-

  21. -och det har gjort det
    sen slutet av 1990-talet.

  22. Vi vet också att om vi tar kvinnor
    och män i liknande arbetssituationer-

  23. -så ser vi likartade effekter
    på till exempel psykisk hälsa.

  24. För att vi ska komma nånvart
    behöver vi titta på arbetets kontext-

  25. -för att i nån mening
    åstadkomma nån förändring.

  26. Om vi tittar på arbetsmiljöforskning
    och hur vi brukar göra studier...

  27. Vi är duktiga på såna studier-

  28. -men vi har också varit duktiga på
    att titta på de anställda själva.

  29. Bland annat stöder vi oss
    på arbetsmiljöenkäter.

  30. Nu pratar jag om hur vi gör de här
    studierna. Då har ju det dominerat.

  31. Om vi tittar där det står anställd,
    kan vi fylla det med väldigt mycket-

  32. -som vi kan ge råd om:
    "Det här kan du göra som anställd"-

  33. -"för att bidra till en bra
    arbetsmiljö och sköta din hälsa."

  34. Vi vet mindre om vad vi ska stoppa in
    där det står organisation.

  35. Vi har studerat det mindre,
    helt enkelt.

  36. Det jag sysslar med,
    eller gärna vill åstadkomma-

  37. -är ett organisationsperspektiv
    på arbetsvillkor-

  38. -så att vi i nån mening ska fylla
    den rutan med mer än vi kan i dag.

  39. För att göra det...

  40. Det här är...

  41. Arbetsplatser kan vara så himla
    luddigt. Man får sällan en bild.

  42. Jag använder den här för att
    man ska se olika arbetsplatser.

  43. Traditionellt kanske vi tittar mer
    på ringen, och jämför ringarna-

  44. -men mycket hamnar utanför.

  45. För att inkludera mer och få mer
    förståelse för hur vi ska jobba-

  46. -mer organisatoriskt och utveckla
    ett organisationsperspektiv-

  47. -måste vi inkludera den här kontexten
    mer i traditionella enkätstudier.

  48. Hur kan vi göra det?
    Det är en ganska stor utmaning.

  49. Men även teoretiskt,
    hur ska vi koppla ihop kontexten-

  50. -till de rådande teorier som vi har
    om arbetsvillkor och hälsa?

  51. Vi behöver hitta sätt
    att inkludera organisationer-

  52. -både teoretiskt och metodologiskt.

  53. Det har vi försökt göra
    i olika projekt.

  54. Det man kan säga
    att jag har varit involverad i-

  55. -är just att i nån mening synliggöra
    organisationer i arbetsmiljöstudier-

  56. -där man går ut och frågar
    hur anställda har det på jobbet.

  57. De flesta har väl svarat
    på en sån enkät nån gång.

  58. Även att jämföra olika arbetsplatser
    och sätt att organisera.

  59. Hur olika är det egentligen? I vilken
    mån är man olika i lika situationer?

  60. Spelar det nån roll? I vilken mån kan
    vi se att det bidrar till skillnader?

  61. Det gör vi. Vi ser att organisering
    bidrar till skillnader.

  62. Vi ser att olika sätt att organisera
    inom privat och offentlig sektor-

  63. -gör att vi ser skillnader
    i arbetsvillkor mellan kvinnor-

  64. -beroende på om man jobbar
    i privat eller offentlig sektor.

  65. Var ska man vara nånstans då?

  66. Det var nån rekommendation,
    där man letade efter friskfaktorer-

  67. -och rekommenderade kvinnor att söka
    sig till mansdominerade verksamheter.

  68. Det här är exempel på
    vilken organisering...

  69. Om vi kokar ner olika resultat, vad
    ser vi är ett bra ställe att vara på?

  70. Man kan konstatera
    några gemensamma faktorer:

  71. Den här organiseringen...

  72. Arbetsplatser som har
    den här typen av organisering-

  73. -främjar goda arbetsvillkor-

  74. -genom en organisering med arenor
    för kommunikation och socialt stöd.

