Titta

Lärarna på Skranta - lär av varandra

Lärarna på Skranta - lär av varandra

Om Lärarna på Skranta - lär av varandra

Under ett läsår följer vi lärare och elever i årskurs 9 på Skrantaskolan i Karlskoga. Arbetslag 9 får titta på sig själva i inspelningar som gjorts under läsåret och diskuterar dessa för att lära av varandra. Vad var bra? Vad kan bli bättre? Det är några av frågorna som lärarna ställer till sig själva och till arbetslaget. Syftet är att utveckla det kollegiala lärandet.

Till första programmet

Lärarna på Skranta - lär av varandra : Arbetslaget stöttarDela
  1. Fredrik. Trevligt.

  2. -Så. Välkomna.
    -Tack.

  3. Vi kommer att se en scen
    och så pratar vi kring den scenen.

  4. När ni ser den kan ni notera
    hur väl det här stämmer.

  5. Är ni ett arbetslag som stöttar-

  6. -positivt, negativt,
    på ett schysst och rakt sätt?

  7. Hjälps åt att utvecklas tillsammans
    så det blir bättre? Då kör vi.

  8. Vi pratar om mentorstiden.

  9. Ni uppfattar det som att mentorstiden
    behöver vi styra upp.

  10. Ja, det är väl olika kan man säga.
    Så är det.

  11. Lämnar jag klassrummet,
    även om det bara är halvklass-

  12. -tycker klassen att det är
    lattjo lajban-tajm. De gnäller-

  13. -springer runt, fjantar sig
    i största allmänhet.

  14. Här handlar det om att smekmånaden
    är över. Nu testar de.

  15. Det gäller att fota in dem i ledet.
    Det tar tid och energi-

  16. -att få rätt på en klass
    som håller på. Så där är vi nu.

  17. Kul att det funkar för er.

  18. Ska man göra nån liten
    klass...anpassning?

  19. Vad gör vi i klassen? Eftersom
    det är lite smårörigt i en del.

  20. Eftersom - får man säga så -
    er klass är rörigast-

  21. -vad kan vi göra för anpassningar
    kring den?

  22. För 9C, ja.
    Bromsa mig om ni inte tycker...

  23. Vad kan jag tänka på när jag har dem
    i kemi för att få dem att fungera?

  24. -Är det så vi ska göra?
    -Det var ett frågetecken efteråt.

  25. Frågar du mig vad jag gör... Ramar,
    stabilitet, översikt över dagen.

  26. Höger fot framför vänster.
    Jag är lite "basic" med dem.

  27. Jag tror att det är det de behöver.
    Jag är otroligt "basic" jämt.

  28. Jag är där, jag är ledare.
    Jag vill ha fyrkantigt och lugn.

  29. -Ja, och vi åker ju på gnället.
    -Jo, det är det jag tror också.

  30. Där är jag och trampar just nu.
    Säg vad jag ska göra.

  31. Du kan ta hjälp av Margot.
    Hon har haft en egen lektion-

  32. -och tog upp med eleverna
    vilka konsekvenser det blir-

  33. -om man inte gör det man ska.

  34. Det lär nog landa där så småningom
    om det inte blir bättre.

  35. -Jag tror att ni har tiden emot er.
    -Ja, det har vi.

  36. Men ni har också tiden med er.
    Ni ska ha dem resten av årskurs 9.

  37. Så jag tror att vi kommer att få se
    förbättringar sakta men säkert.

  38. Det tar mycket energi på vägen uppåt.

  39. Man blir lite trött ibland.
    Jag kan trycka i mig en kaffe-

  40. -om jag ligger
    i fosterställning under skrivbordet.

  41. Tommy, du var huvudperson
    i den här scenen.

  42. -Vad är dina reflektioner?
    -Två saker tänkte jag på.

  43. Jag kommer ihåg mötet och vad vi sa
    före och efter det som klipps.

  44. Så jag fyller på och får en
    förståelse för vad vi snackade om.

  45. Sen klippen från kollegorna.
    Vilket stöd i arbetslaget!

  46. Ingen spinner vidare på det negativa.
    Man lyfter upp varandra.

  47. "Du kan göra så här." Det var ett
    jäkla stöd för mig i den situationen.

