Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Den mänskliga tv-skärmenDela
  1. Så många människor!

  2. Ja, totalt är det 270 personer
    du såg komma in där-

  3. -och alla håller i paneler
    med tre olika färger.

  4. -Rött, grönt och blått.
    -Varför det?

  5. Jo, med de färgerna
    kan man göra en massa olika färger.

  6. Det ska vi titta på
    lite närmare i dag.

  7. Som vanligt
    i "Gigantiska experiment"-

  8. -ska vi lära oss om vetenskap.

  9. Vi tittar lite närmare.
    Vi förstorar upp 20 gånger-

  10. -och kollar hur det ser ut
    på bildskärmen och färgerna.

  11. -Men texten är ju vit.
    -Ja, men om vi zoomar in lite mer.

  12. Kolla här!

  13. Kolla, det händer nåt.

  14. Det är inte vitt.
    Det är ju rött, grönt och blått!

  15. Men så blir det ju vitt.
    Vad konstigt!

  16. -Kan vi titta på mer färg?
    -Ja, vi kollar in den här blåaktiga.

  17. Wow!

  18. Den är ju inte heller bara blå.

  19. -Det är ju grönt och blått.
    -Precis!

  20. Du ser,
    där lyste bara två färger av de tre.

  21. Och det gula här också. Kolla!

  22. -Va, bara grönt och rött?
    -Vi tar den rosa, så får du se också.

  23. Det här är ju superhäftigt.

  24. Rött och blått!

  25. Kombinerar man rött, blått och grönt
    kan man skapa en massa olika färger.

  26. De här små rutorna
    kallas ju pixlar-

  27. -och är det som bildskärmar
    är uppbyggda av.

  28. Det är det minsta som är på skärmen
    och ser ut ungefär så här.

  29. Vad gör du nu? Förklara. Jag ser de
    tre färgerna, men får inte ihop det.

  30. Till vänster ser du de små pixlarna.

  31. Vi förstorar upp dem.

  32. Vi gör det här 330 gånger större.

  33. Hänger du med?
    Det till höger, panelen vi har byggt.

  34. Så ser en pixel ut,
    fast här är den 330 gånger större.

  35. Ska vi ut?

  36. Ja, jag vill ju göra saker tydliga
    och stora, så nu går vi ut.

  37. Platsen är 20 000 kvadratmeter stor,
    ungefär som tre fotbollsplaner.

  38. -Och nu kommer det folk in.
    -Med jättepixlarna vi byggde.

  39. Jag har fixat fram 30 personer
    som ska hålla i dem-

  40. -och två som ska visa flaggor
    för de färger som ska lysa.

  41. Vi ska testa det i ett experiment
    för att förstå lite bättre.

  42. Okej. Spännande!

  43. Vi tänker göra lite olika färger:
    vitt, gult, ljusblått och rosa.

  44. -Okej.
    -Vi ställer kameran 8 m ifrån...

  45. ...för att pröva om det funkar.

  46. Okej, då börjar vi alltså
    med alla tre färger nu, då?

  47. Vad spännande...

  48. Nu kör vi!

  49. Rött, grönt, blått.

  50. Men det blir ju inte vitt
    som den vita texten vi såg.

  51. Vi prövar att backa en liten bit
    så att färgerna flyter ihop-

  52. -precis som det gör på en bildskärm.

  53. Ja, men det är jättelångt.
    Ungefär hur långt då?

  54. 143 m.

  55. Blått och kanske lite grönt,
    men det är definitivt inte vitt.

  56. Nej, och där har vi trapporna.

  57. Vi går upp på taket, vi testar det.
    Vi knallar upp dit, riggar kameran-

  58. -och ser om vi lyckas bättre då.
    Det blir då ungefär...

  59. 267 m fick vi det till.

  60. Nu är vi verkligen långt borta.
    Nu är det ett gigantiskt experiment!

  61. Tänd panelerna!

  62. Ser du...?

  63. Jag har lite svårt att se.

  64. -Och inte bara du.
    -Vad ska vi göra?

