Titta

Skolpojkarna

Skolpojkarna

Om Skolpojkarna

Vi följer lärare och elever i en högstadieskola i Karlskoga. På Skrantaskolan får pojkarna sämre betyg än flickorna. Utmaningarna är många för både lärare och elever och pojkarna kämpar med motivationen. Vi är med under deras sista år i grundskolan och följer deras motgångar, framgångar och framtidsdrömmar. Vad ligger till grund för resultaten och hur ser det ut i klassrummen? Här lyfts frågan om Sveriges framtid och skolans, politikernas och föräldrarnas roll för lärande och utveckling.

Till första programmet

Skolpojkarna : Kränkningar på nätetDela
  1. -Här är min klass skåp.
    -Hur ser de ut?

  2. -Det står mycket här.
    -Här står det "kuk".

  3. "Du är gay" och något mer
    som jag inte kan se.

  4. Här är det "kuk".

  5. -Det är lite könsord överallt.
    -Det står lite överallt.

  6. -Är det vanligt?
    -I vår klass är det det.

  7. -Vad gör ni om det är på ert skåp?
    -Sätter lappar för.

  8. -Typ A4-papper med bandnamn.
    -Kreativt. Smart.

  9. Ett väsentligt mål för undervisningen
    måste vara-

  10. -att tillgodose samhällets behov
    av utbildat folk av olika kategorier.

  11. Varför lyckas vi med tjejerna
    men inte killarna?

  12. Skolan ska inte vara en otrygg plats,
    men det är den för många.

  13. Jag tror aldrig att folk som kränker
    kommer att sluta.

  14. Det skrivs sjukt grova saker
    på Snapchat, Instagram och Facebook.

  15. Det är en kamp att få vara sig själv
    om man inte följer normen.

  16. -Tja.
    -Tjena.

  17. -Hur är läget?
    -Det är bra.

  18. Jag skriver lite.

  19. -Hur är det med dig?
    -Det är många bollar i luften.

  20. Det kan jag tänka mig.

  21. -Vad är nytt?
    -Det här med Periscope.

  22. Det är väldigt lite från högstadiet.

  23. Man har sett mellanstadieelever
    som är där ute och filmar.

  24. En tjej lade ut: "Fråga vad ni vill."

  25. Rätt vad är det dyker det upp:
    "Är du oskuld?"

  26. -Gromningvarning så det skrek om det.
    -Verkligen.

  27. Man måste nog vara med i matchen
    som förälder i dag.

  28. Många lär sig via äldre syskon
    vilka appar man ska ha och inte ha.

  29. Man förstår inte konsekvenserna
    av ett sådant inlägg.

  30. -Är det lugnt annars på skolan?
    -Det har varit en lugn period.

  31. Vi har rätt många kränkningsärenden.
    Det är mycket som sker online.

  32. Det är väldigt få som berättar.

  33. "Det var någon som skrev 'hora'
    till mig på Kik."

  34. Det är vardag för dem.
    Det här får vi höra i förbifarten.

  35. Det är lätt vid tangentbordet
    och svårare att säga det till någon.

  36. Ja, faktiskt.

  37. Jag har själv sett det hända.

  38. Inte mot mig eller att jag gjorde
    det. Jag har sett andra bli utsatta.

  39. Om man har en kompis
    som har blivit kränkt på nätet...

  40. Dagen efter
    ser han ut att må jättedåligt.

  41. Det är inte bra för någon.
    Ingen mår bra av det.

  42. Jag tror aldrig att folk som kränker
    kommer att sluta.

  43. Man får väl lära folk
    att det kanske inte är det bästa.

  44. Alla vet att folk kränker.

  45. Jag vet inte vem och orkar inte
    bry mig. Det kommer inte ändras.

  46. Folk kommer alltid
    att kränka varandra.

  47. Det skrivs sjukt grova saker-

  48. -på Snapchat, My Story, Instagram
    och Facebook.

  49. Mer på Snapchat. De tror att det bara
    ligger där några sekunder-

  50. -men allt sparas på en server.

  51. Det är väldigt viktigt att markera
    att det inte är okej.

  52. Precis som i rasthallen.

  53. Jag tror tyvärr
    att det ibland går lite förbi.

  54. Är vi inte offside nu?
    Vi är ju lärare.

  55. Det är ett enormt föräldraansvar
    vad som händer där.

  56. Skulle jag ha ett fall
    med två elever som blir osams-

  57. -för att någon skrev
    på sociala medier i går kväll...

