Titta

UR Samtiden - Vetenskaplig metod

UR Samtiden - Vetenskaplig metod

Om UR Samtiden - Vetenskaplig metod

Föreläsningar om vetenskaplig metod. Här ges en introduktion till vetenskapens historia och verktyg och tips till den som ska skriva uppsats på universitetsnivå. Föreläsarna är verksamma vid Uppsala universitet och Stockholms universitet. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms

Till första programmet

UR Samtiden - Vetenskaplig metod: Fallstudier vid kvalitativ forskningDela
  1. Det här är tänkt att vara
    en studentgrupp-

  2. -i ett amerikanskt statusuniversitet.
    Homogena studenter.

  3. Alla med liknande bakgrund, ålder
    och social situation.

  4. Så kommer studenten Inez in,
    som är från en fattig familj-

  5. -utan det utbildningsmässiga kapital-

  6. -och de kontakter
    som de andra studenterna har.

  7. Hon är dessutom afroamerikan-

  8. -vilket kan vara en svårighet i USA.

  9. Hon pluggar till ingenjör
    vid det här statusuniversitetet-

  10. -där alla andra studenter
    är likadana, från hennes sida sett.

  11. Det här kanske är...

  12. ...mitt favoritpapper.

  13. Om jag ska välja ett papper som ni
    borde läsa väljer jag det här.

  14. Referensen kommer efter programmet.

  15. De som har gjort den här studien
    har gjort en...

  16. ...mycket seriös studie.

  17. De har studerat
    många av studenterna en och en-

  18. -med syfte att få en bakgrund
    mot dem som är annorlunda.

  19. Folk är annorlunda av olika skäl.
    Det är lätt att tänka sig att Inez-

  20. -en afroamerikansk tjej
    från en fattig familj är annorlunda-

  21. -men det kan också vara så-

  22. -att nån annan är annorlunda
    av ett inte lika uppenbart skäl.

  23. Han eller hon fajtas verkligen
    med sig själv för att förstå.

  24. De här forskarna intervjuade
    Inez och de andra-

  25. -och jag ska ge
    två exempel på Inez svar:

  26. "Jag önskar
    att jag kände att jag hörde till"-

  27. -"den här ingenjörsgruppen
    med studenterna och lärarna."

  28. "Jag har aldrig känt det så.
    Fast det skulle ju kunna vara jag."

  29. "Jag vet inte."

  30. Sen säger Inez:
    "Min studievägledare, till exempel."

  31. "Han tycker inte
    att jag ska bli ingenjör"-

  32. -"men det spelar ingen roll,
    för jag gillar det."

  33. Det här exemplet visar,
    redan när vi bara tittar på citaten-

  34. -att Inez känner sig utanför
    och inte som en del i gruppen.

  35. Men vad betyder det egentligen?

  36. Och vad kan vi
    som lärare, forskare och universitet-

  37. -göra för att stödja studenter
    som inte passar in på mallen?

  38. Vad det här pappret gör är
    att det beskriver vad det innebär-

  39. -att vara från en annan kultur
    i ett socialt sammanhang-

  40. -med begränsad kunskap om akademiska
    studier och ett svagt nätverk-

  41. -i relation
    till studier och arbetsmarknad.

  42. Till exempel så...

  43. ...skulle alla studenter ha praktik.
    De skulle hitta praktikplats själva.

  44. Inez visste inte hur hon skulle göra.
    Studievägledaren sa:

  45. "Man hittar praktikplats själv"-

  46. -"genom att prata med
    sina eller sina kompisars föräldrar."

  47. "De har säkert kontakter."

  48. Men hennes och hennes kompisars
    föräldrar hade inte såna kontakter-

  49. -så hon hittade aldrig
    nån praktikplats.

  50. Ett annat problem
    som hon ställdes inför-

  51. -uppstod när hon skickade en fråga
    till sin studievägledare.

  52. Han sa: "Kom förbi på mottagningstid
    så pratar vi om det här."

  53. Det kunde hon inte, för hon jobbade
    eftersom hon behövde försörja sig-

  54. -så det stöd hon behövde
    kunde hon inte nå upp till.

  55. Det här pappret rent konkret
    öppnar för diskussioner-

  56. -om våra föreställningar
    om teknik och naturvetenskap.

  57. Det finns en massa datorer här
    som alla ser ungefär likadana ut.

  58. Det gör alla datorer i världen,
    så det är lätt att säga:

  59. "Ja, datorer och datavetenskap
    är samma sak överallt."

  60. Men det behöver inte vara samma sak
    som det uppfattas av alla överallt.

  61. Inez hade en dator hemma.

  62. Det var hon stolt över,
    men den fungerade inte.

  63. Trots det knappade hon på den
    för att vara-

  64. -som alla andra,
    men den funkade inte.

  65. Det är klart att en dator
    är nånting annat för henne-

  66. -än för oss, som är uppväxta med den.

  67. Sen brukar man argumentera för
    att naturvetenskap och teknik-

  68. -är meritokratiskt.

  69. Det är om man är duktig inom ämnet
    som avgör hur det går.

  70. Vad skulle det innebära
    för nån som Inez-

  71. -som förlorar mycket av sambandet
    som andra tar för givet?

