Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Extrem balansDela
  1. Välkomna till
    "Gigantiska experiment".

  2. En flygande bil? Vad väntar i dag?

  3. En bil som balanserar på en punkt.

  4. -Det blåser rejält. Är det möjligt?
    -Vi får väl se.

  5. Med hjälp av forskare får vi se några
    spännande och gigantiska experiment.

  6. Vi ska ta olika föremål och försöka
    få dem att balansera på en punkt.

  7. Först en penna. Nej, det gick inte.

  8. -Klockan? Eller boken, kanske?
    -Nej.

  9. Det är svårt att få
    så konstiga föremål att balansera-

  10. -men om man har en grej med stödarmar
    så blir det en annan sak.

  11. -Vad är det?
    -Det är en balansleksak.

  12. -Hur kan den hålla sig uppe?
    -Vikterna gör så att den inte ramlar.

  13. -Kan du förklara lite närmare?
    -Utan vikter ramlar den genast.

  14. Men sätter man dit vikterna
    så står den och dansar lite.

  15. -Så gungningen får den i position?
    -Exakt.

  16. Man kan prova olika positioner.

  17. -Rätt upp...
    -Då ramlar den.

  18. Åt sidan, då? Nej, inte riktigt.

  19. Nedåt funkar.

  20. Ännu mer nedåt?

  21. -Då funkar också.
    -Precis. Det kan vi förklara.

  22. Linjen är i höjd med
    den stående punkten.

  23. -När vikterna är nedanför...
    -Då funkar det.

  24. -När de är ovanför...
    -Inte lyckat.

  25. Vi tittar på kroppen i mitten.

  26. När man lutar den bakåt försöker
    vikterna sätta den på plats.

  27. Vikternas gungning
    ger den rätt position.

  28. Men när vikterna placeras ovanför
    ramlar både vikterna och leksaken.

  29. Så när vikterna sitter lågt hindras
    leksaken från att falla, och tvärtom.

  30. -Kan vad som helst stå så här?
    -Vi provar grejerna igen. Pennan...

  31. -Den står på spetsen.
    -Det funkar.

  32. -Klockan.
    -Vad häftigt!

  33. Allting funkar på en pytteliten yta.

  34. -Nej, där gick det inte.
    -Nej.

  35. Kolla.

  36. -Vikterna orkar inte. Är boken tung?
    -Ja, jag tror att den är för tung.

  37. -Nu tar vi större vikter på 400 gram.
    -Ja.

  38. Nej! Den föll också.

  39. -Vi tar väl ett kilo, då.
    -Okej.

  40. Kolla, det funkar. Den står i sin
    position med hjälp av vikterna.

  41. -Nu vet vi att vikten påverkar.
    -Ja, nu vet vi hur vi ska göra.

  42. Nu fortsätter vi med bilen.

  43. -Här kommer den. En minilastbil.
    -Ja.

  44. Nu ska vi se hur vi ska göra.

  45. Bilen är 3,3 meter lång,
    1,4 meter bred och 1,7 meter hög.

  46. Den väger 700 kilo, och det är på den
    här stålkulan bilen ska balansera.

  47. De har satt dit ett ståltorn.

  48. Det är det vi ska balansera bilen på
    så att den inte hamnar på backen.

  49. Ramarna för vikterna ska stå ut,
    precis som på leksakerna i början.

  50. -Hur stora är armarna med vikterna?
    -Armarna är 4,6 meter långa.

  51. Tornet är 3,5 meter högt.

  52. I de här lådorna
    ska vi kunna lägga vikterna.

  53. Med boken började vi på 400 gram
    och det krävdes ett kilo.

  54. Vi måste nog lägga på mer eftersom.

  55. Just nu väger allt ett ton.

  56. -Ska vi få bilen att...
    -Nej!

  57. -Den kom inte ens upp i luften.
    -Nej, repen lossnar.

  58. -Vad hände? Varför lossnade de?
    -Krokarna höll inte riktigt.

  59. Vi måste tänka om lite.

  60. -Det blev för tungt.
    -Exakt.

  61. Nu knyter vi fast dem kring stålramen
    som vi har satt viktarmarna i.

  62. Då måste vi börja om med annat fäste.

  63. Det tog lite tid innan vi fick
    ordning på grejerna. Solen gick ner.

  64. -Nu är det dags att köra.
    -Nu gäller det.

  65. Kan en bil balansera
    på en enda, liten punkt?

  66. Vi har hittat rätt position och kör
    utan vikter för att se om vi lyckas.

  67. Lyftkranen sänks sakta, sakta ner.

  68. Tänk om de tappar nånting.

  69. Den lutar mycket nu. Snöret är spänt
    och hjulet tar nästan i ställningen.

  70. Vi får nog ta om det här.
    Utan vikter funkar det inte.

  71. Okej. Mata på. Hur mycket vikt?

  72. 174 kilo har satts på varsin sida
    på armarna så nu ska vi se.

  73. Nu borde det funka, tycker jag.

  74. Den lutar lite framåt.

  75. -Nej. 174 räckte inte. Vi får ta mer.
    -Mera tyngd!

  76. -Släng på. 290 kilo på vardera sidan.
    -Herre jösses!

  77. -Det skakar lite nu.
    -Ja, titta vad det blåser.

  78. -Bilen kommer inte i position.
    -Repen har glidit isär.

  79. Vi måste spänna fast dem.

  80. -Vad fiffigt. De använder klämmor.
    -Då glider inte repen ur position.

  81. Nytt försök. Hoppas nu att det går.
    Det lutar fortfarande.

  82. -Samma sak igen. Vad gör vi då?
    -Mera vikt.

  83. Vi har sett att vikten har stor
    betydelse för ett lyckat experiment.

  84. -Det lutar fortfarande. Den faller!
    -Vänta, vänta...

  85. -Kolla!
    -Ja, ser du?

  86. -Kolla!
    -Precis på den lilla punkten.

  87. Lyftkranen börjar sänka lite.

  88. Är det inte samma vikt på båda sidor?

  89. Nej, 330,6 på höger sida
    och 348 på den vänstra.

  90. När ett föremål inte har en helt rund
    form och är lite komplicerad...

  91. ...och när den är så tung, justerar
    man vikten för att hitta balansen.

  92. När balansen har hittats... Ta-da!

  93. -Då står bilen.
    -Häftigt.

  94. Det gäller att hålla koll på vikten.
    När man hittat balansen funkar det.

  95. Bilen balanserar!

  96. -Skulle du våga göra det med din bil?
    -Jag håller på att bygga ett torn.

  97. -Jag har kolla på vikterna.
    -Perfekt!

  98. Tack för i dag. Hej då!

  99. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Extrem balans

Avsnitt 9

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Fysik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Tyngdlagen
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Geggigt ljud

Vetenskapsreportern Agneta försöker göra ett reportage från en bilskrot men störs av allt oljud. Beppe visar i ett enkelt experiment att man inte bara kan höra ljud utan se det också.

Fråga oss