Titta

Unga talar så andra lyssnar

Unga talar så andra lyssnar

Om Unga talar så andra lyssnar

Barn från olika skolor i England får lära sig att debattera. De tillhör inte de mest priviligierade, men här får de lära sig att göra sina röster hörda, att formulera sig och att deras åsikter är värda att lyssnas på. Projektet är ett samarbete med den ideella organisationen Debate Mate. Vi följer några barn från varje skola i deras utveckling mot att bli goda talare och att få bättre självkänsla. Det hela avslutas med en nationell tävling.

Till första programmet

Unga talar så andra lyssnar: BirminghamDela
  1. I skolor runtom i Storbritannien
    har unga svårt att göra sig hörda.

  2. Jag vet inte vad jag ska säga!

  3. Organisationen Debate Mate
    ska försöka ändra på det.

  4. Ställ er upp!

  5. De här debatterna är speciella.

  6. Elever från sex innerstadsskolor
    blir coachade inför en unik tävling.

  7. -Jag struntar i dig!
    -Stick!

  8. Under tio veckor ska mentorer
    hjälpa dem att hitta sina egna röster.

  9. Jag räknar till tre. Ett, två, tre.

  10. -När de kan uttrycka sina åsikter...
    -Informationsfråga!

  11. Då vet man
    att lektionerna har fått dem att växa.

  12. De ska bli säkra
    och skickliga debattörer.

  13. -Ingen verkar bry sig om vad jag tycker.
    -Här är en person som gör det.

  14. Om de ser att nån tror på dem
    kan det förändra deras liv.

  15. Skolorna åker till det prestigefyllda
    Oxford Union för att tävla.

  16. Kom igen!

  17. -Barn behöver inte känna till sånt.
    -Ni har helt fel!

  18. Om det är värt att argumentera för
    ger jag inte upp.

  19. Finalen är i parlamentsbyggnaden,
    där det har varit många tuffa debatter.

  20. Vinnaren av Artemis Debate Mate Cup
    är...

  21. Skynda er! Ni är sena.

  22. Wood Green Academy i Birmingham.

  23. Ta av dig huvan!

  24. Skolan är tävlingsinriktad
    och framgångsrik i idrott.

  25. Wood Greens chanser i debattävlingen
    hänger på Scott från Debate Mate.

  26. På tio veckor ska han
    coacha fram ett vinnande debattlag.

  27. När jag går in genom skolgrinden
    är jag skräckslagen.

  28. Jag har ingen aning om hur det blir.
    Är barnen blyga och tysta?

  29. Jag vill inte! Jag orkar inte bry mig.

  30. Är de jättestökiga och kastar stolar?

  31. -Ni kan inte tvinga mig!
    -Gör det! För din polare.

  32. Ring inte!

  33. Man måste vara beredd på allt.

  34. Men Scott var inte beredd på
    att ingen skulle dyka upp.

  35. Han försöker spåra upp
    sina frånvarande elever.

  36. När han har samlat ihop sin grupp-

  37. -försöker Scott
    väcka deras intresse för att debattera.

  38. Det låter enkelt, men det är mycket att
    tänka på när man debatterar... - Sluta!

  39. Jag tänkte: "Måste jag
    sitta här från 15.30 till 17.30?"

  40. Jag kunde spela Xbox i stället.

  41. -...som man pratar med.
    -Ja, inget personligt. - Sluta, Jordan!

  42. Det kändes som
    om skolan gav mig mer skolarbete.

  43. Nu vill jag
    att alla tar fram papper och penna.

  44. De har gått igenom grunderna, och
    Scott ger dem en fråga att diskutera.

  45. Borde våra poliser
    utrustas med skjutvapen?

  46. Ni har 20 minuter på er
    att förbereda er.

  47. Ja-sidan, ni kan sitta här.

  48. Nej-sidan, ni kan sitta där borta.

  49. Att hålla på så där hjälper väl inte?

  50. -Vad har ni?
    -Polisen i Italien är annorlunda.

  51. -De kör Lamborghini.
    -Och Corvetter som civilbilar.

  52. Varför pratar ni om bilar?

  53. Om en polisbil kostar 200 000 pund
    och en rånare skjuter mot polisbilen-

  54. -så får han fem-tio års fängelse
    och en jättestor räkning.

  55. Det är inget argument för förslaget.

  56. Det är lite kaotiskt. Jag försöker
    få dem att komma på bra argument-

  57. -och hur de ska presentera dem.

  58. De borde få skjuta mot vissa ställen,
    som knäskålarna.

  59. -De slutar inte springa!
    -Jo, om skotten tar i knäskålen.

  60. -Från axlarna och neråt, tycker jag.
    -Om nån blir skjuten i axeln...

  61. -Leder det här nån vart?
    -Knäskålarna är sårbara.

  62. Tänk ut några fler idéer.
    Varför borde poliser bära vapen?

  63. På grund av väpnade rån
    och folk som skjuter ute på gatorna.

  64. Jag tänker hela tiden på
    hur jag bäst ska få dem att utvecklas.

  65. Om nåt inte funkar,
    vad ska jag göra i stället?

  66. -En Glock.
    -Den kanske inte funkar. Klick!

