Titta

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Om Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Till första programmet

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat : SkolavslutningDela
  1. Det blir jobbigt att säga hej då.

  2. De har gått rakt in i hjärtat.
    Det kommer att kännas jättetomt.

  3. -Hej, boys!
    -Om man tar anabola...

  4. -Slutar man tillverka testosteron?
    -Nej, men nivån sjunker.

  5. När man slutar kan man få... Det här
    är inte rumsrent: Ekorrpungsyndrom.

  6. Kulorna blir jättesmå. Det dröjer
    skitlänge innan kroppen drar upp det.

  7. Då kan man bli lite så där...
    Det blir jättesnett.

  8. -Aldrig använda anabola.
    -Jag har inte sagt att jag ska det.

  9. -När han sa det så var det du som...
    -Vi diskuterar bara.

  10. Så här: Om man käkar anabola
    och inte tränar...

  11. -Vad händer då?
    -Samma som om man inte tog det.

  12. -Du blir smällfet.
    -Beror inte det på var man tar det?

  13. Så avancerad är inte jag.
    Det får du lära mig om.

  14. Ett väsentligt mål för undervisningen
    måste vara-

  15. -att tillgodose samhällets behov
    av utbildat folk av olika kategorier.

  16. Varför lyckas vi med tjejerna
    men inte med killarna?

  17. Tjejer är inte som killar, punkt
    slut.

  18. Ambitionen det här läsåret har varit
    att lyfta alla killar på skolan-

  19. -så att vi kommer upp till samma nivå
    som tjejerna.

  20. Vad kul att gå ut nian.

  21. Jag är klar med allt. Fri.

  22. I dag ska ni ha test.

  23. -Nej.
    -Ja!

  24. Så ska det låta!
    Självklart ska vi ha test.

  25. -Varför?
    -Jag är lärare. Jag ska ju testa er.

  26. Pojkar behöver oftast en fast hand
    som talar om vad som gäller.

  27. Säger jag en sak så är det så.

  28. -Vad gör du?
    -Inget.

  29. Vad bra. Jag vill inte se den igen.

  30. Gör du rätt sak så får du ha den.
    Annars tar jag den.

  31. -Gjorde du rätt sak?
    -Nej.

  32. En gång, ingen gång.
    Två gånger, femton för många.

  33. "Sir, yes sir!"
    Nej, det behöver du inte säga.

  34. En var sin sådan ska ni ha,
    och en sådan här.

  35. Tjejer är inte som killar, punkt
    slut.

  36. En grabb som misslyckas på ett prov
    sitter inte och bölar öppet-

  37. -och snyftar med sina polare.

  38. Det är tjejer som gör det.
    Grabbarna går ut och vrålar.

  39. "Fan vad kung jag är!"
    Det är jätteskillnad.

  40. Hur man tacklar dem hänger ihop
    med könet, och vi ska göra olika.

  41. Nu kör vi!

  42. En liten grej innan ni kör i gång.

  43. Det finns en app att ta hem.
    Logga in med användarnamn.

  44. Vill man ha det här så säger man
    till.

  45. Man kanske bara vill ha kemiboken.
    Det räcker.

  46. Har ni att pyssla med? Är det någon
    som inte har något att göra?

  47. -Jag har.
    -Du vet!

  48. Killarna har nog ingen plan.
    Det har tjejerna.

  49. De vet vad de vill göra och
    att det krävs betyg för att komma in.

  50. Sen är det mognad.
    Man märker det på de här tre åren.

  51. De är ganska mycket barn.
    Tjejerna är några år äldre i huvudet.

  52. Risken är att man blir lite för
    mammig med killarna.

  53. Att vi curlar dem för mycket så att
    det inte blir något fritt tänkande.

  54. Jag tror att jag behandlar tjejer och
    killar lika, men jag säger "tror".

  55. Det undermedvetna kanske
    avspeglar sig så att man inte vet-

  56. -vad man säger och visar
    gentemot pojkar och flickor.

  57. Pojkar har lägre betyg - det finns
    svart på vitt. Det är så här också.

  58. Jag vill, som alla andra,
    tro att jag ställer samma krav-

  59. -men det undermedvetna...

  60. Kan man svära sig fri från hur man
    beter sig när man inte tänker på det?

  61. Någonstans ifrån kommer attityden att
    det är okej att de presterar sämre.

  62. Jag vill ha samma krav,
    men det har jag nog inte.

  63. Jag är nog mer: "Har jag fått dig att
    sitta still så är jag nöjd med det."

  64. Jag tror att vi måste göra skolan
    lite mer pojk-anpassad.

  65. Albin! Vi är inte ens blåa. Vi är
    gula.

  66. Jag blir inte gråtmild
    på skolavslutningar och sådant-

  67. -men man har haft ungarna i tre år.
    Jag kommer att sakna dem jättemycket.

