Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

I samband med Polarprisets utdelande talar kompositörer, hiphop-forskare, låtskrivare och dokumentärfilmare om sin relation till musiken och vad den kan åstadkomma. Dessutom pratar Polarprisvinnaren Max Martin om sitt låtskrivande, i en unik intervju med musikjournalisten Jan Gradvall. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016: Från hiphop till pop med Ali PayamiDela
  1. Hej, trevligt att träffa alla, och dig.
    Vi pratade förut...

  2. -...och det är din första intervju...
    -Inför folk, ja. Jag är nervös!

  3. -Får jag gå nu?
    -Nej, det får du inte!

  4. Första intervjun framför alla er!

  5. -Men jag är din vän.
    -Hej, min vän.

  6. Jag vill gratulera dig,
    jag sa det förut.

  7. Jag menar det verkligen.
    Du har varit så framgångsrik.

  8. Vilken lång resa du har gjort!

  9. -Hur känns det?
    -Jättebra. Tack.

  10. Björn Ulvaeus sa i en intervju-

  11. -att världen översköljs
    av den musik som ni gör.

  12. -Världen översköljs!
    -Precis som han gjorde en gång.

  13. Otroligt.

  14. -Tänker du nånsin på det?
    -Nej, inte direkt. Vi bara kör på.

  15. -Ni fortsätter att jobba.
    -Absolut.

  16. Apropå det, det är den uppfattningen
    jag har om dig och ditt team-

  17. -att ni har en otrolig arbetsmoral.

  18. Arbetsmoralen är hög.

  19. Kan du berätta om det?

  20. Jag tror inte det är arbetsmoral,
    det är mer som en besatthet.

  21. Vi ser inte det som arbete,
    det är snarare tvärtom:

  22. Vi måste lära oss att inte arbeta. De
    tvingar oss att gå ut och äta middag.

  23. -"Ni får inte jobba i juli."
    -Det är väldigt svenskt i L.A.

  24. -Att inte jobba i juli.
    -Ja, men det är...

  25. -Så arbetsmoralen är...
    -Den finns helt enkelt i oss.

  26. Vad händer, ni koncentrerar er...
    och bara jobbar på?

  27. Jag tror inte nån av oss tänker på det.

  28. Det är nåt helt naturligt.

  29. Vad är er fokus?

  30. Är det själva skapandet eller att göra
    musik till artisten och branschen?

  31. Vad är drivkraften?

  32. För mig är det kreativiteten.

  33. Det är startpunkten.

  34. Resten kommer med samarbetet
    med de andra-

  35. -som gör det till en slutprodukt.

  36. Jag vet inte om ni vet...

  37. Jag ska ta av mig kläderna.
    Eller jackan.

  38. Ta inte av dig kläderna!
    Din mamma är här, så...

  39. Mamma sitter på första raden,
    det går inte.

  40. -Vilken bra intervju!
    -Ja.

  41. Jag vet inte om ni vet det...
    När jag har läst om dig...

  42. Jag har gjort mycket research.
    Du har verkligen jobbat dig upp.

  43. Du började längst ner.
    Du jobbade som dj i Malmö.

  44. Du har gjort remixar i många år,
    ibland bootlegs.

  45. De skulle inte bli singlar
    eller gå upp på listorna-

  46. -men dina remixar hittade till publiken
    och skivbolagen-

  47. -genom att de delades
    på undergroundscenen.

  48. Det är ett genuint tillvägagångssätt.

  49. -Vad minns du från den tiden?
    -Jag minns inget.

  50. Den tiden var precis som gårdagen var
    och som morgondagen ska bli.

  51. Vi bara sätter oss ner och skapar.

  52. -Vad hade ni för mål då?
    -Bara att göra musik.

  53. Inget... Det är väl målet?

  54. Ja, för dig. Många trodde att du skulle
    fortsätta att bli en stjärn-dj-

  55. -och börja jobba med EDM,
    elektronisk dansmusik.

  56. Du valde en annan väg och blev
    låtskrivare och producent. Varför?

  57. För att jag inte gillar
    att stå inför en publik.

  58. Jag vill helst vara i en studio
    med bara fem personer.

  59. Men ni är okej!

  60. Jag gillar att vara i studion.
    Jag älskar att dj:a-

  61. -men att vara i studion
    är ändå det bästa.

  62. Jag vill inte bli trött av att resa
    och liknande.

  63. Jag bestämde mig för att inte göra det
    och valde det här.

  64. Plus att du flirtade med
    en annan genre-

  65. -nämligen hip hop.
    Den första skivan du köpte var...

  66. "The Chronic" av Dr. Dre.

