Titta

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Om Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Följ med Amina Ouahid och Alicia Levin när de på en husbilsresa genom Sverige sporrar varandra att delta i olika fysiska utmaningar som fallskärmshopp och att lyfta skrot. Under resan finns enbart en regel: ingen får säga nej till en utmaning. Inbäddade i utmaningarna finns fysiska principer och vetenskapliga begrepp som gravitation, fotosyntes och värmeöverföring. Dessa fysiska principer förklaras under programmet allteftersom Amina och Alicia utför nya utmaningar.

Till första programmet

Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk: VärmeMaterialDela
  1. Hej! Vi är på en roadtrip nu!

  2. -Vi har en regel.
    -Man får inte säga nej!

  3. Hej! Filippa heter jag.

  4. Amina och Alicia är ute på en resa
    som de alltid kommer att minnas.

  5. Nåt de inte vet är att nästan allt
    de gör har att göra med...

  6. ...fysik.

  7. Morgon? Är det morgon?
    Jag har sovit för lite.

  8. Det verkar vara fint väder,
    i alla fall.

  9. Jag pallar inte.

  10. -Aj!
    -Brände du dig?

  11. Ni har säkert varit med om att bränna
    sig när man tar i en varm kastrull.

  12. Men vad är värme, egentligen?

  13. Det är ett mått på hur mycket
    partiklarna rör sig i ett material.

  14. Ju mer de rör sig,
    desto varmare är det.

  15. Ju kallare det är,
    desto mindre rör sig partiklarna.

  16. Det här med att man bränner sig
    handlar om värmeöverföring.

  17. Man brukar prata
    om tre sorters värmeöverföring:

  18. Ledning...

  19. ...strömning...

  20. ...och strålning.

  21. I fallet med kastrullen
    handlar det om ledning.

  22. Metallen blir lätt varm, eftersom
    metall har bra ledningsförmåga.

  23. Det betyder att värmen förflyttar sig
    lätt mellan partiklarna i metallen.

  24. Med många andra material, som trä,
    plast och textil, är det annorlunda.

  25. De har inte så bra ledningsförmåga.

  26. Därför använder man grytvantar.

  27. Vi kan inget om eld.
    Vi bränner oss och allt. Varför?

  28. Tänk om den hade börjat brinna!

  29. Vad gör vi om vår bil börjar brinna?

  30. Släcker med en brandsläckare?
    Men var hittar vi en sån?

  31. -Vi kan dra till brandstationen.
    -Ja! Brandmän har snygga kroppar!

  32. -Vi kan lära oss hur man räddar.
    -Ja, vi drar!

  33. Får vi vara här?

  34. Jag såg inte den.

  35. De kommer, så jag måste göra så här.

  36. Hej! Välkomna!

  37. -Martin.
    -Erik.

  38. Du tar den, och du tar den.

  39. Ni två tar den.

  40. Bra jobbat!

  41. Jag är imponerad. Amina har mer
    energi än jag. Jag är helt slut.

  42. Amina orkar rädda en människa.

  43. Nu ska vi ner igen.

  44. Vad varmt det är!

  45. Vad är "strålning" för nåt?

  46. När energi förflyttas utan hjälp
    av ett medium kallas det "strålning".

  47. När det gäller värmestrålning så
    överförs den med ljusets hastighet.

  48. Beroende på vilken temperatur
    nåt har, har det olika färger.

  49. Mycket hög temperatur är gul, som
    exempelvis solens strålar och eld.

  50. Glödande järn är rött.

  51. Våra kroppar alstrar osynlig,
    infraröd värmestrålning hela tiden.

  52. Go!

  53. Du gör tummen upp till mig. Då ger
    jag dig klartecken. Det är riskfritt.

  54. Då går vi tillbaka.

  55. Perfekt!

  56. Vatten på! Kom igen!

  57. Vatten av!

  58. Ja!

  59. Bra! Skitbra!

  60. Man känner i ansiktet
    hur hett det är.

  61. När man sprutade vatten
    kändes det inte så hett längre.

  62. I början kämpade jag med att spruta.
    Sen blev jag äntligen klar.

  63. Det är kallt!

  64. Jag är lite trött.

  65. Vi har åkt och åkt.
    Nu är det fika, hoppas jag.

  66. -Ska vi fika?
    -Ja.