  48. Fia också. "Den klassen
    kan vara lite rörigare just nu."

  49. "Det pendlar hela tiden."
    Det lyfter mig i den situationen.

  50. Jag är toppennöjd med mitt arbetslag.

  51. Vad skönt att du säger så. Jag kände:

  52. "Vad mäster jag var
    med min fyrkantighet."

  53. Jag kände:
    "Vad duktig jag spelade där."

  54. Det kunde ju uppfattas av dig
    som att jag mästrar dig.

  55. Men du tog det från
    den positiva sidan och andan.

  56. Jag skrev ner här: "Jag tyckte inte
    att vi kom med så konkret hjälp."

  57. -Men du tycker tvärtom.
    -Ja.

  58. Jag kommer ihåg mötet.
    Just då var det kärvt i klassen.

  59. Vad behövde jag höra? "Jag gör
    likadant. Du och jag är på lag."

  60. Det är så där vi brukar ha det.
    Jag skulle aldrig ta det negativt.

  61. Vad skönt!

  62. Jag uppfattar det som
    att vi försökte stötta dig.

  63. Och att du också tog det som det.

  64. Man märker att Tommy är frustrerad.

  65. Man behöver nästan inte förstå
    vad som hänt.

  66. Jag tycker också
    att arbetslaget stöttar.

  67. Både Janne och Sofia kommer med
    förslag, och Sofia frågar:

  68. "Jag slänger ut en fråga,
    skulle vi kunna tänka så här?"

  69. Janne ger sitt "support":
    "Jag är också fyrkantig ibland."

  70. Du säger till och med:
    "Det är vad de behöver just nu."

  71. Så du ska inte känna att du mästrar.

  72. För du sa först:
    "Det tror jag att de behöver."

  73. Så du bekräftar
    det som Tommy är inne på.

  74. Plus att Tommy frågar öppet:
    "Vad ska jag göra?"

  75. Vi är duktiga på att komma med:
    "Kan man göra så här?"

  76. Jag har aldrig tänkt:
    "Nu lät jag mästrande."

  77. När jag slänger ur mig saker hoppas
    jag att folk tar det för en idé.

  78. Sen behöver man inte köpa saker och
    ting med hull och hår. - Som du sa:

  79. "Du och jag kanske gör på olika sätt.
    Inget behöver vara fel."

  80. -Men att vi slänger ur oss saker.
    -En sak jag reagerar på...

  81. ...är att vi är duktiga på
    att prata i mun på varandra ibland.

  82. Det är lite "typical" arbetslag 9.
    Det kan vi bli mycket bättre på.

  83. En gång i tiden
    hade vi handuppräckning.

  84. Dit vill vi väl inte tillbaka. Men
    ibland behöver vi bita oss i tungan.

  85. Det skulle jag påstå är en styrka.

  86. I den där sitsen
    var det mycket för alla.

  87. Klassen var jobbig just då.

  88. På ett arbetslagsmöte tar man stöd
    utav sina kollegor. Ut med det!

  89. Hade alla sagt "det funkar hos mig"-

  90. -då måste jag gå till mig och kolla
    varför det inte går för mig.

  91. Men när det är tungt för alla
    leder det vidare mot en lösning.

  92. Stöd utav kollegor,
    vi checkar av med varandra.

  93. Alla bitarna som är viktiga
    i ett arbetslag fanns där.

  94. Man tittar på det och... Det var inte
    en utav mina soligaste dagar.

  95. Men det blev en bra dag i alla fall.

  96. Du behövde pysa ut och få bekräftelse
    från andra att det är jobbigt nu.

  97. Men du får också goda råd av
    kollegor.

  98. Jag kom dit med ett behov.
    De fyllde det behovet.

  99. För du hade behov av goda råd?
    Gjorde du nånting annorlunda?

  100. Ja. Jag vet att efter mötet
    satt man och funderade.

  101. Sen pratade du och jag om
    hur vi skulle vända på det där.

  102. För då jobbade vi med
    hur vi skulle lägga upp kemin framåt-

  103. -för att få lite "go" i klassen.
    Kommer du ihåg?