  67. Hör ni, det här är inte så relevant.

  68. Jag vet vad debatträning kan ge,
    så jag vill ta fram det bästa hos dem.

  69. För att motivera dem
    testar Scott nåt annat.

  70. Eleverna får själva välja
    vad de vill prata om.

  71. Först ut är Jordan.

  72. Om man är född till fotbollsspelare
    är man född med bollkänsla-

  73. -precis som en sångare
    är född med bra sångröst.

  74. Fotbollsspelare ska ha bra betalt,
    för de är underhållare - och de har kul.

  75. Jag älskar fotboll.

  76. När jag dribblar mot motståndarnas
    mål känner jag mig levande.

  77. På fotbollsplanen känner jag mig
    behövd. Det är min plats.

  78. Men de nationella proven närmar sig,
    och Jordan vill förändras.

  79. Det blev verkligen en väckarklocka.

  80. Jag vill inte bara vara sportig.

  81. Jag vill vara bra
    i de teoretiska ämnena också.

  82. Näste talare är gruppens andre Jordan.
    Han är känd som Lille Jordan.

  83. Jag är livrädd för att ställa mig upp
    och prata inför andra i min ålder.

  84. -Är du redo, Jordan?
    -Ja.

  85. Om det blir fiasko rullar jag ihop mig
    till en boll och ramlar genom jorden.

  86. Tre, två, ett, kör!

  87. Läxor borde förbjudas,
    för man behöver vara med familjen-

  88. -och man jobbar bättre i skolan.

  89. Hemma blir man störd
    av till exempel småsyskon...

  90. Där var tiden ute. Bra jobbat, Jordan!

  91. Jordan bor regelbundet hos sin pappa.

  92. -Var det för starkt?
    -Jag vill ha mer sting!

  93. Han och hans pappa
    brukar vara i trädgårdsskjulet.

  94. Nu kan vi snacka.

  95. Han är mer som min brorsa.
    Vi brukar slänga käft.

  96. Vi har kul och skojar mycket.

  97. Jordans pappa har uppmuntrat honom
    att gå debattkursen.

  98. När Scott säger åt en
    att ställa sig upp, då tittar alla.

  99. -Hur känns det?
    -Jag är orolig för att svara fel.

  100. Stalkar du dig? Är du nervös
    för att ställa dig upp och prata?

  101. -Jag är lite blyg på lektionerna.
    -Blyg?!

  102. Jag är orolig för att svara fel.

  103. Okej.
    Så du vill vara säker på att du kan?

  104. Att Jordan blir nervös
    var en överraskning.

  105. Han är inte blyg.
    Han kan prata med vem som helst.

  106. Vad tänker du göra
    för att bli bättre på att debattera?

  107. Tro på att jag kan komma med i laget.

  108. -Varför vill du det?
    -För att visa att jag har en hjärna.

  109. Du har en hjärna, men ibland
    glömmer du att använda den!

  110. Han ligger efter i skolan. Jag hoppas
    att han ska inse sin förmåga.

  111. Jag vill vara smart också
    och komma igång med att debattera.

  112. Om Jordan får åka till Oxford
    blir jag överlycklig.

  113. Jag skulle vara mycket stolt.
    Det skulle kännas underbart!

  114. För fyra veckor sen
    började debattkursen på Wood Green.

  115. Okej, sätt er så snabbt som möjligt.

  116. Men fjortonåriga Mollie
    är inte så intresserad av utbildning.

  117. Det är sån stress. På morgonen tänker
    jag: "Jag låtsas att jag är sjuk i dag."

  118. Och nästa dag känner jag likadant.

  119. I dag ska ni förbereda er
    inför er första debatt nästa vecka.

  120. Ska det bli kul?

  121. Ibland verkar det som om Mollie
    inte vill vara där. Hon ser sur ut.

  122. Om hon misslyckas kan hon säga
    att hon inte ville vara här.

  123. Mollie bor med sin mamma Sarah.

  124. Om mamma inte brydde sig
    skulle jag hoppa av skolan.

  125. Jag bryr mig inte så mycket,
    men jag gör det för mammas skull.

  126. Mollies mamma hoppas att Mollie
    ska intressera sig mer för skolan.

  127. Hon är säkert bra på att debattera.
    Hon törs säga vad hon tycker.

  128. Hon har gjort hål i näsan.
    Det har hon tjatat om i över ett år.

  129. Jag sa nej, men vi hade en diskussion,
    och nu har Mollie piercat näsan.

  130. Hon är säkert jättebra på att debattera.

  131. Jag gillar det inte. Du kan få ärr.

  132. Det är mitt eget val.
    Jag valde att göra det.

  133. Hur blir det i skolan?
    Mr Hopkins kommer att säga:

  134. "Mollie, jag gillar din nya piercing.
    Var snäll och ta bort den."

  135. -Det blir problem.
    -Du lyssnar inte på mig.

