Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

I samband med Polarprisets utdelande talar kompositörer, hiphop-forskare, låtskrivare och dokumentärfilmare om sin relation till musiken och vad den kan åstadkomma. Dessutom pratar Polarprisvinnaren Max Martin om sitt låtskrivande, i en unik intervju med musikjournalisten Jan Gradvall. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016: Så skapas en svensk superstjärnaDela
  1. Jag heter Helienne Lindvall. Vi har
    med oss Benji och Michelle Kadir.

  2. Benji Rogers. Eftersom vi inte har
    en moderator kan vi ju presentera oss-

  3. -och berätta för publiken
    vad vi sysslar med.

  4. Damerna först.

  5. Jag är chef för digital business
    på Sony i Sverige.

  6. Jag jobbade på Spotify i sex år
    innan jag kom till Sony för ett år sen.

  7. Jag leder
    femton fantastiska människor.

  8. Vi har många uppgifter-

  9. -men de tre mest intressanta
    i det här sammanhanget-

  10. -är tre områden
    som vi fokuserar på.

  11. Det första är data-

  12. -det andra är kreativitet
    och det tredje förhållanden.

  13. Jag går in
    lite djupare på det om en stund.

  14. Tack. Benji Rogers.

  15. Jag grundade
    Pledgemusic för sju år sen-

  16. -efter en extremt "intressant karriär"
    som musiker.

  17. Jag drog på mig en massa skulder
    och försökte hitta en lösning.

  18. Vi gör runt
    tusen album per år med Pledge.

  19. Det är ett sätt att finansiera
    inspelningen genom förbeställningar.

  20. Innan dess var jag musiker.

  21. Nyligen upptäckte vi tekniken med
    blockkedjor och skapade ett projekt-

  22. -som är ett försök
    att skapa en rättighetsdatabas-

  23. -för varenda nyskriven låt.

  24. Jag försöker hitta sätt
    för musiker att få betalt-

  25. -så fort och smidigt som möjligt-

  26. -utan att behöva göra jobbet åt dem.

  27. Jag heter Helienne Lindvall.
    Jag är låtskrivare-

  28. -och har varit musiker
    nästan hela mitt liv.

  29. Jag började skriva en kolumn åt
    The Guardian, för jag bor i London.

  30. Jag började prata
    med olika aktörer i musikbranschen-

  31. -och insåg rätt fort
    att vi hade mycket gemensamt-

  32. -framför allt problem angående-

  33. -den halvnya digitala världen
    som vi verkar i.

  34. Och sen...

  35. ...träffade jag
    Niclas Molinder från Auddly...

  36. ...som berättade om vad som
    var på väg att ske bland låtskrivare.

  37. Och jag insåg också-

  38. -att en stor anledning till
    att vi inte får ordentligt betalt-

  39. -är att vi inte
    har koll på våra metadata.

  40. Vi insåg att det i den digitala eran
    borde vara lättare att hitta metadata-

  41. -men i stället
    har allt blivit så rörigt.

  42. Med Auddly försökte vi lista ut-

  43. -hur vi skulle få musiker
    att få ordning på sina metadata-

  44. -utan att få dem
    att känna att de administrerade.

  45. Ingen blir musiker
    för att syssla med pappersarbete.

  46. Det har varit målet med Auddly.

  47. Och både Max Martin och Björn
    Ulvaeus är delägare i företaget.

  48. Metadatan är ett branschproblem-

  49. -och tyvärr har vi ingen bransch-
    standard för metadatan.

  50. Det positiva är att vi har
    mer metadata än nånsin tidigare.

  51. Den datan ger oss nya möjligheter-

  52. -att förse våra artister med
    information, vilket är vårt mål.

  53. För ett halvår sen släppte vi
    en app för alla våra artister.

  54. Där kan de se hur mycket
    de har streamats i går-

  55. -av vilket kön och vilka åldersgrupper.

  56. Hur går det på sociala medier?
    Vilka stationer spelar låtarna?

  57. Den här informationen
    fanns inte för tio eller tjugo år sen.

  58. Nu är den ett faktum,
    och såna här data-

  59. -ger ett helt annat utgångsläge.