  68. Det ska bli kul med sommarlov, men
    det blir tråkigt att lämna Skranta.

  69. -Efter gymnasiet är det nog...
    -Utanför Sverige.

  70. -I alla fall en annan stad.
    -Jag hamnar nog ändå i Karlskoga.

  71. Min familj bor ju här.

  72. -Fast dem kan man ju klara sig utan.
    -Nej, Linnéa.

  73. Om jag får ett bra jobb i Karlskoga
    med bra lön-

  74. -så vill jag bo kvar här,
    där min familj är.

  75. Känner du att vi har hjälpt dig
    eller varit med för lite?

  76. Absolut inte. Det är helt mitt ansvar
    om jag vill ha hjälp.

  77. -Har du bett oss så har vi försökt.
    -Ja.

  78. Det är mig själv jag kan klandra
    om jag inte klarar ett glosförhör.

  79. Att fortsätta plugga efter
    gymnasiet...

  80. Det har jag inte planerat alls.
    Ingenting.

  81. Jag vet knappt vad man kan bli efter
    de där tre åren, förutom elektriker.

  82. Vi får se och hoppas att jag hittar
    något som jag vill bli.

  83. -Var är de andra grabbarna?
    -Arvid, kom hit!

  84. -De städar.
    -Bra! Fortsätt med fönstren sen!

  85. -Vad är framtidsdrömmarna?
    -Jag tar det som det kommer.

  86. -Vad ska du jobba som?
    -Snickare. Jag ska gå snickarlinjen.

  87. -Måste man inte plugga vidare?
    -Nej.

  88. Jag har två grejer jag kan tänka mig:
    advokat eller forskare.

  89. Jag tycker att det är ganska kul
    med kemi. Ni får skratta.

  90. -Jag gör inte det.
    -Inombords.

  91. Det är en fråga jag har: Vad tycker
    man om folk som har lätt i skolan...

  92. -Plugghästar.
    -Är det så du ser mig?

  93. -Ser jag ut som en sådan tönt?
    -Du ser inte ut så, men du är det.

  94. -Är jag en sådan?
    -Nej.

  95. Jag kommer nog att börja jobba
    efter gymnasiet. Jag bytte ju linje.

  96. -Vad ska du gå?
    -El, om jag kommer in.

  97. -Det var smart att ändra.
    -Jag vet inte.

  98. -Jag ville ju bli psykolog...
    -Det är för sent för att ändra.

  99. Vad är en psykolog?

  100. Jag vet inte om jag orkar plugga.

  101. -Skoltrött?
    -Det kan jag inte säga.

  102. Jag vet inte... Det behövs...

  103. Inom el behövs det folk.

  104. Man får jobb snabbt
    och tjänar hyfsat bra.

  105. Sen sa jag till släkten
    att jag kanske ska bli elektriker.

  106. Jag fick stående ovationer.
    "Äntligen!"

  107. "En elektriker har vi aldrig haft."
    Alla bara applåderade.

  108. "Okej, jag ändrar väl."

  109. Jag tror att killar inte
    får så mycket press på sig.

  110. Det är okej för dem att inte
    göra sig bra i skolan.

  111. Det är lite...
    Det är coolt att vara dålig i skolan.

  112. Om man får F i alla betyg
    så är det inget problem.

  113. En tjej kanske förväntas
    prestera bättre.

  114. Tjejer har väldiga krav på sig
    själva.

  115. Man ska vara duktig, vacker
    och populär.

  116. Jag tror inte att killar
    berörs lika mycket av den pressen-

  117. -i dag i Sverige.

  118. Hej.
    - Du är ju mycket större än honom.

  119. Kom igen! Vi ställer oss
    vid våra platser som vi brukar.

  120. Det börjar dra ihop sig mot slutet.
    Jag ska ha lite betygssnack.

  121. Jag tar ut er en och en och pratar
    om betyg, nationella och så.

  122. Alla är så konstiga i den här staden.

  123. -Hur känner du att det har gått?
    -Det har väl gått... Jag vet inte.

  124. -Som förväntat, bättre eller sämre?
    -Som förväntat.

  125. Du hämtade upp dig bra på del två.

  126. -Vänta.
    -Vadå "Vänta"?

  127. Vad fan, jag ville ha 19.

  128. -Då skulle jag fått A.
    -Vi får se.

  129. Det blir ett A i slutbetyg.
    Känns det bra?

  130. -Du är inte överlycklig.
    -Nej.

  131. Jag har frågat sen jag började skolan
    om svårare saker.

  132. Jag har inte fått det.

  133. Men känner du inte
    att du bara sitter av tiden?

  134. Det är så jag känner hela tiden
    i skolan.

  135. Riktigt bra jobbat.
    Jag tycker att du ska vara nöjd.

  136. -Vad blir det på gymnasiet.
    -Ekonomi.

  137. -Blir det mäklare sen?
    -Vi får se.