  67. -Hurra. Kan du hela texten?
    -Jag kan nog 80 % av texten.

  68. -Du gillade den verkligen.
    -Ja.

  69. Det är såna fula ord,
    jag kan inte upprepa dem.

  70. Varför fortsatte du inte...
    Du fastnade inte för den genren.

  71. Jag var 10 år och jag började rappa.
    Många rappade därifrån jag kom.

  72. Sen blev jag mer intresserad
    av tekniken i studion-

  73. -än att stå vid mikrofonen.

  74. Men du producerade några...

  75. Det var inte direkt hip hop,
    men rappare.

  76. Det här är intressant. När du började
    var den svenska hip hop-scenen-

  77. -ganska stillastående,
    det här var i början av 2000-talet.

  78. Du jobbade en del,
    som Payami feat. rapper Lazee.

  79. Du experimenterade
    med elektronisk hip hop.

  80. Det är nåt som artister
    som Adam Tensta gjorde senare.

  81. Det definierade det nya rapsoundet,
    men du gjorde det först.

  82. Ja, kanske... Förhoppningsvis.

  83. Varför gick du över till det?

  84. Det var det jag ville
    när jag hittade Lazee.

  85. Han var tillräckligt modig
    att se bortom genrerna.

  86. Han var en fantastisk MC
    som kunde rappa om allt.

  87. Det är det en bra MC gör.

  88. -Du sa att han var modig.
    -Ja, ingen hade gjort det förut.

  89. Om man hade elektronisk musik
    sa rappare: "Det där rör jag inte."

  90. Gör du ofta så,
    pushar dem till att göra nya saker?

  91. Det är nog en del av min personlighet,
    jag tänker inte på det.

  92. Det som redan finns är inte roligt.

  93. Det verkar som om
    det händer ofta med dig.

  94. När du jobbar med artister
    låter de inte som de gjorde förut-

  95. -eller som de har gjort.
    Du har ett konstnärligt mod.

  96. Vilka personer kan jobba med dig?
    De som är modiga?

  97. Hur pushar du dem?

  98. För det första är det inte bara jag.
    Det är Max, Johan och Wolf Cousins.

  99. Det är ett helt team som
    kämpar med att få saker gjorda.

  100. Jag kan inte själv ta åt mig äran.

  101. Det krävs mer än en person
    för att våga nåt.

  102. Det är väl därför det är framgångsrikt,
    det är många personer bakom.

  103. Jag vet inte om det är svar på frågan...

  104. Du har kallat dig själv
    för en regelöverträdare. Varför?

  105. Jag gör inget konventionellt,
    jag bara gör det som faller mig in.

  106. När man skapar...

  107. ...och precis är i startprocessen,
    då måste man glömma all logik.

  108. Sen kommer logiken tillbaka
    och då kan man bygga på det.

  109. Om man tänker för mycket på saker
    när man börjar... Jag gör inte det.

  110. Jag bara kör på, sen tänker jag.

  111. Du är alltså i kontakt
    med din impulsiva sida när du skapar?

  112. Jag vet inte. Ingen aning.

  113. Hur mycket av den tekniska delen
    av musikskapandet gillar du?

  114. -Vad menar du?
    -Hur mycket av det tekniska gillar du?

  115. Allt. Musiktekniken
    har utvecklats så mycket och låter...

  116. ...en göra i princip vad man vill.

  117. Det är samma
    som animation inom film.

  118. Man kan göra väldigt mycket
    med den tekniken.

  119. Är det sant att du som barn tittade på
    folk som spelade instrument?

  120. Det var inte förrän datorerna kom-

  121. -som du började gilla att skapa musik.

  122. Som barn var jag mer fascinerad
    av tekniken-

  123. -än att se nån spela gitarr.
    Det fascinerade mig inte.

  124. Att se en person som jobbade bakom
    en maskin var mycket coolare.

  125. Är det vad ni diskuterar mest
    när ni gör musik?

  126. Pratar ni om filtereffekter och sånt?

  127. Vi pratar om allt. Jag förstår inte...

  128. Vad diskuterar ni mest
    när ni jobbar ihop?

  129. Texten, effekterna...?

  130. Det beror på i vilket skede låten är i,
    men allt diskuteras lika mycket.

  131. Inget lämnas åt slumpen.

  132. Jag läste att du skulle bli ingenjör
    om du inte...

  133. Om jag inte gjorde det här.
    Vi har båda persiska föräldrar.

  134. Vi har en ganska strikt uppfostran.

  135. Vad är det med det tekniska
    som du gillar?

  136. Jag vet inte. Jag gillar maskiner.

  137. De käftar inte emot.

  138. De gör som de blir tillsagda.

  139. -Är det nåt med att det jämt utvecklas?
    -Ja, kanske.

