Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

I samband med Polarprisets utdelande talar kompositörer, hiphop-forskare, låtskrivare och dokumentärfilmare om sin relation till musiken och vad den kan åstadkomma. Dessutom pratar Polarprisvinnaren Max Martin om sitt låtskrivande, i en unik intervju med musikjournalisten Jan Gradvall. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016 : Max Martin master classDela
  1. Det är väldigt avslappnat
    i studion med Max.

  2. Det blir mycket skratt
    när man jobbar med Max.

  3. Att jobba med Max Martin är jättekul,
    för han är en sån stor musikälskare-

  4. -och hans energi smittar av sig.

  5. Max är perfektionist,
    och det respekterar jag verkligen.

  6. Det är nåt med hans känsla för
    melodier som påminner om ett barns.

  7. Jag kan inte beskriva hur mycket
    Max har påverkat musikbranschen.

  8. Det enda han har gjort är att göra
    den bästa musiken genom tiderna.

  9. Den bästa musiken nu och framöver.

  10. När jag började jobba med Max
    var det Britney och Backstreet Boys...

  11. Det bara vällde fram låtar, och hör man
    dem i dag är de fortfarande lika bra.

  12. Max är nog inte mänsklig. Han togs
    fram i Sverige för att skapa hitalbum.

  13. Ingen människa kan åstadkomma
    det han gjort. Det är helt osannolikt.

  14. Hans sound har alltid varit överlägset.
    Han har alltid legat i framkant.

  15. Max framgångsrecept
    lyder nog som så...

  16. ...att det enklaste och mest effektiva
    alltid är det bästa.

  17. Stanna upp,
    ta ett djupt andetag...förenkla.

  18. En mästerkock vet att den viktigaste
    ingrediensen är den som utelämnas.

  19. Det gäller nog även när man
    producerar musik, vilket han visar.

  20. Han tittar på allt du har
    och plockar ut de fantastiska bitarna.

  21. Han kan hitta och utmejsla ett sound.
    Däri ligger hans genialitet.

  22. Hans melodier är helt otroliga
    - raffinerade men samtidigt enkla.

  23. Det är kul när man hör en låt
    på radion, och så hör man ett "yaow"...

  24. Man tror direkt att det är Max, även om
    det inte är det. Folk vill låta som han.

  25. Han är helt musikfixerad. Punkt slut.

  26. Det är jättekul att jobba med honom.
    Han är otroligt begåvad.

  27. Man måste älska musik,
    och det gör han.

  28. Han överraskar mig gång på gång.
    Det är lätt att bli förälskad.

  29. Max, stort grattis till ditt Polarpris.

  30. Ingen förtjänar det bättre än du.
    Du är en mästare.

  31. Ta oss till det förlovade landet!

  32. Tack. Tack...

  33. Jag rodnar.

  34. Vi ber alla svenskar om ursäkt
    för att vi pratar engelska-

  35. -men det är av hänsyn
    till våra internationella gäster.

  36. Innan vi beger oss till det förlovade
    landet, som Justin Timberlake sa-

  37. -tycker jag
    att vi backar tillbaka till år 1998.

  38. Då var du 27 år och hade redan
    tre-fyra framgångsrika år bakom dig.

  39. Men 1998 var ett ganska mörkt år.

  40. Din vän och mentor Denniz Pop dog
    i augusti det året.

  41. Två månader senare släppte du en låt-

  42. -med en då helt okänd 16-åring
    från den amerikanska södern.

  43. Den första månaden hände ingenting-

  44. -men i november hamnade den på
    Billboards topplista. Den här var det.

  45. Ursäkta. Jag både intervjuar och dj:ar,
    så övergångarna blir inte så tajta.

  46. Ta mer betalt.

  47. Kan du berätta om
    hur den här låten blev till?

  48. Det är lustigt,
    för just den här låten...

  49. Det är en rätt kul historia,
    tycker jag åtminstone.

  50. Jag skulle gå och lägga mig.
    Eller jag höll på att somna-

  51. -och så dök melodin till refrängen
    upp i huvudet...

  52. Men jag var väldigt trött.
    På den tiden hade jag en diktafon...

  53. Ni vet en sån där med kassettband.
    Några av er kanske minns dem.

  54. Det här var innan mobiltelefonerna
    hade inspelningsfunktion.

  55. Jag låg där och försökte förmå mig
    att gå upp och spela in det här-

  56. -för jag kände på mig att det var bra.
    Men jag var väldigt trött.

  57. Men så tänkte jag: "Nej, jag går upp."

  58. Så jag hämtade diktafonen
    och spelade in det.

  59. Sen gick jag och la mig igen,
    och då kom jag på lite olika varianter-

  60. -så jag var tvungen att gå upp igen
    för att spela in det.

  61. Jag har kvar det. Jag lyssnade igenom
    allt vid nåt tillfälle-

  62. -och man hör på sista inspelningen
    att jag liksom börjar...

  63. Jag var så trött, och jag försökte
    låta bli att väcka min fru.

  64. Sen sjunger jag: "Hit me, baby...
    Hit me, baby, one more time."

  65. Och så hör jag mig själv säga:
    "Inte så tokigt."

  66. Och sen var det slut.
    Jag är väldigt glad att jag...

  67. Man tror att man ska minnas det
    dagen efter, men det gör man aldrig.

  68. Sången är ju rätt speciell.
    Den är långsam, lite r'n'b-aktig.

  69. Men det beror alltså på
    att du hade den där sömniga rösten?

  70. "Du måste låta sömnig här."

  71. Grejen med den här låten är
    att jag trodde att jag gjorde r'n'b.

  72. Jag älskade TLC och så vidare.
    I min värld var det här en urban låt.

  73. Vi skickade den till dem, tror jag, och
    till några andra som vi trodde passade-

  74. -men i slutändan blev det så här.