  72. Vad en dator är,
    eftersom hon aldrig har använt nån-

  73. -eller de industrikontakter som ger
    tillämpningar för andra studenter.

  74. Även om det är samma datorer
    så är förståelserna av dem olika.

  75. Dessutom öppnar det för diskussioner
    om hur universitet och lärare...

  76. ...kan arbeta
    för att ge alla studenter...

  77. ...bästa möjligheter.

  78. Och vad innebär egentligen
    ett misslyckande?

  79. Vi har som lärare en tendens
    att säga när vi rättar tentor:

  80. "Det där gick inget bra.
    Studenten är inget bra."

  81. Det kanske inte är så enkelt.
    Den här studenten kanske måste jobba-

  82. -och har gjort lysande
    på den tid som har lagts ner.

  83. Vad måste vi göra
    för att få en sån student-

  84. -att fortfarande
    känna sig framgångsrik?

  85. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Fallstudier vid kvalitativ forskning

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anders Berglund är lektor i datavetenskap vid Uppsala universitet och här går han igenom exempel på hur en fallstudie kan gå till. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Filosofi, Forskningsmetodik, Kunskapsteori, Kvalitativ metod, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Vetenskaplig metod

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Att starta en vetenskaplig text

Vill du lära dig att skriva vetenskaplig text? Det berättar Harko Verhagen som är docent i data- och systemvetenskap och Maria Kuteeva som är professor vid Engelska institutionen vid Stockholms universitet om här. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Formulering i vetenskaplig text

Att använda vetenskapliga termer är inte alltid så lätt. Men det finns tips och metoder för att underlätta så att din uppsats blir mer lättarbetad. Harko Verhagen som är docent i data- och systemvetenskap tipsar och går igenom olika metoder tillsammans med Maria Kuteeva som är professor vid Engelska institutionen vid Stockholms universitet. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Strukturen i din text

Du har idén och du har texten men hur strukturerar du den på bästa sätt för att göra den begriplig? Harko Verhagen som är docent i data- och systemvetenskap och Maria Kuteeva som är professor vid Engelska institutionen vid Stockholms universitet berättar om hur du strukutrerar din vetenskapliga text så att den blir begriplig. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Fallstudier vid kvalitativ forskning

Anders Berglund är lektor i datavetenskap vid Uppsala universitet och här går han igenom exempel på hur en fallstudie kan gå till. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Hur gör jag min undersökning?

Här får du som ska göra en vetenskaplig undersökning en genomgång av hur du kan göra. Anders Berglund är lektor i datavetenskap vid Uppsala universitet och visar exempel. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Vad är kvalitativa forskningsmetoder?

Anders Berglund är lektor i datavetenskap vid Uppsala universitet och här går han igenom olika kvalitativa forskningsmetoder. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Metodologiska val

Kan man blanda olika metoder när man gör en vetenskaplig undersökning? Staffan Selander, som är professor i didaktik vid Stockholms universitet, går igenom olika vetenskapliga metoder och hur de används. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Olika vetenskapliga kulturer

Vad innebär vetenskapliga kulturer? Här presenterar Staffan Selander, professor i didaktik vid Stockholms universitet, olika forskares teorier. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Hur presenterar jag mina forskningsresultat?

Ska du presentera dina vetenskapliga resultat i tabeller, diagram eller bara med siffror? Elisabet Borg är lektor i psykologi vid Stockholms universitet och går igenom olika alternativ för presentation av forskningsresultat. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Hur mäter jag mina resultat?

Hur gör du för att läsa av ditt resultat när du har samlat information och är klar med din undersökning? Elisabet Borg är lektor i psykologi vid Stockholms universitet och visar hur hon gör. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Vad är vetenskap?

Staffan Selander är professor i didaktik vid Stockholms universitet och här går han igenom vad vetenskap är och vad den har för historia. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Kvantitativ metod

Elisabet Borg är lektor i psykologi vid Stockholms universitet och föreläser om vad kvantitativ metod innebär när man jobbar med vetenskaplig forskning. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Att sammanfatta sin forskning

I en vetenskaplig text ska man alltid skriva en sammanfattning i slutet. Hur gör man det på bästa sätt? Harko Verhagen som är docent i data- och systemvetenskap och Maria Kuteeva som är professor vid Engelska institutionen vid Stockholms universitet berättar om det. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskaplig metod

Ett vetenskapsteoretiskt perspektiv

Att gå igenom den vetenskapliga historien ger en bild av hur samhället ser ut och hur det har utvecklats.Hur kan vetenskapliga teorier påverka de som lever i ett samhälle? Staffan Selander, som är professor i didaktik vid Stockholms universitet, förklarar hur vetenskapliga argument sätts ihop. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Skapande och kommunikation

Johanna Olsson är utvecklare och researchansvarig på Hyper Island, en skola utan lärare och läxor. Hon pratar om schabloner kring kreativitet: varför har vi dem? Hur går vi förbi dem? Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - hälsa

Lycka & livskvalité

Vad är egentligen lycka? Och kan man träna sig i att vara lycklig? Vi talar med Stefan Klein, författare till boken Lyckoformeln.

Fråga oss