Titta

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Om Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Följ med Amina Ouahid och Alicia Levin när de på en husbilsresa genom Sverige sporrar varandra att delta i olika fysiska utmaningar som fallskärmshopp och att lyfta skrot. Under resan finns enbart en regel: ingen får säga nej till en utmaning. Inbäddade i utmaningarna finns fysiska principer och vetenskapliga begrepp som gravitation, fotosyntes och värmeöverföring. Dessa fysiska principer förklaras under programmet allteftersom Amina och Alicia utför nya utmaningar.

Till första programmet

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk : LjudvågorMaterialDela
  1. Hej! Vi är ute på en roadtrip nu!

  2. -Vi har en regel.
    -Man får inte säga nej.

  3. Hej! Filippa heter jag.

  4. Amina och Alicia är ute på en resa
    som de alltid kommer att minnas.

  5. Nåt de inte vet är att nästan allt
    de gör har att göra med...

  6. ...fysik.

  7. Jag har en idé. Vänta.

  8. -Vad händer?
    -Jag ska leta. Vänta lite.

  9. Seriöst? Varför då?

  10. Nu får du inte säga nej,
    för jag utmanar dig.

  11. -Förstår du?
    -Är det nåt med ormar så vägrar jag.

  12. -En elefant!
    -Hej! Okej...

  13. Tanja.

  14. -Är den gravid?
    -Det är ultraljud.

  15. -Det är nog en unge i magen.
    -Shit!

  16. Hon sa att ultraljudet, apparaten
    med gegga på, har små delar.

  17. När man för in den kommer det vågor.
    Man får kontakt med vätska eller nåt.

  18. Det är så de får en bild.

  19. Det är svårt att se nåt,
    bilden är suddig.

  20. Den är 4 1/2-5 månader gammal.

  21. Jaha, vad är det för nåt? Är det
    en liten elefant, eller? En unge?

  22. Hur kan de se den här bilden?

  23. De använder ultraljud.

  24. Men vad är ultraljud?
    Ultraljud kan ingen människa höra.

  25. Men vänta,
    vad är egentligen ljud för nåt?

  26. Vad händer här?

  27. Luften består av molekyler.

  28. Ljud uppstår när dessa molekyler
    sätts i rörelse i ett vågmönster.

  29. Till exempel, om man klappar händerna
    bildar luftmolekylerna ljudvågor.

  30. Vågtopparna är områden
    där luftmolekylerna är tätt packade-

  31. -och vågdalarna är områden
    där luftmolekylerna glesas ut.

  32. Men hur ser ultraljud ut, då?

  33. Ultraljud är ett ljud
    med väldigt tätt mellan vågorna.

  34. Det ljudet kan människor inte höra.

  35. Ultraljud fungerar så att man skickar
    ut ljudvågor som studsar tillbaka.

  36. Då man vet hur snabbt ljudet rör sig
    räknar apparaten ut avståndet-

  37. -och gör om det till en bild.

  38. Vi har kollat ultraljud på elefanten.
    Nu ska vi kolla på nåt mindre djur.

  39. Spännande!
    Undrar vad det blir för djur?

  40. Den är jättesöt, och liten.
    Den heter Judit.

  41. Den visade tänderna nyss. Söt!

  42. Alla ska ha handskar på sig.

  43. Vad är det?

  44. Den är född 2006,
    och är alltså tio år gammal.

  45. Den är gammal, men vid god hälsa.

  46. -Vi ska kolla om den är dräktig.
    -Fler ungar!

  47. -Så litet, alltså.
    -Ett litet hjärta.

  48. Det är här uppe. Ser ni det?

  49. Det mörka längst upp
    sa han kunde vara fostervatten-

  50. -urin eller blod.

  51. Men det finns ingen unge.
    Det är tomt!

  52. Hjärtat slår där till höger.

  53. Jag tror att det är hjärtat.

  54. Den vaknar snart. Den sover inte
    djupt, så den kommer att vakna snart.

  55. Är den vaken? Okej.

  56. -Vakta locket så den inte smiter.
    -Bye, bye.

  57. Jag vill göra nåt, men vad?

  58. Ja, vi kan spränga nåt! Vad kul!

  59. Vi måste testa! Jag har aldrig
    sprängt nåt. En bomb, ja!

  60. Vi kollar.

  61. Kolla.

  62. Ska man starta en mikro
    med en flaska i?

  63. -Shit, vad det sprängdes!
    -Jag vill också spränga!

  64. Nu drar vi dit och spränger! Ja!

  65. Vad vackert!

  66. Lite läskigt...

  67. Tjoho!

  68. Vi måste starta den.

  69. Är ni redo?

  70. Spännande!

  71. Wow! På riktigt!?

  72. -Så ni? Helt sjukt!
    -Shit!

  73. Mikron var hel. Nu ser den ut så här.

  74. Såg du?
    Kände fotografen smällen också? Shit!

  75. Var är den andra? Där, shit!

  76. Kom och kolla!

  77. Ramla inte.

  78. Shit, shit! Helt sjukt!

  79. -Jag vill spränga mer!
    -Jag med!

  80. -Kolla om det finns nåt i närheten.
    -En riktig smällare.

  81. -Shit, vad kul det var att spränga!
    -Ja!

  82. Såg du hur den flög? Jag är inte
    nöjd, jag vill ha en riktig smäll.

  83. Jag googlar och kollar var riktiga
    sprängtekniker finns. Vi ska spränga!

  84. Hej, hej!

  85. Martin.

  86. Smäll!

  87. Vi vill se när ni smäller nåt.
    Får vi kolla på?

  88. Kommer berget att rasa
    när ni smäller? Inte? Bra.

  89. Vadå?

  90. Vi borde ha bord, bestick och glas
    som kan slängas i väg av smällen.

  91. -Vi har en filt.
    -Vi kan se den fladdra.

