Titta

UR Samtiden - Readme 2016

UR Samtiden - Readme 2016

Om UR Samtiden - Readme 2016

Vad händer med samhället när hot och hat präglar mer och mer av vårt informationsflöde? Vad tar vi oss till i en värld där allt fler får allt svårare att skilja mellan fakta, lögner och konspirationsteorier? Föreläsningar och diskussioner om vår tids mest brännande samhällsfrågor. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Till första programmet

UR Samtiden - Readme 2016 : Hatets konsekvenser för det öppna samhälletDela
  1. "...kan med anledning av din artikel
    anta"-

  2. -"att det inte är förrän du
    eller nån av dina anhöriga"-

  3. -"blir berikade genom nån kropps-
    öppning eller genom annat våld"-

  4. -"som du till fullo kan inse
    hur grovt ditt klavertramp är."

  5. "Vi vet alla
    att du är en känd våldsverkare."

  6. "Du borde steriliseras och tas till
    veterinären för en sista spruta."

  7. Såna här mejl är vardag
    i min och många andras inboxar-

  8. -och ändå älskar jag internet.

  9. Jag skulle inte vara den jag är i dag
    om det inte vore för nätet.

  10. I mitten av 90-talet var jag
    mammaledig och isolerad hemma.

  11. Jag hade små barn
    och deras pappa var oftast bortrest.

  12. Jag köpte en dator och ett modem,
    och min isolering bröts.

  13. Snabbt hittade jag olika debattforum
    - svenska och internationella.

  14. Sen dess har jag mött
    tusentals människor på nätet.

  15. De flesta
    har varit flyktiga bekantskaper-

  16. -några
    har blivit mina närmsta vänner-

  17. -men alla jag har mött
    har lärt mig nånting.

  18. Även de jag inte tycker om.

  19. Kanske särskilt de jag inte tycker om
    har lärt mig saker-

  20. -och gett mig större förståelse
    för människor som inte är som jag.

  21. De har lärt mig saker om livet,
    om hur världen fungerar-

  22. -och om vad det är att vara människa.

  23. Jag kan inte föreställa mig
    hur mitt liv skulle ha sett ut-

  24. -om det inte varit
    för modemet jag köpte 1995-

  25. -och utan alla de personer jag
    råkat på och råkat ut för på nätet.

  26. Jag skulle ha varit lite dummare
    och betydligt okunnigare-

  27. -om väldigt många saker jag nu
    vet mer om än jag kanske vill veta-

  28. -men det är ändå fantastiskt
    att internet gett oss möjligheten-

  29. -att titta in
    i andra människors hjärnor.

  30. Man får följa människors tankar,
    som de i skydd av anonymitet-

  31. -delar med sig av
    i forum och bloggar.

  32. De är tankar som före internet
    var ganska isolerade i folks huvuden-

  33. -eller bara delades
    med en liten, sluten krets.

  34. För mig har det varit ovärderligt
    att använda nätet för att tänka högt.

  35. Jag har kastat ut så många tankar.

  36. Halvfärdiga, ogenomtänkta tankar
    och frågeställningar.

  37. Jag har blottat idéer, känslor
    och mina åsikter.

  38. Det är tankar som annars hade varit
    oformulerade och oemotsagda.

  39. Tankar brukar ofta klarna
    när man formulerar dem högt.

  40. Jag hade kanske kunnat skriva dagbok
    eller prata med en kompis-

  41. -men på nätet har jag fått respons.

  42. Folk ger feedback på smått och stort.

  43. Jag har undrat varför pingstvänner
    serverar Coca-Cola i vinglas-

  44. -och uttryckt bestörtning
    över Dawit Isaaks öde.

  45. Folk har reagerat
    och gett mig respons.

  46. Mina tankar
    har blivit föremål för mothugg-

  47. -och kompletteringar av fakta
    som jag inte hade sökt upp annars.

  48. Framför allt har mina tankar
    gett upphov till samtal.

  49. Det är samtal som har utvecklat mig
    och andra som har deltagit i dem.

  50. De har förts framåt
    av en gemensam vilja-

  51. -att öka kunskap och förståelse.