  75. Det är inte att jag raggar
    mitt eget kontaktnätverk personligen-

  76. -utan det finns
    inbyggt i organisationen.

  77. Man kan ha chefsforum, där chefer
    diskuterar med varandra. Den typen.

  78. Det är inte beroende av mig,
    utan det finns på platsen.

  79. Men även att det finns
    en tydlig struktur-

  80. -till exempel
    att ansvar och befogenheter följs åt.

  81. Och att om det är för luddigt,
    för otydligt eller för gränslöst-

  82. -får man en hjälp vid prioriteringar,
    att det finns en struktur för det.

  83. Det är inte upp till mig
    som enskild person att fixa det här.

  84. "Det fixar ju du."

  85. Men också att man har
    en god social arbetsmiljö.

  86. Högt i tak, som man brukar säga,
    både för chefer och anställda.

  87. Det finns en tendens att glömma bort
    att chefer också är anställda.

  88. Med goda villkor kanske de kan fylla
    den rollen och hjälpa sina anställda.

  89. Det är generella kännetecken. Den nya
    regleringen från Arbetsmiljöverket-

  90. -handlar om just organisatorisk
    och social arbetsmiljö-

  91. -och där återkommer det här.

  92. Vi kanske kan undvika arbetsplatser
    med den här typen av organisering.

  93. Ingen kan prata som Robert Nyberg,
    tycker jag.

  94. "Ska jag ensam sköta 98 gamlingar?"
    "Kvinnor kan!"

  95. Och jag tänkte avsluta med att säga-

  96. -att i höstas gav vi ut en antologi
    på institutionen för genusvetenskap-

  97. -med titeln: "Sprickor,
    öppningar och krackeleringar:"

  98. "Nya perspektiv på arbetsmiljö."
    Angelika Sjöstedt Landén-

  99. -Gunilla Olofsdotter
    och jag själv är redaktörer.

  100. Där samlar vi många kloka forskare
    som studerar och visar vad man ser-

  101. -när det gäller arbetsmiljö
    ur ett samhällskritiskt perspektiv.

  102. Den finns tillgänglig för den
    som är intresserad av vidgade vyer-

  103. -och andra perspektiv på arbetsmiljö
    än vad vi har haft hittills-

  104. -som ett komplement för att fånga
    de här samhällsförändringarna-

  105. -som bland annat Magnus
    redogjorde för. Tack.

  106. Textning: Peeter S. Randsalu
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Rätt person på fel ställe?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur mår de anställda på våra arbetsplatser? Malin Bolin som är lektor vid Mittuniversitetet berättar om ökad ojämlikhet mellan olika yrkesgrupper. Sedan 1990-talet har skillnaderna mellan dem som har det bra och dem som har det dåligt på sin arbetsplats ökat kraftigt. Hur kan vi nå ett hållbart arbetsliv? Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbetsliv, Arbetslivssociologi, Arbetsmiljö, Organisationer, Samhällsvetenskap, Sociala strukturer, Sociologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Genusmaraton 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Omvandling och reproduktion av genus

Magnus Granberg är doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och berättar om omvandling och reproduktion av genus i välfärdsarbetares kamp för bättre arbetsvillkor. Hur har till exempel sjuksköterskors strejker sett ut genom tiderna? Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Rätt person på fel ställe?

Hur mår de anställda på våra arbetsplatser? Malin Bolin som är lektor vid Mittuniversitetet berättar om ökad ojämlikhet mellan olika yrkesgrupper. Sedan 1990-talet har skillnaderna mellan dem som har det bra och dem som har det dåligt på sin arbetsplats ökat kraftigt. Hur kan vi nå ett hållbart arbetsliv? Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Ledarnormativitet i krishantering

Erna Danielsson är docent vid Mittuniversitetet och berättar om en undersökning som hon och Angelika Sjöstedt-Landén har genomfört. Det handlar om krishantering på arbetsplatser och vilka värden som förknippas med ledarskap i kriser. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Det könsmärkta företagandet

