Titta

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Om UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Vilket förhållande kommer du ha till robotar i framtiden? Räcker det med en självkörande bil eller behöver du en robothund eller kanske rentav en livspartner? De främsta utvecklarna är överens: det handlar inte om utan när. Hör om framtidens smarta designlösningar, det skärmlösa samhället och hur du skapar ordning och reda i informationsflödet. Moderator: Karin Adelsköld. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Till första programmet

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016 : App-trött blir skärmlösDela
  1. I nästa föredrag utmanar innovatören
    Golden Krishna vår världsbild-

  2. -och visar hur vi kan skapa
    en teknologiskt avancerad värld-

  3. -utan digitala gränssnitt!

  4. Han hävdar att:
    "The Best Interface is No Interface."

  5. Han är designstrateg på Google.

  6. Ge honom en varm applåd.
    Här är Golden Krishna!

  7. "Nånstans, vid nån tidpunkt
    blev vi förälskade."

  8. "Som med alla förhållanden
    verkade det hända plötsligt."

  9. "Töcknet som var ens tidigare liv
    blir en passion"-

  10. -"för det moderna, vackra gränssnittet
    på modet: appar."

  11. "Du minns hur det lät redan 2009:"

  12. "Det fina med iPhone är att om du
    undrar om det ligger snö i bergen"-

  13. -"så finns det en app för det."

  14. "Det fortsätter: Vår puls slog snabbare.
    Vill du kolla var du parkerade bilen?"

  15. "Retas inte.
    Vi vet hur meningen slutar."

  16. "Sex ord som definierar en generations
    teknologiska begränsningar:"

  17. "Det finns en app för det."

  18. "Kärleken är tålmodig och mild.
    Kärleken kostar 99 cent att ladda ner."

  19. "Bara för att det är en app betyder inte
    att den är till nån nytta för nån alls."

  20. "Vi måste försvara våra älskade
    och ett av skapelsens mirakel"-

  21. -"är att en gång för längesen
    skapades Googles app-katalog."

  22. "New York Times hade an artikelserie
    som hette 'Veckans app'"-

  23. -"med hjärtevärmande titlar
    som 'En väder-app som fungerar'."

  24. "Under finanskrisen
    var det en 'Bloomberg-app'"-

  25. -"eftersom den tillhandahöll
    'grundläggande börsdata'."

  26. "Ni kanske sätter på CNN i stället
    och skippar nyhets-appen."

  27. "Glöm det, min vän.
    Här är några CNN-rubriker:"

  28. "Fast i snön? Det finns en app för det.
    Deppig? Det finns en app för det."

  29. "Inget TP? Det finns en app för det.
    Sömnlös? Det finns en app för det?"

  30. "Hjärtattack? Det finns en app för det."

  31. "Rädda valarna? Det finns en app.
    Föda barn? Det finns en app för det."

  32. "Död? Det finns en app för det."

  33. Vi börjar föredraget
    med att titta på en brödrost.

  34. Den är från sent 1940-tal, en tid
    då man inspirerades och fängslades-

  35. -av snabba aerodynamiska saker.

  36. Så man tillverkade
    en aerodynamisk brödrost.

  37. Man älskade
    snabba strömlinjeformade tåg-

  38. -så man kopierade deras form
    och gjorde strömlinjeformade strykjärn.

  39. I dag är vi besatta av nåt annat.
    Nåt som påverkar allt omkring oss.

  40. Det är manicker och teknologi,
    t.o.m. teknologiska floppar som 3D-tv.

  41. Vi tar vardagsföremål
    och skapar nåt sånt här.

  42. Det är en
    av USA:s mest sålda tandkrämer.

  43. Den heter Crest 3D White.

  44. Till skillnad från alla andra tandkrämer
    på marknaden är den i 3D.

  45. De här solglasögonen
    säljer stort på Amazon.

  46. HD VISION
    HÖGUPPLÖSTA SOLGLASÖGON

  47. De gör att du ser allt i högupplösning.

  48. En madrasstillverkares reklam
    visar ingen bild av en madrass-

  49. -utan en kvinna som sover
    på en helt uppladdad batteri-ikon.