  75. Introt är fantastiskt. Man känner igen
    låten direkt, med det där "da-da"...

  76. -Den där keyboard-grejen.
    -Hur lät det, sa du?

  77. Förlåt.

  78. Men du och Denniz Pop ville att det
    skulle gå snabbt att känna igen en låt.

  79. Vi hade en sån filosofi.
    Han kom ju från dj-världen-

  80. -och för att folk ska stanna
    på dansgolvet måste man...

  81. De får inte börja undra vad det är
    för låt. Man ska känna igen det direkt.

  82. Så det kom därifrån. Vi ville ha
    ett slags kännetecken i början.

  83. -Då vet folk om de känner till låten.
    -Precis, och då fortsätter de dansa.

  84. Det var det som gällde -
    håll kvar dem på dansgolvet.

  85. Begreppet "hitalbum"
    är en aning urvattnat-

  86. -men Britney Spears album
    "Baby one more time" blev faktiskt etta-

  87. -i vartenda land där det släpptes.
    Det är rätt otroligt.

  88. Det visste jag inte.

  89. Vi ska spela upp låt nummer två,
    och lägg märke till gitarrintrot här.

  90. Gitarrintrot låter i mina öron
    som en Metallica-ballad.

  91. Var det nåt du tänkte på?

  92. Vet du vad...
    Nej, det var inte avsiktligt.

  93. Men jag förstår vad du menar.

  94. Men det här var också
    en viktig låt för mig.

  95. Jag har en väldigt speciell relation
    med de här killarna. Är de här?

  96. Jag tror det.

  97. -Nånstans.
    -Jag hörde att de skulle vara det.

  98. Där, ja!

  99. "Yaow!"

  100. Ser du? De har åkt ända hit.
    Förstår du vad jag menar?

  101. Tack.

  102. Ni har en speciell relation. Ni började
    jobba ihop när ni var väldigt unga...

  103. Det var före Britney. Så det var...

  104. Det här är ju en fantastisk poplåt.

  105. Visste du att det skulle bli en hit?
    Kunde du ana...

  106. Den här låten... Jag hade lagt undan
    och glömt bort den.

  107. Demon är fruktansvärd.
    - Ni hörde nog aldrig den.

  108. Den är hur som helst rätt hemsk
    och dåligt gjord på alla sätt och vis.

  109. Killen som grundade Jive Records,
    Clive Calder, var i Sverige-

  110. -för att lyssna på lite nya grejer.

  111. Jag visade upp de av mina låtar
    som jag tyckte var bra-

  112. -och sen frågade han om jag hade nåt
    mer, nåt som jag inte ville spela upp.

  113. "Tja, jag har den här", sa jag.
    Jag spelade upp den, och det kändes...

  114. Jag sjunger falskt och så vidare.

  115. Men han bara: "Ja! Den ska vi ha!"

  116. Jag bara: "Visst. Vi gör ett försök."

  117. Ibland vet man inte. Man tror
    att det är skräp, men det kan vara bra.

  118. Vokalarrangemanget på den här låten
    är helt otroligt.

  119. När jag gjorde intervjuerna som vi såg,
    med Brian till exempel...

  120. De sa att du hjälpte Brian och de andra
    att hitta sina röster.

  121. Du var som en sånglärare. Hur blev du
    så bra på att producera sång?

  122. Jag var själv sångare från början.
    Jag sjöng i olika band.

  123. Jag var en hygglig sångare...ett tag.
    Det är jag inte längre.

  124. Missförstå mig inte - de här killarna
    var grymma redan från början.

  125. Men jag var nog ute efter
    lite mer tryck.

  126. Deras sångstil var väldigt r'n'b-
    och soulaktig, men jag ville ha...

  127. Du vet, den grejen. Av nån anledning.

  128. Högre!

  129. Jag har hört det här förut,
    när de har haft vänligheten att säga så.

  130. Men det handlade nog om
    att jag ville ha mer dynamik:

  131. Ibland jättehårt, ibland mjukt.

  132. Det var det jag gillade, för jag
    hade varit en högljudd rocksångare.

  133. Det är till stor hjälp när jag jobbar
    med sångare - att jag vet hur det är-

  134. -att stå vid micken, uppträda och sånt.
    Jag talar deras språk.

  135. När du väl lärde känna dem, skrev du
    då låtar med deras röster i åtanke?

  136. Javisst.
    Från den stund vi började jobba ihop-

  137. -kände jag mig som en sjätte medlem,
    på sätt och vis.

  138. Det var nog därför det blev så bra, och
    så småningom började vi skriva ihop.

  139. Så alla deltog i den processen, och...

  140. Tack, killar.

  141. För Backstreet Boys.

  142. Jag hörde att nån blivit av med väskan.

  143. Du kan låna grejer av mig.

  144. Var det Howie? Självklart...

  145. Vi ska gå över till nåt helt annat.

  146. -Fantastisk låt.
    -Det här var Prince.

  147. En hyllning till en av kulturvärldens
    största förluster i år: Prince.

  148. Han är också en stor inspirationskälla
    för dig. Vad har du lärt dig av honom?

  149. Det är väl... Jag har en massa teorier
    kring mitt låtskrivande.

  150. Typ olika sätt att skriva...
    Hur ska jag förklara det här?

  151. Vi använder oss faktiskt av begreppet
    "Prince-teorin" när vi skriver.

  152. I den här låten kommer den till uttryck-

  153. -genom att vers och refräng
    har samma melodi.

  154. Den har också en förrefräng,
    som svävar i väg lite.

  155. Sen kommer han tillbaka och sjunger
    hooken, som egentligen är versen.

  156. För en vanlig lyssnare
    låter inte versen likadant-

  157. -men det är alltså samma melodi?

