Titta

Vem bor i mormors hus? - teckenspråk

Vem bor i mormors hus? - teckenspråk

Om Vem bor i mormors hus? - teckenspråk

Sara och John blir nyfikna på ett hus som står lite avsides på mormors tomt. Ingen har bott i huset på länge, men stämmer det? Varje gång barnen går dit hittar de nya spår efter att någon varit där och spänningen stiger. Serien vänder sig till yngre barn som har en begränsad kunskap i teckenspråk. Varje avsnitt är uppbyggt för att öka ordförståelse och ordförråd hos den som tittar.

Till första programmet

Vem bor i mormors hus? - teckenspråk : BokstavslekDela
  1. Men nu står det tomt.

  2. Jag kan skrämma dem.
    Jag klär ut mig till ett spöke.

  3. Då vill de inte komma tillbaka.

  4. Jag är Sara.

  5. Jag är John.

  6. Jag är Nova.

  7. -Kom.
    -Jag vill inte.

  8. Det är ingen fara.
    Det finns inget spöke. Kom.

  9. En sol? Minns du skedarna i köket
    som såg ut som en sol?

  10. Kom och titta här.

  11. Och så var det en sol
    på spegeln också.

  12. -Det måste finnas ett spöke här.
    -Men vem ritar solar? Varför?

  13. Spöken brukar inte rita.

  14. -Vi kan fånga spöket!
    -Hur fångar man ett spöke?

  15. Vi tar på lakan och lockar fram det.

  16. -Då vill spöket bli kompis med oss.
    -Ja.

  17. Med den ska jag rita ögon
    av två svarta cirklar.

  18. -Så där, ja. Jag är klar.
    -Bra. Nu ska jag ta en sax.

  19. Jag ska klippa
    så att vi kan se igenom.

  20. Jag har en idé till en lek.

  21. Jag ska berätta en spökhistoria
    med mitt namn, John.

  22. Lång korridor. Jag tittar i kikaren
    och ser flugor surra omkring.

  23. Jag smäller till och äter upp den.

  24. Lång korridor.

  25. Jag tittar i kikaren
    och ser flugor surra omkring.

  26. Jag smäller till och äter upp den.

  27. Vad häftigt! Jag berättar också en.
    Sara.

  28. Fullmånen lyser. Ett huvud passerar.

  29. Fotsteg efter fotsteg...
    Snabbare och snabbare till dig!

  30. Fullmånen lyser. Ett huvud passerar.

  31. Fotsteg efter fotsteg...
    Snabbare och snabbare till dig!

  32. Nu!

  33. Nämen...?

  34. Hemma har jag jättetråkigt.

  35. -Det är därför jag kommer hit.
    -Jag förstår. Du får gärna komma hit.

  36. Får jag?

  37. Tack.

  38. Vi har städat och tänkte ha ett
    överraskningskalas. Vill du vara med?

  39. Jag? Kalas? Ja!

  40. Tack, det ska bli jätteroligt.

  41. -Vill du hjälpa till med kalaset?
    -Jag?

  42. -Ja, gärna.
    -Bra!

  43. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bokstavslek

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sara och John vill locka fram spöket i mormors gamla hus. Först gör de teckenspråkshistorier för varandra med bokstäverna i sina namn. Vi lär oss tecknen för bokstäverna i Saras och Johns namn.

Ämnen:
Teckenspråk
Ämnesord:
Fiktiva berättelser
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Vem bor i mormors hus? - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Ett spöke i köket?

Avsnitt 1 av 10

Sara och John fikar hos sin mormor. Hon berättar att grannhuset, där hon bodde när hon var liten, har stått tomt länge. Barnen blir nyfikna och smyger iväg för att undersöka huset. Vi lär oss tecken för saker som bland annat finns i köket.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Pannkakor och spöklika gäster

Avsnitt 2 av 10

Mormor bjuder Sara och John på pannkakor hemma i köket. Barnen är ivriga att smyga över till det gamla huset som stått tomt sedan länge. De upptäcker att någon varit där. Vem har lämnat spår i dammet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Städa bort spöket

Avsnitt 3 av 10

Sara och John vill ordna ett överraskningskalas för mormor i det gamla huset. Det är väldigt stökigt i huset, så först måste de städa i smyg. Någon har ritat solar i dammet. Vem kan det vara? Vi lär oss tecken för saker vi behöver när vi städar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Möblerar spöken om?

Avsnitt 4 av 10

Sara och John städar och möblerar om i det gamla huset där mormor bodde när hon var liten. När de kommer till köket upptäcker de att saker har flyttats. Finns det någon mer i huset? Vi lär oss tecken för olika möbler.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Klädeskistan

Avsnitt 5 av 10

När Sara och John städar i det gamla huset känner de sig iakttagna. Kan det vara en fågel som spejar på dem? I kistan i stora rummet hittar de kläder som de klär ut sig i. Plötsligt slår en dörr igen. Är det korsdrag eller ett spöke? Vi lär oss tecken för tre fågelarter och några klädesplagg.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Räkna med spöket

Avsnitt 6 av 10

Nova är den objudna gästen som spökar i mormors gamla hus. Hon tycker inte om att Sara och John städar i huset och hon vill inte ha dem där. Ska hon skrämma bort dem? Vi lär oss tecken för bland annat några siffror.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Bokstavslek

Avsnitt 7 av 10

Sara och John vill locka fram spöket i mormors gamla hus. Först gör de teckenspråkshistorier för varandra med bokstäverna i sina namn. Vi lär oss tecknen för bokstäverna i Saras och Johns namn.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Smådjur

Avsnitt 8 av 10

Sara och John har träffat Nova, som gömt sig i mormors gamla hus. Nova visar barnen sina teckningar på djur. Nu ska alla tre göra ett fint kalas för mormor. Vi lär oss tecken för några smådjur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Tårtkalas

Avsnitt 9 av 10

Sara, John och Nova fixar gräddtårta och smörgåsar till kalaset som de har bjudit mormor på. Vi lär oss tecken för saker man kan äta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Skatten

Avsnitt 10 av 10

Sara, John och Nova ska sova över på vinden i huset där mormor bodde när hon var liten. Mormor berättar historien om när hon fick en nyckel i present som liten flicka. Det var nyckeln till en skatt. Vi lär oss tecken för olika leksaker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaRunt i naturen - Här kommer äggdjuren - Teckenspråk

Lägger sniglar ägg?

Om paddor, grodor och sniglar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaVem bor i mormors hus? - teckenspråk

Tårtkalas

Sara, John och Nova fixar gräddtårta och smörgåsar till kalaset som de har bjudit mormor på. Vi lär oss tecken för saker man kan äta.

Fråga oss