Titta

Kalkyl - teckenspråkstolkat

Kalkyl - teckenspråkstolkat

Om Kalkyl - teckenspråkstolkat

Matematikpedagogen Sabine Louvet tar hjälp av olika gäster för att lösa roliga och annorlunda matematiska uppdrag. Bland annat ska hon försöka skjuta upp en raket 300 meter upp i luften, sänka ner en vetenskapspedagog i en glastank med vaniljsås och bygga ett torn av skateboardar.

Till första programmet

Kalkyl - teckenspråkstolkat: EkvationDela
  1. Vi ska bygga ett torn av skateboards
    och tävla mot ett torn cheerleaders.

  2. Frågan är bara:
    Hur många skateboards behöver jag?

  3. Det här är "Kalkyl"
    och i dag handlar det om ekvationer.

  4. Jättebra!

  5. I dag ska jag bygga ett grymt torn av
    skateboards. De är farliga men coola.

  6. Jag måste först räkna ut
    hur många jag ska ha.

  7. Sen får jag inte ändra mig,
    så jag måste lita på matematiken.

  8. Ekvation används för att beskriva
    kända och okända förhållanden-

  9. -och är en del av det som kallas
    algebra, att räkna med bokstäver.

  10. Vi ska ta hjälp av det och bygga ett
    torn som blir högre än cheerleaders.

  11. Okej, till det här experimentet
    behöver jag en massa skateboards...

  12. ...frigolit...

  13. -...en cheerleader-trupp...
    -Power!

  14. ...och en grym skejtare. Nina!

  15. -Känns det peppat?
    -Det känns kul!

  16. -Vad tror du? Kommer vi vinna?
    -Det tror jag.

  17. Bra. Det tror jag också.
    - Okej, cheerleaders på plats!

  18. -Tja! Är ni taggade?
    -Supertaggade!

  19. -Vad ska ni bygga för torn då?
    -En trevåningspyramid, en "A-frame".

  20. Innan vi börjar tävlingen
    måste jag ju mäta ert torn.

  21. Jag måste ju ta reda på hur många
    skateboards jag behöver. Vi börjar!

  22. Five, six, seven, eight! One, two,
    three, four, five, six, seven, eight!

  23. One, two, three, four, five, six...

  24. Ja. 380 cm. Det mänskliga tornet
    är alltså 380 cm.

  25. -Fall.
    -Five, six, seven, eight.

  26. One, two, three, four, five.

  27. Ja, så ert torn var alltså 380 cm.
    - Nu börjar vi bygga!

  28. Vi ses sen! - Okej. Så...

  29. Jag tänker att vi utgår ifrån
    nåt slags lagertänk.

  30. Det vi ska göra
    är ju att vi har ju...

  31. Vi hade det mänskliga tornet
    och det var 380 cm högt.

  32. Och vi bygger upp
    flera såna här lager.

  33. Ett lager är en frigolit
    och två skateboards.

  34. Jag tänkte att vi skulle bygga upp
    det här som en ekvation.

  35. Jag behöver veta hur tjock
    frigoliten är och hur bred brädan är.

  36. Du kanske kan hjälpa mig att mäta,
    så kan jag skriva.

  37. -Då är den 10 cm.
    -Yes. Och brädan?

  38. -Brädan är...20 cm.
    -Snyggt.

  39. Så. Ett lager är alltså 30 cm.

  40. Och ett lager består av en frigolit
    och två brädor. Det är 30 cm.

  41. Då ska vi
    sätta upp den här ekvationen.

  42. -Vad vet du om att lösa ekvationer?
    -Man ska få ut x.

  43. Just det, precis. - Det är det
    som är tricket. Vi vill ha x ensamt.

  44. När man ska lösa ekvationer ska man
    göra samma sak på båda sidorna.

  45. Vi ska få x ensamt.

  46. När vi löser den här ekvationen,
    till exempel...

  47. 5x+3=18.

  48. Det skulle ju kunna vara att jag har
    en påse med ett okänt antal praliner.

  49. Det här är vårt x.
    Hur många finns det häri?

  50. Om vi tar de här påsarna
    och lägger dem här...

  51. Fem påsar och tre praliner.

  52. På den andra sidan
    har vi 18 praliner.

  53. De väger lika mycket. Hur många
    praliner finns det i en påse?

  54. Det första jag vill göra är att
    bli av med 3:an. Jag subtraherar 3.

  55. Det är viktigt att göra samma sak
    på båda sidor om likhetstecknet.

  56. 5x+3-3=18-3.

  57. 5x=15.

  58. Jag vill bli av med det här,
    för jag vill ha x ensamt.

  59. Eftersom det står 5 där
    delar jag med 5.

  60. 5 delat med 5 är ju 1,
    så kvar står 1x.

  61. Då måste jag göra samma sak
    på den sidan också, dela med 5.

  62. Kvar står nu här på ena sidan 1x.

  63. Och på den andra sidan står det 3.

  64. x=3.

