Titta

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Om Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Följ med Amina Ouahid och Alicia Levin när de på en husbilsresa genom Sverige sporrar varandra att delta i olika fysiska utmaningar som fallskärmshopp och att lyfta skrot. Under resan finns enbart en regel: ingen får säga nej till en utmaning. Inbäddade i utmaningarna finns fysiska principer och vetenskapliga begrepp som gravitation, fotosyntes och värmeöverföring. Dessa fysiska principer förklaras under programmet allteftersom Amina och Alicia utför nya utmaningar.

Till första programmet

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk: Ljusets brytningMaterialDela
  1. Hej, vi är ute på en roadtrip nu.

  2. -Vi har en regel.
    -Man får inte säga nej!

  3. Hej! Filippa heter jag.

  4. Amina och Alicia är ute på en resa
    som de alltid kommer att minnas.

  5. Nåt de inte vet är att nästan allt
    de gör har att göra med...

  6. ...fysik.

  7. Jag lukar illa.
    Jag har inte duschat på länge. Lukta!

  8. -Nej, min banan!
    -Hej då, bananen.

  9. Hur ska vi duscha?
    Vi har ingen dusch.

  10. -Typ här?
    -Nej.

  11. -Jag har en idé! Vi drar på spa!
    -Ja, det är kul.

  12. -Men du får inte säga nej.
    -Varför skulle jag säga nej?

  13. -Det är ju bara skönt med spa.
    -Okej, då åker vi dit.

  14. Vänta.

  15. -Vad är det?
    -En ögonbindel du ska ha. Du måste!

  16. -Hjälp!
    -Kom!

  17. Nu går vi in.

  18. Tyst!

  19. Hej! Kom.

  20. Hon är rädd.

  21. Och tryck ner. Mer.

  22. Hur känns det?
    Du har flera kompisar nu.

  23. Det känns som om det vibrerar.
    Hela kroppen vibrerar.

  24. -Smakar det bra?
    -Ja.

  25. Saker ser olika ut i luft och vatten.
    Det beror på ljusets brytning.

  26. "Brytning", vad betyder det?

  27. När ljuset går från ett medium till
    ett annat, ändras ljusets riktning.

  28. Det bryts.

  29. Så när ljuset bryts mellan luft
    och vatten, ändras ljusets riktning.

  30. Då kan saker se annorlunda ut.
    De ändrar storlek eller förskjuts.

  31. Vid ytan finns en tänkt linje, "yt-
    normalen", som är vinkelrät mot ytan.

  32. Ljuset ändrar riktning
    när det träffar vattenytan.

  33. När ljuset träffar vattenytan
    bryts det MOT normalen.

  34. När ljuset går från vatten till luft
    bryts det FRÅN normalen.

  35. Att det ser märkligt ut i vattnet,
    har med ljusets brytning att göra.

  36. Vänta, jag glömde en sak i bilen!

  37. -Åh nej!
    -Tappade du nyckeln?

  38. Shit. Den är där. Jag tappade den.

  39. Hur gick det till?
    Det är ju bilnyckeln!

  40. -Blir roadtrippen inställd?
    -Vi har ju bara en nyckel.

  41. -Du kastade, men jag var inte beredd.
    -Du skulle ju fånga den. Enkelt.

  42. Ska vi testa?

  43. Vi måste ju hitta nyckeln.

  44. Nu vet jag vart vi ska. Kom.

  45. Jag tror att det är där.

  46. Oj, det kändes verkligen.

  47. Nu ska vi se...

  48. Du tappade nyckeln,
    så du måste hämta den.

  49. Nu ska vi kolla så det
    inte finns giftiga gaser där nere.

  50. -Finns det farliga gaser där nere?
    -Ja, det kan hända.

  51. -Kan man bli sjuk och dö av dem?
    -Ja, därför kollar vi noga.

  52. Är det där okej?
    - Ja, det ser okej ut.

  53. Mitt hjärta bankar!

  54. -Tror du att jag klarar det?
    -Självklart.

  55. -Du kan hålla den så här.
    -Vad tung den är!

  56. Men usch, vad det luktar!

  57. Hoppas jag kan duscha i kväll!

  58. Hej, Alicia!

  59. Det är mörkt och kallt här,
    och det är mycket vatten. Kolla!

  60. Det är svårt att se, och otroligt
    smutsigt. Jag måste använda händerna.

  61. Jag hittar inte nyckeln,
    och jag får ont i ryggen.

  62. Jag tror inte att det går att hitta
    den. - Alicia, jag hittar den inte!

  63. Kolla hur blöta mina skor är.

  64. Vi måste hitta bilnyckeln.

  65. Förr skickade man ofta information
    med elsignaler i kopparledningar.

  66. Nu kan man skicka information
    med ljus, vilket går mycket snabbare.

  67. Hur funkar det? Jo, man använder
    en fiberoptisk kabel.

  68. I ena änden omvandlas elektriska
    signaler till ljussignaler.

  69. Ljuset studsar fram i fiberoptiken-

  70. -till mottagaren som omvandlar ljus
    till elsignaler, som blir en bild.

  71. Ljussignalerna förflyttar sig i
    kabeln med hjälp av totalreflektion.

  72. Men "totalreflektion", vad är det?

  73. I vanliga fall passerar ljuset-

  74. -i gränsytan mellan två medium.