  60. Nu kan man diskutera strategier i
    stället för att spekulera i hur det går.

  61. Det är det positiva med data.

  62. Bland det mest...

  63. Ni kom nog inte hit
    för att höra oss diskutera metadata.

  64. Det finns inget sätt
    att göra metadata sexigt på...

  65. -...förutom möjligen...
    -Vi försöker.

  66. Vi jobbade på ett visst sätt
    när jag var med i band.

  67. Jag fick en uppenbarelse
    när jag var runt tjugo.

  68. Jag kunde inte berätta
    för folk på spelningarna...

  69. Där var aldrig så här många,
    men några rader...

  70. Jag kunde aldrig berätta
    när nästa spelning var.

  71. Först hade jag en telefonsvarare
    vars nummer jag skrev på flygblad.

  72. Det här var
    när Internet var alldeles nytt.

  73. De första modemen och allt det där.

  74. Det funkade rätt bra, och så
    småningom började vi mejla alla.

  75. Jag hade ett trick för att få
    mitt band att gilla metadata.

  76. -Vi fyra drack alldeles för mycket.
    -Väldigt ovanligt...

  77. Efter varje spelning fick den
    med minst antal namn på sin mejllista-

  78. -betala barnotan den kvällen.

  79. Det innebar att vi började kartlägga
    alla som pratade med oss efteråt.

  80. Vi tog reda på
    om de köpt en cd eller inte.

  81. Efter ett par turnéer satt vi på
    en massa uppgifter-

  82. -och så fick vi möjlighet
    att kontakta personerna.

  83. Den moderna motsvarigheten
    är mer avancerad.

  84. Myspace kom ju för många år sen.

  85. Än i dag använder artister och bolag
    datan genom främmande plattformar.

  86. Spotify har mer data om artister
    än vad de själva har.

  87. Facebook är ett exempel.

  88. Särskilt när de förändrade sin algoritm-

  89. -för hur man marknadsförde
    nästa gig för fansen.

  90. -Vissa band blev överrumplade.
    -Snacka om att lura folk.

  91. "Sköt er marknadsföring genom oss."
    Sen börjar man ta betalt.

  92. Men som socialt nätverk är det deras
    affärsidé. Men grunderna i...

  93. Det finns olika sätt
    att bli superstjärna på.

  94. Om man blir superstjärna
    som Katy Perry...

  95. -Fler kan jag visst inte...
    -Nån av era artister.

  96. Om man vill bli Beyoncé
    är det annorlunda-

  97. -än att bli en framgångsrik låtskrivare
    eller musiker i en orkester.

  98. Med grundtänket är detsamma:

  99. Om man kan nå ut till en del av sin bas
    av fans på ett meningsfullt sätt-

  100. -finns det i dag verktyg som är långt
    mer potenta än min telefonsvarare.

  101. Det kan vara kul och intressant.

  102. Man bör inte förlita sig
    för mycket på sociala nätverk-

  103. -som ett sätt att nå ut till fansen.
    Jag har två verkliga exempel.

  104. Ryan Leslie
    skapade appen Superphone.

  105. Han tjänar två miljoner dollar per
    albumcykel från femtontusen fans.

  106. Det är enormt mycket.

  107. Jag tror att det är 10-15 procent
    av appens användare.

  108. En annan app är Escape X,
    som är till för artister.

  109. Den ser till att intäkter hamnar hos
    artister i stället för sociala nätverk.

  110. Om du har en miljon följare på
    ett nätverk-

  111. -och 18 500 dagliga aktiva användare
    får du 11 000 dollar per månad.

  112. Det är pengar
    som man traditionellt inte får.

  113. Men man förlitar sig på
    en app som kanske försvinner.

  114. De gamla klassiska mejladresserna...

  115. ...är fortfarande de viktigaste...

  116. -...för en artist.
    -Ryan skulle säga telefonnummer.

