Titta

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Om Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Följ med Amina Ouahid och Alicia Levin när de på en husbilsresa genom Sverige sporrar varandra att delta i olika fysiska utmaningar som fallskärmshopp och att lyfta skrot. Under resan finns enbart en regel: ingen får säga nej till en utmaning. Inbäddade i utmaningarna finns fysiska principer och vetenskapliga begrepp som gravitation, fotosyntes och värmeöverföring. Dessa fysiska principer förklaras under programmet allteftersom Amina och Alicia utför nya utmaningar.

Till första programmet

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk : Energi och magnetismMaterialDela
  1. Hej! Vi är på en roadtrip nu.

  2. -Vi har en regel.
    -Man får inte säga nej.

  3. Hej! Filippa heter jag.

  4. Amina och Alicia är ute på en resa
    som de alltid kommer att minnas.

  5. Nåt de inte vet är att nästan allt
    de gör har att göra med...

  6. ...fysik.

  7. -Vad fint det är här!
    -Ja!

  8. Nån som heter Tomas Bovinder-

  9. -är en känd profil
    härifrån Västervik.

  10. Det vore kul att träffa en kändis.

  11. Han är grym.
    Han har vunnit "Ninja Warrior".

  12. Det står en adress här. Ska vi dit?

  13. Ska vi dra hem till honom
    och ta en selfie?

  14. Ska vi bara knacka på dörren,
    säga hej, ta en selfie och sen dra?

  15. Ja.

  16. Tack.

  17. En studsmatta.

  18. Oj, jaha.

  19. Hej! Tomas. - Tjena, tjena.

  20. Alicia. Det här är Amina.

  21. -Får vi ta en bild på oss?
    -Absolut!

  22. Han är van vid det. Vilken kändis!

  23. Snyggt! Bra jobbat! High five!

  24. Du är stark och kan klättra.

  25. -Hon ska träna.
    -Vadå, jag? Nej, du kan göra det!

  26. Hon ska göra armhävningar!

  27. Ta tag här uppe. Ni kan klättra ner.

  28. Jag kommer att bryta nåt.

  29. -Du kan!
    -Upp med magen!

  30. Jag visste att hon skulle klara det!

  31. Upp, och vält.

  32. Ja då. Bra!

  33. Exakt så! Upp med foten. Bra!

  34. Och så kör ni: en, två...

  35. Ja, härligt! Kom igen! Bra!

  36. Svinga. Kom igen! Bra!

  37. En, två, tre...

  38. Luta dig bakåt.

  39. Ja, bra!

  40. Öka!

  41. Upp!

  42. -Bra! Rätt!
    -Tur att jag lämnade bort mobilen.

  43. Bra, kom igen!

  44. Jag är helt slutkörd!
    Jag har ingen energi kvar.

  45. Visst är det energi i kroppen.
    I till exempel kött finns det energi.

  46. Skapas energin när vi äter köttet?
    Nej, så är det inte.

  47. Energi kan inte skapas eller
    försvinna. Den kan bara omvandlas.

  48. Kon här, hur blev den till? Man kan
    säga att kossan har varit solenergi.

  49. Hur då?

  50. Det har att göra med nåt
    som heter "fotosyntes".

  51. Det är när en del av solens strål-
    energi ihop med vatten och koldioxid-

  52. -reagerar tillsammans
    i växters gröna klorofyll.

  53. Den här kemiska reaktionen
    omvandlas till kolhydrater-

  54. -och syre.

  55. Den här processen
    kallas "fotosyntes".

  56. -Sen kan man hoppa över.
    -Skämtar du?

  57. -Mitt mål! Jag är mycket rädd.
    -Du klarar det, kom igen!

  58. Jag är helt slutkörd.

  59. Bra jobbat! Du klarade det! Härligt!

  60. -Vi har ingen energi kvar.
    -Jag är helt trasig.

  61. Vi har jobbat bra, speciellt du.

  62. Du med! Jag tränar kickboxning. Det
    går inte att jämföra. Du är otränad.

  63. -Ska vi äta nånting?
    -Ja.