Hur ett samhälle utvecklas och ser ut påverkar företagandet. Yvonne von Friedrichs är professor vid Mittuniversitet och här går hon igenom hur samhällsstrukturen har förändrat villkoren för företagarna och framförallt småföretagarens villkor. Hon diskuterar också hur normer gör att mäns och kvinnors företagande bedöms olika. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

"Svenskjävlar" att hyra

Svenskar har blivit den nya arbetarklassen i Norge. Gunilla Olofsdotter, docent vid Mittuniversitetet, och Kristina Zampoukos, lektor vid Mittuniversitetet, föreläser om norrmännens syn på svenskar och om villkoren för svenskar i grannlandet. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Berättelsens makt

Vem får höras i det offentliga rummet och vilka sätter villkoren? Hur skapas föreställningar om världen utifrån vem som äger rätten att berätta? Karin Jarnkvist, lektor vid Mittuniversitetet och Anna Molin kultursekreterare på Sundsvalls museum talar här om vikten av att låta alla höras för att få en mer jämställd röst i samhället. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Om vikten av oflyt

Ulrika Schmauch är lektor vid Umeå universitet och talar om ojämlika möjligheter att välja tillhörighet och göra sin röst hörd. Hon berättar om vikten av att vara obekväm och ifrågasätta och att våga ta plats även om man inte ges en självklar plats. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Den hemliga berättelsen

Under många år var berättelsen om kvinnan nedtystad, inlåst och gömd i ett skåp. Åsa Ljungström, tidigare universitetslektor på Mittuniversitetet, hittar berättelsen och gör den offentlig. Här berättar hon om hemligheten och ger etiska perspektiv på berättande. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Allt som finns men inte syns

Varje plats har en historia. Det handlar om människor och städer, men vem har makten att berätta om det förflutna? Journalisten Malin Palmkvist och förläggaren Sara Swedenmark har skrivit böcker om människor på olika platser och berättar här om det. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Analysera kejsarsnitt

Planerade kejsarsnitt har väckt känslor både inom förlossningsvården och i den offentliga debatten och det talas ofta om risker. Det säger Anna Olofsson, professor på Mittuniversitetet, som har studerat diskursen kring kejsarsnitt utifrån en intersektionell riskteori. Här berättar hon om sin analys. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Det ideala "offret"

Våld i nära relationer pratas det oftast om som kvinnomisshandel, där det förutsätts att offret är en kvinna och förövaren är en man. Karin Jarnkvist, lektor vid Mittuniversitetet, har forskat om just detta och hon kan se att det finns offer i alla slags relationer. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Analys av riskpositioner

Susanna Öhman är docent vid Mittuniversitetet och har forskat i riskerna du utsätts för beroende på vilken grupp i samhället du tillhör. Här presenterar hon sin analys. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Unga, jämställdhet och hälsa

Lasse Reinikainen är adjunkt vid Mittuniversitetet och presenterar en undersökning som har gjorts i skolans värld. Undersökningen handlar om jämställdhet och villkoren för de unga i skolan. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Att läsa tystnader

Vad innebär det att vara tyst? Säger man egentligen massor fast det inte hörs? Cecilia Dahlbäck är sociolog och berättar om att kunna höra vad som sägs trots att det är tyst. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Genusmaraton 2016

Tankar kring värdegrund

Ummis Jonsson är ordförande för Saco-S/SULF vid Mittuniversitetet och berättar om sina tankar om jämställdhet. Hon är den första kvinnliga ordföranden. Inspelat den 18 februari 2016 på Mittuniversitetet i Sundsvall. Arrangör: Mittuniversitetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn som brottsoffer

Barns upplevelser av våld i hemmet

Åsa Källström Cater, socionom och forskare vid Örebro universitet, redogör bland annat för skälen till att barn inte vågar berätta om de lider av våld i familjen. Från Internationella brottsofferdagen (IBD) 2014. Inspelat den 21 februari. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMifforadio

Teknik

Inbjudna gäster knackar på hemma hos Balint, Nancy och Fia och pratar om livet och äter något gott.

Fråga oss