  58. Ta ett snack med ungarna.
    "Ni är här för att lära er saker."

  59. "Er konflikt bordläggs härmed nu."

  60. Sen informeras föräldrarna
    om att detta har hänt på nätet.

  61. Skolan kan inte börja reda i det.

  62. Blir det ett mobbningsärende hos Linn
    är det en annan femma-

  63. -men det är inte lärarna
    som ska kopplas in.

  64. Föräldrarna ska kontrollera
    sina barn.

  65. Fixar de inte Internet
    och det påverkar skolan...

  66. "Vi kan inte dela grupp
    för du kallade mig dum på Facebook."

  67. -Det håller inte.
    -Konflikten stannar ju inte där.

  68. De tar ju med den till skolan.
    Där måste vi markera.

  69. Där blandar sig andra i.

  70. Om de blir osams ute och
    har haft snöbollskrig eller något...

  71. Slår de varandra på käften
    så ringer du ju föräldrarna.

  72. Man måste följa upp
    nätkränkningarna också.

  73. Det är ett föräldraansvar att hålla
    koll på vad ungarna gör på nätet-

  74. -men självklart skiter jag inte
    i vad som händer.

  75. Jag får nog ofta reda på
    mer än föräldrarna-

  76. -genom att jag har den kollen.

  77. Det är klart att jag tar tag
    i de bitarna. Självfallet.

  78. Sådant som påverkar skolan måste vi
    ta tag i, men det finns en gräns.

  79. Vi kan inte ta allt som har hänt
    på sommarlovet och...

  80. Vår kapacitet har en gräns,
    och det har vi fått känna på.

  81. Vi kan inte ta tag i allt.
    Det är ett föräldraansvar.

  82. Hej, allihopa. Kul att se er i dag.

  83. Förra gången ni var här
    hade ni gjort en liten hemläxa.

  84. Ni hade fotat otrygga rum och platser
    på skolan.

  85. Jag tänkte att vi tar en promenad
    så att ni kan visa mig.

  86. Vi kan prata
    om vad som gör platserna otrygga.

  87. Då drar vi!

  88. -Tja! Fredrik.
    -Hej! Carro.

  89. -Jag skulle träffa Håkan.
    -Han dök inte upp.

  90. -Oj då.
    -Han skulle början klockan tio.

  91. -Har han inte hört av sig?
    -Vi har inte hört något.

  92. Jag får se om jag får tag på honom.
    Hej!

  93. -Tja! Där är du ju!
    -Varför?

  94. -Var har du varit?
    -Jag försöker äta.

  95. -Jag vet. Spotta inte på mig.
    -Du kan ju inte...

  96. Jag gick till Pressbyrån.

  97. "Jag ska besöka Håkan
    och kolla hans matteskills."

  98. Hon säger: "Vi har ett problem."

  99. "Håkan är inte här."
    "Jaha?"

  100. Jag sa till henne:
    "Han skulle göra något prov."

  101. -Du skulle väl hinna börja vid tio?
    -Jag pratade med Tommy.

  102. Det är viktigt att du hör av dig.

  103. -Det blev lite problem.
    -Det är ju superbra att du gör prov.

  104. -Vad var det för prov?
    -Biologi.

  105. Sa inte Tommy att du måste
    höra av dig till praoplatsen?

  106. -Nej.
    -Ingenting? Okej.

  107. -Jag säger det när jag är där.
    -Ring bara och säg:

  108. "Håkan här. Jag ber om ursäkt,
    men jag skulle göra ett prov."

  109. -Det är inte jobbigt.
    -Jo.

  110. -Det fixar du.
    -Va?

  111. Hon kommer tycka att du är proffsig.
    Du kanske får sommarjobb.

  112. Då kan du använda dina matteskills
    ännu mer.

  113. Okej. Är duscharna här?
    Är det bara att gå in?

  114. -Hur ser duscharna ut?
    -Äckliga.

  115. Okej.

  116. -Tjejerna har bås.
    -Har de bås?

  117. -Varför har inte ni bås?
    -För att... Jag vet inte.

  118. -Låter många bli att duscha?
    -Det är knappt någon som duschar.

  119. Förekommer det att man har filmat?

  120. Någon har gjort det,
    men då har det varit utanför.

  121. -Okej. Hur känner man sig då?
    -Otrygg.

  122. -Är det någon här som duschar?
    -Jag.

