Titta

Programmera mera - teckenspråk

Programmera mera - teckenspråk

Om Programmera mera - teckenspråk

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Vi vill på ett lustfyllt sätt visa och berätta om grunderna i programmering och om tankesätt kring programmering. Programledare: Gabriella Della Morte Pålstam.

Till första programmet

Programmera mera - teckenspråk: Saker som är programmeradeMaterialDela
  1. I vår vardag finns det många saker
    som styrs av datorer.

  2. För att datorer ska fungera måste de
    programmeras. Vad är programmering?

  3. Det är att ge datorn instruktioner,
    och instruktionerna kallas kod.

  4. Utan kod funkar inte datorerna
    som vi vill.

  5. Alla borde få lära sig
    att programmera.

  6. För att lära sig det behövs
    mycket mer än att sitta vid en dator.

  7. Här har jag byggt upp övningar för
    att träna morgondagens programmerare.

  8. Vi ska se vilka tre som kommer hit.

  9. Jag heter Rebekka. Jag spelar basket,
    och jag gillar att spela på paddan.

  10. Hej! Jag heter Linus. Jag tycker om
    att hålla på med parkour.

  11. Det tecknar man så här...
    Och så gillar jag att klättra.

  12. Hej! Jag heter Elias. Mina intressen
    är att spela fotboll och discgolf.

  13. Hej och välkomna!
    Vad roligt att ni är här.

  14. Ni ska lära er mer om programmering.

  15. I dag kommer vi att prata om
    vad som är programmerat och inte.

  16. Linus,
    har du nåt som är programmerat?

  17. Tv:n.

  18. Hur kan man programmera den bättre?

  19. Att jag tecknar
    vilken kanal jag vill kolla på.

  20. Bra idé!
    En tv som förstår teckenspråk.

  21. Rebekka, har du nåt programmerat?

  22. -Tv-spel.
    -Hur kan man programmera det bättre?

  23. I 3D. Om jag kör ett bilspel-

  24. -vill jag få samma känsla
    som om jag sitter i bilen på riktigt.

  25. Det skulle nog göra spelet roligare.

  26. -Elias, vill du förbättra nåt?
    -Ja, tvättmaskinen.

  27. -Hur skulle du kunna programmera den?
    -Det är jobbigt att vänta i timtal.

  28. Särskilt om man har mycket tvätt.
    Man skulle spara en massa tid.

  29. Ja, det skulle vara skönt
    om det blev klart fort.

  30. Vilka bra idéer ni har! Jag hoppas
    att ni kan utveckla dem i framtiden.

  31. För att ni ska lära er mer om
    programmering har jag tre uppgifter.

  32. Dem ska ni få göra på egen hand. När
    ni är färdiga kommer ni tillbaka hit.

  33. -Är ni redo?
    -Ja.

  34. Varsågoda.

  35. De ska få sortera och lära sig vad
    det har med programmering att göra-

  36. -men de vet inte att en sista fråga
    väntar när de är färdiga.

  37. -Wow!
    -Häftigt!

  38. -Häftigt!
    -Ska vi kolla surfplattan?

  39. Datorer är bra på att sortera
    information, om de programmeras rätt.

  40. Därför behöver programmerare
    träna på olika sätt att sortera-

  41. -t.ex. om de ska bygga
    ett system för varor till en butik.

  42. Nu ska ni sortera glasögonen som
    ligger i skåpet i tre olika skålar.

  43. Det finns en för plastbågar, en för
    solglasögon, och en för metallbågar.

  44. -Ni har två minuter på er. Kör!
    -Kom.

  45. När jag öppnade skåpet föll det ut
    glasögon. Jag blev förvånad.

  46. -Det är solglasögon.
    -Ja, solglasögon.

  47. Jag tror att det här också är det.

  48. Det gäller att sortera rätt.
    Metall-, plast- och solglasögon.

  49. -Det här är plast.
    -Plast.

  50. Sortering är en del av programmering,
    därför är det bra att träna på det.

  51. -Det här, då? Det är plast.
    -Ja, det är plast.

  52. Nej, jag brukar inte sortera hemma.
    Mamma fixar det åt mig.

  53. -Det är bråttom.
    -Det är plast, va?

  54. Solglasögon.

  55. -Är det plast?
    -Plast.

  56. Lite stressigt var det,
    men det var okej.

  57. Vi klarar det.

  58. Rätt.

  59. Ja, också rätt. Metallbågar...

  60. De ljusgröna är av plast,
    så det är fel.

  61. -Fel?
    -Vadå?

  62. Den här är fel.

  63. Jag trodde att det var metall.

  64. Plast brukar vara lätt att böja lite,
    men den här var hård.

  65. -Vi tar nästa grej.
    -Kom igen!

  66. Det blev fel.
    Vi tar nästa övning i stället.

  67. Bra kämpat! Många av sakerna som vi
    har runtomkring oss är programmerade.

  68. En dator kan vara stor som en
    gympasal eller liten som en nagel.

  69. Datorer hjälper oss
    att räkna och sortera-

  70. -och de kan känna av ljus, ljud och
    rörelser, men de måste programmeras.

  71. Här i hyllorna är vissa saker
    programmerade och vissa inte.

  72. Välj ut tre programmerade föremål och
    ställ dem på podiet för bedömning.

  73. Ni har tre minuter på er. Varsågoda!

  74. Kom.

  75. -Vilka är programmerade?
    -Den där, tror jag.

  76. -Den skickar signaler till tv-spelet.
    -Och den.

  77. -Den här boxas man med, så inte den.
    -Ja, man använder ju kroppen.

  78. Vi diskuterar
    vad som är programmerat.

  79. Man ser direkt
    att vissa grejer inte är det.

  80. -Den, tror jag. Den räknar ut själv.
    -Visst.