  92. Den kan flyga i väg. Nice!

  93. Bord.

  94. -Ska vi stå här?
    -Nej, vi ska stå där.

  95. -Explosion!
    -Okej, tjoho!

  96. Ett, två, tre...

  97. -Man trycker här.
    -Leder den till bomben?

  98. Wow!

  99. Varför känns det så där
    när man spränger?

  100. Ljud är luft
    som pressas ihop i vågor.

  101. Det finns starka ljud och svaga ljud-

  102. -beroende på
    hur snabbt luften sätts i rörelse.

  103. Ljudstyrkan mäts i decibel.

  104. Så när man spränger,
    varför kan man känna det?

  105. När man spränger sätts mycket luft
    i rörelse med en stor kraft.

  106. Därför kan man känna ljudet i luften
    som kommer efter en smäll.

  107. Glaset är helt borta.

  108. Hej då!

  109. Hej då!

  110. -Vad ska vi göra här?
    -Jag tänkte att vi skulle fixa mat.

  111. -Vadå för mat?
    -Det här.

  112. -Ska vi fiska?
    -Ja, det var det jag tänkte.

  113. Fiska? Jaha...

  114. Det ser grönt ut.
    Fiskar, fiskar som hoppar!

  115. Jag letar nåt att fiska med.

  116. Jag tror att den här är bra.

  117. Jag fattar inte.

  118. Jag har alltid velat testa att tälja!

  119. Jag ska kolla i apparaten hur djupt
    det är, och om det finns fiskar.

  120. Nu är det 2,4 meter djupt,
    och det ploppar upp nåt som är...

  121. Jag vet inte...
    Den verkar varna för stenar.

  122. Vänta, jag tror att du
    måste hämta ankan. Den gula grejen.

  123. Den har åkt runt. Du måste hämta den.

  124. -Där borta?
    -Precis.

  125. Det är min tur att utmana dig.

  126. Det är att du ska hämta den.

  127. Ska jag gå i vattnet med skor?

  128. Nej, du ska simma under vattenytan.
    Jag vill se dig på apparaten.

  129. Om jag kan se fiskar,
    så kan jag se dig.

  130. Kan du hämta den?

  131. Shit, vad kallt!

  132. Dyk ner så jag kan se dig på skärmen.
    Det är ett ekolod.

  133. Amina, du motsvarar fem fiskar.

  134. Ekolod används av ubåtar
    och fiskebåtar och liknande-

  135. -för att mäta hur långt det är till
    botten och för att upptäcka fiskstim.

  136. Men hur funkar ett ekolod?

  137. Man skickar ut en ultraljudsvåg
    med hjälp av ett ekolod-

  138. -som ser hur länge det tar innan
    vågen studsar och gör en bild av det.

  139. Amina klarade det, bravo!
    Jag är imponerad! Jag vågar inte.

  140. Yes!

  141. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ljudvågor

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Akustik, Ekolodning, Fysik, Ljud, Naturvetenskap, Ultraljud
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Tryck

Avsnitt 1 av 8

Hur känns det att ligga på en spikmatta, och varför kan det göra ont i öronen när man dyker? Amina Ouahid och Alicia Levin antar olika utmaningar för att uppleva nya saker och få svar på frågor om fysik. Här får du se när Amina testar att ligga på en spikmatta och när Alicia provar på dykning. Grafik-Filippa förklarar varför det gör ont i öronen när man dyker men inte när man ligger på en spikmatta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Kraft och balans

Avsnitt 2 av 8

Hur fungerar fallskärmshoppning, och varför suger det i magen när man åker vattenskidor? Amina och Alicia åker på roadtrip och utmanar varandra på äventyr samtidigt som de lär sig mer om fysik. I det här programmet hoppar Alicia fallskärm och Amina åker vattenskidor. Du får också en förklaring till begreppen gravitation och centrifugalkraft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljusets brytning

Avsnitt 3 av 8

Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Friktion och tröghet

Avsnitt 4 av 8

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Värme

Avsnitt 5 av 8

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Avsnitt 6 av 8

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Energi och magnetism

Avsnitt 7 av 8

Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Hela resan

Avsnitt 8 av 8

Amina och Alicia har rest runt i två veckor, men nu är äventyret slut. De satte upp en regel om att inte få säga nej till varandras utmaningar. På det sättet har de upplevt långt mer än vad de förväntat sig. De har fått känna på tyngdkraftens verkan när de hoppade från ett flygplan, de har fått tryckutjämna, de har testat tyngdpunktens hemlighet när de gick på lina, testat ultraljud, sprängt bord, simmat under ekolod, känt strålningen när de släckt bränder och mycket mer. När de nu lämnar tillbaka bilen och säger hejdå till varandra får de äntligen säga nej.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaFatta katastrofen

Vem tröstar Joplin?

I maj 2011 drabbades den amerikanska staden Joplin av en tornado som fick bilar att flyga genom luften som missiler, förstörde 7000 hus och dödade 162 människor. Vi besöker staden och hör Joplinbornas egna berättelser om stormen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaNobels höjdare

Superkallt

Elektricitet kan ledas med väldigt lite eller inget motstånd vid ultralåga temperaturer. Den upptäckten har fått en rad forskare att leta efter supraledare som enkelt kan leverera el. Vetskapen om låga temperaturer och supraledarnas egenskaper har också gett upphov till Japans svävande tåg, mindre och mer effektiva motorer samt mindre och snabbare datorer.

Fråga oss