  136. Hon tycker att jag är jobbig,
    men jag är orolig.

  137. Jag gillar inte att vara där.

  138. Hon har inte full närvaro i skolan.

  139. Om hon alltid gick dit
    skulle hon få lysande resultat.

  140. -Vet du varför jag valde den skolan?
    -För att du tycker om att straffa mig!

  141. Då var det många tonårsgraviditeter
    och ungdomar som bråkade-

  142. -och jag ville
    att du skulle koncentrera dig på skolan.

  143. -Dina gamla vänner gick inte där.
    -Det är inte mina kompisar.

  144. Nej, och de flesta av mina vänner
    är kriminella.

  145. Jag togs ofta in på polisstationen.
    Jag struntade i min utbildning.

  146. Först nu är jag där jag vill vara.

  147. Om jag hade skött skolan hade det
    gått snabbare. Därför tjatar jag på dig.

  148. Jag känner såna som har suttit inne.

  149. Folk som hör det säger:
    "Men du är ju bara fjorton!"

  150. Inte många med min bakgrund
    har lyckats. De ser ner på oss.

  151. Vi får inte lika många chanser.

  152. Jag vill inte hamna i fängelse,
    det ingår inte i planerna.

  153. Jag behöver bli rik bara.

  154. -Det finns bara ett sätt att bli rik.
    -Hur då?

  155. Utbildning! Utbildning! Hela vägen.

  156. Trots sin mammas förmaningar
    har Mollie sitt nya smycke i skolan.

  157. Vi går vidare. Det kan ta upp till två år
    för bananskal att brytas ner...

  158. Klassens mentor miss Downer
    får syn på hennes piercing.

  159. Hon sa att jag måste ta ut smycket.
    Jag är jättearg!

  160. Annars måste jag sitta isolerad
    och blir avstängd från debattkursen.

  161. Jag vill göra mamma stolt,
    så jag tar ut det.

  162. Klart.

  163. Får jag se?

  164. På rasten
    vill miss Downer prata med Mollie.

  165. Jag är besviken. Du vet att du måste
    följa Wood Greens skoluniformsregler.

  166. Smycken är inte tillåtna,
    och absolut inte piercingar.

  167. Nu är det gjort,
    men jag vill inte se det igen.

  168. Jag är skitsur! Jag gillade det,
    och nu har jag ett stort hål i näsan.

  169. Mollie tog ut piercingsmycket
    för att få fortsätta debattera.

  170. -Hej, Scott!
    -Läget?

  171. En till elev har brutit mot reglerna.

  172. Får du inte vara med?

  173. Jordan ska vara
    isolerad från lektionerna i en vecka.

  174. Jag är rakad här.
    Det räknas som en extrem frisyr.

  175. Hur känns det att missa lektionen?

  176. Jag är sur på mig själv.
    Det var ett stort misstag.

  177. Det är viktigt att du går dit.

  178. De som går dit blir bättre
    och kan komma med i laget.

  179. Det är pinsamt
    att vara en som är olydig.

  180. Jag måste jobba hårt och komma i fatt.

  181. Jag ska prata mer och
    vara en sån som räcker upp handen.

  182. En vecka senare. Debattävlingen
    i Oxford är om sju veckor.

  183. -Hej, allihop!
    -Hej.

  184. Det är den fjärde lektionen
    och Scott höjer ribban.

  185. Han har valt ett aktuellt ämne
    till deras första formella debatt.

  186. Tycker ni
    att man ska ha en klädkod i skolan?

  187. Ni får femton minuter.

  188. Jag blir stressad!

  189. Två lag debatterar.

  190. Ja-sidan är för en klädkod,
    nej-sidan är emot.

  191. -Ska jag presentera laget först?
    -Ja. Nej... Ja...

  192. Herregud!

  193. Kom med tre argument.

  194. -Piercingar.
    -Vad ska du säga om dem?

  195. -Jag vet inte.
    -Det är inget bra argument.

  196. Hår! Jag ska prata om håret.

  197. Fundera lite
    och jobba med era argument.

  198. Vi har det starkaste laget,
    för min frisyr bröt mot reglerna-

  199. -och Mollie fick skäll för sin piercing.

  200. -Hindrar det dig från att lära dig?
    -Nej.

  201. Vi hade en bra grupp
    på grund av våra erfarenheter.

  202. Läraren sa att de har frisyrregler
    med tanke på elevernas framtid.

  203. Om man rakar håret på ena sidan
    hur kan det påverka inlärningen?

  204. -Det kan vi ta upp i debatten.
    -Ditt hår påverkar inte inlärningen.

  205. -Hur stavas "kunskap"?
    -Nej, inte så! Du stavade fel.

  206. Hur stavas "kunskap"?

  207. Kommer det att hjälpa er i debatten?
    Fokusera på det.

  208. De två lagen intar sina platser.
    Debatten kan börja.

  209. Är alla redo? Okej...

