Titta

Programmera mera

Programmera mera

Om Programmera mera

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Vi vill på ett lustfyllt sätt visa och berätta om grunderna i programmering och om tankesätt kring programmering. Programledare: Karin Nygårds.

Till första programmet

Programmera mera: Musik och programmeringMaterialDela
  1. Datorer är en självklar del
    av våra liv. Mycket styrs av datorer.

  2. För att datorer ska fungera
    måste de programmeras av människor.

  3. Det betyder ungefär
    att skriva instruktioner.

  4. Instruktionerna brukar kallas för
    kod. Annars fungerar inte datorerna.

  5. Alla borde få möjlighet
    att lära sig programmera.

  6. Och för att lära sig det behövs
    mycket mer än att sitta vid en dator.

  7. Jag har byggt upp lite övningar för
    att träna morgondagens programmerare.

  8. -Vilka kommer i dag?
    -Våra stjärnor är:

  9. Alexandra, en smart tjej som gillar
    att läsa och dansa street-dance.

  10. Emilia gillar att resa, bada,
    hänga med kompisar och konståkning.

  11. Samuel tycker om att simma, läsa
    och spela fotboll. En vinnarskalle!

  12. Hej och välkomna hit! Vad roligt
    att ni vill lära er om programmering.

  13. -Det ska bli roligt!
    -Vad härligt.

  14. Programmerade prylar, det har jag
    jättemånga hemma som hjälper mig.

  15. Jag skulle inte
    klara mig utan min GPS!

  16. Har ni några programmerade prylar
    som hjälper er? Samuel?

  17. Jag har en kalender
    så jag vet vilken dag det är.

  18. Det är praktiskt att ha.
    - Alexandra, har du några prylar?

  19. Tvättmaskinen, jag skulle inte
    klara mig utan den. Och diskmaskinen!

  20. Det är bra programmerade prylar.

  21. Emilia, om du fick programmera nåt,
    vad skulle det vara då?

  22. En flygande bil, för då kan man
    köra över alla bilar i kön.

  23. Superbra! En sån vill jag också ha.

  24. Om ni ska kunna programmera bilar
    så måste ni lära er programmera.

  25. Jag har förberett tre stycken
    övningar som har med det att göra.

  26. Dem ska ni få göra
    helt själva i studion.

  27. Och när ni är färdiga, kom tillbaka.
    Är ni beredda? Lycka till!

  28. Problemlösning är viktigt. Vi ska se
    hur de tar sig an uppgifterna.

  29. Och som vanligt
    väntar jag efteråt med en fråga.

  30. Wow!

  31. En algoritm är bestämda instruktioner
    för hur man ska utföra en uppgift.

  32. Jag vill programmera en robot som ska
    sätta på datorn och visa film.

  33. Ni ska få hjälpa mig
    genom att skriva en algoritm.

  34. På bordet ligger det remsor med kod.

  35. Sju av dem
    ska sättas upp i rätt ordning.

  36. Det är lite klurigt, så det gäller
    att ni har bra strategier.

  37. Ni har bara två minuter på er.
    Lycka till!

  38. Okej, vad är vår taktik?

  39. Vi ska lägga upp sju rader kod,
    och det ska vara i ordning.

  40. Jag tycker vi ska börja på
    "slå på datorn". Sätt upp den.

  41. -Okej...
    -"Skriv in lösenord."

  42. De börjar bra.

  43. -"Öppna glasspaket"...?
    -"Öppna webbläsare."

  44. -Ja.
    -Ja.

  45. Nu har vi tre. - Det var svårare
    än jag trodde i början.

  46. -"Ta en sked"...
    -"Tredje länken"...

  47. -Nåt med musen. "Tryck på..."
    -Nej.

  48. "Klicka på appen."

  49. Bra att de vågar byta plats,
    men blir det rätt nu?

  50. -"Skriv in sökord."
    -Ja.

  51. -"Välj program?"
    -Ja!

  52. -Och så tar vi den sista.
    -"Tryck på play."