  50. Doritos vill inte halka efter...
    De printar numera ut sina chips i 3D.

  51. De här vardagliga föremålen visar
    hur vår kultur påverkas av teknologin.

  52. En fingervisning inför framtiden
    är att se vad unga studerar.

  53. Fler och fler väljer att studera ämnen
    som är teknologirelaterade.

  54. På Stanford University,
    som är ett mångsidigt universitet-

  55. -låg tonvikten på psykologi,
    men nu är datavetenskap populärast.

  56. På konstutbildningar är allt färre
    intresserade av grafisk formgivning-

  57. -och allt fler av interaktiv design.

  58. Med all entusiasm, drivenhet
    och talang här i salen...

  59. Men tyvärr
    sätter vi ribban alldeles för lågt.

  60. Väldigt ofta är det så
    att oavsett vad problemet är-

  61. -så har vi samma svar.

  62. UR KAPITEL 3

  63. "Fråga: Hur gör vi en bättre bil?"

  64. "Ovan är en
    av de tidigaste ritningarna av en bil."

  65. "Tekniken löste ett verkligt problem
    och bilen ändrade vårt sätt att leva."

  66. "Med tanke på den tekniska utveckling
    som skett de senaste hundra åren"-

  67. -"vilken modern teknik
    har använts för att förbättra bilen?"

  68. "Svar: Sätt dit en skärm!"

  69. "Vem behöver se vägen?
    Det är roligare med en pekskärm!"

  70. "Ett av världens mest innovativa bolag
    väljer alltså en pekskärm på 17 tum."

  71. "Det finns
    väl alltid några bakåtsträvare."

  72. "Jag vill inte ha en skärm i min bil
    - och definitivt inte i andras!"

  73. "Tänk dig rullningslister på skärmen.
    Jag vet, otroligt!"

  74. "Fråga:
    Hur gör man en bättre soptunna?"

  75. "Svar: Sätt dit en skärm!"

  76. "Ni kan säkert gissa. Man skapar
    en LCD-soptunna för 47 000 dollar"-

  77. -"så att man kan se om det regnar...
    när man står ute i regnet."

  78. 100 såna här otroliga soptunnor
    sattes ut i London inför OS 2012"-

  79. -"för att visa upp
    stadens futuristiska underverk."

  80. "Ja, skärmar är ju så futuristiska."

  81. Här är några jobbannonser
    från teknologiska toppföretag.

  82. Ser ni något ovanligt?

  83. De annonserar
    efter UX/UI-designers-

  84. -men användarvänlig design
    och gränssnittsdesign är olika saker.

  85. UI-design handlar om alla delar
    på skärmen och det är viktigt-

  86. -men det skiljer sig från UX-design
    som handlar om att förstå människor-

  87. -och att lösa problem
    med designade lösningar.

  88. När vi blandar ihop "att lösa problem"
    med "att tillverka skärmar"-

  89. -då blir det nåns jobb att lösa problem
    genom att tillverka skärmar.

  90. Men bra UX-design är inte detsamma
    som bra skärmar-

  91. -det handlar om användarvänlighet.

  92. Det är mycket som är oklart
    när det gäller design och teknik i dag.

  93. Det beror delvis på att utvecklare
    utvärderas med dåliga mätinstrument.

  94. Om en design är bra eller dålig
    beror på antalet klick.

  95. Hur beroende är användarna?
    Hur fast är de?

  96. Men design handlar
    om elegans, effektivitet-

  97. -och att skapa
    en meningsfull produkt för kunderna.

  98. Resultatet är istället mer skärmtid
    för fler människor.

  99. Barn tittar två timmar om dagen,
    skolungdomar tittar över sju timmar.

  100. Vuxna är inte bättre
    utan tittar över åtta timmar om dagen.

  101. Skärmbaserat tänkande
    får konsekvenser.

  102. Man distraheras från nära och kära.
    Enligt USA:s hälsomyndighet-

  103. -orsakas 1 000 bilolyckor om dagen
    av förare som distraheras av skärmar.

  104. Färgsättningen på skärmarna
    efterliknar ljuset mitt på dagen-

  105. -men när vi tittar på det på natten
    visar studier att vår sömncykel störs.