  52. Genom all respons jag fått har jag
    tvingats se på mig själv utifrån.

  53. Jag har fått klart för mig
    hur andra ser på mina tankar.

  54. Jag har fått oväntade
    och förvånande reaktioner-

  55. -som har gjort att jag har ifrågasatt
    mig själv och mina värderingar-

  56. -på ett sätt jag inte hade tvingats
    till om det inte varit för internet.

  57. Jag har nog
    blivit en bättre människa-

  58. -genom att tänka högt
    och dela mina tankar med andra-

  59. -som jag annars inte träffat och
    definitivt inte inlett samtal med-

  60. -om jag träffat dem öga mot öga.

  61. Men jag pratar i imperfekt,
    därför att nånting har hänt.

  62. Det är inte längre angenämt-

  63. -att kasta ut ofärdiga tankar eller
    spontana formuleringar på nätet.

  64. Det är som att kasta sig
    till hungriga lejon-

  65. -som vill slita en i stycken
    när chansen ges.

  66. En slarvig formulering
    är en fet chans för de här lejonen.

  67. Det är svårt att få till de respekt-
    fulla samtalen mellan oliktänkare-

  68. -som var vanliga för några år sen.

  69. Jag vet inte exakt när det hände.

  70. Min upplevelse är att många
    använder nätet som en tävlingsidrott-

  71. -som går ut på att hugga snabbt
    i stället för att försöka förstå.

  72. De medvetna missförstånden
    haglar tätt.

  73. Har man inte lyckats förutse dem,
    och använt både hängslen och livrem-

  74. -innan man uttrycker
    sina alldeles färdigtänkta tankar-

  75. -som man säkert kan stå för inför
    lejonen, blir man tillintetgjord.

  76. Även om man tänkt till och vet
    vilka reaktioner man kommer att få-

  77. -är det frustrerande
    att känna så här.

  78. Om man, som jag, dessutom
    väldigt gärna faktiskt vill förstå-

  79. -också varför
    människor hugger och slår-

  80. -kan det ta mycket energi-

  81. -att ge sig in i diskussioner med
    personer som inte vill komma framåt.

  82. Tonen hårdnar.
    Man kan till och med bli påhoppad-

  83. -för att man är trevlig,
    om man är trevlig mot fel person.

  84. Det kan vara nån som enligt nån annan
    inte förtjänar ett bra bemötande.

  85. Samtalsklimatet kan sammanfattas med
    orden positionering och polarisering.

  86. De båda p:na
    blockerar det offentliga samtalet.

  87. Det har blivit viktigare
    att markera vilken grupp man tillhör-

  88. -än att faktiskt försöka komma framåt
    och hitta gemensamma lösningar.

  89. Det har blivit viktigare att höras
    än att lyssna.

  90. Många opinionsbildare hamnar
    i långdragna positioneringsdebatter-

  91. -i stället för att lägga sitt krut
    på att prata om stora samhällsfrågor-

  92. -och försöka hitta lösningar på dem.

  93. Att jag inte längre vågar
    uttrycka mina halvfärdiga tankar-

  94. -är inte tråkigt bara för mig. Det är
    ett problem som jag inte är ensam om.

  95. Det är skadligt för samhället
    när folk inte vågar pröva sig fram-

  96. -och tänka högt.

  97. Då har jag knappt berört hatet.

  98. Det rasistiska hatet, kvinnohatet,
    hatet mot journalister i allmänhet.

  99. Hatet man först skrattar åt-

  100. -för att många uttrycker sig lustigt.
    De kan knappt stava.

  101. Det är hat man försöker stå ut med
    genom att skämta om det.

  102. Men när man matas med det dagligen
    under lång tid äter det sig in i en-

  103. -och får mig att tänka tanken att jag
    inte borde uttrycka vissa åsikter.

