Titta

Alors parle !

Alors parle !

Om Alors parle !

Programserie för nybörjare i franska. Åk 6- 7, språknivå A1. Programledare Jonas Modin tar med sig tonåringarna Lisa och Anton till Frankrike, där de får testa hur långt de kommer på den franska de lärt sig i skolan. Varje program börjar med en kort lektion där de får lära sig grammatik och glosor för att sedan kunna genomföra en uppgift. Uppgiften kan vara att bete sig artigt på middag eller att umgås med en fransk kompis. Vissa glosor visas med svensk översättning, i övrigt är programmet helt på franska. Arbetsmaterial finns till varje program.

Till första programmet

Alors parle !: AvoirMaterialDela
  1. Hej! Det här är "Alors parle!" med Lisa.

  2. -Hej!
    -Allt väl?

  3. I dag ska du få lära dig
    att böja verbet "avoir", "ha".

  4. Du pratar lite franska.

  5. Men kan du prata franska
    med fransmän...

  6. -Håll de här, tack.
    -...i Frankrike?

  7. MED: LISA

  8. I LYON

  9. Verbet "avoir", "ha", är jätteviktigt-

  10. -för att till exempel säga:
    "Jag har en hjälm."

  11. "Jag har." Jag har en hjälm.

  12. Men nu ska du lära dig att böja verbet:

  13. Jag, du, hon, vi, ni, de har.

  14. Här har jag böjningarna.

  15. Jag har, du har, hon har-

  16. -vi har, ni har, de har.

  17. Okej, "jag har".

  18. Här. Vad säger du? Jag har en hjälm.

  19. -Vad säger du?
    -Du har en ananas.

  20. Hon... - Cassandra!
    - Det här är Cassandra.

  21. -Hej! Ställer du dig här?
    -Hon har en saxofon.

  22. Ja!

  23. "Han" böjs likadant, "han har".
    - Jonathan, håller du den här?

  24. -En bok om fiskar. Vad säger du?
    -Han har en bok om fiskar.

  25. Sen har vi "man".
    Det är komplicerat. Sätt dig.

  26. När man pratar informell franska,
    med sina vänner eller släktingar-

  27. -använder man "on a" i stället
    för "nous avons".

  28. Det är samma sak. Här.

  29. Vi har två ballonger.

  30. Okej?

  31. -Vi har två ballonger.
    -Vi har ballonger!

  32. -"Ni." - Cassandra och Jonathan.
    -Ni har två baguetter.

  33. -Ja, Cassandra och Jonathan? Så där.
    -De har blommor.

  34. -Ja, "de". - Cassandra och Émilia!
    -De är flickor och har stekpannor.

  35. -Vad säger du?
    -De har stekpannor.

  36. Det var allt. Lisa, nu är det dags
    för din utmaning:

  37. Du ska göra alla böjningar
    med andra personer.

  38. Du ger dem t.ex. baguetterna
    och säger...

  39. -Ni har baguetter.
    -Just precis. Enklast är "jag har".

  40. -Jag har en hjälm.
    -Just precis! En poäng!

  41. "Vi har." Så där, ja.
    Och du säger det här:

  42. "Ursäkta, kan ni hjälpa mig
    med en lek?"

  43. -Lisa, du har en timme på dig.
    -En timme?!

  44. UTMANING:
    BÖJA VERBET "AVOIR"...

  45. ...MED PERSONER PÅ STAN

  46. Ursäkta. Hej!
    Kan ni hjälpa mig med en lek?

  47. Ja.

  48. -"Vi har."
    -Ja, vi har två baguetter.

  49. Tack så mycket!

  50. -Ja, två poäng! Och nu...
    -"Han har." Tack! Hej då!

  51. Ursäkta!

  52. -Kan ni hjälpa mig med en lek?
    -Ja, om du vill.

  53. Håll den här, tack.
    - Han har en saxofon.

  54. Ja! Tack! Hej då!

  55. "Ni har."

  56. Hej! Håll den här, tack.

  57. Håll den här. Ja, ja. Ni har en ananas.

  58. -Kom igen!
    -"Hon har."

  59. -Ursäkta?
    -Håll den här, tack.

  60. Hon har en bok om fiskar.
    - Tack så mycket! Ha en bra dag!

  61. Lisa, kom! Stanna! Det är paus.

  62. -Paus. En kaka?
    -Tack.

  63. UTTRYCK MED "AVOIR"

  64. Verbet "avoir" är väldigt användbart,
    för att t.ex. säga "jag har en stol":

  65. Jag har en stol.

  66. Men också för att säga: "Jag är 24 år."

  67. Eller: "Jag är hungrig."

  68. "Jag är törstig."

  69. "Jag är varm."

  70. "Jag fryser."

  71. Och: "Jag har ont i huvudet."

  72. "Avoir" äger!

  73. -Vad har ni för nåt i den här affären?
    -Vi har pannor, knivar, glas och grytor.

  74. På bageriet har de bröd,
    croissanter, chokladbröd-

  75. -briocher och en massa godsaker.

  76. -Har ni nåt husdjur?
    -Ja, vi har en hund.

  77. -Har du en penna?
    -Ja, jag har en penna. Hej då!

  78. Nej, pausen är slut.
    "De har." Kom igen!

  79. -Hej! Kan ni hjälpa mig?
    -Ja.

