Titta

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Om Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Följ med Amina Ouahid och Alicia Levin när de på en husbilsresa genom Sverige sporrar varandra att delta i olika fysiska utmaningar som fallskärmshopp och att lyfta skrot. Under resan finns enbart en regel: ingen får säga nej till en utmaning. Inbäddade i utmaningarna finns fysiska principer och vetenskapliga begrepp som gravitation, fotosyntes och värmeöverföring. Dessa fysiska principer förklaras under programmet allteftersom Amina och Alicia utför nya utmaningar.

Till första programmet

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk: Friktion och tröghetMaterialDela
  1. Hej! Vi är ute på roadtrip nu.

  2. -Vi har en regel.
    -Man får inte säga nej!

  3. Hej! Filippa heter jag.

  4. Amina och Alicia är ute på en resa
    som de alltid kommer att minnas.

  5. Nåt de inte vet är att nästan allt
    de gör har att göra med...

  6. ...fysik.

  7. Vad blått vattnet är!

  8. Kolla, vilken backe!

  9. Ja, värsta backen!

  10. -Ska vi springa upp? Orkar du?
    -Det ska jag nog klara.

  11. Kom, vi testar.

  12. Vad mjukt underlaget är.

  13. -Bra jobbat!
    -Du med!

  14. Kolla, en pulka! Där!

  15. Kolla, vi hittade en pulka i busken.

  16. -Den är säkert från i julas.
    -Kan man åka nerför backen med den?

  17. Ett, två, kör!

  18. Nej, jag är för tung.

  19. Ja, eller så är det nån där uppe
    som inte vill att vi ska åka.

  20. Pulkan glider ganska dåligt på sand,
    eftersom det är hög friktion.

  21. Men vad är "friktion", då?

  22. Friktion
    är motstånd mellan två ytor som möts.

  23. Så mellan pulkan och sanden
    är det alltså hög friktion.

  24. Blä, jag fick håret i munnen.

  25. Perfekt.

  26. -Oj, gick det bra?
    -Jag är inte bättre själv.

  27. -Jag tog nästan i fågelbajset!
    -Vilken tur!

  28. -Ska vi ta upp den här först?
    -Men du, jag har en idé!

  29. Jag såg en som hade en sån här på
    stranden och kanade ner i vattnet på!

  30. Ja, vi kan åka på den! Varför inte?

  31. När de åker så här, går det lättare.
    Varför då?

  32. Med plasten och såpan glider det
    lättare, för det är låg friktion.

  33. Kom igen! Försiktigt!

  34. Det verkar som om hon fått nog nu.
    - Är det nog? Nu lämnar vi det här.

  35. Vad är grejen med mobilen?
    Du håller ju på med den hela tiden.

  36. -Är det hemligt, eller?
    -Ja, hemligt.

  37. Jag tänkte sätta mig och vila. Kan du
    köpa nåt att dricka, och lunch?

  38. Ja, självklart. Vad vill du dricka?

  39. Typ bubbelvatten med citrus.

  40. -Okej, jag grejar det.
    -Tack.

  41. Jag glömde att Amina har fyllt år. Nu
    fixar jag en överraskning åt henne.

  42. Ni får se vad det är.

  43. -Ta-da!
    -Åh, smaskens!

  44. -Ska vi dra?
    -Ja.

  45. Seriöst, vad är det? En clown?

  46. Kom!

  47. Tur att jag inte är rädd för clowner.

  48. Vilken galen clown.
    Oj, ett riktigt party!

  49. -Var är tårtan?
    -Ja du, jag vet inte.

  50. Seriöst, ska den kastas i ansiktet?

  51. Inte in i munnen. Den är för stor!

  52. Stackarn, den ska kraschas!

  53. -Bra, bra. Hej då.
    -Hej då.

  54. Mums! Vad är det här?

  55. Tårtan stannar inte när
    Alicia stannar, utan flyger vidare.

  56. Det har att göra med nåt
    som kallas "tröghetsprincipen".

  57. Har det nåt att göra med
    att man är trött och slö?

  58. Nej, i fysikens värld
    har det med nåt annat att göra.

  59. Det betyder ungefär att ett föremål
    förblir stilla eller i samma rörelse-

  60. -om inget stoppar upp eller ger fart.

  61. Det är därför tårtan flyger vidare
    när de tvärnitar.

  62. Den där clownen var galen.
    Hon kastade tårtan i ansiktet på mig!

  63. Vad det regnar!
    Men det är skönt att vara framme.

  64. -Jag tänkte... Oj, vad det regnar!
    -Ja, det vräkte ner helt plötsligt.

  65. -Vi kollar vad som finns här.
    -Visst. Jag hoppas på nåt varmt.

  66. Ska vi springa?

  67. Brr! Skönt att det slutat regna,
    men jag är fortfarande blöt.

  68. Jag med. Det är lite kyligt,
    men skönt att det slutat vräka ner.

  69. Det är inte så kallt i luften ändå.
    Det är mest att man är blöt.

  70. Vad är det här för ställe?

  71. Kolla det röda huset där borta.

  72. Jag är alltid så klumpig!
    Ja, det är vi båda två.

  73. -Vad är det här för nåt?
    -Vi kollar.