  158. Man plockar väl ut de klatschigaste
    orden, "let's go crazy" och så vidare...

  159. Men det är intressant att när refrängen
    väl kommer, har man redan hört den.

  160. Om man nu lyssnar så pass länge
    att man kommer till refrängen.

  161. Prince står också för...

  162. Jag älskar att han kunde vara konstig,
    och det var kul och häftigt.

  163. Han vågade testa sånt
    som folk vanligtvis inte gör.

  164. Han var så otroligt viktig...

  165. Jag tror
    att alla artister har sin "Prince-tid"-

  166. -eller en period i sitt liv
    då de bara lyssnar på Prince.

  167. Han var helt enkelt
    en stor...låtskrivare.

  168. Och en väldigt skicklig textförfattare.
    Det är inget man brukar prata om-

  169. -men i min mening
    är hans texter helt perfekta.

  170. Innan vi pratar vidare
    ska vi lyssna på en låt-

  171. -där du lånar strukturen
    från "Let's go crazy".

  172. En välbekant låt för alla svenskar.

  173. Ett bra exempel på hur första delen
    av versen är likadan som refrängen.

  174. Jag berättade det innan.

  175. Det var Robyn,
    "Do you know what it takes".

  176. När en bilmekaniker vill förstå
    hur motorn fungerar-

  177. -öppnar han motorhuven
    och plockar isär saker.

  178. Du verkar hantera poplåtar
    på samma sätt.

  179. De flesta teorier... Jag har läst
    saker om mig själv, tro det eller ej.

  180. De pratar om att allt är matematik,
    att jag har en formel och så vidare.

  181. Men det stämmer inte riktigt.

  182. Det vi har är ett slags verktygslåda
    med olika problemlösningar.

  183. När man ska skriva en låt
    sätter man sig inte ner och tänker:

  184. "Okej, om vi tar 3b från...nånting."

  185. Så går det inte till. Jag tror att det
    måste komma ur nåt slags inspiration.

  186. Jag antar att vi har ett antal
    låtskrivare med oss i publiken.

  187. Ni vet hur det är. Man skriver nåt som
    man tycker låter grymt - men sen, då?

  188. Man kör fast, och det är då
    man kan ta till de här knepen-

  189. -eller verktygen.

  190. Om det händer mycket i versen,
    kanske förrefrängen ska vara lugnare-

  191. -så att det inte blir helt förvirrat.

  192. -"Händer mycket"...?
    -Om man har en väldigt rytmisk vers...

  193. Det är nog svårt att hitta nån låt
    som jag har varit inblandad i-

  194. -där en sån vers följs
    av en väldigt livlig förrefräng.

  195. Det handlar om balans,
    precis som med allt annat.

  196. Det är alltså där som de här verktygen
    och "matematiken" kommer in i bilden.

  197. Om en viss ton används flitigt i versen
    vill man undvika den i förrefrängen-

  198. -så att det inte blir för enformigt
    eller tråkigt, utan intressant.

  199. Men det är aldrig på det sättet
    man börjar skriva en låt, som jag sa.

  200. Man har inga mallar.

  201. Hur börjar man, då?
    Det kanske är en för stor fråga.

  202. Det varierar.
    Det har förändrats under årens lopp.

  203. Förut skrev jag mer på egen hand,
    och jag började alltid med melodin-

  204. -som i "Hit me, baby"...
    "Baby one more time"? Vad heter den?

  205. Den är rätt känd.

  206. Jag ville att den skulle heta så,
    men amerikansk radio gillade det inte.

  207. Av uppenbara skäl...
    Vad skulle jag säga?

  208. Det var mitt fel. Jag hade två stora
    frågor... En till grej angående Prince:

  209. Han är ett bra exempel på nåt
    som även du är ett exempel på...

  210. När man har en trallvänlig melodi-

  211. -kan man ta ut svängarna
    i produktionen och arrangemanget.

  212. Ja, för ofta överarbetar man låten.

  213. Det finns en gräns
    för hur mycket information man kan...

  214. Åtminstone är det så för mig.

  215. Det blir jobbigt om det är mer än tre
    eller max fyra olika delar.

  216. Det måste vara...

  217. Prince skrev oftast nåt...

  218. Sen använde han det i refrängen och...
    "Det här är bra, vi kör på det", liksom.

  219. Men sen måste man förstås
    göra det intressant.

  220. Det är därför man lägger till
    en förrefräng och leker med ackorden-

  221. -för att sen återgå till huvudspåret.
    Och då har man nåt nytt.

  222. Går det att förstå det här?
    Det är svårt!

  223. De sa att jag fick nörda till det,
    och då gör jag det.

  224. Det är nog vad vi alla vill.

  225. Ett bevis för att det inte finns
    nån formel för popmusik...

  226. Folk har nog glömt det här nu, men om
    man ser tillbaka på popens historia-

  227. -och de låtskrivare och producenter
    som legat i toppen-

  228. -så har de hållit
    i kanske sex-sju eller max åtta år.

  229. Och i början av 2000-talet
    tycks ni ha haft en svacka.

  230. Plötsligt började det bli
    glesare mellan hitlåtarna-

  231. -Cheiron-soundet hade förlorat
    sin fräschör och studion lades ner.

  232. Kan du berätta lite om de här åren?
    Det gäller alltså 2000-2002 ungefär.

  233. Hur upplevde du de här åren?

  234. Först och främst
    kom min dotter till världen.

  235. Det förändrade ju livet.

  236. Men jag kom också till en punkt...
    Det gick så bra för oss.

  237. Vi dominerade branschen-

  238. -med Backstreet Boys, Britney Spears,
    NSYNC, Robyn med flera.