  75. Om vinkeln är större
    än ett visst antal grader-

  76. -så speglas ljuset tillbaka.

  77. Det är det som är totalreflektion.

  78. På det viset studsar informationen
    fram med ljusets hastighet.

  79. Jag hittade bilnyckeln!

  80. Bra jobbat, nu kan vi åka hem! Eller
    jag menar fortsätta roadtrippen!

  81. -Det var nära att jag gav upp!
    -Yes!

  82. Det är lite kallt.

  83. Fryser du? Kolla!

  84. Vad det lät!

  85. -Gissa vad vi ska äta?
    -Äta? Jag är hungrig!

  86. -Vet du vad det blir?
    -Jag vet inte.

  87. Det finns häromkring. Nässelsoppa!

  88. -Nässlor som bränns?
    -Ja, nu ska vi plocka nässlor.

  89. Det är inte farligt, va?

  90. Kan man äta det?
    Vad är det som händer?!

  91. Jag lyckades.

  92. Kan Alicia så kan jag också.

  93. Om du fixar eld, så gör jag klart
    nässlorna. Då sparar vi lite tid.

  94. -Menar du att jag ska fixa en eld?
    -Ja, det kan du väl?

  95. Shit, jag känner mig så där dum igen!

  96. -Du klarar det!
    -Jag hoppas det.

  97. Den här?

  98. Det går inte!

  99. Hur går det?

  100. -Jag har ingen styrka.
    -Ta i, bara!

  101. Jag provar andra benet.

  102. Den kanske är för tjock.
    Försök med den här.

  103. Det var lätt som en plätt!

  104. Det gjorde ju inte ens ont.

  105. Du måste bryta på rätt ställe.
    Du vet, där doktorn slår på knäet.

  106. Det finns bara två kvar.

  107. -Var är den?
    -Vi har bara en kvar nu!

  108. Var tappade du den?

  109. Jag tappade den!
    Vi har bara en kvar nu. Fan!

  110. Jag brukar inte tappa grejer.

  111. -Är det verkligen bara en kvar?
    -Ja, jag tappade den.

  112. Ja, ja. Tänd nu.

  113. Håller du?

  114. Hon knuffade mig!
    - Du kan inte göra så!

  115. Du tände ju på mina byxor!

  116. Det är knappt nån sol.

  117. Det blir varmt nu när solen lyser.
    Jag blockerar vinden.

  118. Bra, välj en flisa.

  119. Hur kan man få nåt att brinna
    med ett förstoringsglas?

  120. Jo, när man har ett förstoringsglas
    med en konvex lins-

  121. -som alltså buktar ut på mitten-

  122. -så bryts solens energistrålar
    så här.

  123. De samlas vid en punkt.
    Det blir varmt.

  124. Den punkten kallas "brännpunkt".

  125. Det gör att det börjar brinna.

  126. Ett, två, tre.

  127. Usch, vad äckligt!
    Vi sticker och köper nåt i stället.

  128. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Ljusets brytning

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Brytning (fysik), Fysik, Fysikexperiment, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Tryck

Avsnitt 1 av 8

Hur känns det att ligga på en spikmatta, och varför kan det göra ont i öronen när man dyker? Amina Ouahid och Alicia Levin antar olika utmaningar för att uppleva nya saker och få svar på frågor om fysik. Här får du se när Amina testar att ligga på en spikmatta och när Alicia provar på dykning. Grafik-Filippa förklarar varför det gör ont i öronen när man dyker men inte när man ligger på en spikmatta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Kraft och balans

Avsnitt 2 av 8

Hur fungerar fallskärmshoppning, och varför suger det i magen när man åker vattenskidor? Amina och Alicia åker på roadtrip och utmanar varandra på äventyr samtidigt som de lär sig mer om fysik. I det här programmet hoppar Alicia fallskärm och Amina åker vattenskidor. Du får också en förklaring till begreppen gravitation och centrifugalkraft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljusets brytning

Avsnitt 3 av 8

Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Friktion och tröghet

Avsnitt 4 av 8

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Värme

Avsnitt 5 av 8

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Avsnitt 6 av 8

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Energi och magnetism

Avsnitt 7 av 8

Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Hela resan

Avsnitt 8 av 8

Amina och Alicia har rest runt i två veckor, men nu är äventyret slut. De satte upp en regel om att inte få säga nej till varandras utmaningar. På det sättet har de upplevt långt mer än vad de förväntat sig. De har fått känna på tyngdkraftens verkan när de hoppade från ett flygplan, de har fått tryckutjämna, de har testat tyngdpunktens hemlighet när de gick på lina, testat ultraljud, sprängt bord, simmat under ekolod, känt strålningen när de släckt bränder och mycket mer. När de nu lämnar tillbaka bilen och säger hejdå till varandra får de äntligen säga nej.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - arabiska

Att föra en diskussion framåt

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNobels höjdare

Bortom atomen

Allt är uppbyggt av atomer - vätskor, gaser och fast materia. Men vad är atomerna uppbyggda av? Nobelpristagare som Ernest Rutherford, Niels Bohr och James Chadwick fann nyckeln till en inre värld bestående av protoner, neutroner och elektroner. Från "atomkrossaren" och upptäckten av antimateria till dagens uppdelning av subatomära partiklar i kvarkar, antikvarkar, bosoner och leptoner.

Fråga oss