  104. Jag drar mig från att skriva om
    jämställdhet och migrationspolitik-

  105. -för att jag inte har energi över åt
    alla som säger vilken idiot jag är-

  106. -hur ful jag är och hur körd jag blir
    när Sverige-vännerna tar makten.

  107. Jag försöker verkligen. Jag svarar
    på mejl och försöker förstå-

  108. -men allt oftare kommer jag på
    mig själv med att avfärda folk.

  109. Jag ignorerar ärligt ställda frågor-

  110. -för att de påminner för mycket
    om frågor som ställs av lejonen-

  111. -som ser varje svar
    som en ny attackyta.

  112. Det här är ett personligt miss-
    lyckande. Jag vill leva som jag lär.

  113. Jag vill ta människor på allvar,
    även de som kanske inte vill mig väl.

  114. Men jag orkar inte längre varje dag.

  115. Jag blir del av klimatet där det är
    enklare att få ryggdunkar av vänner-

  116. -än att försöka förstå oliktänkare.

  117. Jag blir en del av polariseringen
    och positioneringen.

  118. Jag blir misstänksam
    av oskyldiga frågor-

  119. -och avstår medvetet från
    att delta i samtal-

  120. -för att det är så lätt
    att råka formulera sig ogenomtänkt.

  121. Ändå vägrar jag att helt kapitulera
    för den här situationen.

  122. Med jämna mellanrum
    kastar jag ut köttstycken åt lejonen.

  123. Jag kastar ur mig mina tankar,
    för jag måste det. Jag behöver det.

  124. Jag vill inte se på när det
    offentliga samtalet blir torftigare.

  125. Jag vill tro att det finns fler som
    vill ha samtal som för oss framåt-

  126. -i stället för att stå och stampa
    i våra revir.

  127. Sen, när lejonen anfaller,
    så backar jag sakta ut ur rummet.

  128. Tack så mycket, Sofia Mirjamsdotter.

  129. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Hatets konsekvenser för det öppna samhället

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Trots åratal av hot och hat vill journalisten Sofia Mirjamsdotter inte sluta tro att det finns folk som tror på samtal som kan föra oss framåt. Här berättar hon om vad hon själv och andra som jobbar med dessa frågor får utstå och vad det i förlängningen kan göra med det öppna samtalet. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier
Ämnesord:
Hat, Hot, Samhällsvetenskap, Sociala medier, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Readme 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hatets konsekvenser för det öppna samhället

Trots åratal av hot och hat vill journalisten Sofia Mirjamsdotter inte sluta tro att det finns folk som tror på samtal som kan föra oss framåt. Här berättar hon om vad hon själv och andra som jobbar med dessa frågor får utstå och vad det i förlängningen kan göra med det öppna samtalet. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Priset för att vara med i tv

Att jobba med tv idag innebär att man har en offentlig roll dygnets alla timmar. Emma Kronqvist, chef på SVT Malmö, talar här om hur tv-journalister påverkas när allt de säger och gör kan sparas och sökas. De psykiska och fysiska hoten ökar. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Judarnas situation i Malmö

Det är en risk i Malmö att gå runt med en kippa, säger Fredrik Sieradzki från judiska församlingen i Malmö. Framförallt är det de unga som råkar illa ut, menar han. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hatarna är vi

Elza Dunkels, författare till "Nätmobbning, näthat och nätkärlek", ger en snabbhistorik till näthat och internet och visar varför det ser ut som det gör idag. På 1990-talet brukade forskare säga att man kan vara vem man vill på internet och att vi där kommer att "befrias från kroppens fängelse". Idag vet vi att det inte blev så. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Mitt i hatstormen

Pseudonymen Julia Caesar skriver på en mängd rasistiska hatsajter som Avpixlat och Snaphanen. När journalisten Annika Hamrud avslöjade vem som låg bakom pseudonymen hamnade hon mitt i hatstormen. Här samtalar hon med Anders Mildner. Medverkar gör även journalisten Kolbjörn Guwallius. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hur hotad är yttrandefriheten?

