Titta

Programmera mera - teckenspråk

Programmera mera - teckenspråk

Om Programmera mera - teckenspråk

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Vi vill på ett lustfyllt sätt visa och berätta om grunderna i programmering och om tankesätt kring programmering. Programledare: Gabriella Della Morte Pålstam.

Till första programmet

Programmera mera - teckenspråk : Programmeringsspråk och buggarMaterialDela
  1. I vår vardag finns det många
    saker som styrs av datorer.

  2. Och för att datorer ska fungera
    måste de programmeras.

  3. Men vad är egentligen
    programmering?

  4. Det är som att ge datorn
    instruktioner och de kallas kod.

  5. Och utan kod fungerar inte
    datorerna som vi vill.

  6. Jag tycker att alla
    ska få lära sig att programmera.

  7. Och för att lära sig behövs mer
    än att sitta och skriva kod.

  8. Här är övningar för att träna
    morgondagens programmerare.

  9. Då ska vi se
    vilka tre som kommer hit i dag.

  10. Hej! Jag heter Alma.
    Jag är 11 år.

  11. På fritiden tycker jag om
    att vara med kompisar och så.

  12. Hej! Jag heter Elsa,
    och jag är 11 år-

  13. -och jag älskar
    att dansa på fritiden.

  14. Hej! Jag heter Hugo.

  15. Och mitt fritidsintresse
    är simning.

  16. -Hej!
    -Hej!

  17. Välkomna hit.
    Vad roligt att ni är här.

  18. I dag kommer vi att jobba
    med programmeringsspråk.

  19. Då undrar jag: Kan ni
    några andra länders teckenspråk?

  20. Hugo, du kan isländskt tecken-
    språk. Kan du visa några tecken?

  21. Ja, "tv-spel". Det tecknar man
    så här på Island.

  22. Tv-spel. Ja, helt olika.

  23. Elsa, kan du
    nåt annat lands teckenspråk?

  24. Jo, "robot"
    tecknar man i Japan så här.

  25. Jaha, robot.
    - Du då, Alma?

  26. Ja, på turkiska
    tecknar man "dator" så här.

  27. Dator, ja det är verkligen
    olika tecken.

  28. Det märks
    att ni kan olika språk.

  29. Nu ska vi jobba
    med programmeringsspråk.

  30. Jag har förberett tre övningar i
    studion som ni ska göra själva.

  31. När ni är färdiga
    kommer ni tillbaka hit till mig.

  32. -Är ni beredda?
    -Ja.

  33. Varsågoda.

  34. I dag fokuserar vi på språk-

  35. -som gör så att
    datorerna gör som vi vill.

  36. Men vad de inte vet
    är att de får en fråga-

  37. -i slutet av programmet
    för att se om de lärt sig nåt.

  38. Nu ska det bli spännande att se
    om de kan lösa uppgifterna.

  39. Åh! Wow!

  40. -Kolla paddan.
    -Ja.

  41. Datorn har sitt eget språk som
    heter binärkod eller maskinkod-

  42. -och skrivs
    med ettor eller nollor.

  43. Ett betyder "på",
    till exempel att lampan tänds.

  44. Noll betyder "av",
    och lampan släcks.

  45. Nu till er uppgift.
    Ni ska skriva ordet "kod"-

  46. -med hjälp av
    att tända rätt lampor.

  47. För att veta vilka lampor
    som ska vara tända och släckta-

  48. -så tittar ni
    på ASCII-tabellen bredvid er.

  49. Där ser ni att varje bokstav
    har en egen kod.

  50. Följ tabellen
    och tänd rätt lampor.

  51. Om en enda lampa blir fel
    då blir hela ordet fel.

  52. Det gäller att ni är noggranna,
    kontrollerar och samarbetar.

  53. Och ni har bara
    två minuter på er, så kör!

  54. Skynda! Ditåt!

  55. -Vilken bokstav börjar vi med?
    -Första bokstaven är K.

  56. -K, okej. Var finns K?
    -Där.

  57. -Först 0.
    -Tänd.

  58. -Släck.
    -Släck.

  59. Nästa. Tänd.

  60. -Släckt.
    -Släckt.

  61. Tänd, tänd.

  62. Datorer kan bara förstå
    1 eller 0.

  63. Till exempel
    0, 1, 0, 0, 0, 1, 1-

  64. -betyder K, till exempel.