  81. -Och den. Den kan köra av sig själv.
    -Jaså?

  82. Det finns faktiskt små datorer
    i många av våra saker.

  83. Den här.
    Den räknar ut när man trycker.

  84. Jag vet
    att miniräknaren är programmerad.

  85. Nej, den där häller man ju med.

  86. Jag tar den.

  87. Robotdammsugaren åker av sig själv,
    så den är helt klart programmerad.

  88. Det är uppenbart.

  89. Nej, jag ångrar mig.
    Jag byter till nåt annat.

  90. Elias byter ut kassaapparaten,
    men den är programmerad.

  91. Jag tar den. När man spelar
    skickar den signaler till tv-spelet.

  92. Alla rätt.

  93. Ja!

  94. Bra jobbat!
    Det märks att ni har koll.

  95. Visste ni att 1953 hade Sverige byggt
    världens snabbaste dator?

  96. Den hette BESK och var så stor
    att den fyllde ett helt rum.

  97. En svensk dator var alltså världens
    snabbaste, men sen kom det andra.

  98. Vi kanske kan göra den snabbaste
    igen. Nu till den sista uppgiften.

  99. För att styra en robot måste
    instruktionerna komma i rätt ordning.

  100. Man måste planera noga
    och tänka efter.

  101. Styr roboten
    till en ny parkeringsplats-

  102. -men ni måste slå in all kod
    på en gång. Varsågoda!

  103. -Wow!
    -Häftigt!

  104. Jag har aldrig sett en sån.

  105. Jo, på film,
    men aldrig i verkligheten.

  106. -Vi parkerar här.
    -Ja, men hur?

  107. Om den kör så...

  108. Hur gör vi? Den kan inte köra så här,
    för det är ett hus här.

  109. Då måste den hit, hit...

  110. -Vi räknar ut hur många rutor det är.
    -Ja, det var en bra idé.

  111. Hela vägen.

  112. Den får inte stanna, utan den måste
    köra hela vägen. Det känns svårt.

  113. Om den ska åka två rutor framåt
    och sen svänga vänster-

  114. -måste man trycka två gånger
    på "fram" och sen på "vänster".

  115. En till. Nej, det är bra.

  116. Det är svårt. En programmerare
    skulle vilja ha papper och penna.

  117. -Klart.
    -Jag är nervös. Klarar vi det?

  118. Vi går dit.

  119. Fram, fram, sväng, fram, fram.

  120. Den måste gå rätt.

  121. Ja!

  122. Åhej!

  123. Välkomna! Hur har ni haft det?

  124. -Bra.
    -Kul.

  125. -Var det svårt?
    -Så där.

  126. Nu ska vi se om ni har lärt er nåt.
    Ni ska få en sista fråga av mig.

  127. Om ni svarar rätt får ni
    var sin guldstjärna. Är ni beredda?

  128. Först skulle ni sortera, men vad har
    sortering med programmering att göra?

  129. -En dator har mycket information.
    -Man måste förstå hur man sorterar...

  130. ...för att datorn ska kunna sortera.

  131. -Har ni nåt svar?
    -Ja, en dator har mycket information.

  132. -Den behöver datorn sortera.
    -Programmeraren måste kunna sortera.

  133. Programmeraren måste komma på
    hur man sorterar.

  134. Yes!

  135. Åhej!

  136. Bra! Det var rätt.
    Nu får ni guldstjärnor.

  137. Tack.

  138. Tack.

  139. -Tack.
    -Bra.

  140. Jag hoppas att ni fortsätter lära er
    att programmera.

  141. Hej då!

  142. Vilket samarbete!
    Kul att de klarade roboten!

  143. Nu ska jag klura ut
    vad vi ska göra nästa gång.

  144. Textning: Maria Åhman
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Saker som är programmerade

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Programmera mera - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Maskinkod

Avsnitt 1 av 5

Vi lär oss grunden bakom programmering och tankearbetet som krävs. Första utmaningen handlar om mönster. Deltagarna ska pärla varsitt halsband med samma mönster som färdiga armband. I den andra utmaningen ska deltagarna prova på datorns eget språk, maskinkod. I tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot att vattna en blomma genom att använda kodbrickor. Som slutfråga vill Gabriella veta vad en ASCII-tabell är för något.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Saker som är programmerade

Avsnitt 2 av 5

Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Robotar och loopar

Avsnitt 3 av 5

Varför använder programmerare "loopar"? Första utmaningen handlar om sortering. Deltagarna ska sortera klossar efter instruktioner som innehåller loopar. Andra utmaningen går ut på att öppna rätt kranar för att fylla saft i tomma bägare. I den tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot till att baka en tårta med hjälp av kodbrickor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Programmeringsspråk och buggar

Avsnitt 4 av 5

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Algoritm och blockprogrammering

Avsnitt 5 av 5

Vad är en algoritm? Deltagarna får i uppdrag att sätta ihop en algoritm av kodremsor, göra datorspel med hjälp av blockprogrammering och få en robot att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tjuvlarmsbuset - Vad leder ström?

Busgänget vill busa med Alindes moster som älskar godsaker. De bestämmer sig för att bygga ett tjuvlarm med hjälp av batterier, kabel, folie och ficklampa. De tänker placera ut ett lockbete med nybakade muffins och när lampan på tjuvlarmet tänds så vet busgänget att mostern försöker ta muffins. Men vad leder ström och vad ska de lägga mellan foliebitarna så att inte strömmen kan passera?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Adams fredsrobot

Adam tycker att det är hemskt med krig. Han har funderat mycket på hur man skulle kunna få krig att sluta. Han kom på en robot som skickar ut kärleksvågor som gör så att människor inte vill kriga mer.

Fråga oss