Titta

Totalt globalt

Totalt globalt

Om Totalt globalt

Två tävlande ställs mot varandra i en fiktiv frågesport om hållbar utveckling. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder enats om. Hållbarhetsmålen syftar till att göra världen mer jämlik och rättvis, att utplåna den extrema fattigdomen och att lösa klimatkrisen. Forskare och sakkunniga inom ämnet hållbar utveckling medverkar.

Till första programmet

Totalt globalt: Stoppa klimatförändringarnaMaterialDela
  1. Vi kommer tillbaka.

  2. -Ni säger det som står på skylten.
    -"Konsekvens!"

  3. Felicia står här och Sanna här.

  4. -Ska det verkligen vara så här kallt?
    -Ja, vi börjar snart.

  5. -Det är skönt.
    -Ishäxor brukar tycka det.

  6. Vi rullar
    om fem, fyra...två, ett, kör!

  7. Det finns sju miljarder människor
    men bara ett jordklot.

  8. Tillsammans kan vi skapa
    en bättre värld, men hur?

  9. Välkomna till världens
    viktigaste quiz: "Totalt globalt"!

  10. Välkomna! I dag handlar tävlingen
    om att stoppa klimatförändringarna.

  11. -Felicia, hur har veckan varit?
    -Inte bra.

  12. -Trevligt. - Sanna?
    -Det knallar och går.

  13. Naturligtvis har vi med oss
    vårt fantastiska husband!

  14. Reglerna i quizet är lätta:
    Svarar man rätt, får man ett poäng.

  15. -Svarar man fel, blir det...
    -Konsekvens!

  16. Ja, det blir konsekvenser
    när man svarar fel.

  17. Vi kör i gång direkt med rond ett.

  18. 2015 enades världens länder i FN om-

  19. -att jobba mot sjutton mål
    mot en hållbar utveckling.

  20. Det hela ska vara klart till 2030.
    Ett av målen...

  21. När du talar om mål, talar du då
    om ett mål mat, som en måltidsmeny?

  22. Nej, det är fel. Det handlar om
    målsättningar, saker som ska uppnås.

  23. Ett av målen
    som alla länder vill uppnå till 2030-

  24. -är att hejda klimatförändringarna,
    och det handlar vår första fråga om.

  25. Att det blir varmare på jorden
    är forskare överens om.

  26. Det beror på utsläpp av växthusgaser-

  27. -från bilar, flygplan,
    industrier och matproduktion.

  28. Men att världen blir varmare
    på grund av växthusgaserna...

  29. -...är det verkligen så farligt?
    -Det låter härligt med varmare väder!

  30. Det är faktiskt skittråkigt
    med all is och kyla och frost...

  31. -Vi har fått ett svar från Feli...
    -Vi borde ha mer växthusgaser här!

  32. -Då blir det lite varmare.
    -Okej...

  33. Sanna, är det verkligen
    så farligt med lite varmare klimat?

  34. Det låter ju skönt med lite värme,
    men det är inte alls bra, tror jag.

  35. -Så mitt svar är: Ja, det är farligt.
    -Tack för svaren.

  36. Frågan var: Är det så farligt
    med varmare klimat på jorden?

  37. Ett varmare klimat
    orsakar många stora problem.

  38. När det blir varmare,
    så smälter glaciärer-

  39. -och när glaciärvattnet rinner ut
    i havet, så stiger havsnivån.

  40. Havsnivån stiger också till följd av
    att varmt vatten tar mer plats.

  41. När klimatet blir varmare,
    så betyder det-

  42. -att vädret beter sig annorlunda,
    så årstiderna förändras.

  43. Vi får också kraftigare regn-

  44. -mindre regn, vilket orsakar torka,
    och kraftigare stormar än tidigare.

  45. -Så här ser det ut på flera håll.
    -Sveriges värsta storm på flera år.

  46. Hundratusentals hushåll
    saknar just nu ström.

  47. Hårdast lär de personer drabbas
    som redan i dag är ganska utsatta-

  48. -t.ex. de som lever
    i områden där det ofta är torka-

  49. -eller nära havet, där en höjning
    av havsnivån får stora konsekvenser-

  50. -t.ex. för deras tillgång
    till vatten, deras mark-

  51. -eller för att de
    måste flytta längre inåt landet.

  52. Så människor som i dag
    redan är väldigt utsatta-

  53. -och dessutom
    släpper ut minst själva-

  54. -ser ut att påverkas kraftigast.

  55. Det är alltså
    farligt med varmare klimat.

  56. Sanna får ett poäng,
    medan Felicia står kvar på noll.

  57. Men vad som helst kan hända.
    Det är en fråga kvar i rond ett.

  58. Allt vi producerar
    och sättet vi lever på kräver energi-

  59. -energi som ofta kommer från gas,
    kol och olja, som avger växthusgaser.