  140. De står inte stilla.

  141. De står stilla, men...
    Du förstår vad jag menar.

  142. Kan du berätta nåt om...

  143. Du har skrivit och producerat
    så många bra låtar.

  144. Kan man se-

  145. -att din förkärlek till teknik
    speglas i ditt sound?

  146. Ja, men som jag sa förut
    är det inte bara en person.

  147. Det är många stadier.

  148. Jag börjar med nåt
    och får hjälp av mina mentorer-

  149. -och får det...

  150. Vad var frågan nu igen?

  151. Hur kan jag identifiera dig i en låt?
    Hur vet jag...

  152. -Du har aldrig hört nåt liknande förut.
    -Så klart.

  153. -Vad är din signatur?
    -Jag har nog ingen.

  154. -Inte? Intressant.
    -Jag har aldrig velat ha en.

  155. På så vis kan man utvecklas.
    Det känns bättre så.

  156. Saker och ting är alltid i rörelse.
    Gillar du inte när det står stilla?

  157. Nej! Jag kan inte sitta stilla.

  158. -Syns det i din personlighet?
    -Absolut.

  159. Intressant.

  160. Ofta ser man att personligheten
    reflekteras i vad man tycker om.

  161. Ja.

  162. Apropå vem du är
    och vem du samarbetar med...

  163. Alla vet säkert att du medlem
    i kollektivet Wolf Cousins...

  164. -...där Max Martin är mentor.
    -Och Johan Schuster.

  165. -Jag tror att han sitter i publiken.
    -Är du här? Ja!

  166. Du beskriver skapandet
    som ett lagarbete-

  167. -och jämförde det med basket.
    Vad har du för position i laget?

  168. -Du spelade ju basket.
    -Det var länge sen. Point guard?

  169. Vad är de bra på?

  170. De är...bra på att göra mål.
    De är poänggörare.

  171. -Det är du.
    -Kanske. Jag hoppas det.

  172. Vi hade ett intressant samtal förut-

  173. -om gruppsykologin...

  174. ...inom just er grupp.

  175. Vilken har varit
    gruppens största utmaning?

  176. När jag började här var jag van vid
    att jobba med två eller tre personer.

  177. Mina mentorer lärde mig mycket-

  178. -hur man jobbar
    med fem-sex personer.

  179. Man blir respekterad samtidigt
    som man respekterar deras idéer.

  180. Om man är fem-sex personer är det
    inte säkert att din idé är den bästa.

  181. Man måste inse det.

  182. Man måste släppa sitt ego.

  183. -Hur gör man det?
    -Det lär man sig av bra personer.

  184. Personer som är bättre än du på det.

  185. -Blir hantverket bättre då?
    -Ja, absolut.

  186. När man lär sig respektera andra,
    respekterar de dig med.

  187. Vilken är den bästa stunden-

  188. -när ni jobbar i studion?
    Vad är det du gillar mest?

  189. Startprocessen och när vi alla är
    samlade i slutet och lyssnar ihop-

  190. -och allt är klart.

  191. Det är det bästa av allt.

  192. När man är klar och man njuter av det.
    Sen kan man inte göra nåt mer.

  193. -Hur är startprocessen?
    -Man lämnar all logik därhän.

  194. Sen börjar man.

  195. Ja.

  196. Om du blickar framåt,
    på tal om roller...

  197. Du lyssnar på hip hop
    och producerade elektronisk musik.

  198. -Du erbjöds jobb med Max Martin...
    -Och Johan Schuster.

  199. Självklart. Förlåt!
    Jag vet att du är här.

  200. Det var när det fanns
    hip hop-influenser i popmusik-

  201. -och EDM var en hit.

  202. Det känns som om du hjälpte-

  203. -de andra till ett nytt sound.

  204. Vilka är dina visioner... Vad kommer
    härnäst inom popmusiken?

  205. -Hur kommer den att utvecklas?
    -Jag tror att olika genrer...

  206. ...att man inte kan mixa olika genrer,
    det kommer att försvinna.

  207. Man kan göra precis vad man vill,
    i vilken BPM man vill.

  208. Bra låtar kommer alltid att vinna.

  209. -Så genrer försvinner?
    -Allt kommer att handla om bra låtar.

  210. Om en låt utan sång
    får en att känna nåt-

  211. -eller bara...
    Bra låtar vinner över allt.