  210. Nej-sidans första talare är Shiloh.

  211. Jag vill ta upp det här med skor.
    Tänk om nån inte har råd med skor.

  212. Den som bara har gympaskor,
    måste ha dem i skolan eller gå barfota.

  213. Jag måste ta det här på allvar och
    inte skoja bort det, för jag vill vinna.

  214. Lille Jordan
    tar upp sina egna erfarenheter.

  215. Jag ska prata om hår. Hur kan
    en viss frisyr påverka dina kunskaper?

  216. Man får inte sämre kunskaper
    om håret är färgat.

  217. De säger att man får svårt att få jobb-

  218. -men de som anställer vill veta
    vad man kan och struntar i håret.

  219. Jag är mer säker nu. Jag pratar högre
    och mer sammanhängande.

  220. Det är allvar nu,
    och man måste ge allt för att vinna.

  221. Mollie talar för nej-sidan.

  222. Vi är emot en klädkod i skolan.

  223. Små piercingsmycken
    påverkar inte inlärningen.

  224. De är ett sätt att uttrycka sig
    och får en att känna sig bekväm.

  225. Det är inte kul. Jag försöker bara
    säga allt så att jag kan sätta mig sen.

  226. Därför tycker jag att det är fel
    med en klädkod i skolan.

  227. Mollie är väldigt självständig
    men osäker på sin förmåga.

  228. Hon verkar inte tro att hon
    är tillräckligt bra, men det är hon.

  229. -Hur tyckte du att det gick i debatten?
    -Bra.

  230. -Var det nåt som engagerar dig?
    -Ämnet för debatten? Ja, jättemycket.

  231. Hur kan du
    utveckla det du sa i debatten?

  232. Man borde få ha sin egen stil
    med piercingar i ansiktet eller annat.

  233. För att det ska vara jämlikhet
    ska man ha rätt att uttrycka sig.

  234. Varför ska folk ha rätt att göra det?

  235. Man är sin egen person.
    Man behöver inte ta efter andra.

  236. Mollie gör framsteg, men hon är inte
    säker på att debatter är nåt för henne.

  237. Jag går bara hit
    för att göra min mamma glad.

  238. Jag försöker, men det här är inte jag.

  239. Jag har funderat
    på att hoppa av hela kursen.

  240. Det är fem veckor kvar till tävlingen
    i Oxford, och det är fler som tvekar.

  241. Bara sex elever
    kommer till Scotts lektion.

  242. Dagens tema är genmälen...

  243. Bara sex elever dök upp,
    och det är inte alls bra.

  244. Chansen att vinna minskar,
    för de får mindre träning-

  245. -och det finns färre att välja bland.

  246. Jag bad er kolla nyheterna.
    Har nån hittat nåt intressant?

  247. Inte? Okej.

  248. Det blir så pinsamt om vi åker ut
    direkt, men det kommer inte att hända.

  249. Vi tar nån som inte har talat förut.

  250. En av de blygaste i gruppen
    är trettonåriga Abby.

  251. Vi tar nån annan. - Ställ dig upp.

  252. Okej, vad vill du prata om?

  253. -Jag vet inte riktigt.
    -Har nån nåt förslag på ett ämne?

  254. Jag är den tystaste flickan i skolan.
    Jag törs inte räcka upp handen.

  255. Det är inte bara i debatterna
    som Abby håller låg profil.

  256. Verkar det rätt?
    Kan du prata lite högre?

  257. Abby är mycket blyg och reserverad.
    Hon tar sällan ögonkontakt.

  258. Till och med när vi två satt vid datorn
    var hennes blick fäst vid skärmen.

  259. Har du sett den stavningen förut?

  260. Hon vred inte på huvudet. Jag var
    tvungen att be henne att prata högre.

  261. Slappna av
    och svara med bestämd röst.

  262. Du tror det? Vet du vad, det stämmer!

  263. Det tog två timmar
    innan hon sa några meningar!

  264. Har du varit tvungen
    att tala inför andra förut?

  265. Ja, på min förra skola,
    men jag har så dåligt självförtroende.

  266. Jag var orolig för Abby, för hon
    hade svårt att nå ut med rösten.

  267. Om man får de tysta att öppna sig
    kan de ha mycket att komma med.

  268. Jag blev mobbad på min förra skola.

  269. Så du fick dåligt självförtroende
    och vågade inte prata inför andra?

  270. Du kommer att våga prata inför alla.

  271. Vi måste jobba med ditt självförtroende.

  272. Jag vill bli säker och våga debattera,
    men jag vet inte om det blir så.

  273. Jag kommer kanske inte att ha
    tillräckligt bra självförtroende.

  274. Under tio veckor ska Scott få fram
    ett debattlag som ska tävla i Oxford.

  275. Kom in!
    Lägg ifrån er grejerna och slå er ner.

  276. En elev med perfekt närvaro är Abby,
    som kallar sig skolans tystaste flicka.

  277. Abby pratar tyst, och hon oroar sig
    för om hon hörs ordentligt.

  278. 30 sekunder kvar.