  65. Vi får helt enkelt kalla in mer folk.

  66. -Jag gillar ju när det blir större.
    -Oj, hur många har du kallat hit?

  67. 270 stycken fick jag tag i.

  68. Häftigt!

  69. De får testa att bygga en bildskärm.
    Vi ställer upp dem på rad-

  70. -med mellanrum. Alla håller upp
    panelerna mot kameran.

  71. Då ska vi se om det här funkar.
    270 stycken. Inte dåligt!

  72. Riktigt bra jobbat!

  73. Du ser strecken på backen.
    Det är 7 m mellan varje streck.

  74. 270 personer med paneler-

  75. -med de tre olika färgerna.
    Få se om vi får ordning på det.

  76. Det ser lovande ut, tycker jag.

  77. -Kameran är redo.
    -267 m bort.

  78. Flaggorna i luften.

  79. -Okej.
    -Gänget är redo.

  80. Nu kör vi och kollar vad som händer.

  81. -Alla tre färger upp nu, va?
    -Jajamän!

  82. Rött, grönt och blått.

  83. Frågan är nu:
    Kommer jag att se det vita på håll?

  84. Nu börjar det hända grejer.

  85. Ja, jag ser ju...lite blått.

  86. Blått är det!

  87. Ja, lite väl blått.

  88. Vi zoomar in och mörkar runtom
    och ser om det blir tydligare.

  89. -Blir det, det?
    -Ja, men det är blått, inte vitt.

  90. Alla tre färger lyser på på panelen.

  91. Den blå lampan
    är kanske för stark.

  92. Vi tar bort en rad med blå lampor
    och ser om det händer nåt då.

  93. -Så att den lyser lite svagare?
    -Precis.

  94. Nu är det dags igen.

  95. En rad blå borta.

  96. En kvar. Det borde bli svagare.

  97. -Ja, vad tycker du?
    -Jag är inte riktigt säker...

  98. Ska vi jämföra
    med det vi hade tidigare till höger?

  99. Det är vitare än förut.

  100. Ja, nu är det lite mer
    åt det vita hållet.

  101. Zoomar man in som vi gjorde
    med bildskärmen, ser man tre färger.

  102. Zoomar ut, som man gör när man
    sitter långt ifrån en bildskärm.

  103. -Då är det ju vitt.
    -Eller hur?

  104. -Vad häftigt. Det funkar! Igen?
    -Ja, med lite olika kombinationer.

  105. Okej, grönt och rött nu.

  106. Nu gäller det att gömma den blå.
    Vad blir det för färg, då?

  107. -Vad tror du?
    -Jag vet. Kolla här, får du se.

  108. -Nu ser man direkt. Det blir ju gult!
    -Jäpp! Snyggt, va?

  109. Om vi tar bort grönt,
    och bara tänder blått och rött?

  110. Då får vi en annan färg.
    Kolla in det här!

  111. Wow! Väldigt snygg!

  112. Nu tänder vi bara blått och grönt.

  113. Spänningen är total!

  114. Och det blir vilken färg, då?

  115. -Kolla, det blir ju blått.
    -Jajamän!

  116. Vi försökte göra en enorm bildskärm-

  117. -med 270 paneler.

  118. Vi förstorade upp de små pixlarna
    330 gånger till panelerna-

  119. -och gjorde en bildskärm.
    På 267 m avstånd-

  120. -bildade de tre färgerna,
    rött, blått och grönt-

  121. -alla färger vi ser på en bildskärm.

  122. -Häftigt, va?
    -Riktigt häftigt. Nu fattar jag!

  123. Grymt!

  124. -Tack för i dag.
    -Hej då!

  125. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Fysik, Färger, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Optik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Geggigt ljud

Vetenskapsreportern Agneta försöker göra ett reportage från en bilskrot men störs av allt oljud. Beppe visar i ett enkelt experiment att man inte bara kan höra ljud utan se det också.

Fråga oss