Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: InomhusmolnDela
  1. Då är det dags för
    "Gigantiska experiment" igen.

  2. -Vad sägs om lite disco?
    -På med musiken, bara.

  3. Nej, vi ska göra rummet fuktigt med
    het ånga och försöka göra ett moln.

  4. -Va? Kommer det att lyckas?
    -Kolla in.

  5. Med hjälp av forskare och ingenjörer
    får vi se gigantiska experiment.

  6. Vilka vackra moln.
    Tänk om man kunde ta på moln.

  7. -Vad är de gjorda av?
    -De ser ut som grädde.

  8. Men det är små, små vattendroppar
    och is, faktiskt.

  9. Det där ser ut som moln.
    Så har man ju gjort.

  10. När det är kallt ute blir andedräkten
    vit, nästan som små moln.

  11. -När det är kallt?
    -Ja. Titta, det är tre grader.

  12. Luften vi andas ut är 36-37 grader,
    som vår kroppstemperatur.

  13. Det är 33 graders skillnad.

  14. -Och då bildas de här molnen?
    -Ja, då blir andedräkten vit.

  15. Men... Vad händer nu?

  16. Vi är inne i ett vanligt rum
    med 20-25 grader.

  17. -Man ser ingenting utanför munnen.
    -Temperaturskillnaden är 10 grader.

  18. 36 i kroppen och 26 inomhus.

  19. Då blir det inga såna där moln.

  20. Så temperaturskillnaden är nyckeln
    till att få molnutandning.

  21. Nu är vi inomhus
    och det händer grejer.

  22. Vi testar detta i ett laboratorium.
    De delar in det lilla rummet i två.

  23. -Jag såg is där, var det rätt?
    -Ja, den ena sidan ska bli kall.

  24. I den andra ställs en värmefläkt.
    Sen sprutar man in fukten.

  25. Imman på rutan,
    kommer den av det här?

  26. Ja, temperaturskillnaden är just nu
    ungefär 40 grader.

  27. Kolla, då kommer molnen.

  28. Fukten och temperaturskillnaden gör
    att vi får moln.

  29. -Ska vi göra ett stort moln inomhus?
    -Ja, här i "Gigantiska experiment".

  30. Ett stort rum ser jag.
    Det byggs för fullt.

  31. Vi har delat upp en tv-studio
    i två våningar.

  32. Den undre är varm
    och den övre är kall.

  33. Temperaturskillnaden var viktig.
    Varför ska vi vara försiktiga?

  34. Vi måste täta och försluta allt
    så att inget läcker ut.

  35. De sätter in fönster.
    Är det tunna plastfönster?

  36. Nej, det är supertjocka fönster
    med dubbla lager.

  37. De har jobbat länge,
    men nu är det klart.

  38. Det är 5 meter högt
    och 6 meter brett.

  39. Och det är 3 meter djupt.

  40. Snacka om gigantiskt experimentrum.

  41. Det är byggt
    så att människor kan gå in.

  42. Nu skjutsar de på nån bräda.

  43. Vi skiljer övervåningen från
    undervåningen med den här brädan.

  44. Den verkar lite tung.

  45. Vi placerar två termometrar
    på olika höjd på båda våningarna.

  46. Hur blir det olika varmt uppe
    och nere?

  47. Nedre våningen har vanlig
    rumstemperatur runt 20 grader.

  48. På övervåningen är det 25 grader,
    men den ska öka till över 60 grader.

  49. Hur gör man det?

  50. Tre värmefläktar ska blåsa ut luft
    som är 300 grader varm.

  51. Vad sa du? 300?

  52. Vi behöver extremt hög värme för att
    värma upp ett så stort rum fort.

  53. Det börjar bli lite imma på rutan.

  54. Vi ska tillsätta lite hett vatten
    så att luften blir fuktig.

  55. Skickas fuktig luft
    till nedre våningen också?

  56. Ja.

  57. Han går in med ett paraply.
    Varför det?

  58. Det är väldigt varmt där uppe.
    När man tar bort brädan-

  59. -kommer det att trilla ner
    varma vattendroppar.

  60. Vi pratar om temperaturskillnaden.
    Hur stor är den nu efter 1,5 timmar?

  61. Temperaturskillnaden
    mellan våningsplanen är 47 grader.

  62. Vi är redo. Nu ska brädan dras bort.

  63. -Nu kör vi.
    -Ta i!

  64. -Varför går det så segt?
    -Luftfuktigheten försvårar det hela.

  65. De måste ta i riktigt hårt!

  66. -Bara de inte har sönder nåt.
    -Nu verkar det funka igen.

  67. Han är redo med paraplyet.
    Men jag ser inget. Eller?

  68. -Det händer inget.
    -Vi chillar lite. Vänta.

  69. Jag kanske ser nåt på vänstersidan.

  70. Kolla. Nu börjar det hända grejer.

  71. -Det har gått en minut. Vad händer?
    -Det börjar bli moln.

  72. Precis där brädan var
    börjar det bli moln.

  73. Det blir bara vitare och vitare.

  74. Vad häftigt. Vi måste se bättre.
    Få se om vi kan fixa till fönstren.

  75. Kolla.

  76. Molnen rör sig
    och blir bara tjockare och tjockare.

  77. Kolla. De stiger uppåt.

  78. Nu har det gått 25 minuter,
    och då ser det ut så här.

  79. Det ser ut att ha stigit ännu mer.

  80. Molnet började bildas där brädan var.
    Sen steg det uppåt.

  81. Ska vi kolla vad temperaturen är
    runt molnet på övervåningen?

  82. Undra vad som har hänt nu. Kolla.

  83. -Du ser. Runt 30-31 grader.
    -Det har sjunkit mycket.

  84. Luften på övervåningen blandas
    med luften på nedervåningen.

  85. Så när varm luft blandas
    med kall luft blir det moln?

  86. -Helt rätt.
    -Vilket häftigt experiment.

  87. -Vad vackert.
    -Vi har skapat ett moln.

  88. Du ville ju ta på ett moln.
    Nu kan du göra det. Ska vi prova?

  89. Lyllos honom som får pilla
    på ett moln.

  90. Undra hur det känns att ha
    sitt alldeles egna moln.

  91. Vad häftigt. Vi har gjort ett moln!

  92. -Det är lite som en dröm.
    -En dröm som gick i uppfyllelse.

  93. Det gick att skapa ett moln inomhus.

  94. Nycklarna var temperaturskillnader,
    och att varm luft blandas med kall.

  95. -Ett häftigt experiment.
    -Tack för att du lärde mig det här.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Ämnen:
Fysik > Väder
Ämnesord:
Geofysik, Meteorologi, Moln, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Fråga oss