  64. Jag kom på att det finns mat därinne.
    Ge mig nycklarna.

  65. Mat!

  66. Mat!

  67. Växterna är uppbyggda av kolhydrater.

  68. När kon äter växterna får den i sig
    kolhydraterna som blir kemisk energi.

  69. Djuren använder den kemiska energin
    till att hålla värmen...

  70. ...röra sig...

  71. ...och bygga upp muskler, protein-

  72. -som vi sedan får i oss
    när vi äter köttet.

  73. Den kemiska energi som vi
    har fått i oss genom proteinet-

  74. -använder vi
    för att hålla oss varma...

  75. ...röra oss,
    och för att bygga upp våra kroppar.

  76. Energin har inte skapats
    eller förstörts, bara omvandlats.

  77. Jag kan tanka. Eller nej, jag vilar.

  78. Usch, jag är blöt.

  79. Nu fryser jag.

  80. Bensin
    är också kopplat till fotosyntesen.

  81. Bensin kommer nämligen från olja.

  82. Olja är från början växter, som
    under lång tid omvandlats till olja.

  83. Växterna har kunnat växa
    tack vare solen.

  84. Alltså kan man säga att bensin
    en gång har varit solenergi.

  85. Energi kan inte skapas eller
    försvinna. Den kan bara omvandlas.

  86. Så!

  87. -Är du slutkörd?
    -Ja, jag är helt slut.

  88. Jag är blöt och helt slut.
    Jag tänkte byta kläder och duscha.

  89. -Ja, vi kan dra.
    -Vi hittar nånstans och byter om.

  90. -Absolut!
    -Perfekt.

  91. Jag tänkte gå på toa. Vänta här.

  92. Synd att den inte har nån sadel.

  93. Den går nog inte in.

  94. Perfekt!

  95. Handtaget var vridet uppåt.

  96. Vilken hög!
    Jag tror att det där är skroten.

  97. -Vill du?
    -Ja!

  98. -Seriöst?
    -Ja, jag vill testa nya grejer.

  99. -Amina är lika med kaos.
    -Yes! Dags för kaos!

  100. Yes!

  101. -Vi ska få skrota. Spännande!
    -Vi frågade och så fick vi.

  102. Det är viktigt med säkerheten.
    De förklarade och nu är vi redo!

  103. Vi måste vara försiktiga.
    Det är mycket grejer här.

  104. Jag ville testa olika spakar,
    men det är en säkerhetsfara.

  105. Shit...

  106. Yes!

  107. -Shit, vad kul!
    -Jag vet! Det är förvirrande men kul.

  108. -Det är lite läskigt hur den svingar.
    -Ja, och det är en stark magnet.

  109. -Jag tror att den kan mer.
    -Jag vill testa nåt större!

  110. -Den där?
    -Ja, en Volvo! Den kan vi ta!

  111. Bra!

  112. Nu testar vi.

  113. Hallå! Får jag trycka ner den?

  114. Ja, jag får!

  115. Jag är rädd att jag ska råka...
    Jag kanske ska flytta den ditåt lite.

  116. Hur gör jag nu? Helt vansinnigt!
    Den är långt bort. Har jag koll nu?

  117. Där såg vi en elektromagnet.

  118. Är den jämt magnetisk?
    Nej, bara när strömmen är på.

  119. Men hur funkar den, då?

  120. Ofta består en elektromagnet
    av en bit järn-

  121. -med en lång ledningstråd
    lindad runt sig.

  122. När det går ström i spolen-

  123. -ställer sig atomerna i järnkärnan åt
    samma håll. Järnet blir magnetiskt.