  239. Så jag kom till en punkt
    då jag insåg att...

  240. Och så förändrades ju musiken.
    Pharrell kom och förstörde allt.

  241. Han våldgästade min fest.

  242. Jag hamnade i ett läge där jag tyckte
    att alla utom jag hade fel:

  243. "Det här är ju jättedåligt.
    Hör ni inte det?"

  244. "Ska det låta så här? Refrängen
    ska ju inledas med en smäll!"

  245. Under de här åren
    lärde jag mig att...jag hade fel.

  246. Jorden hade snurrat vidare -
    och det är helt i sin ordning.

  247. Det är så populärkulturen ska vara.
    Den ska gå vidare och utvecklas.

  248. Men det hade inte jag gjort.

  249. Jag kan inte minnas att jag nånsin
    tänkte: "Hjälp, det här är slutet."

  250. Jag hade nån märklig tilltro
    till att allt skulle ordna sig.

  251. Men jag minns att det gick upp för mig
    att det kanske var jag som hade fel-

  252. -och att jag kanske
    behövde vidga mina vyer.

  253. Så det gjorde jag.
    Vi åkte till New York, och...

  254. Tidigare hade jag inte jobbat
    utanför Sverige.

  255. Ett resultat av att du for till New York
    och började lyssna på annan musik-

  256. -är den här låten, från 2004.

  257. Det var Kelly Clarkson
    med "Since u been gone".

  258. Den ändrade spelreglerna
    för popmusiken-

  259. -för det var en hitlåt, samtidigt som
    den lånade sitt sound från indierocken.

  260. Det var en ny kombination.

  261. Kan du berätta om
    hur du skrev den här låten?

  262. Jo...

  263. ...så här gick det till.

  264. Det var intressant, för jag åkte
    till New York med hela familjen-

  265. -och på vägen dit fick min dotter...
    Det finns ett samband här.

  266. Hon fick vattkoppor...

  267. ...så vi blev fast på ett hotellrum
    i två veckor.

  268. Då bestämde jag mig för att lära mig
    spela gitarr, eller åtminstone försöka.

  269. Jag är mer av en keyboard-kille.

  270. Så jag gick ut och köpte en gitarr,
    och det första riffet som jag...

  271. Det här riffet består av typ två toner.
    Det är inte nåt gitarrproffs som...

  272. Det låter som nån
    som just lärt sig spela.

  273. Just så!

  274. Så var det med det.

  275. En studiotekniker som jag jobbar med,
    Michael Ilbert från Göteborg-

  276. -hade redan tidigare
    börjat spela upp olika saker för mig.

  277. Han visade mig band och artister
    som jag aldrig hade hört talas om-

  278. -eftersom jag hade varit inne
    i min lilla Cheiron-bubbla.

  279. Jag tyckte att sounden var fantastiska-

  280. -men låtarna hade jag svårt att relatera
    till, för de var typ sex minuter långa.

  281. Soundet gillade jag däremot.
    Det lät intressant.

  282. Det var fjäderreverb och annat skumt.

  283. Så jag tänkte att jag kanske kunde
    ta själva ljudbilden-

  284. -och göra nåt annat av det.

  285. Vi gjorde en del saker före det här-

  286. -men sen valde jag
    att plocka in gitarren.

  287. När jag spelar keyboard
    har jag koll på vad som händer-

  288. -men med gitarren har jag inte det.

  289. Där hade jag inte koll på ackorden,
    så jag var tvungen att lyssna mig fram.

  290. Det tror jag förändrade mitt sätt att...

  291. Sen dess är gitarren alltid med
    på ett hörn när jag skriver musik.

  292. Det kanske blir
    för många valmöjligheter.

  293. Om du är jättebra på keyboard
    måste du begränsa dig...

  294. Jag är inte så bra på keyboard heller.
    Men jag kan ackorden.

  295. Paul McCartney, en annan
    Polarprisvinnare, sa i en intervju-

  296. -att han köpte en ukulele för att minska
    valmöjligheterna i sitt låtskrivande.

  297. Tror du att det kan vara till hjälp?

  298. Ja, "less is more".
    Det enkla är det bästa.

  299. Det gäller att skriva nånting enkelt
    som ändå är intressant.

  300. Det är svårt att lyckas med det,
    och att dessutom få det att låta unikt.

  301. Det finns ju bara ett visst antal toner-

  302. -så man får göra vad man kan
    för att få till det.

  303. Att köpa en gitarr var ett sätt för mig.

  304. Efter "Since u been gone"
    började du jobba med Pink.

  305. Vi ska lyssna
    på en av era gemensamma låtar.

  306. Fantastisk låt.

  307. Ännu ett strålande riff.

  308. Även texten är bra - skriven av Pink.

  309. Den handlar om hur
    en av hennes vänner dör i en överdos.

  310. Den här låten har fått eget liv
    och tolkas nu av countrysångare.

  311. Genom Brandy Clarks tolkning har den
    blivit en viktig låt för feminister.

  312. Det visar vilken stark låt det är.

  313. Är det en av de låtar
    du är mest stolt över?

  314. Ja.
    Men det är också ett bra exempel på-

  315. -hur det blir när man har en fantastisk
    artist som har nåt att berätta-

  316. -och man jobbar utifrån nåt enkelt.

  317. Jag och Luke skulle vara där i tre
    dagar, och vi hade gjort två låtar.

  318. Vi var så gott som klara,
    men så: "Har du nåt, eller?"

  319. "Ja, jag har det här riffet,
    som jag har övat jättemycket på!"

  320. "Det hörs inte, men"...

  321. Vi jobbade lite med det,
    men vi gjorde det så snabbt...

  322. När spelade in den hade vi bara vers,
    refräng, vers, refräng-

  323. -och sen var det bara trummor.
    Vi hade inte arrat den.

  324. Så på den här inspelningen är det
    tre omgångar med hennes sång-

  325. -och i slutet fortsätter hon bara
    att sjunga helt improviserat.