  53. "Slå på datorn, skriv in lösenord,
    öppna webbläsaren"-

  54. -"klicka på appen, skriv in sökord,
    välj program, tryck play."

  55. -Låter det bra?
    -Ja.

  56. "Slå på datorn", bra början. "Skriv
    in lösenord." Rätt. "Webbläsare." Ja.

  57. "Klicka på appen"?
    Aj då, här blev det fel.

  58. "Skriv in sökord"
    är inte heller rätt.

  59. Nej...

  60. Man blev besviken,
    men vi gjorde vårt bästa.

  61. Vad synd. Den rätta algoritmen är
    "Slå på datorn, skriv in lösenordet"-

  62. -"öppna webbläsaren,
    skriv in adressen, välj program"-

  63. -"välj avsnitt och tryck på play."

  64. Det var nära,
    men det blev inte helt rätt.

  65. I programmering måste det bli
    exakt rätt för att det ska fungera.

  66. Det gillar jag med programmering,
    att man får problemlösa.

  67. Ni får en ny chans med nästa uppgift.
    Styr roboten till en parkeringsruta.

  68. Ni måste slå in all kod från början,
    inte steg för steg.

  69. Så det gäller att ni
    tänker efter noga innan ni börjar.

  70. Ni har två minuter på er. Lycka till!

  71. -Är det okej om jag kör knapparna?
    -Ja. Vi säger vart den ska.

  72. Här har jag vänt på roboten
    för att göra det extra svårt.

  73. Bakåt en, sen höger.

  74. Framåt.

  75. Vi löste det genom att backa den
    först och sen vända den.

  76. -Den blir väl...
    -Fram. Fram en gång till.

  77. Höger.

  78. Fram.

  79. En gång till.

  80. -Vänster!
    -Och sen två fram.

  81. Det är inte lätt att hålla reda på
    alla pilar till höger och vänster.

  82. Rakt fram. Två, tre gånger. Vänster.

  83. -Och sen är vi här.
    -Rakt fram. Sen höger.

  84. -Vänta, två gånger fram?
    -Nej, höger.

  85. Nu gäller det att komma ihåg steg
    för steg. Jag tänker inte göra fel.

  86. -Och sen framåt.
    -Är vi där nu?

  87. Oj, vad spännande! Nu ska vi se!

  88. -Ska vi köra?
    -Vi hoppas på det bästa.

  89. -Kom igen nu!
    -Oj, det funkar!

  90. Den ser ut att gå rätt väg.

  91. Det värsta som kan hända
    är att blue-boten trillar ner.

  92. -Krocka inte med huset.
    -Kom igen!

  93. -Den får inte ramla!
    -Höger.

  94. Nära!
    - Den ramlade nästan ner för kanten.

  95. -Nu är vi strax där!
    -Yes!

  96. -Framåt!
    -Yes!

  97. -Ja!
    -High five!

  98. Ja! Bra programmerat! Godkänt.

  99. E-S-A programmerar bra!

  100. Härligt jobbat!
    Det där klarade ni galant.

  101. Nu ska ni få en liten filmpaus så ni
    kan samla krafter för nästa uppgift.

  102. Vad har programmering
    med musik att göra? Titta här.

  103. Lyssna! Det är musik. Har det nåt
    med programmering att göra?

  104. Tänk så här: Programmering i en dator
    gör så att ett "input"-

  105. -alltså trycka på en knapp, klicka
    med musen och så, ger ett utdata-

  106. -som kan vara text eller bild.
    Men det kan också vara ljud.

  107. Då är det lättare att se hur musik
    kan ha med programmering att göra.

  108. Finns det programmeringsspråk
    som är gjorda för musik?

  109. Ada Lovelace skrev ju att maskiner i
    framtiden kommer kunna skriva musik.

  110. Det var på 1840-talet,
    för över 175 år sen.

  111. Max Mathews, för 60 år sen.

  112. På 50-talet skrev han Music, det
    första stora programmet för musik.

  113. I en synt är det ett program som
    bestämmer vilket ljud som ska spelas.

  114. Och om det finns ett program så kan
    man ändra koden och skriva om det.

  115. -Då kan det låta vad som helst.
    -Ja, precis!