  124. Så fort strömmen slås av
    slutar den vara magnetisk.

  125. Hur kan man göra magneten
    ännu starkare?

  126. Jo, man kan ha mer järn,
    fler varv på spolen och mer ström.

  127. På det sättet
    kan man få en starkare magnet.

  128. Det är smart att man kan styra
    när den ska vara på.

  129. Förlåt.

  130. Stopp! Vi avbryter här. Det är nog
    bäst att jag byter med Alicia.

  131. Jag stänger av, för säkerhets skull.

  132. -Vad det dånade!
    -Jag försökte styra, då den lossnade!

  133. Den försökte säga: "Det räcker nu,
    Amina. Du verkar inte ha koll."

  134. Magneten är så här stor,
    och den lossnade!

  135. Upp, upp...

  136. Bra!

  137. Lampan lyser
    då den får ström från en dynamo.

  138. En dynamo är ett slags generator.
    Den alstrar ström.

  139. Inne i dynamon finns en magnet
    och en spole.

  140. När man cyklar så snurrar spolen
    inuti magneten, vilket skapar ström.

  141. Det får lampan att lysa.

  142. När vi har fått i oss kemisk energi
    omvandlas den till rörelseenergi.

  143. En del omvandlas till elektrisk
    energi, som sen blir ljusenergi.

  144. Energin har inte skapats eller för-
    störts, bara omvandlats på olika vis.

  145. Varifrån kommer din energi?

  146. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Energi och magnetism

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.

Ämnen:
Fysik > El och energi, Fysik > Elektricitet och magnetism
Ämnesord:
Botanik, Elektricitet, Elektromagnetism, Energi, Fotosyntesen, Fysik, Magnetism, Naturvetenskap, Växtfysiologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Tryck

Avsnitt 1 av 8

Hur känns det att ligga på en spikmatta, och varför kan det göra ont i öronen när man dyker? Amina Ouahid och Alicia Levin antar olika utmaningar för att uppleva nya saker och få svar på frågor om fysik. Här får du se när Amina testar att ligga på en spikmatta och när Alicia provar på dykning. Grafik-Filippa förklarar varför det gör ont i öronen när man dyker men inte när man ligger på en spikmatta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Kraft och balans

Avsnitt 2 av 8

Hur fungerar fallskärmshoppning, och varför suger det i magen när man åker vattenskidor? Amina och Alicia åker på roadtrip och utmanar varandra på äventyr samtidigt som de lär sig mer om fysik. I det här programmet hoppar Alicia fallskärm och Amina åker vattenskidor. Du får också en förklaring till begreppen gravitation och centrifugalkraft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljusets brytning

Avsnitt 3 av 8

Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Friktion och tröghet

Avsnitt 4 av 8

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Värme

Avsnitt 5 av 8

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Avsnitt 6 av 8

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Energi och magnetism

Avsnitt 7 av 8

Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Hela resan

Avsnitt 8 av 8

Amina och Alicia har rest runt i två veckor, men nu är äventyret slut. De satte upp en regel om att inte få säga nej till varandras utmaningar. På det sättet har de upplevt långt mer än vad de förväntat sig. De har fått känna på tyngdkraftens verkan när de hoppade från ett flygplan, de har fått tryckutjämna, de har testat tyngdpunktens hemlighet när de gick på lina, testat ultraljud, sprängt bord, simmat under ekolod, känt strålningen när de släckt bränder och mycket mer. När de nu lämnar tillbaka bilen och säger hejdå till varandra får de äntligen säga nej.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaFatta fakta

Vindkraftverk

Johanna Nilsson från Energimyndigheten om hur ett vindkraftverk fungerar. Att utnyttja vindens energi är ett exempel på människans kreativitet. Vad kommer att bli nästa sätt att utvinna energi?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaNobels höjdare

Bortom atomen

Allt är uppbyggt av atomer - vätskor, gaser och fast materia. Men vad är atomerna uppbyggda av? Nobelpristagare som Ernest Rutherford, Niels Bohr och James Chadwick fann nyckeln till en inre värld bestående av protoner, neutroner och elektroner. Från "atomkrossaren" och upptäckten av antimateria till dagens uppdelning av subatomära partiklar i kvarkar, antikvarkar, bosoner och leptoner.

Fråga oss