Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: LinjalbilenDela
  1. Välkomna till
    "Gigantiska experiment".

  2. -Vi har laddat upp med linjaler.
    -Ska vi mäta grejer?

  3. Nej, vi ska se om det går att köra
    en bil med hjälp av linjaler.

  4. Det blir häftigt. Kolla!

  5. Med hjälp av forskare får vi se några
    spännande och gigantiska experiment.

  6. Kolla. Vi tar en bräda och böjer den
    för att se vad som händer.

  7. -Pjong! Den studsar tillbaka.
    -Häftigt ljud.

  8. Den studsar tillbaka till den form
    den hade innan vi böjde den.

  9. -Som en trampolin. Är det kartong?
    -Ja. Vad händer då?

  10. Den fladdrar lite, men faller också
    tillbaka till rätt form.

  11. -En svamp?
    -Boing!

  12. -Lite segare.
    -Men den går tillbaka.

  13. -Ska vi äta nu?
    -Jag vet inte. Pudding ser gott ut.

  14. -Oj.
    -Fastnade skeden?

  15. Den dallrar lite,
    men glider tillbaka till samma form.

  16. -Glas, då? Nej, det gick inte.
    -Nej, det går ju inte.

  17. -Men plexiglas funkar.
    -Den var det bra spänst i.

  18. -Den får snabbt tillbaka formen.
    -Ja, verkligen.

  19. Ska vi testa linjalen, nu då?

  20. -Den har ett lustigt sätt att studsa.
    -Ja, den fladdrar upp och ner.

  21. Olika material beter sig olika.
    Vissa kommer tillbaka. Andra inte.

  22. Här ser du alla vi har provat.
    Alla utom glaset får tillbaka formen.

  23. Kan man flytta saker med kraften som
    uppstår när en sak återfår sin form?

  24. Vi provar. Vi tar en linjal
    och den här kuben som väger 800 gram.

  25. -Vi ser vad som händer.
    -Den sitter fast i linjalen, och...

  26. -Nej, den rör inte på sig.
    -Vi får ta i lite mer.

  27. -Vi spänner upp den lite mer.
    -Lite mer kraft. Ja, då rör den sig!

  28. -Vi tar i mer.
    -Den är rejält böjd.

  29. Det går fort och den rör sig längre.

  30. Ju mer böjd linjalen är desto mer
    kraft, och vikten rör sig snabbare.

  31. Helt rätt.

  32. Nu är det en längre linjal.

  33. Ju längre linjalen är,
    desto starkare blir kraften.

  34. Jaha.

  35. -Ska vi flytta nåt större?
    -Gärna.

  36. -En bil?
    -En bil?!

  37. Vi använder en linjal som är en meter
    lång som vi sätter frampå bilen.

  38. Sen snurrar vi upp den och får kraft
    när den böjs. Vad tror du om det?

  39. -Så linjalen är hopkopplad med bilen?
    -Exakt.

  40. Den är jättespänd.
    Kraften är 21 newton, ungefär 2 kilo.

  41. Det är ungefär som två mjölkpaket.

  42. Okej.

  43. -Nu börjar hjulen rulla. Det funkar!
    -Absolut.

  44. -Hjulen snurrar.
    -De har bra fart.

  45. -De rullar ganska länge.
    -Ja.

  46. -Men vi stannar inte där.
    -Ju längre linjal desto större kraft.

  47. -Nu tar vi en linjal på tre meter.
    -Nu börjar den räta ut sig.

  48. Kolla, nu går det snabbare.
    Snabbare och snabbare...

  49. -Det går fortare och fortare.
    -Riktigt bra fart.

  50. Enmeterslinjalen gör att bilen
    går snabbare i starten-

  51. -men tremeterslinjalen gör att den
    fortsätter att accelerera och rulla.

  52. Just det. Det är ju häftigt.
    Den snurrar faktiskt fortfarande.

  53. Vi provar om två linjaler
    ger oss dubbelt så mycket kraft.

  54. -Hur långa är linjalerna?
    -En meter.