  117. Nummer och meddelanden. Att skicka
    meddelanden kommer bli viktigare.

  118. Särskilt med tanke på botar
    som man kan programmera.

  119. Möjligheten att berätta för tusentals
    på Spotify att man har ett gig snart-

  120. -och att de bara kan sms:a "biljett"
    vore fantastiskt smidigt.

  121. Vi har bara inte
    nått dit helt och fullt.

  122. Vi har identifierat tre avgöranden
    områden för att skapa en superstjärna.

  123. Det första är som sagt data.

  124. Vi jobbar just nu med
    en förutsägbarhetsmodell-

  125. -som går ut på att analysera låtar
    som tidigare har släppts-

  126. -och jämföra med hur en ny låt funkar
    under de första dagarna.

  127. Utifrån det
    beräknar man sen låtens livscykel.

  128. Men i stället för att
    bara göra samma gamla grejer...

  129. -...kan man...
    -Vilka grejer är det?

  130. Det kan vara att få med nån på tv-

  131. -eller försöka pitcha dem till medier.

  132. I stället kan man göra insatser-

  133. -när man behöver förbättra
    låtens bana.

  134. Den andra delen
    - som kan kopplas till din fråga-

  135. -är vår kreativa avdelning,
    som ska nå ut genom mediebruset.

  136. Folk lyssnar mer på musik än nånsin,
    och det släpps mer musik nu.

  137. Vem som helst kan släppa musik-

  138. -men det är svårare att nå ut eftersom
    det finns så mycket att konsumera.

  139. Därför måste man hitta nya sätt
    att nå ut på.

  140. Vi har ett team som fokuserar på det,
    vilket våra artister tjänar på.

  141. Det tredje är att inte underskatta
    förhållandet med stora plattformar-

  142. -som Spotify, Youtube och Apple.

  143. Spellistorna blir den nya radion.

  144. Vi ser det i Norden
    men även i resten av världen-

  145. -att det är det nya sättet
    att lyssna på musik på.

  146. Det är det som skapar
    dagens "superstjärnor".

  147. I framtiden får vi ännu mer data,
    och transparensen kommer att öka.

  148. Så det här är bara början för
    hur man kan hjälpa artister-

  149. -att öka sin genomslagskraft.

  150. Jag hörde ett svenskt radioprogram,
    apropå "transparens" som du nämnde.

  151. De sa att det var
    den senaste företagsfloskeln-

  152. -eftersom alla snackar om transparens
    i dag på ett eller annat sätt.

  153. Men vad handlar
    transparens egentligen om?

  154. Youtube påstår sig vara transparenta,
    men jag har själv musik där-

  155. -och har ingen aning
    om hur intäkterna fungerar.

  156. Jag vet inte varför
    jag får betalt som jag gör.

  157. Om jag frågar får jag aldrig svar...

  158. ...som jag förstår
    eller ens kan acceptera.

  159. Det som blir viktigt i framtiden
    för låtskrivare-

  160. -är att själva ta kontroll över
    den information som finns där ute-

  161. -och den information som vi
    kan förse företag som Spotify med.

  162. Jag vill understryka en sak.

  163. Det är oerhört viktigt
    att ha koll på det digitala.

  164. Jag såg en gång en föreläsning
    av en CSO-expert...

  165. Sökmotoroptimering.

  166. Han förklarade
    vad man skulle göra och varför-

  167. -och det allra sista han sa var:

  168. "Eller så skapar du nåt fantastisk, för
    då kan du bryta mot varenda regel."

  169. Sen visade han en kattvideo
    med fyrtio miljoner visningar.

  170. -Skulle det inte vara nåt fantastisk?
    -Poängen är...

  171. I går delade jag en bild av en pojke
    med en Spindelmannen-piñata.

  172. Föräldrarna vill att han ska slå på den,
    men han kramar den bara.

  173. Den är otrolig, och den får
    hela tiden en massa nya visningar.

  174. Jag tror inte
    att vi har verktyg och data-

  175. -för att förvandla nåt värdelöst.