  279. Jag måste lära mig att prata högre.

  280. Abby måste jobba med rösten,
    så att den når ut.

  281. Det gör det roligare att prata
    och betyder mycket för självförtroendet.

  282. Scott har bett mr Jandu
    hjälpa Abby att hitta sin röst.

  283. Jag ska lyssna på dig.
    Läs den första strofen.

  284. "På Flanderns fält där vallmo växer
    mellan kors i raka rader"-

  285. -"en minnesplats, och ovanför
    en modig lärkas sång man hör"-

  286. -"en sång som tystnar..."

  287. Märkte du
    att du läste tystare och tystare?

  288. Oavsett om du är hemma,
    med vänner eller på jobbet-

  289. -är det viktigt hur du talar
    och att du ligger kvar på samma nivå.

  290. Om du hörs
    kommer folk att tro på vad du säger.

  291. Jag har en decibelmätare.

  292. Minst 95 decibel krävs
    för att alla i ett klassrum ska höra.

  293. Abby, säg orden i slutet
    på raderna med mer eftertryck.

  294. Ta ett djupt andetag.

  295. "Vajar", "rad",
    "skyn", "flyger", "under".

  296. -Högre!
    -"Vajar", "rad", "skyn", "under".

  297. -Ännu högre!
    -"Vajar", "rad", "skyn", "under".

  298. Pröva att säga dem så här. "Vajar"!
    "Rad"! "Skyn"! "Flyger"! "Under"!

  299. "Vajar", "rad",
    "skyn", "flyger", "under".

  300. Mycket bättre.

  301. Pröva igen och se
    om du kan hålla dig över 95 decibel.

  302. -"På Flanderns fält där vallmo växer
    -"mellan kors i raka rader"

  303. -"en minnesplats, och ovanför"
    -"en modig lärkas sång man hör"

  304. "en sång som tystnar när vi strider"

  305. -"Vi är döda, men helt nyligen"
    -"fick vi just här uppleva gryningen"

  306. -"Älskade och älskades men vilar nu"
    -"på Flanderns fält"

  307. Det var en enorm skillnad
    jämfört med hur du läste i början.

  308. Jag har en stark röst,
    men jag använder den inte så ofta.

  309. Jag känner mig mer säker,
    för nu pratar jag högre.

  310. Nu vågar jag stå och prata inför andra.

  311. Kom nu!

  312. Det är en vecka till den sista debatten,
    och nu har Abby bättre självförtroende.

  313. Vet ni var alla de andra är?

  314. Store Jordan är en av dem som saknas.

  315. Store Jordan var på lektionen innan.

  316. De ska respektera mig, så det är inte
    okej att bara dyka upp när det passar.

  317. Om ni ser Jordan,
    så säg åt honom att fortsätta komma.

  318. Han måste skärpa till sig, om han ska
    kunna ta en plats i skolans debattlag.

  319. Scott tar upp Jordans frånvaro med
    mr Hopkins, som är årskursansvarig.

  320. Det är irriterande.
    Han har missat hälften av lektionerna.

  321. -Är han en av dem som ska tävla?
    -Inte om han missar fler lektioner.

  322. Det vore synd för hans egen skull
    och för skolan.

  323. Det är frustrerande, för han
    skulle vara en tillgång för laget.

  324. Jag ska ta ett snack med honom.

  325. Mr Hopkins ber skolsekreteraren
    ta reda på var han är.

  326. Hans mamma sa att han gick hem.
    Han tycker inte att han får nån fritid.

  327. Hans morfar kör hit honom och
    har sagt åt honom att prata med oss.

  328. Okej, jag ska prata med honom.

  329. Vi förväntar oss
    mer engagemang än så.

  330. Han behöver kanske bli påmind
    om vad han representerar.

  331. Bristande engagemang
    är ett problem i gruppen.

  332. Att få tala på samlingen
    är en jättebra chans.

  333. Mollie funderar på att hoppa av.

  334. Jag tycker inte om att stå i centrum.

  335. Om jag inte gillar en sak
    så ändrar jag mig inte sen.

  336. Den lärare som känner Mollie bäst
    är klassens mentor miss Downer.

  337. Du vill väl bli uttagen till laget?

  338. Du har bra självkänsla och skulle
    kunna gå till final. Du är kapabel till det.

  339. -Jag kan inte.
    -Varför inte?

  340. -Inte än.
    -Inte alls?

  341. Du har förmågan att klara det.
    Det är okej att vara nervös.

  342. -Titta inte på mig så där!
    -Är det ett ja? Gör du det?

  343. -Om jag måste.
    -Du kommer att klara det jättebra.

  344. Nu är det en vecka kvar.
    Det måste bli ett slut på håglösheten.

  345. Men Jordan kommer för sent
    ...och han har mr Hopkins i hälarna.

  346. Sätt er vid det här bordet!

  347. Jag börjar bli bekymrad.
    Ert engagemang kan ifrågasättas.

  348. Just nu känns det inte som...
    - Jordan, titta på mig!

  349. Just nu verkar ni inte inse
    hur viktig tävlingen nästa vecka är.

  350. Nu har ni en vecka på er att skärpa er-

  351. -annars kommer vi att verka lite
    dumma - och det får inte hända.

