Titta

Totalt globalt

Totalt globalt

Om Totalt globalt

Två tävlande ställs mot varandra i en fiktiv frågesport om hållbar utveckling. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder enats om. Hållbarhetsmålen syftar till att göra världen mer jämlik och rättvis, att utplåna den extrema fattigdomen och att lösa klimatkrisen. Forskare och sakkunniga inom ämnet hållbar utveckling medverkar.

Till första programmet

Totalt globalt: Utrota extrem fattigdomMaterialDela
  1. -Ni säger det som står på skylten.
    -"Konsekvens!"

  2. -Ni ska tävla, följ med här.
    -Var är fikabordet?

  3. -Vi hinner inte det nu. Ställ er där.
    -Jag är lite nervös.

  4. -Ät inte, då. Jag tar den här.
    -Tre, två, ett, kör!

  5. Det finns sju miljarder människor
    men bara ett jordklot.

  6. Tillsammans kan vi skapa
    en bättre värld, men hur?

  7. Välkomna till världens
    viktigaste quiz: "Totalt globalt"!

  8. Hej och varmt välkomna!
    I dag handlar tävlingen om-

  9. -att utrota den extrema fattigdomen.

  10. Men hur gör vi det
    på ett socialt, ekonomiskt-

  11. -och ekologiskt hållbart sätt?

  12. De tävlande är: Felicia och Sanna.

  13. -Hej, hej!
    -Och vi har ett eminent husband.

  14. Reglerna är:
    Svarar man rätt, får man en belöning.

  15. -Svarar man fel, blir det en...
    -Konsekvens, konsekvens, konsekvens!

  16. Alldeles riktigt. Det blir
    en konsekvens när man svarar fel.

  17. Då drar vi i gång det här.
    Dags för rond ett.

  18. 2015 enades världens länder i FN om-

  19. -att jobba mot sjutton mål
    som ska göra världen bättre.

  20. -Det ska vara klart till 2030.
    -20.30 i kväll?! Det är ju omöjligt!

  21. Nej, alltså år 2030.

  22. År 2030 är planen
    att målen ska vara uppnådda-

  23. -och ett av målen är att utrota
    den extrema fattigdomen i världen.

  24. -Omöjligt!
    -FN:s mått för extrem fattigdom...

  25. ...är att leva på cirka femton kronor
    om dagen eller mindre.

  26. Fem, tio, femton. Femton kronor.

  27. Felicia, kan man leva
    på bara femton kronor om dagen?

  28. Personligen, nej. Jag älskar att köpa
    nya, fina kläder. Jag måste göra det.

  29. Men för andra, som saknar stil och
    känsla för kvalitet, så går det nog.

  30. -Sanna?
    -Ja, precis, Sanna kan nog.

  31. -Det är Sannas tur.
    -Det låter väldigt svårt.

  32. -Att leva på så lite! Jättesvårt.
    -Vi har då fått två olika svar.

  33. Vi ska kolla vad experterna säger.

  34. Om man har femton kronor per dag,
    har man inte råd med ett större hus-

  35. -utan då bor man i ett skjul
    i ett slumområde i en stad-

  36. -eller i en enklare byggnad
    ute på landsbygden.

  37. Man har ofta inget jobb.
    Man har nya ströjobb varje dag.

  38. Eller så lever man av jordbruk
    och odlar mat på en liten plätt mark.

  39. Barn i en fattig familj går ofta inte
    i skolan för att man inte har råd.

  40. Föräldrarna är sällan utbildade,
    så man kan inte ta in information-

  41. -eller delta i samhället runtomkring.

  42. Det finns inte tillgång till vatten
    i bostaden, man har inga kranar.

  43. Man måste hämta vatten,
    och det vattnet är ofta förorenat.

  44. Många små barn i fattiga familjer
    dör av förorenat vatten.

  45. Rätt svar är alltså att man inte
    kan leva på femton kronor per dag.

  46. Det är ohållbart.
    Nu har det blivit dags för fråga två.

  47. -Köp en kaffe åt mig.
    -Ställ dig på din plats.

  48. -Vi spelar in.
    -Folk lever på femton kronor per dag!

  49. -Då borde det räcka till kaffe.
    -Tre, två...

  50. Då har vi kommit fram
    till kvällens andra fråga.

  51. Ökar eller minskar
    den extrema fattigdomen?

  52. Haha! Det här vet jag!
    Den ökar, det vet ju alla.

  53. Det ser man ju på tv.
    Folk som lider, svälter och flyr-

  54. -och har hemska kappsäckar
    och inte ens några rena kläder!

  55. Tack, vi har fått ett svar.
    - Sanna, vad tror du?

  56. Jag har hört
    att det har blivit bättre.

  57. -Att fattigdomen faktiskt minskar.
    -Vi kollar in det rätta svaret.