  176. Lägg inte pengar
    på nåt som inte funkar.

  177. Det är inte så superstjärnor uppstår.

  178. Men det skulle innebära att
    alla artister som inte slagit igenom...

  179. -...är dåliga.
    -Nej, det var inte vad jag menade.

  180. För att bli superstjärna...

  181. Man kan bryta en massa regler
    om det som man gör är fascinerande.

  182. Ryan Lewis och Macklemore är ett bra
    exempel. De slog igenom organiskt.

  183. När Warner Brothers
    ville kontraktera dem sa de inte ja-

  184. -utan bad att få anlita
    bolagets marknadsföringsavdelning.

  185. De insåg att de hade flera tusen
    på sina gig och koll på det digitala.

  186. De behövde inte gå
    den klassiska vägen.

  187. Jag säger inte
    att det är den enda lösningen-

  188. -men ofta handlar det om...

  189. Tusentals artister
    använder vår plattform.

  190. De begär genast 50 000 dollar
    för att anlita en massa personer.

  191. Men när vi granskar dem säger vi nej.

  192. Vi ber dem att finslipa musiken
    och skaffa fler besökare på gigen.

  193. De måste stå ut i mängden.

  194. Men är det inte
    som musiker svårt att veta när...

  195. Det är vad skivbolag jobbar med.
    Ofta tycker man själv...

  196. ...att man
    har åstadkommit nåt enastående.

  197. -Var drar man gränsen?
    -När räcker det?

  198. Och när
    måste man tillbaka in i studion?

  199. Det är okej om genombrottet dröjer,
    även om systemet inte funkar så.

  200. På 60- och 70-talet
    brukade det krävas ett par skivor.

  201. David Bowie
    slog igenom först efter tre skivor.

  202. Så mycket tid har man inte i dag. Eller
    så bevisar man sig på nåt annat vis.

  203. I dag är det få bolag som är beredda
    att låta det ta den tid det tar.

  204. Det är jättebra att man kan följa
    en artist i de tidiga stadierna.

  205. Om jag upptäcker nån
    som har släppt två skivor-

  206. -får jag möjlighet att se utvecklingen.

  207. Det här måste inte vara
    en begränsning.

  208. Artister måste bara veta
    hur branschen fungerar.

  209. -Så det behöver inte vara ett problem.
    -Jag håller med.

  210. Så som det fungerar på vår plattform...

  211. ...är att ett antal människor
    ger pengar till artister.

  212. Genomsnittsköpet på vår sajt
    ligger på 55 dollar.

  213. -När man funderar på det...
    -För att nå dit måste man vara bra.

  214. Ja. När jag turnerade
    och samlade in mejl med mitt band...

  215. ...insåg jag
    att vi inte skulle slå igenom.

  216. Jag valde att starta ett företag-

  217. -men många av mina vänner
    gjorde allt förutom att gå till fansen.

  218. De skrev på värdelösa avtal
    i hopp om att nå nästa nivå.

  219. Men när jag gick på deras gig
    var där massor med fans-

  220. -som ville vara delaktiga.

  221. Ryan Leslie
    hade kontrakt med ett stort skivbolag-

  222. -men var missnöjd
    och gick därför sin egen väg.

  223. På vår plattform ser vi
    tusentals artister jobba sig upp-

  224. -som aldrig hade blivit signade
    av nåt stort bolag annars.

  225. Låt oss säga att vi har ett stort antal
    artister som behöver få in några tusen.

  226. Om en artist som samlat in
    2 000 dollar plötsligt får in 20 000-

  227. -funderar vi på om vi missbedömt,
    men ofta är det nåt annat.

  228. Men det är ett trubbigt verktyg.
    Om dina fans slutar komma-

  229. -säger det nåt.

  230. "Inte ens din mamma
    är intresserad av att komma."

  231. Jag säger inte att man ska ge upp -
    tro inte det.

  232. Jag tittade på hur många fans jag
    hade, hur mycket de spenderade-

  233. -och tjänade pengar på min första EP,
    vilket var väldigt trevligt.

