Titta

Programmera mera - teckenspråk

Programmera mera - teckenspråk

Om Programmera mera - teckenspråk

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Vi vill på ett lustfyllt sätt visa och berätta om grunderna i programmering och om tankesätt kring programmering. Programledare: Gabriella Della Morte Pålstam.

Till första programmet

Programmera mera - teckenspråk: Robotar och looparMaterialDela
  1. I vår vardag finns det
    många saker som styrs av datorer.

  2. För att datorer ska fungera,
    så måste de programmeras.

  3. Men vad är programmering?
    Jo, man ger datorn instruktioner.

  4. De instruktionerna kallas kod,
    och utan kod fungerar inte datorerna.

  5. Alla borde få lära sig programmera.

  6. För att lära sig det, behövs
    mycket mer än att man skriver kod.

  7. Här har jag byggt upp övningar för
    att träna morgondagens programmerare.

  8. Då ska vi se vilka som kommer i dag.

  9. Hej, jag heter Yilmaz. På fritiden
    brukar jag hålla på med gymnastik.

  10. Hej! Jag heter Melina.

  11. På fritiden tycker jag om
    att spela fotboll och dataspel.

  12. Hej! Jag heter Vanessa.
    Det jag älskar att göra på fritiden-

  13. -är att spela fotboll
    och måla och sånt. Hej!

  14. -Hej! Välkomna!
    -Tack.

  15. Bra att ni vill lära er programmera!

  16. Melina, om du fick programmera
    en robot, vad skulle du göra då?

  17. En robot som hjälper mig med läxorna.

  18. En läxrobot? Det var en bra idé.

  19. -Vad skulle din göra, Vanessa?
    -Städa mitt rum och såna saker.

  20. En städrobot? Det vill nog många ha.

  21. I dag ska det handla om loopar,
    att man gör nånting om och om igen.

  22. -Yilmaz, du har ju hund.
    -Ja.

  23. -Blir det loopar när ni leker?
    -Ja, jag brukar leka apport med den.

  24. Om man kastar en pinne,
    så springer hunden och tar den.

  25. -Så håller man på flera gånger.
    -Ja, precis!

  26. Nu har ni koll på vad en loop är,
    och ni ska få lära er ännu mer.

  27. Jag har förberett tre övningar,
    och dem ska ni göra ute i studion.

  28. När ni är färdiga kommer ni till mig.

  29. Är ni beredda? Varsågoda!

  30. I dag ska de alltså lära sig
    mer om robotar och loopar-

  31. -och när de är färdiga,
    så väntar en slutfråga.

  32. -Wow!
    -Oj, häftigt!

  33. Vi kollar surfplattan!

  34. En programmerare programmerar kod,
    som till exempel kan se ut så här.

  35. Först kommer en sån här måsvinge,
    sen skriver man t.ex. "cylinder"-

  36. -och så avslutar man
    med en till måsvinge. Det är en kod.

  37. Om man vill upprepa den här saken,
    utan att skriva koden varje gång-

  38. -för det kan ju bli rätt jobbigt,
    så sätter man ett looptecken före.

  39. Då förstår datorn
    att den ska upprepa koden.

  40. Då vet ni hur en loop fungerar.

  41. Nu ska ni få träna sortering,
    som är viktigt vid programmering.

  42. I skåpet ligger det klossar
    som ni ska sortera enligt koderna.

  43. Ni har två minuter på er, så kör!

  44. Skynda er!

  45. Vi läser på papperet hur vi ska göra
    och lägger sen ut klossarna.

  46. -Kub, det är den här.
    -Kub. Okej, den. Bra!

  47. -Cylinder?
    -Det är den här.

  48. En läser, en fixar i ordning
    och en hämtar klossarna.

  49. -En till. Stopp! Olika färger.
    -Det är olika.

  50. -Fel... "Samma färg", står det här.
    -Vi provar.

  51. -Den här är samma färg.
    -Jättebra!

  52. Det är ju tre loopar, så vi
    måste göra samma sak tre gånger.

  53. Ja... Det verkar som om de
    har förstått det här med loop.

  54. -En kub!
    -Kub!

  55. Nej, kom nu!

  56. -Klart!
    -Vi är klara.

  57. Ja, det är rätt!

  58. Ja! Åhej!

  59. Bra jobbat!
    Ni har förstått det här med loop.

  60. I programmering måste man ofta tänka
    på hur olika saker påverkar varandra.

  61. Om du förändrar på ett ställe,
    så kan det påverka andra ställen.

  62. Det heter att tänka logiskt.
    Här ska vi använda logiskt tänkande-

  63. -och öppna rätt kranar
    för att fylla burkarna med saft.

  64. Öppnar ni fel kranar, går mobilerna
    sönder, så tänk efter noga.

  65. Men ni har bara två minuter på er,
    så sätt i gång.

  66. Nu kör vi!

  67. -Ska vi öppna?
    -Nej, vi kollar.

  68. Här... Hit...och hit.

  69. Man måste kolla hela vägen.
    Ser det rätt ut, så öppnar man.

  70. -Här...
    -Här...

  71. -Ja, men vi testar.
    -Okej!

  72. Det känns nervöst,
    för jag vill inte förstöra mobilen.

  73. -Det rinner så...och så.
    -Ja, okej.

  74. Vi lyckades! Det funkar!

  75. Bra jobbat!

  76. -Det var tur!
    -Bra! Vilken tur!