  58. Antalet extremt fattiga minskar
    och har gjort det under lång tid.

  59. I kanske 200 år
    har fattigdomen minskat-

  60. -och är just nu
    lägre än nånsin tidigare.

  61. Ja, rätt svar är faktiskt
    att den extrema fattigdomen minskar.

  62. Vänta lite!
    Johnny Bråttom, vänta lite här nu!

  63. -Så den extrema fattigdomen minskar?
    -Ja, det stämmer.

  64. Det betyder ju
    att folk har mer pengar?

  65. Det är väldigt ojämnt fördelat
    hur den här fattigdomen har minskat.

  66. Det... - Har vi tid?

  67. Ah! Okej, kolla här.

  68. Antalet människor som lever
    på mindre än femton kronor om dagen-

  69. -har egentligen minskat överallt.

  70. Framgången är ojämlikt fördelad.
    Östasien och Kina har lyckats bäst-

  71. -och nästan utrotat extrem fattigdom
    från höga nivåer.

  72. Lite långsammare har det gått
    i Indien och Bangladesh-

  73. -där en stor andel människor
    fortfarande lever i extrem fattigdom.

  74. Och i Afrika söder om Sahara
    är det i dag fler extremt fattiga-

  75. -än det var för tio, tjugo år sen.

  76. Extrem fattigdom är inte
    det enda måttet som spelar roll.

  77. Många människor har gått från att
    tjäna lite mindre än 15 kr om dagen-

  78. -till att tjäna
    kanske 20, 30 kr om dagen.

  79. Man kan fortfarande säga
    att de lever i fattigdom-

  80. -även om de inte
    klassas som extremt fattiga.

  81. Yes, jag hade rätt! Folk är fattiga!

  82. Bu!

  83. Nej, nej... Jag menar inte
    att det är bra att folk är fattiga.

  84. Jag menar bara att... Yes,
    vad roligt att jag hade lite rätt.

  85. Sanna vann rond ett med sitt svar
    att fattigdomen minskar.

  86. Sanna får ett poäng, och som bonus-

  87. -så får du ett glas iskallt vatten
    med en citronskiva i.

  88. -Åh, tack!
    -Och Felicia...

  89. Du svarade ju att fattigdomen ökar,
    vilket som tur var var fel svar.

  90. Du avslutar rond ett på noll poäng,
    och du vet vad det innebär...

  91. -Konsekvens!
    -Precis, då blir det konsekvenser.

  92. Lever man i extrem fattigdom,
    så saknar man ofta rent dricksvatten-

  93. -så din konsekvens, Felicia, blir
    att dricka ett glas förorenat vatten.

  94. Drick, du, och kom ihåg:
    Varje dag så dör många barn-

  95. -för att de inte
    har tillgång till rent vatten.

  96. Då är det dags för rond två!

  97. Den extrema fattigdomen minskar
    i världen, men frågan i rond två är:

  98. Varför är det ett mål
    att extrem fattigdom ska utrotas?

  99. Kuggfråga! Det är inget mål
    att extrem fattigdom ska utrotas!

  100. Nej, ju mer fattiga,
    desto mer pengar till oss! Ka-tjing!

  101. -Det var ju ett svar...
    -High-five!

  102. -Sanna, vad tror du?
    -Ingen ska behöva vara så fattig.

  103. Två...ganska olika svar. Spännande!

  104. Vi får se vem som har rätt.

  105. Alla har rätt till ett gott liv
    där man är frisk och får gå i skolan.

  106. Det säger FN:s stadgar
    om mänskliga rättigheter.

  107. Det är en mänsklig rättighet att
    få leva ett liv fritt från fattigdom.

  108. Anledningen till det är att
    det kan vara fråga om liv och död.

  109. Att leva
    på mindre än femton kronor om dagen-

  110. -betyder att all ens energi och tid
    går åt till att överleva-

  111. -till att uppfylla
    de grundläggande behoven.

  112. Det gör det också
    till en tydlig rättvisefråga.

  113. Om stora grupper lever i fattigdom,
    så kan de tappa hoppet-

  114. -och inte se några andra val än
    att bli kriminella eller terrorister.

  115. Det här är en studentdemonstration,
    och nu ska polisen göra en framstöt.

  116. Extrem fattigdom kan också leda
    till krig och konflikter och våld.

  117. Rond två är klar,
    och Sanna svarade rätt igen.

  118. Du belönas med en poäng-

  119. -samt en tallrik
    med fina, färska råvaror.

  120. Felicia, du svarade fel,
    och du vet vad det innebär.

  121. -Konsekvens!
    -Ja!

  122. Och inte vilken konsekvens som helst.
    Kolla vad du får.

  123. -Vadå?
    -Nej, du får ingenting, faktiskt.