  80. De har två blommor. Ja, blommor.

  81. Man kan också säga...
    - Ursäkta, vad heter ni?

  82. -Karim och Hamza.
    -Hamza och Karim?

  83. Man kan också säga:
    "Karim och Hamza har blommor."

  84. Ja, och nu: "De har."

  85. -Ursäkta! Hej! Är det en tik?
    -Ja.

  86. En ballong.

  87. Miquette och Françoise
    har två ballonger.

  88. "Man har." - Lisa!

  89. Vi har stekpannor. - Tack så mycket!

  90. Lisa, jättebra! Åtta poäng! "Du har."

  91. -Men jag har slut på saker!
    -Har du slut på saker? Ja.

  92. -Jag tror... - Bommen, tack.
    -Bommen?

  93. Ja, bommen. Kom igen!

  94. Ursäkta. Hej! Kan du hjälpa mig?

  95. Du har en mikrofonbom.

  96. 9 POÄNG

  97. Hon har vunnit!

  98. Vi är klara.

  99. Ni har tittat på "Alors parle!".

  100. Jag har en ananas.

  101. Hej då!

  102. Kom igen, dansa!

  103. Översättning: Lotta Rossi
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Avoir

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Böja verbet avoir (= att ha), i presens. Lisa kastas in i en poängjakt på stan där hon måste iscensätta alla böjningar av verbet. Hon får med sig en väska med saker som hon måste ge till människor hon träffar för att med rätt kontext kunna säga olika böjningar av avoir, till exempel: "ni har en ananas?" eller "han har en saxofon?". Fördjupning om användbara uttryck med verbet "avoir".

Ämnen:
Moderna språk > Franska
Ämnesord:
Franska språket, Språkvetenskap, Verb
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Alors parle !

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

Les prépositions

Avsnitt 1 av 8

Prepositioner: framför, bakom, bredvid, på, i och under. Jonas och Anton leker prepositionskurragömma på stan och måste gömma sig på olika ställen utifrån en viss preposition, till exempel på ett bord eller bakom en hund. Fördjupning om prepositioner som används för att säga att man är i ett visst land eller i en viss stad. För nybörjare i franska. Åk 6- 7, språknivå A1.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

Poser des questions

Avsnitt 2 av 8

Frågeord: vad, hur många, vilken, var, vem, hur, när och varför. Lisa får i uppdrag att intervjua ett antal okända franska personer för att lista ut vem som är hennes hemliga kompis. När hon lyckats hitta den personen ska de lära känna varandra, och då måste hon både ställa och svara på ännu fler frågor. Fördjupning om det franska kindpussandet.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

Les chiffres

Avsnitt 3 av 8

Räkna till 100. Anton får i uppdrag att hitta hem till Bianca. För att lyckas med det måste han använda siffrorna 0-100. Anton får ringa hennes telefonnummer, förstå hennes adress och sedan fråga på stan efter telefonnumret till en taxi. Fördjupning om varför tiotalen 70, 80 och 90 heter som de gör.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

Avoir

Avsnitt 4 av 8

Böja verbet avoir (= att ha), i presens. Lisa kastas in i en poängjakt på stan där hon måste iscensätta alla böjningar av verbet. Hon får med sig en väska med saker som hon måste ge till människor hon träffar för att med rätt kontext kunna säga olika böjningar av avoir, till exempel: "ni har en ananas?" eller "han har en saxofon?". Fördjupning om användbara uttryck med verbet "avoir".

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

La cuisine

Avsnitt 5 av 8

Ord som har med mat, kök och matlagning att göra. Anton ska baka en kaka tillsammans med en fransk tjej som heter Aurore. Han får handla ingredienser efter en inköpslista och sen försöker Anton förstå hennes instruktioner på franska. Fördjupning om fransmännens relation till baguetten.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

Demander les directions

Avsnitt 6 av 8

Fråga efter vägen med hjälp av begrepp som höger, vänster, rakt fram, svänga, efter och innan. Lisa får uppdraget att hitta fram till en utsiktsplats i Lyon genom att fråga personer på gatan efter vägen. Fördjupning om Frankrike som turistland.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

La politesse

Avsnitt 7 av 8

Artighetsfraser. Anton blir hembjuden till en familj och måste kunna dua och nia på rätt ställen, be snällt och tacka. Han ska också köpa blommor i en affär och kunna alla artighetsfraser som används då. Fördjupning om niandet och duandet.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors parle !

Les vêtements

Avsnitt 8 av 8

Ord och uttryck för klädesplagg och som man kan ha nytta av i klädaffärer. Lisa och Jonas går till en klädaffär där Jonas utmanar Lisa att hitta kläder i olika stilar som han väljer. När de inte blir nöjda går de istället till ett kostymförråd för att leta vidare. Fördjupning om den franska tvärrandiga sjömanströjan.

Svårighetsgrad
A1
Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & moderna språk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAlors demande !

L'école

Hur ser en typisk dag i en fransk skola ut? Är lärarna stränga? Och vad äter man till lunch? Elever ställer frågor om allt de vill veta om den franska skolan och Jonas Modin beger sig till Lycée Vauvenargues i Aix-en-Provence för att ta reda på svaren.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaModerna spökhistorier - arabiska

Klätterväggen

Amanda satsar på att bli först i klättringsklubben att bemästra "den omöjliga väggen". Det är dessvärre en dröm som kan leda till döden.

Fråga oss