  326. Det är nåt helt fantastiskt som händer
    där, och det sjöng hon till trummorna.

  327. Hon bara låtsades att det fanns
    nåt mer och släppte loss totalt.

  328. Sen stack hon.

  329. Vi bara: "Okej",
    och så satte vi ihop det.

  330. -Hur mycket tid har vi?
    -Massor.

  331. Du har jobbat med många duktiga
    sångare, och Pink är en av dem.

  332. Hon berättade för mig att hon inte är
    van vid att bli coachad sångmässigt-

  333. -eftersom hon anses sjunga bra.

  334. Men hon gillar att jobba med dig,
    eftersom du kan ta ner henne.

  335. Annars sjunger hon gärna
    som i kyrkan, sa hon.

  336. Hur jobbar du med sångare?

  337. Det bästa jag vet är när en duktig
    sångare sjunger nåt riktigt enkelt.

  338. Många sångare vill gärna visa vad de
    går för. Hon är inte sån, men de finns.

  339. I varenda låt vill de visa upp hela
    sin repertoar, och det kan jag förstå.

  340. Men det finaste är
    när nån som har en fantastisk röst...

  341. När Chet Baker spelar
    en fin liten melodi på sin trumpet-

  342. -hör man att han kan sina grejer.

  343. Vår uppgift
    när vi jobbar med de här människorna-

  344. -är att få dem att inse att det räcker:
    "Oroa dig inte, alla vet hur bra du är."

  345. "Det har du bevis för i form av
    fem album och tio världsturnéer."

  346. "Oroa dig inte. Det är allmänt känt."

  347. Utmaningen är att få dem
    att känna sig trygga med att det räcker-

  348. -att fokusera på att ge liv
    åt en förhoppningsvis välskriven text.

  349. Och kanske påminna om skillnaden
    mellan ett scenframträdande...

  350. Det är mitt knep:
    "Spara det till scenen."

  351. Så det är mitt knep,
    men nu kan jag inte använda det mer.

  352. Vi ska spela upp nåt helt annat.

  353. Det var Creedence Clearwater Revival
    med den store John Fogerty.

  354. Jag spelar den eftersom det här
    var ett av de få album-

  355. -som dina föräldrar hade i sin skiv-
    samling. Berätta om den samlingen.

  356. Det är en skivsamling
    som jag tror att många...

  357. Alla som är födda på 40-talet i Sverige
    har de här skivorna:

  358. Creedences "Best of"-album,
    Beatlesskivan med balkonger på...

  359. Också "Best of". Det finns två stycken.

  360. "Captain Fantastic" med Elton John.

  361. Och så fanns det nog nåt med Queen,
    som de eventuellt inte lyssnade på.

  362. Det är ett slags standarduppsättning
    som alla hade.

  363. -Och så lite klassisk musik...
    -Just det! "Best of classical music".

  364. -Herbert von Kara...
    -Karajan.

  365. Han såg jättearg ut, minns jag.

  366. Men jag lyssnade mycket på det här.
    Det lustiga med den här låten...

  367. Och det här hänger ihop med
    det svenska sättet att skriva musik.

  368. I refrängen,
    där jag inte vet vad han sjunger...

  369. Jag trodde att han sjöng "popcorn",
    vilket var skithäftigt.

  370. Det var nåt jag la märke till.

  371. Jag tror att många av oss som har
    vuxit upp utan att kunna engelska-

  372. -drogs till det som lät häftigt.

  373. Och än i dag, när vi skriver musik
    och sjunger en melodi-

  374. -använder vi oss av
    ett slags låtsasengelska.

  375. Det betyder ingenting, men man vet
    hur man vill att det ska låta.

  376. Och det här är det värsta
    när nån sen ska skriva en text till det.

  377. "Nej, gärna lite mer"...

  378. "Kan du skriva nåt fint och poetiskt
    som låter ungefär som"...

  379. Det är jättesvårt -
    för man älskar det där ljudet!

  380. Katy blir alltid galen på mig
    på grund av det här.

  381. Men det är nåt
    med hur många svenskar lyssnar på...

  382. Eller hur man lyssnar generellt
    utanför de engelskspråkiga länderna.

  383. Man hör hur det låter och hittar själv
    på en mening. Jag älskar popcorn.

  384. Nån har sagt,
    angående nåt helt annat...

  385. -Vad sjunger han egentligen?
    -"Willy and the poor boys."

  386. Det råkar även vara albumets titel.
    Jag hörde inte heller vad de sjöng.

  387. Okej.

  388. Men jag hade "Best of"-albumet.

  389. Jag känner igen
    det där med att höra fel.

  390. Nån sa att många tror att engelska
    är världens mest utbredda språk-

  391. -men det är det inte,
    utan det är dålig engelska.

  392. Det är nämligen sån engelska de flesta
    pratar - i Sverige, Italien, Brasilien.

  393. Tror du att det här har format dig
    så att du fokuserar mer på melodin?

  394. Är melodin viktigare än...?

  395. Hur melodin låter är avgörande.

  396. En bra melodi kan tillintetgöras
    genom att texten inte låter bra.

  397. Det tror jag. Och tvärtom:

  398. En medioker melodi kan bli riktigt
    svängig om man sätter rätt ord till den.

  399. I den bästa av världar
    finns allt på plats:

  400. Man har en text med innebörd,
    en bra melodi och text som låter bra.

  401. Du nämnde en artist som du har jobbat
    med. Vi ska höra en låt med henne.

  402. "I kissed a girl" med Katy Perry.

  403. Den här låten, som blev en stor hit,
    är rätt så utmanande...

  404. -Och det fattade inte jag.
    -...både text- och produktionsmässigt.

  405. Det är faktiskt rätt kul-

  406. -för den här låten hade också legat
    ett tag - med hennes sång på.