  124. Och kom ihåg: En av nio människor
    går till sängs hungrig varje kväll.

  125. Det behöver väl inte vara jag!
    Mat är jätteviktigt för mig.

  126. Jag älskar att äta ute
    och har faktiskt en matblogg!

  127. Då har det blivit dags
    för sista ronden! Rond tre!

  128. Vi har kommit fram
    till programmets sista fråga:

  129. Hur ska
    den extrema fattigdomen utrotas?

  130. Det är så tråkigt
    att vi fortfarande pratar om det här.

  131. Vi har det bra som vi har det!
    Alla kan väl bara sköta sitt?

  132. -Sanna?
    -Det finns nog många sätt.

  133. -Men bra utbildning känns viktigt.
    -Ja, vi kollar in svaret.

  134. Hur fattigdomen ska utrotas
    är nog den svåraste frågan av alla.

  135. Det viktiga är att påpeka
    att det inte finns en magisk lösning-

  136. -utan det beror på vilken situation
    den enskilda fattiga människan är i.

  137. Det finns två nycklar.
    Den ena är tillgång till energi-

  138. -och den andra är
    tillgång till utbildning.

  139. Ekonomierna i de fattiga länderna
    måste växa.

  140. Det behövs fler företag som anställer
    fler, och då behöver man bygga ut-

  141. -vägar, järnvägar, mobilnät, internet
    och så vidare.

  142. Då behövs demokrati, d.v.s. att alla
    får vara med och säga vad de tycker.

  143. Det går att utrota fattigdom-

  144. -och för första gången nånsin
    är det inom räckhåll att göra det.

  145. Därmed landar Sanna
    på maximala fyra poäng!

  146. -Det här är vad du har vunnit.
    -Vad har jag vunnit? Också tårta?

  147. Du svarade ju fel, så din vinst
    blir inte så mycket som en vinst...

  148. -...utan snarare en...
    -Konsekvens!

  149. Ja, så du blir utan tårta
    och får kolla på när vi andra äter.

  150. Quizet är slut.
    Vilket lag vill du tillhöra?

  151. Det som tror på framtiden,
    eller har du redan gett upp?

  152. Vänta, stopp! Bryt! Bryt!

  153. Det här känns inte rätt.
    Ska hon stå där borta och gråta?

  154. -Regler är regler.
    -Men det är ju orättvist!

  155. Felicia, kom hit!
    Vi delar vinsten, tycker jag.

  156. -Är det säkert?
    -Ja, det är klart.

  157. Annars känns det orättvist.

  158. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Utrota extrem fattigdom

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fiktiv frågesport om fattigdom där forskare och experter svarar. Hur utrotar vi den extrema fattigdomen och hur är levnadsförhållandena för jordens fattigaste? Vad säger FN:s stadgar om mänskliga rättigheter om det? Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om.

Ämnen:
Miljö > Hållbar utveckling, Samhällskunskap > Ekonomi > Välstånd och fattigdom
Ämnesord:
Ekonomi, Ekonomiska förhållanden, Fattigdom, Finansväsen, Hållbar utveckling, Inkomstfördelning, Mänskliga rättigheter, Nationalekonomi, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Totalt globalt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Utrota extrem fattigdom

Avsnitt 1 av 3

Fiktiv frågesport om fattigdom där forskare och experter svarar. Hur utrotar vi den extrema fattigdomen och hur är levnadsförhållandena för jordens fattigaste? Vad säger FN:s stadgar om mänskliga rättigheter om det? Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Stoppa klimatförändringarna

Avsnitt 2 av 3

Fiktiv frågesport om hur klimatkrisen ska lösas. Forskare och experter besvarar frågor om hur människor kan leva på ett hållbart sätt, hur man kan minska växthusgaserna i atmosfären och om det spelar någon roll att klimatet blir varmare. Alla frågor har sin utgångspunkt i FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, och berör hur vi på ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart sätt kan minska den globala uppvärmningen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Minska ojämlikhet

Avsnitt 3 av 3

Fiktiv frågesport om hur världen ska bli mer jämlik. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om. Frågor som besvaras är huruvida ojämlikheten i världen ökar eller minskar och hur resurserna är fördelade. Vad blir konsekvenserna av en ojämlik världsordning och hur hänger det ihop med våld, krig och terror?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Rost

Vetenskapsreportern Agneta blir sentimental när hon ska skrota sin gamla bil. Beppe tittar närmare på vad rost är för något och testar vilket som är det effektivaste rostskyddet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaStora ord

Om ansvar med Helga

Helga Hjerling bor på Dalarö i Stockholms skärgård. Hon har aldrig flugit, källsorterar och intresserar sig för miljön. Vad menar Helga med ordet ansvar? Vad skulle hända om alla verkligen tog sitt ansvar? Hör också en dramatisering med skådespelarna David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.

Fråga oss