  352. Jag förväntar mig
    att alla ger 100 % på lektionerna-

  353. -och att ni gör ert yttersta
    för att vi ska vinna tävlingen.

  354. Vi åker inte dit för en andraplats.
    Vi vill komma etta.

  355. Jag vill se en kraftansträngning.
    Fixar vi det?

  356. -Jordan, fixar du det? Du svarade inte.
    -Ja, magistern.

  357. Ni är här för att vi tror att ni har
    stor potential, men vi måste sätta fart.

  358. Nästa vecka ska åtta av er
    debattera på samlingen.

  359. Ni måste jobba hårt
    så att ni presterar så bra som möjligt.

  360. Vilka känner för att debattera
    när er årskurs har samling?

  361. Jordan, varför känner du inte för det?

  362. Jag känner inte för det bara.

  363. Store Jordan
    vill inte bara vara en sportig kille-

  364. -men han är rädd
    för att vara dålig på det här.

  365. -Vad sa du?
    -Folk förlorar sina jobb.

  366. Jag vet vad jag gör!

  367. Han måste tro på sig själv och visa
    att han kan nåt mer än spela fotboll.

  368. -Behöver du hjälp?
    -Jag har ont i huvudet.

  369. -Jag tänker gå.
    -Mår du bra, Jordan?

  370. -Mår du bra?
    -Nej, huvudet och ögonen värker.

  371. Jag är trött och känner mig sjuk, och
    huvudvärken blir bara värre och värre.

  372. Du ska inte vara här om du mår dåligt,
    men du har en enorm potential.

  373. -Oroar du dig för nåt speciellt?
    -Att tala inför alla på fredag.

  374. Jag är rädd för att säga fel
    och trassla in mig.

  375. Dina anföranden
    har varit genomtänkta-

  376. -och det blir mer tid till förberedelse
    än vad jag ger er-

  377. -och vi kan öva en extra gång.

  378. Det kommer att gå jättebra.

  379. Jag hade tänkt ge upp,
    men Scott slutade aldrig tro på mig.

  380. Du fixar det!

  381. Om jag ska komma med i laget
    måste jag visa att jag klarar det.

  382. Det är dags
    för den avslutande debatten.

  383. Inför hundratals jämnåriga ska de
    slåss om platserna i skolans debattlag.

  384. Jag har aldrig stått inför så många.
    Det blir nog jättepirrigt.

  385. För Abby
    är det sämsta tänkbara tidpunkt.

  386. Jag har en infektion i halsmandlarna.
    Jag har svårt att prata.

  387. Jag är jättenervös
    och vet inte hur det ska gå.

  388. Jag håller på att tappa rösten helt.

  389. Ska föräldrarna få böta om barnen får
    dåliga resultat på de nationella proven?

  390. Eleverna delas upp i två lag,
    som får förbereda sig i 30 minuter.

  391. Lycka till, och kom i håg
    att försöka nå ut i den stora salen.

  392. Nu ska vi diskutera
    vad vi ska säga, va?

  393. -Vilket är ditt argument?
    -Barnet kanske inte kan...

  394. -Det tänker jag säga.
    -Snälla, låt mig säga det!

  395. -Du ger oss de sämsta ämnena!
    -Ni väljer själva!

  396. Jag blev lika nervös
    som jag var för tio veckor sen.

  397. Det kom plötsligt,
    som ett slag i ansiktet.

  398. -Prata högt och långsamt.
    -Jag kan inte prata långsamt.

  399. Gör det bara!

  400. -Ni ska stå i talarstolen.
    -Det tänker jag inte göra!

  401. -Ni ska stå i talarstolen.
    -Jag vill inte ställa mig där!

  402. -Det känns läskigt!
    -Jag vägrar!

  403. Tala så att de längst bak hör.

  404. -Jag har fjärilar i magen.
    -Lycka till!

  405. Jag går inte ut dit.

  406. Lagen har fått förbereda sig,
    nu går de in i salen.

  407. Jag har stora problem med halsen,
    så jag känner mig orolig.

  408. -Jag ställer mig inte där.
    -Inte i talarstolen.

  409. -Åh, herregud!
    -Kolla vad många stolar!

  410. Det var inte bra. Jag har stolfobi!
    Jag vill gå hem!

  411. När de såg talarstolen
    och stolarna där alla skulle sitta-

  412. -bröt de ihop.

  413. -Känns det bra?
    -Jag darrar.

  414. Jag var orolig
    för att ingen skulle gå upp på scenen.

  415. Jag tänker inte ställa mig där.

  416. -Du sitter där med sju andra.
    -Det är 250 personer här.

  417. -Tänk inte på dem!
    -Jag gör det inte. Aldrig i livet!