  234. Men jag insåg att det inte skulle
    bli lättare. Jag kom ingenvart.

  235. Kanske tar jag upp den karriären igen.
    Företagande behöver inte vara allt.

  236. Inte alla kan försörja sig på musik.

  237. -Eller ett teknikföretag.
    -Precis.

  238. Jag hade nåt att säga om din...

  239. Det du sa om att kontakta...

  240. För vissa känns det som...

  241. Det kan vara jobbigt för en konstnär
    att tala om pengar.

  242. Det känns som att man tigger
    när man ber om saker.

  243. Men det handlar också mycket om...

  244. Vi pratade med artisterna
    innan vi skapade appen.

  245. "Hur får ni informationen i dag?
    Har ni koll på era royalties?"

  246. Man får i princip en hög med papper.

  247. Nästan alla sa att de gav allt
    till sin revisor utan att kolla på det.

  248. -Det är svårt att förstå.
    -Och det är bolagets fel.

  249. Varför skickar vi en massa dokument
    som är svåra att förstå?

  250. I appen kan man jättelätt se hur mycket
    man tjänar på t.ex. streaming-

  251. -och hur pengarna fördelas.

  252. Data kan vara sexigt och lätt.

  253. Alla artister har sagt
    att de fattar det lättare nu.

  254. Jag håller med om att musiker måste
    bli bättre på att förstå affärssidan-

  255. -men vi måste också göra vårt.

  256. Nu har det blivit lättare-

  257. -och då kan informationen
    delas på ett annat sätt.

  258. Det är nog lättare för artisterna
    än låtskrivarna i dagsläget.

  259. Nu när jag som låtskrivare
    har börjat se metadata som nåt sexigt-

  260. -eller åtminstone nåt viktigt-

  261. -har jag ändå svårt att få information.

  262. Jag har också insett...

  263. ...att förhållandet
    mellan mig och STIM...

  264. ...som ger mig pengar
    när mina låtar spelas, inte är jättebra.

  265. De flesta låtskrivare jag känner
    som besöker STIM...

  266. ...eller de engelska och amerikanska
    motsvarigheterna...

  267. ...gör det nån gång om året.

  268. För det är svårt
    att hitta bland informationen-

  269. -och målet för oss i framtiden-

  270. -måste bli
    att göra metadata lättillgängligt.

  271. Och det
    får inte kännas som pappersarbete-

  272. -utan det ska bli
    en del av skapandeprocessen.

  273. Det som vi har gjort med Auddly...

  274. Jag kallar det "en
    musikrättsdatahubb..."

  275. "...förklätt
    som ett verktyg för musiker."

  276. När man har
    registrerat sina ID-nummer-

  277. -eller sitt IPI-nummer
    om man är låtskrivare-

  278. -kommer allt man jobbar med
    att kopplas till det numret.

  279. Man slipper tänka på det.
    Om man samarbetar med nån-

  280. -lägger man till deras nummer.
    Eller, man skriver in deras namn-

  281. -och så får man numret automatiskt.

  282. Jag har många kollegor-

  283. -som är besvikna på intäkterna från
    till exempel din gamla arbetsgivare-

  284. -och jag inser att det delvis beror på
    att vi inte ser all information.

  285. Jag har också insett att många företag
    inte är bra på att hantera datan-

  286. -och systemen kommunicerar
    som sagt inte med varandra.

  287. Om man bidrar med skit
    får man skit tillbaka...

  288. Precis.

  289. Om vårt bidrag till det hela är skit
    kan vi inte förvänta oss nåt annat.

  290. Det är som att bli sur när ens paket
    försenas för att man skrivit fel adress.

  291. Vad är det för fel på en?
    Men det är värt att fundera över.

  292. Om man skulle fixa nåt
    med en låt på Youtube...

  293. ...måste man skicka infon
    till 150 olika databaser...

  294. -...via mejl, fax eller telefon.
    -"Fixa" hur då?