  55. Då börjar de snurra. Kolla,
    de dubbla linjalerna går jättefort.

  56. Vilken speed de har, de till höger.

  57. -Det är snabbare med dubbla linjaler?
    -Exakt.

  58. Dubbla lager linjaler
    gör att du får ut dubbla kraften.

  59. Vi har bra förutsättningar. Ska vi
    starta det gigantiska experimentet?

  60. Det gör vi.

  61. -Oj. Det ser ut som en flygplats.
    -Vi måste ha en lång raksträcka.

  62. -Och så linjaler. Hur många?
    -Vi använder tio enmeterslinjaler.

  63. De är ordentligt fastspända
    i varandra och på bilen.

  64. Nu spänner vi upp dem.

  65. -Det där ser kraftfullt ut.
    -Kolla...

  66. Vi har kallat in
    en riktig rallychaufför.

  67. Ett proffs? Vad väger den som kör?

  68. Bilen och föraren
    väger 87 kilo tillsammans.

  69. Nu ska vi se om linjaler
    kan driva en bil. Den rör sig.

  70. Inte så mycket som vi hoppades.

  71. -Har den stannat? Nej, den rör sig.
    -Lite grand, men det gick inte fort.

  72. Nej. Det ser ut som att linjalerna
    börjar gå tillbaka, men den stannar.

  73. De orkar inte. Det behövs mer kraft,
    för det räcker inte riktigt till.

  74. -Linjalerna har inte rätats ut.
    -Nej.

  75. -Vad gör vi då?
    -Större är bättre.

  76. Exakt. Nu kör vi 50 linjaler.

  77. -Tillsammans väger de 21 kilo.
    -Oj.

  78. -Jag hoppas att de är starka.
    -Det gäller att säkra och spänna.

  79. Nu ska vi ha kraft.
    Vi snurrar och snurrar.

  80. -Nu börjar de böja sig.
    -Ja.

  81. Jobba, jobba, jobba. Oj!

  82. -De får slita. Där finns det kraft.
    -Det ser riktigt starkt ut.

  83. -Nu har vi chauffören på plats.
    -Nu väger allt 104 kilo.

  84. Kom igen.

  85. Dags för experimentet.

  86. -Där kör vi!
    -Starten har gått.

  87. -Kolla, vilken fart.
    -Den rullar! Nu går det snabbt.

  88. Titta, linjalerna börjar räta ut sig.

  89. -Det är bra tryck i bilen nu.
    -Ja, riktigt bra. Kolla.

  90. -Det funkar ju.
    -Det går ju jättebra.

  91. -Tio-metersstrecket på nio sekunder.
    -Linjalerna fortsätter räta ut sig.

  92. Tjugo meter nu
    och bilen fortsätter rulla.

  93. Linjalerna närmar sig ursprungsläget,
    men vi rullar fortfarande.

  94. -Den rullar lite till.
    -Hur långt kan vi nå?

  95. Där är det stopp. Men vad häftigt!

  96. Experimentet lyckades och vi kan
    konstatera en bil som väger 104 kilo-

  97. -kan köras med hjälp av 50 linjaler.

  98. -Men hur långt kom vi?
    -Vi mäter.

  99. -Nu ska vi se. Det blev 28,07 meter.
    -Häftigt!

  100. Medelhastigheten
    var 3,9 kilometer i timmen.

  101. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Linjalbilen

Avsnitt 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Elasticitet, Materiallära, Naturvetenskapliga experiment, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Gör din egen blixt

Agneta vill prata om all fysik som finns i en bilmotor, men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Beppe testar om det går att göra en egen blixt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Geggigt ljud

Vetenskapsreportern Agneta försöker göra ett reportage från en bilskrot men störs av allt oljud. Beppe visar i ett enkelt experiment att man inte bara kan höra ljud utan se det också.

Fråga oss