  407. Hon hade nog inget skivkontrakt
    när vi började jobba med henne.

  408. Jag har en massa mejl
    från folk som säger: "Det här suger."

  409. "Verkligen ingen hit, alltså."
    Det är jättekul.

  410. Men jag minns när den släpptes...

  411. Jag satt och tittade
    på nyhetsklipp från USA.

  412. Reportern gick runt och frågade folk:

  413. "Skulle du låta dina barn lyssna på
    det här? En tjej som kysser en tjej"...

  414. Jag tänkte: "Gud, det här kommer
    att bli stort! Strålande!"

  415. "De frågar föräldrarna - toppen!"

  416. Men för mig, som är härifrån,
    kändes det bara som: "Jaha, och...?"

  417. Men det blev en stor grej
    och kyrkorna var i uppror.

  418. Det var alldeles utmärkt.
    Jag var jättenöjd.

  419. Vi skulle visst hamna i helvetet,
    såg jag på nån skylt.

  420. Hur väljer du
    vilka artister du vill jobba med?

  421. Det finns ju hundratals,
    och Katy Perry var inget självklart val.

  422. Hon hade släppt ett kristet album
    under namnet Katy Hudson-

  423. -och några skivbolag
    hade dumpat henne.

  424. Och nu har hon nio listettor bakom sig
    i USA, vilket är helt otroligt.

  425. Åtta av dem har du medverkat på...

  426. Varför ville du jobba med Katy Perry?

  427. Hon kom till... Vad heter det?
    En provsjungning.

  428. I garaget till det hus
    där vi bodde i Los Angeles.

  429. Hon sjöng en låt hon hade skrivit själv,
    nämligen "Thinking of you".

  430. Jag tror att den är med på det albumet.
    Och hon var jättebra!

  431. Det var inte helt storslaget,
    men sånt där vet man aldrig.

  432. Jag har alltid gått på...

  433. Det gör att man ibland
    hamnar i tråkiga situationer-

  434. -när det inte var lika kul som man först
    trodde. Men jag går på magkänsla.

  435. När Taylor Swift ringde
    var det inte som att jag: "Hm"...

  436. "Ska jag...?" Det var ett lätt val,
    men med nya artister vet man aldrig.

  437. Jag har jobbat med många
    som det inte har funkat med.

  438. Tyckte du att hon hade
    nåt "oslipat" som stack ut?

  439. -För bra sångare finns det ju gott om...
    -Jag gillade att hon liknade Joan Jett.

  440. Och så sjöng hon jättebra. Jag fick en
    känsla av den amerikanska drömmen-

  441. -när hon uppträdde på Staples Center
    för några år sen.

  442. Hon sjöng samma låt, med sin gitarr-

  443. -men den här gången var det på en
    utsåld arena, som hon flög ut över.

  444. Jag satt där, och så tänkte jag:
    "Ja, det här gick ju vägen."

  445. Helt galet! Precis samma låt.

  446. Det var riktigt vackert.

  447. Du nämnde Taylor Swift.
    Vi får nog gå tillbaka lite och...

  448. Det här var 2011.
    Hon var väldigt ung. Hon är född 1989.

  449. Hon hade gjort tre countryalbum,
    som hon hade skrivit alla låtar på.

  450. Hon hyllades som ett slags
    "prinsessan av Nashville".

  451. Trots det ville hon prova på
    en annan musikalisk inriktning-

  452. -på det album som skulle bli "Red",
    så hon ringde dig och Shellback.

  453. Innan vi pratar om det, ska vi lyssna
    på en av låtarna som ni gjorde ihop.

  454. Taylor Swift.

  455. Kan du berätta om första mötet med
    den här unga, duktiga låtskrivaren?

  456. Första gången ni träffades.

  457. Återigen finns det
    en historia kring låten.

  458. Jag och Johan... Shellback. - Förlåt.

  459. Vi hade vår första dag med henne
    i Canoe Studios, och...

  460. Jag var lite nervös, på ett bra sätt.
    Du vet: "Nu måste vi verkligen"...

  461. Maroon 5 spelade in i studion bredvid,
    så plötsligt dök en kille upp där...

  462. Det var en kompis till dem.
    Vi hade alltså inte börjat jobba än.

  463. Han sa: "Jag hörde att Taylor Swift
    var här. Jag ville säga hej."

  464. "Jaså...?"
    - "Jag känner henne. Det är lugnt."

  465. Så han gick in, och det visade sig
    att han inte alls kände henne.

  466. Men jag gick i god för den här killen,
    liksom: "Här är... Ja, du vet." - "Nej."

  467. Det blev jättekonstigt.

  468. Han började prata om nån gammal
    pojkvän som hon borde ringa...

  469. Det var jätterörigt. Men sen gick han...

  470. Jag bad om ursäkt:
    "Förlåt, men han sa att han kände dig."

  471. Hon tog det med ro,
    det var inga problem.

  472. Jag frågade vad det hela handlade om,
    och hon berättade om det här exet.

  473. Sen sa hon nåt i stil med:

  474. "En sak är säker, vi kommer
    aldrig nånsin att bli ihop igen."

  475. Det var ju ganska hårt sagt, tyckte jag.

  476. "We're never ever ever
    getting back together."

  477. Vi skojade om det,
    och jag sa att det lät som en låttitel.

  478. Sen gjorde vi nåt annat, men nästa dag
    sa hon att hon funderat på det jag sa-

  479. -och så spelade hon upp det
    som senare blev den här låten.

  480. Jag hade varit så arg på den här killen,
    men det förbyttes i ändlös kärlek.

  481. "Tack!"

  482. Det hade inte blivit nån låt
    om inte han hade kommit in där och...

  483. Jag älskar honom.

  484. En annan låt som du och Johan skrev
    ihop med Taylor Swift på "Red"-

  485. -var "I knew you were trouble",
    som jag tror att den heter.