  295. Nån använder en låt
    som du har en koppling till.

  296. Ingen får reda på kopplingen
    om inte du berättar det.

  297. Problemet är också verifieringen.

  298. Räcker det att du säger att det är så?

  299. Som tur är
    jobbar många med det här just nu.

  300. Jag gör det, och ni gör det visst också.

  301. Alla rör sig i den riktningen
    även om inte alla initiativ lyckas.

  302. Det finns så mycket att åtgärda.
    Jag är glad om vi som är här i dag-

  303. -kan få bollen i rullning.

  304. Jag pratade med Per Sundin
    på Universal här i Sverige-

  305. -och han sa att de ville göra en
    liknande app. Det är fantastiskt-

  306. -för då får fler artister
    den transparensen och såna data.

  307. Men då måste organisationer
    som STIM och Youtube-

  308. -bli bättre med
    vilken information de ger.

  309. På låtskrivarsidan har jag pratat med...

  310. Låtskrivarprocessen i dag...

  311. ...är inte alls så som den var
    för tio eller femton år sen.

  312. När vi sitter med Auddly...

  313. ...kanske det börjar med tre personer
    som tar en tredjedel var.

  314. Men sen skickas det till nån...

  315. Vår låt kanske skickas vidare
    till tre personer.

  316. Det som händer mycket i dansmusik-

  317. -är att kanske versen, refrängen och
    sticket kommer från olika personer.

  318. Och då ska man plötsligt
    förhandla om fördelningen.

  319. Sen vill artisten ha en tredjedel
    för att den ändrat ett ord.

  320. -Då måste man...
    -Rimligt.

  321. Och plötsligt får ingen betalt.

  322. VD:n för PRS, Robert Ashcroft-

  323. -sa att för
    Beyoncés näst senaste album-

  324. -hade ingen fått betalt ett och
    ett halvt år efter att det släppts-

  325. -eftersom man inte var
    överens om royaltyfördelningen.

  326. -Och det är ju oacceptabelt.
    -Hur ska man lösa det?

  327. Vi bör komma ifrån att olika personer
    har separata diskussioner-

  328. -och jag vet
    att bolagens A&R-avdelningar-

  329. -har fått börja nysta i det
    när låtskrivarna fått nog.

  330. Om man börjar på ett visst ställe-

  331. -bör man sen lägga till ytterligare
    personer på ett transparent vis.

  332. För ofta är det så nu
    att jag har kollegor...

  333. ...som plötsligt upptäcker
    att bandets koreograf har lagts till...

  334. ...och så har låten
    plötsligt femton låtskrivare.

  335. Alla bör läggas till
    på en och samma plats-

  336. -så att alla får säga ja eller nej.

  337. För med Auddly
    måste man acceptera eller neka.

  338. Om alla vet att det är
    det enda sättet att få betalt på-

  339. -kommer folk försöka lösa det.

  340. Det återstår en minut.
    Ska vi blicka mot framtiden?

  341. Var det inte det vi gjorde?

  342. Jag är inte moderator-

  343. -men vad måste en artist eller
    låtskrivare göra för att bli stjärna?

  344. Man måste omge sig
    med rätt personer.

  345. Det vi jobbar mycket med på Sony-

  346. -är att ge artisten
    ett bra samarbetsteam.

  347. Jag tror att data och information
    är de mest uppenbara verktygen...

  348. ...för att hjälpa artisterna framåt.
    Utan det får man det svårt.

  349. Informationen är viktigast.

  350. Jag ska fatta mig kort.
    Artisterna måste...

  351. ...ta ansvar
    för affärssidan av musiken...

  352. ...och lägga tjugo minuter om dagen...

  353. ...på att se till att allt är
    som det ska med deras rättigheter.

  354. De måste veta vilka deras fans är
    och hur de når ut till dem.

  355. 17 procent av alla musikfans
    står för 61 procent av intäkterna.

  356. Så det gäller
    att nå ut till de superfansen-

  357. -och vara förberedd
    på VR och blockkedjan.

  358. Virtual reality, alltså.
    Det är nåt för en annan panel.

  359. -Tack för att ni lyssnade på oss.
    -Tack.