  106. Radiostationen WNYC sände
    podden "Bored and Brilliant"-

  107. -utifrån studier som visar att när
    vi har trist är vi som mest kreativa.

  108. Men alla produkter som får oss
    att titta på skärmar tar bort tristess-

  109. -men när vi får mindre tråkigt
    blir vi också mindre kreativa.

  110. Flera studier visar att barn som tittar
    på skärmar blir mindre empatiska.

  111. Att förstå beteenden och människor
    som är olika en själv är viktigt.

  112. Missförstå mig inte,
    skärmar har sina poänger.

  113. Bilderna ni ser
    är beroende av skärmar.

  114. Ni kanske inte skulle vara här
    utan infon ni fått via en skärm.

  115. Men det finns mycket som kan
    reducera vår tid framför en skärm.

  116. Våra liv fylldes av papper, men några
    galningar trodde på en papperlös värld.

  117. Det tog dem ett par årtionden,
    men nu fylls våra liv av skärmar.

  118. Jag tycker vi borde drömma
    om en skärmlös värld.

  119. Jag tycker att det bästa gränssnittet
    är inget gränssnitt alls.

  120. Så jag skrev en bok som heter
    "The Best Interface is No Interface"-

  121. -om hur vi kan skapa
    en värld utan skärmar.

  122. Den första principen i boken är att
    bejaka typiska processer, inte skärmar.

  123. Den här videon
    visar dr Michael Rothberg.

  124. För några år sen upplevde han
    ett outforskat psykologiskt fenomen.

  125. Dr Rothberg undrade om nån annan
    hade upplevt samma sak.

  126. Tillsammans med en läkarkollega
    satte han ihop ett frågeformulär.

  127. Häpnadsväckande nog
    hade 68 % av sjukhuspersonalen-

  128. -haft samma odokumenterade
    psykologiska upplevelse.

  129. Resultatet publicerades och efter ett år
    upprepades studien på ett universitet.

  130. Det visade sig att 90 % av studenterna
    hade upplevt samma sak.

  131. Vad var det som dr Rothberg
    och så många andra led av?

  132. Säkert många här också.

  133. Det är nåt som kallas ringxiety.

  134. Eller "fantomvibrations-syndrom".

  135. Det innebär vanföreställningen
    att mobilen ringer-

  136. -när den inte gör det.

  137. Det är ingen överraskning.
    Genomsnittliga smartphoneägare-

  138. -får ca 150 meddelanden om dagen.

  139. En brittisk studie visar att folk kollar
    sin mobil 200 gånger om dagen.

  140. Produkternas värde mäts i antal klick
    och hur beroendeframkallande de är.

  141. De ringer i din ficka och skriker:
    "Ta fram mig! Använd mig!"

  142. Men det finns ett annat och bättre sätt
    att se på teknologi.

  143. Inte genom att undvika den,
    utan genom att ta den till nästa nivå.

  144. Det finns ett sätt
    att skapa meningsfullare produkter.

  145. Det här
    är Moves-appens originalikon.

  146. Den är rätt ful och den har gjorts om
    sen Moves köptes upp av Facebook.

  147. Men det är nåt med originalikonen
    som är konceptuellt fascinerande.

  148. Den visar en telefon i nåns ficka.

  149. Alla andra produkter
    vill att man tar fram telefonen.

  150. Den här vill vara kvar i din ficka.

  151. Jag tyckte det var intressant.
    Det var en "bakficks-app".

  152. Intressant koncept.
    Det är bara en digital stegmätare.

  153. För att få ut nåt av den måste man titta
    på en kontrollpanel - rätt ointressant.

  154. Men konceptet har nåt...

  155. Ett annat problem:
    borttappade nycklar.

  156. Många lägger ett stort antal minuter
    varje dag på att hitta sina nycklar.

  157. Startup-företaget Lockitron
    ville lösa det med en app.

  158. Man sätter ett hölje över låset.

  159. I appen finns en enorm låsknapp
    och en lika enorm "lås upp-knapp".

  160. Ur ett UI-perspektiv
    är det rätt rakt upp och ner.

  161. Men ur UX-perspektivet...
    När de skapade produkten-

  162. -kanske det såg ut ungefär så här:

  163. Så här är det
    att använda Lockitron i verkligheten.

  164. 1. Man går fram till dörren.
    2. Man tar fram sin telefon.