  77. -Den?
    -Ja, testa!

  78. Hoppas...

  79. Ja! Nu sticker vi!

  80. Bra samarbete!
    Vad kommer "robot" ifrån?

  81. Ordet "robot"
    har funnits länge på flera språk-

  82. -och betyder
    ungefär "slitigt arbete".

  83. De första riktiga robotarna användes
    inom bilindustrin på 1960-talet-

  84. -för att ersätta människor
    vid slitiga och tunga arbeten.

  85. En robot styrs av programmering
    och utför fysiska uppgifter-

  86. -och en robot
    kan se ut nästan hur som helst.

  87. Nu undrar jag om ni med hjälp av
    min robot kan baka en tårta.

  88. Lägg koden i rätt ordning, så att
    det inte blir pannkaka av alltihop.

  89. Ni ska också använda en loop.
    Lycka till!

  90. Kom igen, nu kör vi!

  91. Vad är en hubot?

  92. Kolla!

  93. Jag visste inte om det var en robot
    eller en människa som spelade. Coolt!

  94. -Wow, vad cool!
    -Ja, verkligen!

  95. Jag tycker att vi tar "gå fram".

  96. "Start." Först "start" och sen "gå".

  97. Där, ta den!

  98. Vi skulle lägga brickorna i ordning.
    Sen skulle roboten följa dem.

  99. Om det står "gå fram",
    så ska roboten gå fram.

  100. -"Start", "gå fram"...
    -Jag tycker att vi tar två.

  101. -Två vad då?
    -"Botten."

  102. Loop betyder upprepning.

  103. -Den här?
    -Nej.

  104. -"Sylt", "sylt"!
    -Och sen...?

  105. Måsvingarna visar att det är
    det här huboten ska göra två gånger.

  106. Inte alltihop, utan bara det här.

  107. -Jättebra!
    -"Hallon." Sen "stopp".

  108. -Coolt!
    -Ja!

  109. Huboten slängde på alla geléhallon,
    och det kom överallt!

  110. Ja! Åhej!

  111. -Välkomna tillbaka!
    -Tack.

  112. Bra jobbat! Ni klarade
    alla tre övningarna, även roboten.

  113. Men den var inte perfekt. Jag får
    justera den lite. Har ni haft kul?

  114. -Ja, jättekul!
    -Ja, jag vill göra om det!

  115. -Ja, jag vill också göra om det.
    -Vad bra!

  116. Men innan ni går, så har jag
    en sista fråga. Är ni beredda?

  117. I dag har ni ju tränat på loopar.
    Varför använder programmerare det?

  118. -Kanske... Loop är ju upprepningar.
    -Man kan skriva mindre kod.

  119. -Det är enklare när det är kort.
    -Ja, det kanske blir bra. Okej!

  120. -Har ni ett svar?
    -Loop betyder att man upprepar.

  121. -Så man kan skriva mindre kod.
    -Det blir enklare att programmera.

  122. -Det är rätt!
    -Yes!

  123. Vad bra ni är på programmering!
    Ni ska få varsin guldstjärna!

  124. -Wow!
    -Vad spännande!

  125. -Yes!
    -Ja.

  126. Nu kan ni gå hem
    och programmera mera.

  127. -Hej då!
    -Hej då!

  128. Vilken tur att de fixade tårtroboten!
    Det behövs bara lite finjusteringar.

  129. Nu ska jag äta upp tårtan och
    klura på vad nästa grupp ska göra.

  130. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Robotar och loopar

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför använder programmerare "loopar"? Första utmaningen handlar om sortering. Deltagarna ska sortera klossar efter instruktioner som innehåller loopar. Andra utmaningen går ut på att öppna rätt kranar för att fylla saft i tomma bägare. I den tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot till att baka en tårta med hjälp av kodbrickor.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Programmera mera - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Maskinkod

Avsnitt 1 av 5

Vi lär oss grunden bakom programmering och tankearbetet som krävs. Första utmaningen handlar om mönster. Deltagarna ska pärla varsitt halsband med samma mönster som färdiga armband. I den andra utmaningen ska deltagarna prova på datorns eget språk, maskinkod. I tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot att vattna en blomma genom att använda kodbrickor. Som slutfråga vill Gabriella veta vad en ASCII-tabell är för något.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Saker som är programmerade

Avsnitt 2 av 5

Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Robotar och loopar

Avsnitt 3 av 5

Varför använder programmerare "loopar"? Första utmaningen handlar om sortering. Deltagarna ska sortera klossar efter instruktioner som innehåller loopar. Andra utmaningen går ut på att öppna rätt kranar för att fylla saft i tomma bägare. I den tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot till att baka en tårta med hjälp av kodbrickor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Programmeringsspråk och buggar

Avsnitt 4 av 5

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Algoritm och blockprogrammering

Avsnitt 5 av 5

Vad är en algoritm? Deltagarna får i uppdrag att sätta ihop en algoritm av kodremsor, göra datorspel med hjälp av blockprogrammering och få en robot att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAllti Kartong - romani chib/lovari

Maskinen

Allti och Lilla Röd får ett paket med delar till en hemlig maskin. Den visar sig tillverka ballonger.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Oskars syremaskin

Oskar har upptäckt ett problem. Alla har inte någonstans att bo! Men med hjälp av Oskars syremaskin skulle man göra så att människor kan bo även i rymden.

Fråga oss