  212. Kommer publiken inte heller
    lyssna på en specifik genre?

  213. Det är inte så nu.

  214. Man har spellistor nu,
    inte en artist med ett album.

  215. Det kan växla mellan ballader
    och hårdrock.

  216. Jag tror att allt sånt
    kommer att försvinna.

  217. -Det har redan försvunnit.
    -Som en blandning...

  218. Det är så nu med. Vad är hip hop?

  219. Hur ser din framtid ut?

  220. Vad gör du de närmsta fem åren?

  221. Precis samma sak som jag gjorde i går
    och som jag gör i morgon.

  222. Samma.

  223. Tack för den här korta
    men roliga intervjun.

  224. -Det var kul! Tack för att ni kom.
    -Din första intervju.

  225. Översättning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Från hiphop till pop med Ali Payami

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ali Payami var hiphop-dj i Malmö och började jobba i studio för att slippa stå framför en publik. Idag är han en av de stora låtskrivarna i världen och har skrivit hits för bland annat Taylor Swift. Här berättar han om sin musikaliska resa och samarbetet med Max Martin för musikjournalisten Ametist Azordegan. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik > Musikskapande, Musik > Populärmusik
Ämnesord:
Komposition (musik), Musik, Musikproducenter, Payami, Ali, 19883-, Pop
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Max Martin master class

Max Martin är en av de mest framgångsrika låtskrivarna någonsin. Han har skrivit och producerat låtar för artister som Britney Spears, Justin Timberlake och Robyn och haft otaliga förstaplaceringar på topplistor världen över. Max Martin ger ytterst sällan intervjuer, men i samband med att han vann Polarpriset pratar han med musikjournalisten Jan Gradvall om sitt låtskrivande, för första gången inför en publik. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Hämmar klassrummet kreativiteten?

Vad är en kreativ person och hur påverkar det ens hjärna att syssla med musik? Panelsamtal om hur skolan hanterar kreativitet och kreativa elever. Medverkande: Örjan Strandberg, kompositör och ordförande för STIK (Stockholms innovatörskrets); Adam Baptiste, artist; Andrea Danki?, forskare i etnologi, Stockholms universitet och Peder Hofmann, chef för utbildnings- och forskningsavdelningen, Kungliga Musikhögskolan, Stockholm. Moderator: Alfons Karabuda. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Musikundervisning - en rättighet eller förmån?

Samtal om musikundervisning som rättighet eller privilegium. I till exempel Kenya är musikundervisning inte en självklarhet, som det är i bland annat Storbritannien. Medverkande: Emily Achieng' Akuno, professor i musik och scenkonst, Technical University of Kenya och Sir Roger Gifford, bankchef i Storbritannien och ordförande för English Chamber Orchestra och City Music Foundation. Moderator: Ian Smith. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Sjung så blir du en bättre chef

I en snabb och globaliserad värld ställs en chef idag inför många utmaningar. Kanske kan sång vara ett sätt att tackla dem? Medverkande: Hélène Barnekow, chef för Telia Sonera Sverige och Eva Hillered, låtskrivare, chef och grundare av Sångskolan på nätet. Moderator: Lisa Lindström, chef på Doberman. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Så skapas en svensk superstjärna

Hur kommunicerar man med sina fans, hur får man betalt för sin musik och hur navigerar man i den nya teknologiska musikvärlden? Helienne Lindvall, musiker och journalist, samtalar med Michelle Kadir, chef för Sony music Sweden och Benji Rogers, grundare av Pledgemusic. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Från hiphop till pop med Ali Payami

Ali Payami var hiphop-dj i Malmö och började jobba i studio för att slippa stå framför en publik. Idag är han en av de stora låtskrivarna i världen och har skrivit hits för bland annat Taylor Swift. Här berättar han om sin musikaliska resa och samarbetet med Max Martin för musikjournalisten Ametist Azordegan. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Bota demens med musik

Kan musik ge dig ett nytt liv? "Alive inside" är en dokumentär om personer som har en demenssjukdom och som för en stund blir helt vakna och närvarande, när de får lyssna på musik. Professorn och läkaren Martin Ingvar leder ett samtal om musikens medicinska kraft med Dan Cohen, grundare av Music & Memory och vars arbete skildras i filmen, regissören Michael Rossato-Bennett, och kompositören Itaal Shur. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Bluesens bebis rock and roll

Billy Altman är curator vid National blues museum i Saint Louis och även kompositör. Tillsammans med journalisten Claes Olson berättar han om bluesens utveckling. Från Polar music talks. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - ledarskap

Vad är en bra ledare?

Få chefer kan som en dirigent vifta med en stav för att få personalen att göra som de vill. Kan ledare i allmänhet lära sig något av hur en dirigent leder sin orkester? Och vad krävs för att vara en bra dirigent?

Fråga oss