  165. 3. Om man tar den version
    som användes då-

  166. -så får man sätta på telefonen.

  167. 4. Svep vidare till "lås upp".
    5. Knappa in pin-koden.

  168. 6. Man trycker bort
    den senast använda appen.

  169. 7. Man trycker "home"
    för att stänga ner senast öppna ikoner.

  170. 8. Man sveper igenom alla ikoner
    för att hitta Lockitron-appen.

  171. 9. Man trycker på Lockitron-appen
    för att öppna den.

  172. 10. Man väntar medan den laddar.
    11. Man trycker på "lås upp".

  173. 12. Man öppnar dörren.

  174. När jag såg det här tänkte jag
    att nåt är fel med designen.

  175. Nåt är fel med användarupplevelsen.

  176. Kan vi eliminera gränssnittet
    och skapa en "bakficks-app"?

  177. Kan vi glädja folk genom att bejaka
    typiska processer i stället för skärmar?

  178. När de såg annorlunda på problemet,
    när de tog bort skärmarna-

  179. -så tänkte de att om man placerar
    en Bluetooth-radio i låshöljet-

  180. -och sätter på Bluetooth
    med appen på telefonen...

  181. Då kan folk bara gå fram till dörren
    och öppna den.

  182. Det är en "bakficks-app"
    som aldrig lämnar din bakficka.

  183. Det är en helt annan infallsvinkel
    än den vi ser i dagens teknologi.

  184. Det finns många intressanta sätt
    att implementera såna här appar.

  185. Men det fascinerande är övergången
    från 30 års skärmbaserat tänkande-

  186. -till ett skärmlöst tänkande,
    vilket är rätt destination.

  187. Ett annat sätt att närma sig det här
    gäller betalningar...

  188. Jag ska tillfoga att efter
    att appen släpptes på marknaden-

  189. -så samlade de in
    2,2 miljoner dollar på Kickstarter.

  190. Det är väldigt bra
    för att handla om ett lås.

  191. Några kollegor på Google jobbar
    med nåt som kallas Hands Free.

  192. Telefonen ligger kvar i din ficka
    eller handväska.

  193. Du använder i stället din röst
    för att säga att du vill betala.

  194. Det triggar en bild av dig
    på kassörens dataskärm.

  195. Du betalar med telefonen i fickan
    - det är en "bakficks-app".

  196. Den hjälper dig
    utan att du måste ta fram telefonen.

  197. Ginger.io tar fram sjukvårdslösningar.

  198. En av dem är en app för folk
    som lider av svåra depressioner.

  199. Den håller koll på vem du ringer,
    vart du går, när du vaknar-

  200. -och den letar efter indikationer
    på att en depression är på gång.

  201. Om det är så
    meddelar appen vänner och familj-

  202. -eller sjukvården och förvarnar dem,
    utan formulär eller inloggning.

  203. Den bara håller koll
    där den ligger i din ficka.

  204. UR KAPITEL 11

  205. "Konstruerad med enorm prestanda."

  206. "Den kan beräkna sin position
    var som helst i världen."

  207. "Den har tillgång till mer kunskap än
    ett helt bibliotek på en millisekund."

  208. "En generations upplysning i minnet.
    Datorer kopierar våra värsta sidor."

  209. "Trotsåldern, då vi inte tål regler
    och reagerar på allt oväntat"-

  210. -"med ett enda av orden i vårt
    begränsade ordförråd: Nej! Nej! Nej!"

  211. "Nej, ogiltigt användarnamn.
    Nej, ordet måste innehålla siffror."

  212. "Nej, ditt namn är inte unikt nog
    för Gmail, välj ett annat."

  213. "Nej, det måste fyllas i.
    Skriv en titel."

  214. "Det är obligatoriskt att använda wi-fi
    på London Heathrow-flygplatsen."

  215. "Nej, ditt lösenord är för svagt,
    för kort, det behöver en versal."

  216. "Nej, det behöver interpunktion.
    Nej, inte det tecknet!"