  60. Fråga två: Vilka orsakar
    de största utsläppen av växthusgaser-

  61. -världens rika
    eller världens fattiga?

  62. -Vilka länder pratar du om?
    -Jag pratar inte om länder.

  63. Jag pratar om rika och fattiga
    människor. Jag pratar om livsstil.

  64. Då är det ju lätt!
    Det är de fattiga, förstås!

  65. De har noll koll.
    De fattar inte bättre.

  66. -Fattiga fattar inte, enligt Felicia.
    -De fattar ingenting!

  67. -Sanna, vad tror du?
    -Att det handlar om livsstil.

  68. Rika människor
    åker mer bil, flyger och så vidare-

  69. -så, nej, rika släpper ut mest.

  70. Tack för era svar. Rätt svar är:

  71. De rika människorna
    står för de största utsläppen!

  72. -Nej!
    -Jo, så är det faktiskt.

  73. Det innebär att Sanna
    tar hem rond ett med två poäng.

  74. -Felicia får en konsekvens.
    -Konsekvens!

  75. Vänta lite, hallå! Det behövs inte,
    för det här stämmer inte!

  76. Varken jag eller mina vänner
    släpper ut växthusgaser, så det så!

  77. Vi tar och kollar med experterna.

  78. Jo, det är faktiskt sant att rika
    länder släpper ut mest växthusgaser-

  79. -och likadant
    är det med rika individer.

  80. Det beror på sättet vi lever på,
    hur vi konsumerar, reser-

  81. -äter och lever. Det orsakar
    mycket utsläpp av växthusgaser.

  82. Ja, då rundar vi av rond ett.
    Sanna har två poäng och Felicia noll.

  83. -Därför blir det...
    -Konsekvens!

  84. Ja! I dag är det
    väderrelaterade konsekvenser.

  85. Jag tyckte att jag hörde att du sa
    att det var lite kallt i studion?

  86. Då blir du nog glad,
    för den första konsekvensen är-

  87. -en värmeökning vid din pulpet,
    alltså en lokal värmebölja.

  88. På grund av global uppvärmning
    drabbas jorden av mer extremt väder-

  89. -till exempel kraftiga värmeböljor.
    Dags för rond två!

  90. Händerna på knapparna.
    Nu fortsätter quizet.

  91. Hur ska växthusgaserna minska?

  92. Alltså, hur ska vi göra för att
    bromsa den globala uppvärmningen?

  93. Om problemet är att det är för varmt,
    så kan man bara öppna alla kylskåp.

  94. -Kallt på nolltid.
    -Öppna alla kylskåp?

  95. -Är det ditt svar?
    -Nej... Nej, nej, vad dum jag är!

  96. Naturligtvis inte öppna alla kylskåp.
    Jag menade: Öppna alla frysar!

  97. Fatta vad kallt det kan bli!
    Nobelpris nästa!

  98. -Sanna, vad tror du?
    -Sluta använda fossila bränslen.

  99. -Fossila bränslen?
    -Ja, som kol, olja och gas.

  100. Intressant.
    Vi kollar vad experterna säger.

  101. För att hindra uppvärmningen
    behöver vi göra två saker.

  102. Den ena är att minska
    utsläppen av växthusgaser-

  103. -och det gör vi genom att
    sluta elda upp olja, kol och bensin.

  104. Den andra är att hjälpa naturen
    att ta upp växthusgaserna-

  105. -och då behöver vi
    mer växter på jordklotet.

  106. Vi behöver plantera träd
    och sluta hugga ner skogar.

  107. Om vi slutar med olja och kol,
    så behöver vi ju nåt annat.

  108. Vi vill producera el,
    så vi måste ha energi.

  109. Med väder kan vi utvinna energi
    ur naturen alldeles gratis-

  110. -som vindkraft, solenergi
    eller vågenergi från haven.

  111. Uppfinningarna finns redan,
    men de behövs i större skala.

  112. Felicia, jag kan inte ge dig
    rätt svar för "öppna alla frysar".

  113. Sanna, däremot, får ett poäng
    för "sluta använda fossila bränslen".

  114. Därmed är rond två över,
    och Sanna vann den här ronden med.

  115. -Det är omöjligt! Vann hon?
    -Ja, så vi vet vad det är dags för.

  116. -Nej, nej!
    -Konsekvens!

  117. -Tyst! Tyst!
    -Snälla, gå tillbaka till din plats.

  118. Jovisst, det har blivit dags
    för en liten härlig konsekvens.

  119. I samband med klimatförändringarna
    blir det vanligare med stora skyfall.

  120. Skyfall?

  121. Skyfall leder till översvämningar.
    Skördar förstörs och hus spolas bort.

  122. Då har vi nått tävlingens sista rond.

  123. Det är dags för rond tre!

  124. Sista frågan i programmet:

  125. Hur kan vi leva på
    ett mer miljömässigt hållbart sätt?

  126. -Sanna, vad tror du?
    -Vi har ju bara ett jordklot.