  418. Jag gillar inte den där talarstolen.
    Jag tänker inte göra det!

  419. Abby, går det bra?
    Är det halsen? Det kommer att gå bra.

  420. Du kan sätta dig ner om du vill.
    Jag ska säga att du har ont i halsen.

  421. Lugna ner dig.
    Tro på din egen förmåga.

  422. Jag tänker inte göra det igen
    efter det här.

  423. Okej, då kör vi i gång med debatten.

  424. Ska föräldrarna få böter
    om barnen får underkänt på proven?

  425. Här är Lille Jordan.

  426. De nationella proven blir svårare
    och ändras i sista minuten...

  427. -Informationsfråga! De kan gå en kurs.
    -Vad sa du? Jag hörde inte.

  428. -Kurs.
    -Klass?

  429. Kurs.

  430. Kurs? Jaha! Okej.

  431. Kurser kan kosta.

  432. De finns de som är gratis, men de med
    dåliga resultat vill väl inte gå en kurs?

  433. Om man pressar barnen
    pluggar de för mycket inför proven.

  434. Tack för uppmärksamheten.

  435. Nu är det Mollies tur.

  436. Måste jag stå på lådan?

  437. Proven blir svårare. De som misslyckas
    måste göra om dem.

  438. Alla föräldrar har inte råd att betala
    för att barnet ska få göra om provet.

  439. Det kan leda
    till depression och självmord.

  440. Barnen uppmuntras av sina föräldrar-

  441. -men när de gör provet
    hänger det på dem själva.

  442. Om de misslyckas
    är det inte föräldrarnas fel.

  443. -Den som får underkänt på ett prov...
    -Informationsfråga!

  444. -Tänk om familjen inte har råd,
    -Då är kursen gratis.

  445. Hur kan man tvinga andra
    att göra nåt som de inte vill?

  446. Man borde få böter
    precis som vid fortkörning.

  447. -Vissa har inlärningssvårigheter.
    -Informationsfråga!

  448. Det tar de säkert hänsyn till
    och ger dem extra stöd vid provet.

  449. Abby måste komma över sin nervositet
    - och tala trots en halsinfektion.

  450. Om barnen får lägre betyg än D,
    borde föräldrarna få böter.

  451. Vissa har inlärningssvårigheter.
    De har det svårare än andra.

  452. De får stödundervisning. Det är ingen
    ursäkt för att få underkänt på proven.

  453. Föräldrarna borde uppmuntra barnen,
    då anstränger de sig mer i skolan.

  454. Nu ska Jordan visa skolan
    att han kan mer än att spela fotboll.

  455. Barn kan göra sina egna val
    och ska behandlas som vuxna.

  456. Föräldrar ska uppmuntra barnen
    annars får barnen inte bra resultat.

  457. Det är också barnets ansvar. Om man
    inte går till skolan och lär sig saker-

  458. -får man inte de betyg
    som krävs för en bra framtid.

  459. Nu ska domarna välja ut
    fem som ska få representera skolan.

  460. Jordans anförande
    fångade lyssnarna.

  461. -Mollie utvecklade lagets idéer.
    -Synd att Abby har en halsinfektion.

  462. -Att Abby talade inför alla är stort.
    -Ja, det är imponerande.

  463. Först vill jag säga
    att det var en lysande debatt.

  464. Vi hade den svåra uppgiften
    att välja ut fem till laget-

  465. -som ska representera Wood Green
    i Artemis Debate Mate Cup i Oxford.

  466. Den första personen är Lille Jordan.

  467. Den andra personen är Shiloh.

  468. Den tredje personen är Mollie.

  469. Den fjärde personen är Store Jordan.

  470. Den sista platsen...

  471. ...går till Abby.

  472. Abby hade tyvärr problem med rösten,
    men hon gjorde mycket bra ifrån sig.

  473. Bra jobbat, allihop!

  474. Ni har utvecklats på tio veckor. Fortsätt
    debattera, så blir ni fantastiskt bra!

  475. Jag var den tystaste flickan, men nu
    törs jag tala inför alla i min årskurs.

  476. Jag förtjänar en klapp på axeln!

  477. Du gjorde det! Är du nöjd?
    Du var fantastiskt bra!

  478. Mamma kommer att bli överlycklig.
    Jag får säga åt henne att lugna ner sig.

  479. Det gick upp och ner, men de flesta
    har utvecklats enormt under kursen.

  480. Jag är så stolt över dem.

  481. Jag är stolt över mig själv,
    och min pappa blir nog också stolt.

  482. -Ja?
    -Hej! Jag blev en av de fem i laget!

  483. -Blev du? Bra jobbat!
    -Jag ska åka till Oxford.

  484. Jag känner mig stolt.
    Det här gav mig ökat självförtroende.

  485. Det är som om jag har vunnit FA-cupen
    - och FA-cupens välgörenhetsmatch!

  486. -I nästa avsnitt...
    -Det här är annorlunda.

  487. Alla skolorna tävlar på Oxford Union.

  488. Förslaget handlar inte om leksaker!

  489. -Helt fel!
    -Vill ni beröva dem på deras barndom?!