  217. "Nej, du kan inte använda nåt av dina
    senaste 20 lösenord på JetBlue."

  218. "Nej, månad, datum, hela årtalet,
    inte bara de två sista siffrorna."

  219. "Det kvittar att det kvittar
    de närmsta 100 åren."

  220. "Det här är obligatoriska fält.
    Gör det, annars blir jag röd av raseri."

  221. Bokens andra princip är
    att datorer ska tjäna oss, inte tvärtom.

  222. På Smithsonian Museum i Washington
    kan ni se några av våra främsta ting.

  223. Där finns
    IBM:s superdator Deep Blue.

  224. Den är berömd för att ha slagit
    Garri Kasparov i schack 1997.

  225. I hundratals år har vi vetat
    att maskiner är starkare än vi-

  226. -men att tänka bättre än vi
    var en stor prestation.

  227. Den här superdatorn
    som klarade så mycket-

  228. -jämfört med de gamla datorerna
    som vi hatar i dag-

  229. -som vi vill slå sönder
    och slänga ut genom fönstret...

  230. De här skräpdatorerna
    har en processorkraft-

  231. -som vida överträffar
    den Deep Blue hade.

  232. Men vi använder all denna prestanda
    för att skapa hemsk användardesign.

  233. Vi tjänar datorerna,
    men det borde vara tvärtom.

  234. Datorsystemen borde tjäna oss.

  235. UR KAPITEL 13

  236. "Det finns en ny sorts vardagssyssla."

  237. "En ny sorts 'måsten'
    i våra redan stressiga liv."

  238. "På ett årtionde
    har de blivit fler och fler."

  239. "De hindrar oss från att umgås
    med vänner och familj"-

  240. -"eller från att göra samhällsnytta."

  241. "Det här är resultatet av gränssnitt
    som kräver ständig uppmärksamhet"-

  242. -"en biprodukt av skärmtänkande."

  243. "Västvärldens ärenden utförs
    i den allsmäktiga mjukvarans tjänst."

  244. "Det som började harmlöst med "Du
    har mail" är nu en rad av 'måsten'."

  245. "Uppgifterna ökar
    i takt med ökad digitalisering."

  246. "Standardparadigmet för ny mjukvara
    är att vi tjänar datorerna."

  247. "När allt gammalt digitaliseras
    kräver mjukvaran mer och mer av dig."

  248. "Vi laddar ner uppdateringar, skapar
    nya lösenord, svarar på meddelanden"-

  249. -"sorterar filer, arkiverar mejl,
    bekräftar vänförfrågningar"-

  250. -"uppdaterar kalendrar,
    kollar våra konton, verifierar info"-

  251. -"skapar backupfiler
    och laddar upp foton."

  252. "Det här är våra digitala plikter,
    vårt digitala livs vardagsbestyr."

  253. "Oj, det finns en ny version
    av operativsystemet!"

  254. "Ja, jag vill hemskt gärna
    ladda ner den i flera timmar."

  255. "De här oändliga digitala sysslorna"-

  256. -"känns ibland lika banala
    som att gå ut med soporna."

  257. "Ibland har de värre konsekvenser
    än vanliga sysslor."

  258. "Glömde man tvätta
    fick man ha en smutsig skjorta"-

  259. -"men missar man en kontakt
    så kan man ha förlorat en vän."

  260. "Glömmer du att byta lösenord
    kan du bli av med dina privata bilder"-

  261. -"eller så får alla dina vänner
    porrbilder på mejlen från dig."

  262. "Jag svär,
    det är inte min snopp på bilden!"

  263. Det finns folk
    som försöker underminera det här.

  264. De försöker göra datoranvändning
    till det den borde vara igen.

  265. Det finns tjänster
    med hackerliknande mjukvara.

  266. Tjänster som Unroll.Me-

  267. -som försöker
    sortera all reklam man får i grupper.

