Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Himlen är full av regnbågarDela
  1. -Välkommen! I dag är vi i Taiwan.
    -Åh, vi ska leka i snön!

  2. Nej. Kolla!

  3. -Va? Är det salt?
    -Jajamän. Salt och vatten.

  4. -Vad ska vi göra med det här?
    -Vi ska göra regnbågar på himlen.

  5. Med hjälp av forskare får vi se några
    spännande och gigantiska experiment.

  6. -Ska vi ta och duscha lite?
    -Det är ju morgon, så varför inte?

  7. -Kolla det där.
    -Vill du visa mig regnbågen?

  8. -Om man tar dubbla, då?
    -Ballt. Häftigt. Två stycken.

  9. -Kan vi se om vi kan få ihop dem?
    -Till en stor regnbåge? Vi prövar.

  10. Jag har aldrig tänkt på
    att det finns färger i vatten.

  11. -De verkar inte vilja gå ihop.
    -Vet du varför? Det ska vi avslöja.

  12. -Men det är häftigt, eller hur?
    -Ja. Så nu ska vi titta på det här?

  13. Vatten...

  14. -Som vi har i dunkar.
    -Vanligt vatten, alltså?

  15. De borde ju mötas, kan man tycka,
    men det är ett litet trick.

  16. Kolla här. En dunk till.

  17. Saltvatten? Så vi har salt
    i ena dunken och vanligt i den andra.

  18. Jajamän.

  19. Men de möts ju fortfarande inte.
    Varför det?

  20. -Vi kollar lite närmare så får du se.
    -Okej.

  21. -Här har vi vattendroppar.
    -Coolt! En massa olika färger.

  22. -Är det det här som är en regnbåge?
    -Ja, lite. Fast ändå inte.

  23. -Du ska få se.
    -Vackert.

  24. -Okej, nu häller vi vatten i en kopp.
    -Ja, och sen släcker vi i rummet.

  25. Sen lyser vi på vattnet.

  26. Det är rakt, men nåt händer.
    Du flyttar koppen.

  27. -Då bryts ljuset i vattnet.
    -Då böjer den sig. Häftigt.

  28. Nu ser jag färgerna, också.

  29. Precis. När ljusstrålen bryts
    framkommer färgerna.

  30. -Nu har du blandat saltvatten.
    -Sen gör vi samma sak. Kolla här.

  31. -Det blir också en böjning.
    -Ja, men titta här.

  32. -Vi lägger dem bredvid varandra.
    -De böjer sig lite olika, alltså?

  33. -Regnbågen i saltvatten är kortare.
    -Vad häftigt.

  34. Då är vi tillbaka i Taiwan.

  35. -Är det dags för experimentet?
    -Ja. Det här är ett berg av salt.

  36. Det är en gammal saltgruva
    som var den största i Asien.

  37. Jag trodde vi skulle ut i snö igen.
    Men salt är coolt. Ett helt berg?

  38. Ska vi göra på himlen så behöver vi
    ett berg av salt och en hel sjö.

  39. Nu ska vi göra gigantiska regnbågar.
    Hur mycket salt ska de ha i?

  40. Först måste vi fixa vattnet. Vi tar
    2,5 ton salt och 25 000 liter vatten.

  41. Sen tar vi hjälp för att röra om
    och blanda det här.

  42. -De verkar ha kallat in förstärkning.
    -Vi måste ha mycket folk.

  43. -Fjorton brandmän och åtta pumpar.
    -Oj, oj, oj...

  44. Nu är det på riktigt.

  45. -Då ska alla grejerna testas.
    -Ja, nu ska vi göra så här:

  46. Vi placerar pumparna 15 meter upp.

  47. Brandslangarna kan trycka i väg
    vattnet 30 meter upp.

  48. Nu ser vi att de är 15 meter upp.
    Ska vi köra nu?

  49. Nej, solen är på väg ner. Vi vilar
    och gör oss redo för i morgon bitti.

  50. Då är det dags.

  51. Du har väckt mig halv sex
    på morgonen. Varför så tidigt?

  52. På morgonen är solen som bäst
    för det experiment vi ska göra.

  53. -Mellan vilka tider?
    -Sex ska vi vara redo att köra.

  54. -När solen står lågt, alltså?
    -De är pigga där nere. Nu kör vi.

  55. Nu ska vi se om det lyckas.

  56. -Vad är det för vatten i slangarna?
    -Vi börjar med vanligt vatten.

  57. -Jag ser lite, men inte så mycket.
    -Vi kanske måste ändra vinkeln lite.

  58. -Nu börjar det hända grejer.
    -Snyggt!

  59. -Vad sätter de i gång nu?
    -Nu prövar vi saltvatten.

  60. Okej.

  61. Kolla!

  62. Häftigt. Vad händer
    om man laborerar med salthalten?

  63. Vi gör ännu saltare vatten
    och ser vad som händer.

  64. Hur mycket salt blandar de i nu?

  65. 5,5 ton salt på 25 000 liter vatten.

  66. -Dubbelt så mycket som förra gången.
    -Där vill man inte få en kallsup.

  67. Det är bråttom. Solen är låg
    och det är bra förutsättningar.

  68. Jag ser en dubbel regnbåge redan nu.

  69. Nu kör vi det ännu saltare vattnet.

  70. -Wow! Det är tre stycken regnbågar.
    -Kolla, vad coolt.

  71. Det har jag aldrig sett. Häftigt.

  72. Kan du förklara? Ger saltare
    saltvatten ger en mindre båge?

  73. Precis. Det bryts tidigare
    och därför korsar de inte varandra.

  74. Men nu tar vi det super-supersalta
    vattnet och ser vad som händer då.

  75. -10 ton salt till har de blandat i.
    -Kolla här.

  76. De måste snabba sig. Klockan är
    halv åtta. Jag undrar om det går.

  77. -Först har vi en dubbel.
    -Dubbelbågen.

  78. -Är det nu saltare vatten?
    -Det borde bli tre, om det stämmer.

  79. Det är lite svårt att se, men...

  80. -En, två...
    -Jag såg den. Tre stycken!

  81. -Vad är det här för vatten?
    -Ska vi komma upp i fyra regnbågar?

  82. Jag ser fortfarande bara tre.

  83. -Ja, vänta.
    -Går den tredje och fjärde ihop?

  84. Det ser ut som tre. Är det fyra?
    En, två, tre...

  85. -Kolla!
    -Jag ser fyra. Snyggt!

  86. -Fyra regnbågar. Har du sett det?
    -Nej.

  87. Regnbågar av vatten och saltvatten
    blir olika stora.

  88. Häftigt. Ju mer salt det är i vattnet
    desto mer påverkas storleken.

  89. Precis. Det ser vi här.
    Det är fyra olika regnbågar.

  90. -Häftigt. Det visste vi inte i morse.
    -Jag blev lite hungrig också.

  91. -Vad är du sugen på?
    -Nåt med salt.

  92. -Saltlakrits?
    -Nej, saltgurka.

  93. -Titta, regnbågen förföljer oss.
    -Ja. Vackert.

  94. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Ämnen:
Fysik > Väder, Kemi
Ämnesord:
Geofysik, Kemi, Meteorologi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Regnbågen
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStruten

Hur många ballonger behövs för att lyfta en människa?

Lär dig vad som menas med lyftkraft. Hur mycket tyngd ballonger orkar bära verkar bero på vad som är i ballongerna. Luft? Varm luft? Någon lätt gas? Men hur lyfter och flyger då till exempel ett flygplan?

Fråga oss