  65. Om vi ska göra samma sak här då?
    Först tog jag bort 3 från varje sida.

  66. Vi börjar med
    att ta bort de här pralinerna.

  67. Då måste jag göra det
    från den andra sidan också.

  68. Sen delade jag ju med 5. Då delar man
    upp det i fem lika stora högar.

  69. Jag fick 3 i varje hög. Så om jag
    gör det med de här kommer det vara 3.

  70. Det borde betyda att det är 3
    i en sån där påse. Vi testar.

  71. 3 där. Då tar jag bort alla påsar
    utom en för att se om det stämmer.

  72. Kolla!

  73. En ekvation är som en balansvåg
    där likhetstecknet är balanspunkten.

  74. Ta ekvationen 5x+3=18.

  75. X är vår okända,
    den vi vill ha reda på.

  76. Börja med att subtrahera med 3 på
    bägge sidor för att behålla balansen.

  77. Dividera sen med 5 på bägge sidor
    för att behålla balansen.

  78. Nu är x ensamt, och x=3.

  79. -Five, six, seven, eight!
    -Power! Power! Power!

  80. Okej, så vi kom fram till
    att vårt lager var 30 cm högt.

  81. Vi behöver
    ett okänt antal såna lager.

  82. De ska bli 380 cm. Så vi utgår
    från höjden på det mänskliga tornet.

  83. Ekvationen blir då 30x=380.

  84. För att lösa ut det gör jag samma sak
    på båda sidor, för att få x ensamt.

  85. För att få x ensamt
    vill jag ha bort 30.

  86. Då gör jag så att jag delar med 30
    eftersom det står 30 där.

  87. Då måste jag
    göra samma sak på andra sidan.

  88. 30 går ju i 380 12 hela gånger och
    sen inte riktigt en hel gång till.

  89. Vi får inte hela lager
    och vi behöver ha hela lager.

  90. Därför avrundar jag x till 13 lager.

  91. Men egentligen är det så att 13x30
    blir 390. Redan där har vi vunnit.

  92. -Det är ju det vi vill.
    -Ja, men jag vill att det ska synas.

  93. -Jag tycker vi lägger på ett lager.
    -14.

  94. Så...

  95. Antal lager blir då 13+1,
    alltså 14 stycken.

  96. Då är det våra lager. Sen måste vi ta
    reda på hur många skateboards det är.

  97. Så 14 lager gånger 2 skateboards...

  98. Det blir 28 stycken.

  99. Okej. 14 lager och 28 skateboards.

  100. Det kommer att bli vingligt.
    Nu gäller det att bygga stabilt.

  101. Äntligen börjar vi bygga! Jag har
    sett fram emot det hela dagen.

  102. -Är det där bra?
    -Ja.

  103. -Det är lite vingligt...
    -Ja. Vi får bygga försiktigt.

  104. Den här är också lite vinglig.

  105. Oj. Den här måste vi nog...

  106. Hur många brädor har vi använt?
    2, 4, 6, 8-

  107. -10, 12, 14, 16...

  108. -16 med den här.
    -Då ska vi ha 12 till.

  109. Det vill säga...

  110. 6 lager.

  111. Jag tycker det har blivit väldigt
    högt. Tänk om vi har räknat fel!

  112. Dessutom kanske det välter.
    Jag tycker det är lite ostabilt.

  113. Jag vågar inte
    rucka på det för mycket.

  114. Ja, vi får se.

  115. -Längre in mot mig?
    -Ja...

  116. Jag är jättenervös.
    Jag är så svettig!

  117. -Vågar vi fortsätta?
    -Jag vet inte.

  118. -Jag svajar med den här.
    -Ja, jag också.

  119. Jag är blöt i händerna. Blöt.
    Jag vågar inte bygga mer nu.

  120. -Hur många lager har vi byggt?
    -1, 2, 3...

  121. -12 lager.
    -Då har vi 2 lager kvar.

  122. Jag tycker inte att det känns bra.
    Det kommer välta.

  123. -Jag vill chansa att vi vinner ändå.
    -Vi får hålla tummarna.

  124. Då gör vi så. - Cheerleaders, kom in!

  125. Ja, okej! Här är vårt torn!
    Dags för ert torn.

  126. Och tänk på att andas försiktigt, för
    det är svajigt. Må bäste torn vinna!

  127. Five, six, seven, eight! One, two,
    three, four, five, six, seven, eight.

  128. One, two, three, four, five, six...

  129. Ja, det...är nog tyvärr
    en cheer-vinst, måste jag säga.

  130. Ja, men om vi hade haft
    två lager till hade vi... Ja.

  131. Då hade vi vunnit,
    det kan jag garantera.

  132. Ja... Gud!

  133. Det blev som det blev i dag.
    Många risker, men bara jag ramlade.

  134. När ni håller på med ekvationer,
    gör samma sak på båda sidor.

  135. Om ni vill testa det här, varför inte
    bygga ett torn av sockerbitar?

  136. Gör det 50 cm högt och kolla
    hur många ni måste ha av varje.

  137. Hej.

  138. Matematiken regerar!

  139. Okej, ta ner mig!

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Ekvation

Avsnitt 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur många skateboards behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboards och en grym skateboardåkare. Vi får också följa med till en chokladfabrik där Sabine förklarar hur ekvationer fungerar med hjälp av praliner.