  116. Nu görs ju massor av musik med
    datorer. Det är vad ni ska få göra!

  117. Jag har förberett ett bananpiano.
    Det ska ni få programmera med block.

  118. Lista ut hur ni ska få bananerna att
    låta och spela Blinka lilla stjärna.

  119. Ni har tre minuter på er. Lycka till!

  120. Okej. Sätt på datorn.

  121. -Ska jag slå på bananerna?
    -Ja.

  122. De funkar inte.

  123. Först förstod jag ingenting.

  124. Ja, jag har kopplat in bananerna
    i stället för ett tangentbord.

  125. Det är bara jag som kan spela på dem.
    Jag måste hålla i den här.

  126. För att det ska låta
    måste man hålla i den svarta kabeln.

  127. Okej, då vet vi att den funkar.
    Det är C-ljudet.

  128. -Vänta...
    -D.

  129. Den är D.

  130. Vi blockprogrammerade
    så att det skulle spela rätt tonart.

  131. När vi slog på bananerna
    slog vi den tonen som vi skulle ha.

  132. -Det är vänsterpil och ljud...
    -Kom igen!

  133. Och det är vänsterpilen,
    den är den blåa. Där!

  134. Det är första gången jag programmerar
    på riktigt. Det var jätteroligt.

  135. -Det ser bra ut.
    -Ja.

  136. Jag har aldrig
    spelat på bananer förut.

  137. -Okej, ska vi testa?
    -Vi kör!

  138. Ja, nu ska det bli spännande att höra
    om det blir Blinka lilla stjärna!

  139. Okej.

  140. Det var en underbar version av Blinka
    lilla stjärna. Självklart godkänt!

  141. Ja! E-S-A programmerar bra!

  142. Nu har vi klarat två av tre.
    Nu ska vi se vad Karin har att säga.

  143. -Hej! Välkomna tillbaka!
    -Tack.

  144. Vilka musikskapare ni är. Ni kommer
    ju kunna fylla arenor med det där!

  145. -Var det kul?
    -Ja!

  146. Innan jag släpper hem er
    har jag en sista fråga.

  147. Om ni klarar den
    får ni varsin guldstjärna.

  148. -Är ni beredda?
    -Ja!

  149. Ni fick sätta instruktioner till
    datorn i ordning, som ett recept.

  150. Vad kallas ett sånt recept
    inom programmering?

  151. Ni får prata ihop er,
    sen vill jag ha ett svar. Varsågod!

  152. -Vad snabba ni var! Har ni ett svar?
    -Ja.

  153. -Algoritm.
    -Algoritm... Ett recept för en dator.

  154. -Alldeles rätt! Godkänt!
    -Ja!

  155. -E-S-A programmerar bra!
    -Vilken härlig hejaramsa!

  156. Kom, ska ni få guldstjärnor! Emilia.

  157. Samuel. - Och Alexandra.
    Vilka programmeringsstjärnor!

  158. Vi har löst en massa problem. Det var
    jättekul. Jag har lärt mig mycket!

  159. Nu får ni åka hem
    och programmera mera!

  160. -Hej då!
    -Hej då!

  161. Vilka bra problemlösare de var. Nu
    har de lärt sig vad en algoritm är.

  162. Dags för mig att tänka ut
    vad nästa grupp ska få för uppgifter.

  163. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Programmera mera

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är maskinkod?

Avsnitt 1 av 10

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är programmerat?

Avsnitt 2 av 10

Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en algoritm?

Avsnitt 6 av 10

Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Tims hockeyrobot

Tim är hockeymålvakt. Men det är inte alltid någon som kan skjuta på honom när han vill det. Därför har han kommit på en robot som är röststyrd. Hör när Tim testar sin hockeyrobot!

Fråga oss