  74. Vad är det?

  75. Vattenskidor.

  76. Jaha.

  77. Nu har jag en utmaning till dig
    och du får inte säga nej!

  78. -Du ska åka vattenskidor!
    -Åh nej...

  79. Jo, du får inte säga nej! Kom nu!

  80. Hej.

  81. -Kan hon få åka vattenskidor?
    -Kom.

  82. -Seriöst?
    -Yes, på riktigt!

  83. Ska jag ha de där? Okej...

  84. Så här ska man göra. Raka armar. Ja,
    först måste jag ju hoppa i vattnet.

  85. Sen ska jag sjunka ner i vattnet
    med böjda ben och raka armar-

  86. -ha fokus på båten och bara följa med
    när linan blir spänd.

  87. Och sen följa med, eller försöka
    följa med, runt. - Hej då, Amina.

  88. Det känns som om jag hårdtränat! Jag
    fick spjärna emot för att komma upp.

  89. Men wow, vad kul!

  90. Jag är stolt över att jag lyckades!

  91. Tack för utmaningen! Det var kul!

  92. -Du lyckades på tredje försöket! Wow!
    -Ja, jag blev förvånad.

  93. När jag slappande av
    och hade benen böjda-

  94. -funkade det och jag kom upp.
    Sen var det bara att hänga med.

  95. Jag fick värsta lyckoruset
    när jag kom upp. Jag bara gapade.

  96. -Fick du nån fisk i munnen?
    -Nej, jag klarade mig.

  97. -Är det du nu?
    -Ja, jag är nervös.

  98. Var inte det. Tänk på att slappna av.

  99. Ha raka armar så går det nog kalas,
    tror jag. Men jag lovar inget.

  100. Han kör likadant som vi.

  101. Att man liksom
    sugs och dras utåt i kurvorna-

  102. -beror på centrifugalkraften.

  103. Det är samma kraft som slungar ut
    vattnet ur kläderna i en tvättmaskin.

  104. Det är ingen riktig kraft,
    utan snarare en effekt-

  105. -av att något rör sig eller roterar
    fort i en cirkelbana.

  106. Ju fortare man roterar, desto mer
    dras man från cirkelns mitt.

  107. Hela dagen har gått
    och vi har bytt kläder flera gånger.

  108. Jag kan inte sluta le!

  109. Först pulkan när vi flög omkring...

  110. Sen tårtan i ansiktet!

  111. -Jag kommer att stupa i säng.
    -Det blir dregelsömn.

  112. -Nu regnar det igen. Vi får springa.
    -Ja, vi skyndar oss hem.

  113. Kom igen!

  114. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Friktion och tröghet

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Friktion, Fysik, Fysikexperiment, Naturvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Tryck

Avsnitt 1 av 8

Hur känns det att ligga på en spikmatta, och varför kan det göra ont i öronen när man dyker? Amina Ouahid och Alicia Levin antar olika utmaningar för att uppleva nya saker och få svar på frågor om fysik. Här får du se när Amina testar att ligga på en spikmatta och när Alicia provar på dykning. Grafik-Filippa förklarar varför det gör ont i öronen när man dyker men inte när man ligger på en spikmatta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Kraft och balans

Avsnitt 2 av 8

Hur fungerar fallskärmshoppning, och varför suger det i magen när man åker vattenskidor? Amina och Alicia åker på roadtrip och utmanar varandra på äventyr samtidigt som de lär sig mer om fysik. I det här programmet hoppar Alicia fallskärm och Amina åker vattenskidor. Du får också en förklaring till begreppen gravitation och centrifugalkraft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljusets brytning

Avsnitt 3 av 8

Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Friktion och tröghet

Avsnitt 4 av 8

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Värme

Avsnitt 5 av 8

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Avsnitt 6 av 8

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Energi och magnetism

Avsnitt 7 av 8

Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Hela resan

Avsnitt 8 av 8

Amina och Alicia har rest runt i två veckor, men nu är äventyret slut. De satte upp en regel om att inte få säga nej till varandras utmaningar. På det sättet har de upplevt långt mer än vad de förväntat sig. De har fått känna på tyngdkraftens verkan när de hoppade från ett flygplan, de har fått tryckutjämna, de har testat tyngdpunktens hemlighet när de gick på lina, testat ultraljud, sprängt bord, simmat under ekolod, känt strålningen när de släckt bränder och mycket mer. När de nu lämnar tillbaka bilen och säger hejdå till varandra får de äntligen säga nej.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven - arabiska

Att föra en diskussion framåt

Ett av Skolverkets kunskapskrav i fysik för årskurs 9 förklaras: "I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem."

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNobels höjdare

Uppkopplade

Tack vare elektroniken har vi radio, tv och datorer. Dessa har förändrat våra liv och det är Nobelpristagare som ligger bakom uppfinningarna. Här får vi höra om elektronröret, katodstråleröret, transistorn, datorchipet och lasern. Från Guglielmo Marconis första transatlantiska radiosignal till att nästan hela världen är uppkopplad.

Fråga oss