  65. -Nästa bokstav.
    -O.

  66. Här är O.

  67. Bra att de delar upp arbetet.
    Det gör man ofta-

  68. -när man programmerar.
    Det är inte en som gör allt.

  69. Här.

  70. -Nu byter vi plats.
    -Byt.

  71. -Vilken bokstav är det nu?
    -D.

  72. Noll.

  73. I första uppgiften
    samarbetade vi bra-

  74. -eller väldigt bra.
    Vi funkade ihop direkt-

  75. -fast vi inte känner varann
    sen förut. Det var häftigt.

  76. Sen tänd.

  77. Sen släckt, släckt.

  78. Ja, vi är färdiga. Kom.

  79. Ja. Bra!

  80. Ja!

  81. Yes!

  82. Strålande! Maskinkod är svår
    att läsa så vi har utvecklat-

  83. -flera programmeringsspråk
    som är lättare att läsa.

  84. I datorn sitter sen
    en kompilator som översätter.

  85. Under 2:a världskriget i USA
    fanns en kvinna - Grace Hopper.

  86. Hon jobbade inom militären med
    några av de första datorerna.

  87. Hon tröttnade på att skriva ut
    maskinkoden. Det tog lång tid.

  88. Därför uppfann hon kompilatorn.

  89. Efter kriget utvecklade hon
    flera programmeringsspråk.

  90. Det finns många
    olika programmeringsspråk.

  91. Och nu ska vi
    titta närmare på tre av dem.

  92. Javascript.

  93. C++.

  94. Och Python.

  95. När man programmerar
    måste man vara noggrann.

  96. Minsta fel,
    ett tecken eller stavfel-

  97. -gör att ingenting fungerar.

  98. På tavlans framsida sitter koden
    för hur man säger åt datorn-

  99. -att skriva "programmera mera"
    på de tre programmeringsspråken.

  100. Men det finns
    två buggar i varje.

  101. Så er uppgift blir nu
    att hitta alla buggar-

  102. -genom att jämföra baksidan av
    tavlan som har den rätta koden-

  103. -och sen sätta röda kryss
    på framsidan där buggarna finns.

  104. Ni har två minuter på er så kör!

  105. -Kör!
    -Ja.

  106. Det ska alltså finnas
    två fel i varje.

  107. -Ja.
    -Jag väljer den.

  108. -Jag tar den.
    -Och jag tar den.

  109. Jag visste direkt
    vad jag skulle ta: Javascript.

  110. -A.
    -A.

  111. -L.
    -L.

  112. -L.
    -Va? Nej, det stämmer inte.

  113. -Då är det fel. Det blir kryss.
    -Ja.

  114. Om man råkar göra fel förstår
    inte datorn vad man menar.

  115. Då funkar det inte.

  116. -Vi byter plats.
    -Då byter vi.

  117. I, N, T.

  118. Jag valde C++.

  119. Tre stycken såna här.

  120. -Det finns bara två.
    -Då måste det vara fel.

  121. -Ja.
    -Hm, fel.

  122. Bra att de tog den
    för den var lätt att missa.

  123. -Det är kryss.
    -Då är det fel kanske.

  124. Jag valde Python.

  125. -E, R, A.
    -A, utropstecken.

  126. -Och två såna här.
    -Nej!

  127. Ja, men då betyder det
    att det är fel.

  128. Jag tycker om övningen
    för man måste vara på-

  129. -för att hitta buggen.

  130. Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas!

  131. Ja!

  132. Ja!

  133. Bra! Nu har ni klarat
    två uppgifter-

  134. -och vi är framme vid den sista.

  135. Ni ska styra en robot
    med hjälp av enkel kod.

  136. Uppgiften är att köra roboten
    fram till rätt parkeringsplats.

  137. Men ni måste
    trycka in all kod från början.

  138. Ni har tre minuter på er.
    Varsågoda.

  139. Vad är det för nåt?

  140. Jag tyckte det såg ut
    som ett konstigt djur.

  141. -Hur ska vi göra?
    -Vi måste ha en plan.

  142. Vi måste planera
    hur bilen ska köra.

  143. Ja.

  144. -Vi måste räkna rutorna.
    -Ja, det har du rätt i.