  268. X.ai vidarebefordrar mejl och hjälper en
    att planera och boka möten.

  269. Vissa går vidare till princip tre,
    det svåraste av det jag just läste:

  270. Att skapa system
    som anpassar sig efter individen.

  271. Många i västvärlden
    har problem med att spara pengar.

  272. En startup som heter Digit
    kan kopplas direkt till ditt konto.

  273. Det är ingen app, utan den
    är integrerad med ditt bankkonto.

  274. Baserat på dina utgifter hittar den sätt
    att spara pengar på varje vecka.

  275. Med tiden så ackumuleras pengarna
    den sparar på ditt sparkonto.

  276. Digit gick inte ut med en app.

  277. Digit mätte inte sin framgång
    baserat på antalet aktiva användare.

  278. Måttstocken var hur mycket pengar
    de sparade åt folk.

  279. Hur bra är vår produkt på att lösa
    det problem den är avsedd att lösa?

  280. Jag ska avsluta med
    att läsa ur bokens sista kapitel.

  281. "Jag hoppas att ni en dag tycker att den
    här boken är heltrist och passé"-

  282. -"och att skärmlösa lösningar
    får er att gäspa."

  283. "Inget gränssnitt alls...? Väck mig när
    du har nåt intressant att komma med."

  284. "Fira när den dagen kommer,
    för då lever ni i en bättre tid än vår."

  285. "Gränssnitten konkurrerar inte längre,
    utan typiska processer styr."

  286. "Datorerna tjänar oss, inte tvärtom."

  287. "Tekniska system anpassar sig
    efter våra individuella behov."

  288. "Barnen kommer att klä ut sig
    till sina morföräldrar på Halloween"-

  289. -"genom att fästa smartphones
    i ansiktet."

  290. "Titta, jag stirrar på min telefon
    hela dagen, precis som morfar!"

  291. "Det blir en glädjens dag. Dagens
    under är morgondagens vardag."

  292. "Inget UI är som
    att se en repris av 'Vänner'."

  293. "Men det är bara en möjlig framtid."

  294. "En del av företagen jag har nämnt
    kanske är borta när ni har läst klart."

  295. "Omslaget kanske är dammigt och
    exemplen kanske känns uråldriga."

  296. "Men jag hoppas att idéerna i boken
    leder till nåt större."

  297. "En framtid då det bästa gränssnittet
    inte längre är ett gränssnitt."

  298. "Det kommer att finnas hinder
    på vägen, som sekretessfrågorna"-

  299. -"men när filosoferna lämnar över
    till dem som får saker gjorda"-

  300. -"kan resultatet bli revolutionerande."

  301. "Och när revolutionen bär frukt,
    känns lösningen kanske dötrist."

  302. "Inga skärmar?
    Kom med nåt nytt i stället!"

  303. Jag ser fram emot
    att bli uttråkad av det.

  304. Översättning: Andreas Palm Meister
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

App-trött blir skärmlös

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
Industri, Kommunikationer, Människa-dator-interaktion, Smartphones, Teknik, Teknik och samhälle
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Robotkärlek

Jag är redo för min förarlösa bil nu, är du? Det frågar beteendevetaren Susan Weinschenk när hon föreläser om robotar och vårt förhållande till smarta telefoner, appar och maskiner. Hon menar att det är hög tid att förbereda sig, för i framtiden kommer vi ha relationer till robotar och lita på att de fattar bättre beslut än människor. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Förstå kaoset

Vi upplever alla en informationsöverbelastning i dagens samhälle, säger informationsarkitekten Abby Covert. Hon älskar att reda ut komplexa informationsmönster åt andra. Hör hennes bästa tips på hur du genom enkla principer kan få ordning och reda på det allra mesta. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Leda fram kreativitet

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Hantera att ha fel

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Designa för äldre

Vi måste inkludera de äldre i vårt designande för framtiden. Webbkommunikationen är inte längre ett val det är ett måste. Det innebär att vi också måste skapa ett gränssnitt som inkludera alla människor, äldre som funktionsnedsatta. Det säger författaren och designern Patricia Moore. Här förklarar hon hur funktionell design ger makt och kontroll över vardagen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Livsstilsrådgivning på nätet

Livsstilsrådgivning på nätet

Hur kan människor förändra sina levnadsvanor med hjälp av internet? Professor Preben Bendtsen berättar om vilken roll sms, e-post och appar kan ha vid behandling av ohälsa. Från föreläsningsserien Forskning i framkant. Inspelat 20 februari 2014. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning

Fråga oss