Hur påverkar ständiga hot och hat yttrandefriheten? Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri får ofta rasistiska hot och kommentarer. Här berättar hon hur det påverkar både henne personligt och professionellt och vad det har för påverkan på Sveriges medier i stort. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Är rädslan för att kränka farlig?

Mick Hume, författare och redaktör för Spiked, menar att rädslan för att kränka och stöta sig med folk är ett stort hot mot yttrandefriheten idag. De extrema idéerna är de som måste försvaras, inte de allmänna, säger han. För att provocera till både vänster och höger kallar han sig dessutom "libertariansk marxist". Här samtalar han med Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Näthat på gymnasiet

Några elever på gymnasieskolan Spyken i Lund gjorde en undersökning om hur näthatet ser ut på deras skola. Resultatet gjorde dem förvånade över att det inte var värre, berättar de. Medverkande: Adam Dahlstedt, Samuel Hultberg, Anna Lindvall, Josefin Ohlin, Maja Höst, Emma Karlsson och Anna Jönsson. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Så uppkommer konspirationsteorier

De moderna konspirationsteorierna föddes i samband med franska revolutionen 1789. Försvararna av den gamla regimen vägrade tro att revolutionen berodde på vanstyre. Det måste ha varit något annat. Erik Åsard, professor och författare till "Konspirationsteorierna och verkligheten", berättar här om hur oviljan att tro på en enkel eller slumpmässig orsak till stora händelser ofta är vad som föder konspirationsteorier än idag. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Googla aldrig dina symptom

Varför ska man inte googla sina symptom? Henrik Widegren är läkare, musiker och standup-komiker. Han gör allt från sketcher och satir till musikvideor om dagens sjukvård. Här samtalar han med Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Virala lögner och vandringshistorier

Har du koll på vad du delar på nätet? En efterlysning av ett barn kan vara en våldtäktsman som letar efter någon med skyddad identitet. Ett "dokumentärt" klipp kan vara en skolteater. Journalisten Jack Werner berättar om sina källkritiska knep. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Vita fläckar i mediebevakningen

Journalisten Martin Schibbye startade tidningen Blank Spot Project för att uppmärksamma de delar av världen som vanligtvis inte syns i medierna. Nils Resare från Blank Spot Project berättar varför detta är viktigt. Martin Schibbye är med via telefon från en av de vita fläckar i världen som han just nu skriver reportage från. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Kan Wikipedia manipuleras?

En av tio som skriver på Wikipedia är kvinnor. Det betyder mindre fakta om kvinnor i allmänhet. Men det är inte av illvilja, menar Lennart Guldbrandsson, medgrundare till Wikimedia Sverige. Här berättar han om hur Wikipedia fungerar bakom kulisserna. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Nya digitala platser för sanning

Pelle Sten trendspanar inom internet och teknologi och söker efter platser som berättar något om vår tid. Här berättar han om allt från en rasistisk twitterrobot till automatisk internetkärlek och textil med inbyggd teknologi. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Använd din moral mot lögner!

Den som visar sina moraliska ståndpunkter i till exempel sin mejlsignatur gör det svårare för folk att luras eller påverka med propaganda. Detta har professor Sreedhari Desai från University of North Carolina kommit fram till i en undersökning. Anders Mildner samtalar med henne via Skype. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Civilkurage i en värld av hat

Vad driver människor som Malala Yousafzai och Mahatma Gandhi? Och vad är det som får någon att ingripa mot orättvisa på gatan? Brian Palmer, författare, föreläsare och antropolog, berättar om en mängd både historiska och moderna figurer som på ett eller annat sätt visat civilkurage. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Next chapter

Bokens framtida potential

Om vi har förtroende för litteraturen behöver bokförlagen inte vara oroliga för konkurrensen i den digitala världen. Det säger Anna Rafferty som menar att bokbranschen är inne i en förändringsfas där e-böcker och on-demand-tjänster kommer blir allt viktigare. Inspelat den 23 maj 2014. Arrangörer: Publit och Bok & Bibliotek.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning

Fråga oss