  123. Jag har gjort det en gång
    på hela sjuan och åttan.

  124. -Det är ingen i vår klass.
    -Ingen?!

  125. Någon gång i sjuan eller åttan
    satt det en man på andra sidan.

  126. Vårt omklädningsrum...
    Det satt en man på andra sidan.

  127. Han satt mittemot dörren till duschen
    och såg ut att vänta på någon.

  128. I omklädningsrummet?
    Vad gjorde skolan åt mannen?

  129. Ingenting, tror jag.
    "Han väntar ju bara på någon."

  130. Det kommer in killar också.
    Klassen efter oss på torsdagar...

  131. Vi har idrott först, och de killarna
    går in i tjejernas omklädningsrum.

  132. -Jaha.
    -Så var det i sjuan och åttan också.

  133. -Vad gjorde man åt det?
    -Elin förbjöd det.

  134. -Har det blivit bättre?
    -I vår klass, men inte alla.

  135. Praktiken är till
    för att man ska få idéer-

  136. -och pröva på arbetslivet.

  137. Det är ett bra tillfälle-

  138. -att se om ett yrke
    är något att spinna vidare på.

  139. Var finns jobben i framtiden?

  140. Om det är sant så hatar jag mitt liv.
    Det där.

  141. Jag fattar inte.
    Jag håller med, faktiskt.

  142. Hej! Tja, grabbar!

  143. Här är ni.
    Har ni möjlighet att prata en stund?

  144. -Ja.
    -Yes.

  145. -Hur har ni det?
    -Det är lugnt.

  146. -Lugnt?
    -Vi gör inte så mycket.

  147. Vi städar lite,
    och sen gör vi inte så mycket mer.

  148. -Hur är arbetstiderna?
    -De är bra.

  149. -När börjar ni?
    -I dag började vi två.

  150. -Till?
    -Vi kör en stund.

  151. -Vad kan det bli?
    -Typ fyra timmar, bara.

  152. Det är lite B att ni är här.

  153. -Seriöst. Varför ville ni hit?
    -Det...

  154. Vi kom inte på något annat,
    så vi kollade här.

  155. Ni ska tänka på er framtid.

  156. Man kan finna sig ett jobb
    eller ett intresse här i framtiden...

  157. -...men borde du ha satsat på det?
    -Jag vet inte.

  158. -Vad säger du, Philip?
    -Jag tror inte det.

  159. Vet ni vad?

  160. Jag kommer se till att det inte
    kommer hit fler elever på praktik.

  161. Yes. Då sätter vi punkt,
    så får ni återgå till jobbet.

  162. Det är viktigt
    med höga förväntningar.

  163. Man ska klättra mot trädtopparna
    så är det bra att nå halvvägs.

  164. De ska ha ett grepp om det-

  165. -och göra sitt yttersta
    för att nå så långt som möjligt.

  166. De har varit med här nere
    och fått åka lite.

  167. De har ju inte varit med på larm, men
    det kan vara kul att se vad vi har.

  168. -Annars är det ju bara stora bilar.
    -Ja, precis.

  169. -Hallå där.
    -Tommy!

  170. -Hej på er. Är det bra?
    -Ja.

  171. Få se hur stora de har blivit. Lite.

  172. -Du skulle ju bli störst i världen.
    -Det är jag redan.

  173. Hallå där.

  174. Det börjar ta sig.
    Ni är med i matchen.

  175. De har tjatat hela veckan.
    Någon var sugen på att testa.

  176. Det blir kul att se hur ni klarar er.

  177. -Hur många ska bli brandman?
    -Jag.

  178. -Då har vi en klar.
    -Gött.

  179. Ni ser lite spaka ut.
    Har ni fått riktig fys, eller?

  180. Så, Alexandra. Vi börjar bandet
    när det är helt plant.

  181. Långa, lugna kliv,
    så sparar du energi.

  182. Det är rätt häftigt.
    Förstå vad mycket vikt du har på dig.

  183. Och du överlever. Det är bara att gå.
    - Ni hejar på lite dåligt.

  184. Det här är jobbigt även för oss.

  185. Jajamän.

  186. Kom igen, det här fixar du.

  187. Lugna, djupa andetag.
    Upp med kroppen.

  188. Titta rakt fram.
    Klockrent. Det här fixar du.

  189. -Nej.
    -Jo då.

  190. Jag är med bakom dig.

  191. -Jag vet inte om jag klarar mer.
    -Fortsätt bara. En halv minut kvar.