  67. Jag har bullar i bilen.
    Glutenfritt till mig också, äntligen.

  68. Undrar vad Alicia tar med att dricka?

  69. Vad gott!

  70. Samma färg som sjalen.

  71. -Det är kallt.
    -Har du fixat bullar? Smaskens!

  72. Att isen smälter har också
    med värmeöverföring att göra.

  73. I det här fallet kallas det
    "strömning", eller "konvektion".

  74. Det är värmeutbytet som sker när gas
    eller vätska strömmar förbi en yta.

  75. Värmeutbytet sker
    mellan olika medium.

  76. I det här fallet rör vattnet isen,
    och ett värmeutbyte sker.

  77. Smältvattnet är tyngre än det varmare
    vattnet, och sjunker till botten.

  78. Det är strömning.

  79. Varmt!

  80. Uppe i husbilen
    kan det bli ganska varmt.

  81. Då strömmar den varma luften
    mot huden. Det är också strömning.

  82. I luften finns vattenånga,
    även om man inte ser den.

  83. Vattenånga kondenseras på huden.

  84. Det betyder att den fastnar på huden
    och omvandlas från gas till vätska.

  85. Bindningar skapas mellan vatten-
    molekyler och hud. Då avges energi.

  86. Temperaturen höjs,
    och man känner sig varm.

  87. Spindel!

  88. -Där. Shit...
    -Jag är livrädd för spindlar.

  89. Ursäkta, bort med dig!

  90. -Du är rädd för spindlar, va?
    -Ja!

  91. Vad gör vi om den kommer?
    Jag hoppar ditåt.

  92. Jag klarar mig.
    Vad är du rädd för? Bara spindlar?

  93. Nja, jag är rädd för... Äh, du vet...

  94. När jag såg isen fick det mig att
    tänka på när jag letade efter kaka.

  95. Jag öppnade frysboxen
    och tyckte att det skulle bli gott.

  96. Jag räckte ut tungan, och den
    fastnade. Jag kunde inte ta mig loss.

  97. Vad kan jag göra? Jag var liten då.

  98. Pinsamt.

  99. Men jag tog mig loss. Som tur var
    fastnade bara en liten bit av tungan.

  100. Det gjorde ont och blev ett märke.

  101. -Sved det?
    -Ja, jag vill inte uppleva det igen.

  102. Man ser ju ofta film där
    nån fastnat med tungan på en stolpe.

  103. Jag kommer ihåg att jag har testat
    det, men jag har aldrig fastnat.

  104. Jag rekommenderar det inte.

  105. Vet du vad? Nu utmanar jag dig!

  106. Vi letar upp en iskall frys,
    och du får räcka ut tungan.

  107. -Nej, glöm det.
    -Du får inte säga nej!

  108. Glöm det!

  109. -Du får inte säga nej!
    -Jag sa "glöm det", det är andra ord.

  110. Jag har inte sagt det ordet.

  111. Jag accepterar det inte.
    Kom, nu drar vi.

  112. Det är du som säger det ordet, inte
    jag. Jag har bara sagt "glöm det".

  113. Kom!

  114. Där är det, kom! Kom då!
    Du är busig, du!

  115. Frysrummet, äntligen!

  116. -Jag vill inte.
    -Jo, du måste räcka ut tungan nu.

  117. Du får inte säga nej!

  118. Vadå? Kör nu!

  119. -Seriöst!
    -Jag har en bättre idé.

  120. Fotografen gör det i stället för mig.
    Jag är ju traumatiserad.

  121. Fotografen verkar ju tro
    att han är cool.

  122. Du verkar cool, du klarar det här.

  123. Kom! - Det där är jag med på.
    - Kom nu!

  124. -Kan du göra mig en tjänst?
    -Vadå?

  125. -Räck ut tungan på stolpen där.
    -Självklart.

  126. Jag vill se hur det ser ut då.
    Du är cool och duktig.

  127. -Okej. Är du beredd?
    -Ja. Ett, två...

  128. Aj, det där gör ont!

  129. Men varför blir tungan kall
    och fryser fast?

  130. Jo, metall leder värme bra.

  131. Metallen leder värme väldigt bra, och
    flyttar bort värmen från tungan fort.

  132. Då sjunker temperaturen på tungan,
    fukten blir till is-

  133. -och man fastnar.