  486. När den här brittiska artisten hörde den
    - och det här vet du kanske inte om...

  487. När hon hörde den, sa hon att hon
    ville jobba med dem som skrivit den.

  488. Den här artisten var det som sa så.

  489. Det här var nya singeln
    från Adeles senaste album.

  490. När hon hörde den där låten visste hon
    inte vem du var. Hon fick googla-

  491. -och då insåg hon att det var han som
    skrivit soundtracket till hennes liv.

  492. Det är intressant, för när jag hörde
    att ni jobbade med Adele-

  493. -föreställde jag mig
    nåt helt annat än det här.

  494. Det här är väldigt otypiskt för er.
    Hur var det att jobba med henne?

  495. Hon är ju förstås en fantastisk
    sångerska, en av de bästa.

  496. Hon är helt otrolig,
    och en jättebra låtskrivare också.

  497. Jag och Shellback
    bestämde oss tidigt för-

  498. -att skriva en låt
    som vi skulle vilja lyssna på.

  499. Vi är ju Adele-fans, så vi ville höra
    den låt vi inte hade hört än.

  500. Vi visste
    att många skulle skriva ballader-

  501. -så den stora utmaningen för oss var
    att skriva nåt rytmiskt ihop med henne.

  502. Så vi kom dit med målet
    att försöka knäcka den koden...

  503. Det är ju ingen snabb låt,
    men den har i alla fall trummor.

  504. -Hon spelar trummor, va?
    -Nej, gitarr.

  505. Det var också en sista-minuten-grej:
    "Hör ni, jag har ett lick här."

  506. De första tre dagarna
    hade gått lite segt-

  507. -men så spelade hon upp det här,
    och Shellback gjorde ett beat-

  508. -och nästa dag när hon kom
    hade vi en låt till henne.

  509. Den innebar en chansning för henne.
    Det respekterar jag henne för.

  510. Hon lämnade sin bekvämlighetszon.

  511. Men hon kom in i det.
    Hon spelar ju gitarr.

  512. Vi skrev låten,
    och jag tycker att det blev rätt bra.

  513. Vi ska strax runda av.
    Men det är intressant-

  514. -att du efter alla dessa år
    fortfarande tar risker.

  515. Du gör saker som låter helt annorlunda
    än tidigare saker.

  516. Motiverar du dig själv
    genom att prova helt nya saker?

  517. Jag tror... Ja.

  518. Det som hände där runt 2000...
    Jag ska inte dra hela historien.

  519. Jag insåg att jag var i behov av
    att jobba med andra människor.

  520. Nu är ju Shellback här, så... Han
    förändrade mitt liv. Han är ett geni.

  521. Nu måste jag försöka matcha
    hans talang, och det är bra.

  522. Om man hamnar i ett läge
    där allt bara flyter på...

  523. Det är nog ungefär
    som för idrottsutövare:

  524. För att utvecklas behöver du omge dig
    med folk som kan mer än du.

  525. Jag har haft turen
    att ha såna människor omkring mig.

  526. Folk som piskar mig lite.

  527. Men det är få i underhållnings-
    branschen som vågar göra så.

  528. Man ser yngre förmågor som ett hot
    som vill ta över ens jobb.

  529. Och precis så är det ju.

  530. De vill göra mos av dig!

  531. De flesta försöker hålla dem borta,
    men du släpper tvärtom in dem-

  532. -och samarbetar med allt fler.

  533. Men jag kommer från en sån miljö.
    Nu ska vi knyta ihop säcken här.

  534. Denniz jobbade så. Han tillhörde en
    skola där man lyfter fram nya talanger.

  535. Han älskade nya talanger-

  536. -och hela den här mentorsgrejen,
    som även jag ägnar mig åt nu...

  537. Nu är vi väl inne på tredje eller fjärde
    generationen av folk som gör det här-

  538. -och det är helt avgörande.

  539. Alla kreativa människor
    har nog ett stort ego-

  540. -men det är ändå helt nödvändigt-

  541. -att släppa in andra talanger
    och ta intryck av dem.

  542. Vad är det annars för mening
    med alltihop?

  543. Vi ska lyssna på den här låten också.

  544. The Weeknd.

  545. Det här är en ganska ny låt,
    där du samarbetat med en massa folk.

  546. -Ali!
    -Ali Payami är här, tror jag.

  547. Vi pratar mycket om dig som
    låtskrivare, men du är även producent.

  548. Är du underskattad som producent?

  549. Det kan man inte påstå. Nej.

  550. Du vågar ju som sagt testa nya grejer-

  551. -och på sistone har basen
    fått ta större plats i dina låtar.

  552. Men det är också...
    Vi har alla de här låtarna, och...

  553. Jag jobbar väldigt mycket
    och med många olika människor.

  554. Vi jobbar till exempel med Ali Payami.

  555. Han är också en sån där person
    som gör att jag ligger sömnlös.

  556. Helt fantastisk.

  557. En sak som jag tror
    att jag kan bidra med är erfarenhet.

  558. Och så blir jag lätt uttråkad
    när det gäller låtar.

  559. Och så sången.
    Sången är en stor grej för mig.

  560. Men att skriva och producera
    hänger så tätt ihop.

  561. Man gör musiken, man skriver
    - jag har svårt att hålla isär dem.

  562. Det gamla sättet, där man har en låt
    som man spelar in och producerar...

  563. Det funkar inte riktigt så längre,
    åtminstone inte i min värld.

  564. Allt sker liksom i ett, nu för tiden.

  565. En sista, svår fråga:

  566. Om du jämför poplåtar från din
    barndom med dem som skrivs i dag-

  567. -vilka är de största skillnaderna?