  145. -Vi måste bestämma parkering.
    -Ja, just det.

  146. Vi går dit.

  147. -Den, eller?
    -Ja.

  148. -Nu sätter vi i gång och räknar.
    -Ja.

  149. Övningen känns lite svår-

  150. -för hur ska man få den
    att åka rätt på banan?

  151. Fram, fram, fram.

  152. Bra att de har valt en person
    som trycker in koden.

  153. -Nej!
    -Vi måste göra om.

  154. -Ja, vi gör om.
    -Bilen körde på huset.

  155. Vi måste skynda oss
    men ändå trycka rätt.

  156. -Fram.
    -Ja, hoppas att de hinner.

  157. Det verkar gå bra.

  158. Det känns nervöst.

  159. Det tror jag.

  160. Ja, det är rätt.

  161. Ja!

  162. -Hej.
    -Hej.

  163. -Hej.
    -Välkomna tillbaka.

  164. Bra jobbat! Ni lyckades med
    alla övningarna, även roboten.

  165. Jag tänkte se om ni lärt er nåt
    så ni ska få en sista fråga-

  166. -och om ni klarar den
    då får ni var sin guldstjärna.

  167. -Är ni beredda?
    -Ja.

  168. Det kan ju hända att det
    blir fel när man programmerar.

  169. Nu vill jag ha var sitt exempel
    på vilka sätt man kan göra fel-

  170. -när man skriver kod.

  171. Fel bokstäver,
    eller typ en symbol för mycket.

  172. Och det kan också finnas
    såna här tecken, eller så.

  173. -Har ni nåt svar?
    -Kanske fel bokstav.

  174. -Eller för många bokstäver.
    -Mm.

  175. Och ni då, har ni nåt svar?

  176. Och det kan bli för många
    eller för få symboler.

  177. Mm. - Och, du?

  178. Man kan råka skriva två utrops-
    tecken, fast det ska vara ett.

  179. Mm. Fel bokstav,
    för många eller för lite. Mm.

  180. Det är rätt!

  181. Ja!

  182. Bra jobbat!
    Nu får ni var sin guldstjärna.

  183. Tack.

  184. Tack.

  185. Bra jobbat, hör ni!

  186. Jag hoppas att ni fortsätter
    programmera mera. Hej då.

  187. Hej då.

  188. Jag hoppas de går hem
    och fortsätter lära sig.

  189. Med programmeringsspråk kan det
    vara svårt att komma i gång-

  190. -men sen är det bara
    att öva, öva, öva.

  191. Och jag, jag ska klura ut-

  192. -vad ska hitta på
    till nästa gång.

  193. Textning: Cathrine Comber
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Programmeringsspråk och buggar

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.

Ämnen:
Information och media, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Digital kompetens, Programmering, Programspråk, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Programmera mera - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Maskinkod

Avsnitt 1 av 5

Vi lär oss grunden bakom programmering och tankearbetet som krävs. Första utmaningen handlar om mönster. Deltagarna ska pärla varsitt halsband med samma mönster som färdiga armband. I den andra utmaningen ska deltagarna prova på datorns eget språk, maskinkod. I tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot att vattna en blomma genom att använda kodbrickor. Som slutfråga vill Gabriella veta vad en ASCII-tabell är för något.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Saker som är programmerade

Avsnitt 2 av 5

Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Robotar och loopar

Avsnitt 3 av 5

Varför använder programmerare "loopar"? Första utmaningen handlar om sortering. Deltagarna ska sortera klossar efter instruktioner som innehåller loopar. Andra utmaningen går ut på att öppna rätt kranar för att fylla saft i tomma bägare. I den tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot till att baka en tårta med hjälp av kodbrickor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Programmeringsspråk och buggar

Avsnitt 4 av 5

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Algoritm och blockprogrammering

Avsnitt 5 av 5

Vad är en algoritm? Deltagarna får i uppdrag att sätta ihop en algoritm av kodremsor, göra datorspel med hjälp av blockprogrammering och få en robot att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaTisdagskollen med Farzad

Sant eller falskt?

De senaste programmen av Tisdagskollen har handlat om att hålla koll på vad som är sant och vad som är falskt runt omkring oss. Farzad gör en tävling som handlar om det och 6-årige Valter från Alingsås tävlar.

Fråga oss