  134. Jag fick vatten i ögat.
    Duktig fotograf... - Tack snälla du!

  135. Betala sen.

  136. -Vad varmt det är!
    -Skönt! Det var kallt där inne.

  137. -Hur mår du? Hur är det med tungan?
    -Bra.

  138. -Shit, vad varmt.
    -Ska vi bada?

  139. -Ja.
    -Vi badar.

  140. Yes!

  141. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Värme

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Temperatur, Fysik > Strålning
Ämnesord:
Fysik, Fysikexperiment, Köld, Naturvetenskap, Temperatur, Värme, Värmeöverföring
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Tryck

Avsnitt 1 av 8

Hur känns det att ligga på en spikmatta, och varför kan det göra ont i öronen när man dyker? Amina Ouahid och Alicia Levin antar olika utmaningar för att uppleva nya saker och få svar på frågor om fysik. Här får du se när Amina testar att ligga på en spikmatta och när Alicia provar på dykning. Grafik-Filippa förklarar varför det gör ont i öronen när man dyker men inte när man ligger på en spikmatta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Kraft och balans

Avsnitt 2 av 8

Hur fungerar fallskärmshoppning, och varför suger det i magen när man åker vattenskidor? Amina och Alicia åker på roadtrip och utmanar varandra på äventyr samtidigt som de lär sig mer om fysik. I det här programmet hoppar Alicia fallskärm och Amina åker vattenskidor. Du får också en förklaring till begreppen gravitation och centrifugalkraft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljusets brytning

Avsnitt 3 av 8

Varför ser föremål som ligger under vattnet konstiga ut, och hur gör man upp eld utan tändstickor? Alicia undrar varför hennes kropp ser konstig ut under vattenytan, och Amina gör upp eld med hjälp av ett förstoringsglas. Grafik-Filippa förklarar fenomenen ljusets brytning och solens brännpunkt utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Friktion och tröghet

Avsnitt 4 av 8

Alicia försöker åka pulka på en strand och kasta tårta i ansiktet på Amina med hjälp av en linbana. Grafik-Filippa berättar utifrån pulkaåkningen och linbanan hur friktion och tröghetsprincipen fungerar. Filippa förklarar även centrifugalkraft utifrån att Amina utmanar Alicia att åka vattenskidor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Värme

Avsnitt 5 av 8

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Avsnitt 6 av 8

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Energi och magnetism

Avsnitt 7 av 8

Vad är fotosyntes, och vad betyder det att energi inte kan skapas eller förstöras? Alicia får en utmaning som tänjer på hennes fysiska gränser. Energin är slut, men med lite energipåfyllning som kommit till av fotosyntesen är hon på banan igen. På en skrot får de testa den enorma maskinen med elektromagnet som kan lyfta flera ton. Vid kvällens camping får Amina arbeta med en cykel med dynamo för att lysa upp åt Alicia. Amina kämpar på, men tröttnar ganska snabbt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Hela resan

Avsnitt 8 av 8

Amina och Alicia har rest runt i två veckor, men nu är äventyret slut. De satte upp en regel om att inte få säga nej till varandras utmaningar. På det sättet har de upplevt långt mer än vad de förväntat sig. De har fått känna på tyngdkraftens verkan när de hoppade från ett flygplan, de har fått tryckutjämna, de har testat tyngdpunktens hemlighet när de gick på lina, testat ultraljud, sprängt bord, simmat under ekolod, känt strålningen när de släckt bränder och mycket mer. När de nu lämnar tillbaka bilen och säger hejdå till varandra får de äntligen säga nej.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNobels höjdare

På gott och ont

Hör om de tre franska Nobelpristagarna som upptäckte radioaktivitet och om tillämpningen i form av atombomber och alstrandet av ström med hjälp av kärnkraft. Radioaktiviteten är också till nytta inom medicin, arkeologi och utforskandet av rymden. Men det finns baksidor som till exempel svårigheter med att hantera radioaktivt avfall och katastrofen vid kärnkraftverket i Tjernobyl 1986.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNobels höjdare

Genomskinligt

Hör om förmågan att se det som verkar osynligt - från den förste fysikpristagaren Wilhelm Röntgens upptäckt av röntgenstrålar till 3D-bilder av kroppen i genomskärning. Hur fungerar röntgen, EKG och datortomografi? Och hur fungerar ultraljud?

Fråga oss