  360. Översättning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Så skapas en svensk superstjärna

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kommunicerar man med sina fans, hur får man betalt för sin musik och hur navigerar man i den nya teknologiska musikvärlden? Helienne Lindvall, musiker och journalist, samtalar med Michelle Kadir, chef för Sony music Sweden och Benji Rogers, grundare av Pledgemusic. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
Musik, Musikbranschen, Musikhistoria, Musikproduktion, Populärmusik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Max Martin master class

Max Martin är en av de mest framgångsrika låtskrivarna någonsin. Han har skrivit och producerat låtar för artister som Britney Spears, Justin Timberlake och Robyn och haft otaliga förstaplaceringar på topplistor världen över. Max Martin ger ytterst sällan intervjuer, men i samband med att han vann Polarpriset pratar han med musikjournalisten Jan Gradvall om sitt låtskrivande, för första gången inför en publik. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Hämmar klassrummet kreativiteten?

Vad är en kreativ person och hur påverkar det ens hjärna att syssla med musik? Panelsamtal om hur skolan hanterar kreativitet och kreativa elever. Medverkande: Örjan Strandberg, kompositör och ordförande för STIK (Stockholms innovatörskrets); Adam Baptiste, artist; Andrea Danki?, forskare i etnologi, Stockholms universitet och Peder Hofmann, chef för utbildnings- och forskningsavdelningen, Kungliga Musikhögskolan, Stockholm. Moderator: Alfons Karabuda. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Musikundervisning - en rättighet eller förmån?

Samtal om musikundervisning som rättighet eller privilegium. I till exempel Kenya är musikundervisning inte en självklarhet, som det är i bland annat Storbritannien. Medverkande: Emily Achieng' Akuno, professor i musik och scenkonst, Technical University of Kenya och Sir Roger Gifford, bankchef i Storbritannien och ordförande för English Chamber Orchestra och City Music Foundation. Moderator: Ian Smith. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Sjung så blir du en bättre chef

I en snabb och globaliserad värld ställs en chef idag inför många utmaningar. Kanske kan sång vara ett sätt att tackla dem? Medverkande: Hélène Barnekow, chef för Telia Sonera Sverige och Eva Hillered, låtskrivare, chef och grundare av Sångskolan på nätet. Moderator: Lisa Lindström, chef på Doberman. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Så skapas en svensk superstjärna

Hur kommunicerar man med sina fans, hur får man betalt för sin musik och hur navigerar man i den nya teknologiska musikvärlden? Helienne Lindvall, musiker och journalist, samtalar med Michelle Kadir, chef för Sony music Sweden och Benji Rogers, grundare av Pledgemusic. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Från hiphop till pop med Ali Payami

Ali Payami var hiphop-dj i Malmö och började jobba i studio för att slippa stå framför en publik. Idag är han en av de stora låtskrivarna i världen och har skrivit hits för bland annat Taylor Swift. Här berättar han om sin musikaliska resa och samarbetet med Max Martin för musikjournalisten Ametist Azordegan. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Bota demens med musik

Kan musik ge dig ett nytt liv? "Alive inside" är en dokumentär om personer som har en demenssjukdom och som för en stund blir helt vakna och närvarande, när de får lyssna på musik. Professorn och läkaren Martin Ingvar leder ett samtal om musikens medicinska kraft med Dan Cohen, grundare av Music & Memory och vars arbete skildras i filmen, regissören Michael Rossato-Bennett, och kompositören Itaal Shur. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Musikbranschens senaste trender

Ett samtal om nya trender. Medverkande: Ted Persson, kreativ chef på Great Work; Per Sundin, vd Universal music, och journalisten Fred Bronson. Föreläsningen var en del i arrangemanget Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - ledarskap

Vad är en bra ledare?

Få chefer kan som en dirigent vifta med en stav för att få personalen att göra som de vill. Kan ledare i allmänhet lära sig något av hur en dirigent leder sin orkester? Och vad krävs för att vara en bra dirigent?

Fråga oss