  568. Intron var vanligtvis längre förr.

  569. De tog god tid på sig. De utgick från
    att folk hade all tid i världen.

  570. På radio skippar man ju
    introt till "Let's go crazy".

  571. Det stämmer. Och i låten med Robyn
    är det ju 30 sekunder utan nånting.

  572. Det är uteslutet i dag.

  573. Men vad som har förändrats...

  574. En massa saker har förändrats.
    Vad ska jag säga? Det är...

  575. Jag är glad att jag ibland får skriva
    en låt till nån, och ibland med nån.

  576. Jag gillar att det varierar.

  577. Vissa tycker att en låt är mer värd
    om artisten har skrivit den själv.

  578. Det kanske var det du tänkte på.

  579. Men för mig står låten alltid i centrum.

  580. Resten tar jag hand om senare.

  581. Om man har en bra låt
    som är bra producerad-

  582. -så brukar saker och ting gå vägen.

  583. Som en sån här låt, till exempel.

  584. Som sista fråga hade jag tänkt mig den
    här typiska, som ingen kan svara på:

  585. "Vad har du för framtidsdrömmar?"
    Men det går väl inte att svara på...

  586. -Jag har faktiskt ett svar.
    -Strålande!

  587. Min plan är att klara mig igenom
    morgondagen - hela den grejen.

  588. Sen kan du fråga mig igen.

  589. Den viktigaste frågan för mig som
    musikjournalist och musikälskare är:

  590. När börjar du jobba i studion igen?

  591. Vilken dag, alltså. I morgon eller...?

  592. -Jag har en viktig grej på måndag.
    -Det låter lovande.

  593. Tack så hemskt mycket, Max Martin.

  594. Översättning: Elin Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Max Martin master class

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Max Martin är en av de mest framgångsrika låtskrivarna någonsin. Han har skrivit och producerat låtar för artister som Britney Spears, Justin Timberlake och Robyn och haft otaliga förstaplaceringar på topplistor världen över. Max Martin ger ytterst sällan intervjuer, men i samband med att han vann Polarpriset pratar han med musikjournalisten Jan Gradvall om sitt låtskrivande, för första gången inför en publik. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
Komposition (musik), Martin, Max, 1971-, Musik, Musikproducenter, Pop
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Max Martin master class

Max Martin är en av de mest framgångsrika låtskrivarna någonsin. Han har skrivit och producerat låtar för artister som Britney Spears, Justin Timberlake och Robyn och haft otaliga förstaplaceringar på topplistor världen över. Max Martin ger ytterst sällan intervjuer, men i samband med att han vann Polarpriset pratar han med musikjournalisten Jan Gradvall om sitt låtskrivande, för första gången inför en publik. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Hämmar klassrummet kreativiteten?

Vad är en kreativ person och hur påverkar det ens hjärna att syssla med musik? Panelsamtal om hur skolan hanterar kreativitet och kreativa elever. Medverkande: Örjan Strandberg, kompositör och ordförande för STIK (Stockholms innovatörskrets); Adam Baptiste, artist; Andrea Danki?, forskare i etnologi, Stockholms universitet och Peder Hofmann, chef för utbildnings- och forskningsavdelningen, Kungliga Musikhögskolan, Stockholm. Moderator: Alfons Karabuda. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Musikundervisning - en rättighet eller förmån?

Samtal om musikundervisning som rättighet eller privilegium. I till exempel Kenya är musikundervisning inte en självklarhet, som det är i bland annat Storbritannien. Medverkande: Emily Achieng' Akuno, professor i musik och scenkonst, Technical University of Kenya och Sir Roger Gifford, bankchef i Storbritannien och ordförande för English Chamber Orchestra och City Music Foundation. Moderator: Ian Smith. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Sjung så blir du en bättre chef

I en snabb och globaliserad värld ställs en chef idag inför många utmaningar. Kanske kan sång vara ett sätt att tackla dem? Medverkande: Hélène Barnekow, chef för Telia Sonera Sverige och Eva Hillered, låtskrivare, chef och grundare av Sångskolan på nätet. Moderator: Lisa Lindström, chef på Doberman. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Så skapas en svensk superstjärna

Hur kommunicerar man med sina fans, hur får man betalt för sin musik och hur navigerar man i den nya teknologiska musikvärlden? Helienne Lindvall, musiker och journalist, samtalar med Michelle Kadir, chef för Sony music Sweden och Benji Rogers, grundare av Pledgemusic. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Från hiphop till pop med Ali Payami

Ali Payami var hiphop-dj i Malmö och började jobba i studio för att slippa stå framför en publik. Idag är han en av de stora låtskrivarna i världen och har skrivit hits för bland annat Taylor Swift. Här berättar han om sin musikaliska resa och samarbetet med Max Martin för musikjournalisten Ametist Azordegan. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Bota demens med musik

Kan musik ge dig ett nytt liv? "Alive inside" är en dokumentär om personer som har en demenssjukdom och som för en stund blir helt vakna och närvarande, när de får lyssna på musik. Professorn och läkaren Martin Ingvar leder ett samtal om musikens medicinska kraft med Dan Cohen, grundare av Music & Memory och vars arbete skildras i filmen, regissören Michael Rossato-Bennett, och kompositören Itaal Shur. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Polarpriset - så funkar det

Alfons Karabuda, ordförande i Polar music prize award-kommittén, talar om vikten av att oavbrutet arbeta för sann mångfald inom musiken. Utan mångfald ingen sann yttrandefrihet. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBildningsbyrån - ledarskap

Vad är en bra ledare?

Få chefer kan som en dirigent vifta med en stav för att få personalen att göra som de vill. Kan ledare i allmänhet lära sig något av hur en dirigent leder sin orkester? Och vad krävs för att vara en bra dirigent?

Fråga oss