  127. Vi måste ta hand om jordens resurser,
    så att de räcker för all framtid.

  128. Ett jordklot? "Please!"
    Det är bara att åka ut i rymden-

  129. -och hitta en annan beboelig planet
    och ta den. Enkelt!

  130. Tack för svaren.
    Då ska vi se vad experterna säger.

  131. För att leva hållbart måste vi
    använda jordens resurser smartare.

  132. Ju fler vi blir, desto bättre
    måste vi bli på att dela på allt.

  133. Vi som lever i rika länder måste nog
    använda lite mindre energi och saker-

  134. -för att de som i dag använder lite
    ska kunna öka sin levnadsstandard.

  135. Att ständigt köpa nya saker och sen
    slänga dem tär på jordens resurser.

  136. Naturen är inte uppbyggd så,
    utan allt avfall måste bli en resurs.

  137. Så måste vårt samhälle fungera också.

  138. I ett hållbart samhälle
    så kanske vi inte köper-

  139. -så mycket nya saker hela tiden.

  140. Vi kanske behöver mindre stress-

  141. -och ta det lite lugnare
    och umgås mer med vänner och familj.

  142. Sanna,
    du hade rätt och får ett poäng igen!

  143. Felicia, du hade fel än en gång och
    landar på noll poäng av fyra möjliga.

  144. -Konsekvens!
    -Nej, det blir ingen konsekvens nu.

  145. I stället blir det en överraskning
    till Sanna, som hade alla rätt!

  146. -En överraskning? Till mig?
    -Javisst. Din vinst är en stor...

  147. -...soltårta!
    -Får hon tårta?!

  148. Ja, visst får hon det!

  149. Quizet om FN:s hållbarhetsmål om att
    stoppa klimatförändringarna är slut.

  150. Vilket lag vill du tillhöra?

  151. Det som har framtidshopp,
    eller det som redan har gett upp?

  152. -Sanna, grattis!
    -Tack, det var jättekul!

  153. Det var en ära att ha dig med.

  154. Stopp! Vänta! Bryt! Bryt!

  155. Det här känns inte bra.
    Det känns jättetaskigt.

  156. Felicia, kom hit och smaka du också.

  157. -Va?
    -Vi kan dela tårta, du och jag.

  158. -Är du säker?
    -Ja, varför inte?

  159. Tårtan smakar ju inte gott
    när det är orättvist.

  160. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Stoppa klimatförändringarna

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fiktiv frågesport om hur klimatkrisen ska lösas. Forskare och experter besvarar frågor om hur människor kan leva på ett hållbart sätt, hur man kan minska växthusgaserna i atmosfären och om det spelar någon roll att klimatet blir varmare. Alla frågor har sin utgångspunkt i FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, och berör hur vi på ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart sätt kan minska den globala uppvärmningen.

Ämnen:
Miljö > Klimatförändringar
Ämnesord:
Förnybara energikällor, Geofysik, Global uppvärmning, Hållbar utveckling, Klimatförändringar, Meteorologi, Miljöekonomi, Miljöfrågor, Naturvetenskap, Växthuseffekten
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Totalt globalt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Utrota extrem fattigdom

Avsnitt 1 av 3

Fiktiv frågesport om fattigdom där forskare och experter svarar. Hur utrotar vi den extrema fattigdomen och hur är levnadsförhållandena för jordens fattigaste? Vad säger FN:s stadgar om mänskliga rättigheter om det? Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Stoppa klimatförändringarna

Avsnitt 2 av 3

Fiktiv frågesport om hur klimatkrisen ska lösas. Forskare och experter besvarar frågor om hur människor kan leva på ett hållbart sätt, hur man kan minska växthusgaserna i atmosfären och om det spelar någon roll att klimatet blir varmare. Alla frågor har sin utgångspunkt i FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, och berör hur vi på ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart sätt kan minska den globala uppvärmningen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Minska ojämlikhet

Avsnitt 3 av 3

Fiktiv frågesport om hur världen ska bli mer jämlik. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om. Frågor som besvaras är huruvida ojämlikheten i världen ökar eller minskar och hur resurserna är fördelade. Vad blir konsekvenserna av en ojämlik världsordning och hur hänger det ihop med våld, krig och terror?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pappersåtervinning

Pappret på toaletten är slut och vetenskapsreportern Agneta hamnar i en pinsam situation. Beppe återvinner gamla tidningar och förvandlar dem till fina brevpapper.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaStora ord

Om ansvar med Helga

Helga Hjerling bor på Dalarö i Stockholms skärgård. Hon har aldrig flugit, källsorterar och intresserar sig för miljön. Vad menar Helga med ordet ansvar? Vad skulle hända om alla verkligen tog sitt ansvar? Hör också en dramatisering med skådespelarna David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.

Fråga oss