  104. -Nej.
    -Om man gör en kortare uppgift...

  105. -Ja.
    -Nu kom det.

  106. Det var tack vare det mötet.
    Då hade du en idé.

  107. Den var asbra. Varför ska jag
    uppfinna hjulet? Jag lyssnar på Fia.

  108. Sen kopierade jag det hon sa
    som jag tyckte var bra.

  109. I NO-ämnena fick vi rull på dem.
    Inte i rekordfart, men det gick...

  110. Hade vi inte gjort det,
    hade det varit en annan sits.

  111. Bra. Jättebra.

  112. Ni andra, när ni tänker på
    det här samtalet i arbetslaget-

  113. -är det nånting ni ser där:

  114. "Här skulle vi kunna bli ännu mer
    effektiva och stöttande."

  115. Jag är inne på det Janne säger.
    Vi är för bluddriga.

  116. En kollega sa:
    "Bra att alla ska komma till tals."

  117. Vi är några som tar för mycket plats
    på såna här bitar.

  118. Det måste vi skärpa oss på.
    Så att vi inte missar...

  119. Det kanske satt nån med bättre
    förslag som inte kom till tals.

  120. Man skulle kunna först varva ner
    Tommy. "Lugn, vi finns här för er."

  121. En arbetslagsledare eller vem som
    helst i arbetslaget kan säga det.

  122. Och sen: "Vad har vi för förslag?"
    Då kan man köra laget runt.

  123. För då får man fram allas åsikter
    och allas förslag.

  124. Sen får Tommy filtrera. "Det där
    är bra, det där blir konstigt."

  125. Nu hade du säkert behovet.

  126. Egentligen började vi prata om
    mentorstiden.

  127. Hur vi lade upp den.
    Nu var vi inne på nåt annat.

  128. Det är också "typical" arbetslag nio.

  129. Sen har vi det här behovet också.

  130. Men ibland behöver vi hitta tillbaka
    till frågan som vi skulle diskutera.

  131. Att bli bättre på att hålla fokus.

  132. Och tänka på det du sa: Att vi inte
    missar erfarenheter och kunskaper...

  133. ...hos några
    som inte kommer till tals.

  134. Det kan vara nåt att tänka på.

  135. Vill ni dela med er av en sak var som
    ni tar med er utifrån diskussionen?

  136. Du kan börja, Sofia.

  137. Jag tänker att vi inte ska ägna
    så mycket tid till-

  138. -att bena ut problemen,
    utan lägga mer tid på lösningarna.

  139. Nästa år får vi nya kollegor
    i arbetslaget.

  140. Att komma in i ett arbetslag som ny
    själv och det har varit så jäkla bra-

  141. -då ligger det en oro när man får nya
    kollegor. Viss rollsökning ska om.

  142. Jag hoppas att vi får fortsätta vara
    lika öppna med varandra.

  143. Jag tycker också att vi ska
    fortsätta ha den här öppenheten.

  144. Nu får vi nya spelare,
    men vi får bjuda in dem till det-

  145. -så vi får fortsatt röd tråd i
    arbetslaget när det gäller det.

  146. Vi behöver tänka på att inte prata i
    mun på varandra så mycket och ofta-

  147. -så vi kan lyssna in varandra.

  148. Vi kanske ska återgå lite mer till
    laget runt som vi hade ett tag.

  149. Det var nog inte så dumt ändå.

  150. Kanske inte handuppräckning igen,
    men laget runt.

  151. Man kan passa, men alla får chansen.

  152. Jag håller med om
    att alla måste få komma till tals.

  153. Då är väl laget runt perfekt.

  154. Att alla får säga nån kort sak
    om varje ämne som man tar upp-

  155. -så att det kommer med
    vad alla tycker.