Ämnen:
Matematik > Algebra > Obekanta tal och ekvationer
Ämnesord:
Ekvationer, Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Kalkyl - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Omkrets

Avsnitt 1

Med matematikens hjälp räknar Sabine Louvet ut hur långt rep en klättrare behöver för att kunna fira ner sig från Globen i Stockholm. Hon måste räkna rätt, för klättraren får bara med sig exakt den längd rep som Sabine kommer fram till behövs. I det här experimentet är det bra att kunna räkna ut en cirkels omkrets, men Globen är ju inte helt rund utan en avhuggen sfär - hur gör man då för att räkna ut rätt längd på repet? Övriga saker som tas upp: Pi med alla dess decimaler, avrundning samt hur man använder begreppet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Sannolikhet

Avsnitt 2

Hur stor är egentligen sannolikheten att en ko bajsar i en speciell del av hagen? Och hur kan man räkna ut det? Sabine Louvet tar hjälp av Erik och Mackan för att räkna ut sannolikhet. Genom att spela kobingo kan de ge en verklig bild av förhållandet mellan antalet gynnsamma utfall och antalet möjliga utfall. Sabine går också ut på stan och testar sannolikheten för att dra en hjärterdam ur en kortlek.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Volym

Avsnitt 3

Sabine Louvet ska räkna ut hur många liter vaniljsås det behövs för att fylla en stor glastank. I tanken kommer det att sitta en person så det är viktigt att vaniljsåsen inte når över personens haka. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten. Vi experimenterar också med Arkimedes princip för att räkna ut volymen på en persons huvud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

SVT-triangeln

Avsnitt 4

Vad kommer först, ett tåg eller en sportbil? Sabine Louvet tävlar mot motorexperten Fredrik Huldt. Båda ska åka från Stockholm till Västerås och måste följa hastighetsbegränsningarna för respektive färdmedel. Vem kommer först och med hur mycket? Och hur räknar man ut det? Vi använder också löparbanan för att visa på förhållandet mellan sträcka, hastighet och tid. En löpare springer 60 m på 10 sek och Sabine visar hur man kan räkna ut hastigheten med hjälp av SVT-triangeln.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Skala

Avsnitt 5

På kartor, byggsatser och ritningar finns ofta skala angiven. Sabine Louvet vill tatuera in en Kalkyl-logga på sin arm. Problemet är att bilden är alldeles för stor så hon måste förminska den för att den ska få plats. Men hur räknar man ut det? Följ också med till Skansen-akvariet där en stor majsorm blir uppmätt med hjälp av en tumstock.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Ekvation

Avsnitt 6

Hur många skateboards behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboards och en grym skateboardåkare. Vi får också följa med till en chokladfabrik där Sabine förklarar hur ekvationer fungerar med hjälp av praliner.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Pythagoras sats

Avsnitt 7

Långt ner i en gruva i Dalarna finns en mycket brant isvägg. Sabine Louvets uppdrag är att ta reda på exakt hur lång den är. Men kan man räkna ut det utan att snöra på sig spikskorna och klättra upp? Vi följer med ner i mörkret och kylan 80 meter under marken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Bråk

Avsnitt 8

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om programledaren Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Problemlösning

Avsnitt 9

Sabines lagkompisar i roller derby tycker att hon har fått dålig kondition. Med matematikens hjälp tänker Sabine bevisa att hon i själva verket åker längre än de andra. Men det finns många olika sätt att räkna ut det på. Vilket ska hon välja?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Vinklar

Avsnitt 10

Hur räknar du ut en triangels vinkelsumma? Sabine Louvet får i uppdrag att räkna ut och säkerställa rätt vinkel på en ramp som ska användas när en bil ska volta i ett stuntuppdrag. Det är mycket som står på spel när grader, vinklar och triangelns vinkelsumma måste användas för att lösa rampbygget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Programmering

Avsnitt 11

Hur programmerar du ett datorspel? Hur använder du programmeringsspråket Javascript? Vad är en if-sats? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att lära sig så mycket som möjligt om programmering för att på femton minuter kunna programmera färdigt Kalkyls egna datorspel. Till sin hjälp har de Kalkyls programledare och matematiska pedagog Sabine Louvet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Ekvation

Hur många skateboardar behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer som står på varandra? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboardar och en grym skateboardåkare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

SVT-triangeln

Vad kommer först, ett tåg eller en sportbil? Sabine Louvet och motorexperten Fredrik Huldt ska åka från Stockholm till Västerås. Vem kommer först, och hur räknar man ut det?

Fråga oss