  490. Den yngre generationen,
    framtida premiärministrar...

  491. Översättning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Birmingham

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Eleverna på Wood Green Academy är ointresserade och orkar knappt komma till debattklassens träffar. Här finns bland andra lilla Jordan som ligger efter i de akademiska ämnena, Mollie som är våldsamt uttråkad och mest skolkar och Abby som är så blyg att hon knappt få fram ett ord. Debattmentorn Scott får kämpa hårt med elevernas motivation innan han väljer ut de fem deltagare som ska delta i debattävlingen.

Ämnen:
Engelska
Ämnesord:
Argumentationsteknik, England, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Unga talar så andra lyssnar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

The Wirral

Avsnitt 1 av 8

På pojkskolan Mosslands School i England finns många elever som tar plats och stör andra. Men det finns också blyga pojkar som helt körs över av de mer högljudda. Skolan ska vara med i en nationell debattävling och utser några pojkar som ska representera skolan. Monica från organisationen Debate Mate kommer dit för att lära eleverna lyssna och argumentera. Vi får följa barnen under tio veckors debattövningar som avslutas med en debatt inför hela skolan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

Nottingham

Avsnitt 2 av 8

På skolan Bluecoat Academy är det stökigt och attityden bland eleverna är hård. Danielle kommer till skolan för att välja ut fem elever till ett debattlag som ska tävla i en nationell engelsk tävling. Hon möts av dålig stämning, en del elever är väldigt kaxiga och andra blir ständigt avbrutna. Eleverna som väljs ut får genomgå övningar och utvecklas mycket under resan mot den stora debattävlingen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

Manchester

Avsnitt 3 av 8

Debattmentorn Ade åker till Stretford High School i Manchester för att välja ut fem elever som ska representera skolan i en nationell debattävling. Eleverna i debattgruppen får lära sig att lyssna och argumentera under tio veckor. Ade tycker det är en av de svåraste grupper han haft. I gruppen finns väldigt kaxiga och utagerande ungdomar, och också väldigt blyga med dåligt självförtroende. Vi får följa ungdomarnas utveckling inför skolans slutdebatt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

East London

Avsnitt 4 av 8

KIngsford Community School ligger i östra London i ett tufft område med stor social utsatthet. Hit reser vi med debattmentorn Adam. Han ska under tio veckor öva debatteknik med en grupp elever som alla vill få en plats i skolans debattlag. Adams största utmaning blir att få de självsäkra eleverna att tagga ner och inte argumentera så aggressivt, så att även de osäkra får ta plats.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

Bristol

Avsnitt 5 av 8

Debattmentorn Seun åker till Fairfield High School för att välja ut ett debattlag som ska delta i en nationell tävling. Vi får följa några ungdomars utveckling under den tio veckor långa debattkursen. Seun ordnar olika övningar så att eleverna ska känna sig inkluderade i gruppen, våga ta plats med sin röst och öka sitt självförtroende. Flera av ungdomarna får träna på att ta sig utanför sin bekvämlighetszon och blyga Alamay får öva genom att ropa högt i skolans ljusgård.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

Birmingham

Avsnitt 6 av 8

Eleverna på Wood Green Academy är ointresserade och orkar knappt komma till debattklassens träffar. Här finns bland andra lilla Jordan som ligger efter i de akademiska ämnena, Mollie som är våldsamt uttråkad och mest skolkar och Abby som är så blyg att hon knappt få fram ett ord. Debattmentorn Scott får kämpa hårt med elevernas motivation innan han väljer ut de fem deltagare som ska delta i debattävlingen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

Semifinal

Avsnitt 7 av 8

Det blir intensiva och känslosamma debatter när semifinalen i den nationella debattävlingen går av stapeln i anrika Oxford Union. Det är första gången eleverna debatterar utanför skolans trygga miljö och vi får följa deras förberedelser. Mentorerna coachar och peppar de nervösa eleverna. Charlie från Mosslands har misskött sig och får inte delta i semifinalen. Han har kämpat hårt och blir otroligt besviken och gråter länge. Nu måste blyge Rhys fylla hans plats.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUnga talar så andra lyssnar

Final

Avsnitt 8 av 8

Den stora debattfinalen hålls i parlamentet i Palace of Westminster i London. Nerverna är på helspänn och de tävlande skolornas deltagare är laddade. De ska bland annat debattera om rösträttsålden bör sänkas till 14 års ålder. Finalen blir känslosam och nervös, med både misslyckanden och framgångar. Ungdomarna är överens om att deltagandet i debattgruppen har förändrat deras liv.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLife on Scilly

Just good friends

På Scillyöarna utanför Englands sydvästkust bor 15-åringarna Tom, Amy, Harry och Jess. Hur är det att ha vänner, ovänner och romantik på en ögrupp där det bara finns en skola? Går det att hålla en relation hemlig när alla känner varandra?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRadio Popreel

Slacklining, India Art Fair and Clean Bandit

På Santa Monica beach i Kalifornien träffar vi Luke och Seraina som tränar hopp och konster på en nylonlina, en slackline. Vi möter grundaren av India art fair, en utställning som lockar till sig konstnärer från hela världen. Dessutom träffar vi den engelska gruppen Clean Bandit från Cambridge.

Fråga oss