  156. Tack så mycket.

  157. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Arbetslaget stöttar

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan enskilda lärare ta stöd av sitt arbetslag i krävande situationer? Och vad krävs av arbetslaget för att kunna vara stöttande? Här diskuterar arbetslag 9 på Skrantaskolan i Karlskoga en specifik situation och hur de försöker stötta.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap
Ämnesord:
Lärare, Lärarrollen, Pedagoger, Samarbete, Skolan, Skolpersonal, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Lärarna på Skranta - lär av varandra

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Arbetslaget stöttar

Avsnitt 1 av 8

Hur kan enskilda lärare ta stöd av sitt arbetslag i krävande situationer? Och vad krävs av arbetslaget för att kunna vara stöttande? Här diskuterar arbetslag 9 på Skrantaskolan i Karlskoga en specifik situation och hur de försöker stötta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Veckan som kommer

Avsnitt 2 av 8

På Skrantaskolan i Karlskoga vill man få eleverna att ta större ansvar för sin arbetsvecka, därför inleder man veckan med en genomgång av kommande veckas aktiviteter. Här diskuteras hur man på bästa sätt får eleverna att ta mer ansvar. Kanske är det eleverna själva som borde leda genomgången?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Lärare eller kompis

Avsnitt 3 av 8

Lärare möter då och då elever som har behov av att läraren tar till andra åtgärder än de gängse i ett klassrum för att nå till vissa elever. Men var går gränsen mellan att vara kompis och lärare? Och hur ser man till att övriga i klassen inte känner sig exkluderade?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Motivera elever

Avsnitt 4 av 8

En viktig och daglig uppgift för lärare är att motivera sina elever. Hur gör man i en klass där motivationen hos eleverna varierar stort? Och hur tar man reda på varför en elev inte kommer igång med arbetet i klassrummet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Tydliga lektionsramar

Avsnitt 5 av 8

Många skolor arbetar med tydliga lektionsramar och lektionsupplägg som alla lärare på skolan förväntas jobba efter. Men hur tydliga måste sådana lektionsramar vara? Och vad vinner eleverna på att alla lärare gör likadant vid lektionens start och slut?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Betygsmotivering

Avsnitt 6 av 8

Vilket betyg en elev får vid terminens slut bör inte vara en överraskning. Men det händer och ofta vill eleven då diskutera sitt betyg. När och på vilket sätt ska man som lärare ta en sådan diskussion och hur motiverar man betyget? Vad är viktigt att eleven får med sig från ett sådant samtal?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Utdelning av prov

Avsnitt 7 av 8

En uppgift som alla lärare har är att lämna tillbaka rättade prov. Men hur gör man för att det ska bli en lärandesituation? Och hur ser man till att det inte blir obekvämt för de i klassen som inte har presterat så bra?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärarna på Skranta - lär av varandra

Samtal om framtiden

Avsnitt 8 av 8

Då och då har lärare samtal med elever om framtiden, vad som ska hända efter skolan och vilka möjligheter som finns. Det är viktiga samtal för eleven och som lärare har man ett stort ansvar att lotsa varsamt. Hur gör man för att visa vilka möjligheter som finns utan att lova för mycket?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Begripliga kunskapskrav för gymnasiet

Det finns några problem de flesta lärare känner igen. Hur bedömer man en elev som uppfyller kraven i nästan alla moment, men saknar några nästan helt? Det finns lösningar, menar Johan Falk, gymnasielärare i NO och matematik. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Hur säker kan en skola vara?

Attacken på skolan Kronan i Trollhättan 2015 krävde tre människoliv och blev en väckarklocka för många. Dödligt våld kan ske även på svenska skolor. Men på många håll saknade skolpersonalen utbildning i hur man ska agera vid det som kallas "pågående dödligt våld". Hur ser säkerhetsarbetet på svenska skolor ut idag, två år efter attacken mot Kronan? Vad kan man egentligen förbereda sig på? Och är den traditionella öppenheten i svenska skolor numera ett minne blott?

Fråga oss