  192. Det här fixar du.

  193. -Heja lite.
    -Kom igen, Alexandra!

  194. Det här är så jäkla starkt.

  195. -Du är snart där.
    -Tio!

  196. -Tio sekunder kvar.
    -Åtta! Sex! Fem!

  197. -Fyra! Tre! Två! Ett! Fy fan.
    -Ställ dig på sidan.

  198. -Ska jag trycka på stopp?
    -Ja.

  199. Fan vad bra.

  200. Vänta.

  201. Det här är värt en applåd, grabbar.

  202. -Jag är jätteimponerad.
    -Jag med.

  203. Nu är jag nästan brandman.

  204. Med pannben och vilja klarar man det.

  205. -Det där var en prestation.
    -Jag har aldrig varit stoltare.

  206. Jaha. Nu har ni visat mig
    massor av olika platser.

  207. Då har vi ändå pratat om fler
    än vad vi har tittat på.

  208. Vad gör man åt det?
    Vet ni någonting om det?

  209. Jag brukar ju ta upp om det är något-

  210. -och om jag är missnöjd,
    men det händer inget.

  211. -De säger att de inte har pengar.
    -De ska fixa saker.

  212. -Sen har de inte pengar, som hon sa.
    -Jaha.

  213. Det låter jättetråkigt att ni har
    behövt vänja er vid att inget händer-

  214. -trots att ni påtalar det.

  215. Samtidigt är jag tacksam över att ni
    berättar om hur ni upplever saker.

  216. Jag kan inte lova att jag fixar allt,
    men jag kommer att ta upp det-

  217. -och fortsätta tjata
    om vad de kan göra och tänka på.

  218. Skolan ska inte vara en otrygg plats,
    men det är den för många.

  219. Innan vi hade smartphones
    så var det...

  220. Om det hände något i skolan
    så hände det inte när du kom hem.

  221. Nu har vi Snap, Facebook, Instagram
    och olika sociala medier-

  222. -som gör det omöjligt att släppa
    saker helt. Det följer alltid med.

  223. Det kan vara att någon
    har skickat en nakenbild till någon-

  224. -eller att någon påstås ha gjort det.

  225. Det påverkar ju hur villig man är-

  226. -att komma till skolan, lära in
    och koncentrera sig på en lektion.

  227. Det kan vara jättetufft.

  228. I dag
    har jag träffat kompisstödjarna.

  229. Vi pratade om otrygga platser
    på skolan.

  230. Duschar och omklädningsrum kom upp,
    och det var killarna som lyfte det.

  231. "Vi har inga bås och det är äckligt.
    Folk fotar och förstör."

  232. De känner sig obekväma med hur det
    ser ut och vill också ha bås.

  233. Man kan nog förbättra även tjejernas
    omklädningsrum, med t.ex. draperi.

  234. Det är en balans.
    Det är ju det här med städningen.

  235. Har man för mycket bås och stolpar
    så reagerar städ.

  236. Men vi måste komma till rätta med
    frågan. Så här kan vi inte ha det.

  237. Tänk själva att ni duschar och
    kollegorna springer runt med mobil.

  238. Jag hade inte med dagens telefoner
    gärna duschat bland kompisarna.

  239. Är det inte billigare att bestämma
    att man inte har med sig telefoner?

  240. Vi köper ett skåp med lås,
    så får de låsa in dem.

  241. Vi får nog ta med oss frågan igen.

  242. Just det här som ni påtalar,
    att mobiltelefonerna...

  243. -Den aspekten har vi inte haft med.
    -Inte på det sättet.

  244. Det blir tydligare.
    Det är skillnad mot förr.

  245. Vi får ta med oss det.

  246. De kränkningar jag ser på nätet
    som fortsätter i skolan-

  247. -är framför allt i form av bilder
    och verbala kränkningar.

  248. Till viss del verbala hot.

  249. Det är en kamp
    att få tillåtas vara sig själv-

  250. -om man inte följer normen.
    Det gör en ganska sårbar.

  251. Vi kan börja snacka lite om normer.

  252. Normer finns överallt
    i vårt samhälle.

  253. Normer är inte alltid uttalade.
    Vi gör saker utan att tänka på det.

  254. När man avviker från normen blir man
    jävligt sårbar för andra människor.

  255. Jag tycker att vi leker lite lekar.

  256. Det här handlar om mobbning.

  257. "Det är fredag kväll. Du är på
    en sajt som hela skolan hänger på."

  258. "Du och sju i klassen
    chattar om den nya läraren."

  259. "Ni skämtar om dennes kläder
    och gör listor."

  260. "Samir kommer in i chatten.
    Du frågar hur han mår."

  261. "Han svarar,
    men alla andra drar sig ur."

  262. "Det blir lite pinsamt.
    Du vet att Samir inte är så populär."

  263. "Hannas skriver:"

  264. "'Samir, har inte du lagt dig
    som de andra bebisarna?'"

  265. "Inlägg med skrattsymboler kommer,
    och Erik skriver:"

  266. "'Dra, fjant-Samir. Vi vill ha kul.'
    Vad gör du?"

  267. Ska vi börja i det hörnet?

  268. Jag vet inte.
    Jag skulle inte vilja lägga mig i.

  269. -Okej. Hur kommer det sig?
    -Jag vet inte. Jag...

  270. Jag skulle fortsätta skriva
    till honom.

  271. Tror ni att man blir påhoppad
    om man säger ifrån?

  272. Det är klart att man blir.

  273. Vi är inte alltid så schysta.

  274. Ibland säger vi saker
    utan att tänka på konsekvenserna.

  275. Det är det som är grejen.

  276. Det är för hög frånvaro. Man är hemma
    för att man har ont i lilltån.

  277. "Jag har ont. Får jag vara hemma?"
    Vi måste bli tuffare.

  278. Det är ingen elev som får betyg
    gratis, eller får köpa ett.

  279. Man måste prestera.
    Det är där ni är så viktiga.

  280. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

  281. Hej, det är Håkan.

  282. Jag glömde informera om
    att jag skulle göra ett prov i dag.

  283. Okej, jag kommer tolv. Hej då.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kränkningar på nätet

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar lärarna att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på sociala medier?

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Elevhälsa, Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap, Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Barn och Internet, Barn och ungdom, Konflikter, Nätmobbning, Pojkar, Samhällsvetenskap, Skolsociala åtgärder, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Skolpojkarna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Pojkarna är lika bra

Avsnitt 1 av 8

Att börja i nian. På Skrantaskolan i Karlskoga ligger pojkarna 55 poäng efter flickorna. Håkan får börja i årskurs nio med omprov från åttan och Alexander inser att hans trötthet ligger i vägen för hans ambitioner om att höja betygen. Före detta eleven Tom kommer till skolan för att motivera. Han menar att pojkar förväntas prestera sämre och att de måste stå emot det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Lärarna gör olika

Avsnitt 2 av 8

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Bruksmentaliteten hänger kvar

Avsnitt 3 av 8

I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Politikerna besöker Skrantaskolan

Avsnitt 4 av 8

Politiker besöker Skrantaskolan och lärarna försöker förmedla vad som krävs för effektivare undervisning och bättre skolmiljö. Skrantaskolan är i behov av tekniska hjälpmedel och ökade resurser. Inför politikerna berättar skolans lärare om hur de försöker undervisa elever med hjälp av föråldrade datorer och labbutrustning från 1970-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Kränkningar på nätet

Avsnitt 5 av 8

Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar lärarna att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på sociala medier?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Föräldrarnas betydelse för motivationen

Avsnitt 6 av 8

Hur kan föräldrar motivera sina barn att gå till skolan? Frånvaron är hög bland Skrantaskolans niondeklassare. Skolans rektor menar att elevernas föräldrar måste samarbeta med skolan för att höja både närvaro och betyg. Många av föräldrarna har ingen högre utbildning. De kan därför ha svårt att hjälpa sina barn med läxorna och motivera dem till att gå på lektionerna. Hur kan dessa föräldrar visa sina barn att skolan är viktig och bör prioriteras?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Behov av motivation oavsett nivå

Avsnitt 7 av 8

Ska lärare prioritera elever som riskerar att bli underkända framför elever som kommer bli att godkända? Jon är en elev med bra betyg men som inte gör sina läxor och känner att han mest "sitter av" lektionstiden. Läraren Fredrik ser Jons situation och anstränger sig för att Jon ska känna arbetslust och engagera sig i skolan. Hur ska lärarna motivera alla elever, oavsett vilken nivå de ligger på?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Framtidens skolpolitik

Alla behövs och alla kan

Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet, talar om skolans utveckling de närmaste 40 åren. Inspelat i januari 2014. Arrangör: Steinbergs utbildning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Fråga oss