  138. Då gäller det att satsa på procent.

  139. Det blir grymt. Bra jobbat, Jon.
    Du har gjort skitbra ifrån dig.

  140. Du var ju orolig för om du
    skulle klara dig över huvud taget.

  141. Du har ju varit på mig
    och undrat hur det har gått.

  142. Du ligger på gränsen.
    Det handlar om att du inte gör något.

  143. Du måste visa att du kan,
    och du måste tro på dig själv.

  144. Du blir ju arg av uppgifter
    som du tror att du inte klarar.

  145. Lyssnar du?

  146. -Jag kommer att sätta D i slutbetyg.
    -Eller C.

  147. -Don't push it. Är du nöjd med D?
    -Ja, det är klart.

  148. -Det är bättre än F.
    -Det är asgrymt.

  149. Alla lärare ser nog inte min
    kapacitet.

  150. Mina föräldrar säger att jag har
    hög kapacitet. Jag får lita på dem.

  151. En del lärare säger att de ser det.

  152. Jag vill att du tänker på skolan
    som på boxningen.

  153. För att bli bra på skolan
    så krävs det att man tränar.

  154. Man kan vara talang, men om man inte
    gör något så händer det inget.

  155. Vi har pratat om det förut.

  156. Skitbra jobbat.
    Jag är jättestolt över dig.

  157. -Känns det okej?
    -Ja.

  158. Jag tycker om att kunna göra grejer
    som man inte kan göra.

  159. Typ som att bota cancer.

  160. Jag har många idéer, men
    man måste ha tillräckligt höga betyg-

  161. -för att komma in på den riktningen.

  162. Jag har inte sagt något för att inte
    inge falska förhoppningar.

  163. Ingen ska tro att jag är något
    som jag inte kan bli.

  164. Det är snart slut nu. Sista rycket.

  165. Du kommer ihåg de här från tavlan.
    Du behövde 36 poäng för ett D.

  166. Du har gått över det
    - och plockat A-poäng.

  167. Du var grym på det muntliga. Ibland
    verkar sådant vara bättre för dig.

  168. Jo, så kan man säga.

  169. Fattar du? Du har D på nationella,
    som du var rädd att inte klara.

  170. Kommer du ihåg det?

  171. -Det måste ju kännas grymt.
    -Jag är jätteglad.

  172. Gör vågen, då! Grymt jobbat. Asbra.

  173. Jag har tänkt lite runt betyget.
    Det handlar inte bara om nationella.

  174. När jag kollar i mina matriser...

  175. -...kan jag inte sätta annat än C.
    -Det låter jättebra.

  176. -Asgrymt. Är du nöjd?
    -Ja.

  177. Blir det fordon?
    Då får du fixa min bil sen.

  178. Det ska jag göra.

  179. Hello.

  180. Hello.

  181. -Jag är jättenervös.
    -Jag har ont i mina fötter.

  182. Jag har så ont i magen.

  183. Jag vet hur det blir. Några tjejer
    gråter, och sen går man hem.

  184. Jag kommer inte att bli så där:
    "Åh nej, min klass..."

  185. Jag vet var mina vänner är.

  186. -Det är era som är för korta.
    -Jag vill gärna ha lite kortare.

  187. De hade inte det. De ska vara
    ungefär här uppe. Tre centimeter.

  188. -Vi kör.
    -Nu?

  189. Axel.

  190. Den blomstertid nu kommer

  191. med lust och fägring stor

  192. -Inte på skolans område.
    -Men gud...

  193. Ni har slutat skolan. Är det kul? Ja!

  194. Är ni glada då? Ja!

  195. Det har varit tufft.

  196. Det har varit toppen på tre år
    av väldigt hårt och mycket jobb.

  197. Ibland har man undrat
    om man får se ljuset i tunneln.

  198. Det har dykt upp då och då,
    och nu är skutan i hamn.

  199. Det känns bra.

  200. Jag är nästan lika lång som dig.

  201. -Ta bort den där ur ansiktet.
    -Tack.

  202. Och en liten blomma.

  203. -Vad är icke godkänt?
    -Kemi.

  204. Allt annat var D eller högre.

  205. Nästan allt är D.

  206. Jag har två E och ett F. Det är fan
    bra.

  207. Engelskan var A. Bra.

  208. Hade jag inga B också?

  209. Inget F. Vad bra.

  210. Vad fint.

  211. Bro.

  212. Bra jobbat.

  213. Får man en kram eller?

  214. Tack för hjälpen med matten,
    för helvete.

  215. -En stor puss om du hade varit tjej.
    -Jag är nöjd. B.

  216. Hade du varit tjej
    så hade du fått en puss.

  217. Fan, grymt.

  218. Vi måste ju framhålla att det är
    mycket viktigare än tidigare.

  219. Man behöver utbildning,
    och man behöver gymnasiet.

  220. Det är nyckeln till framgång senare,
    för det är ju så.

  221. Det är viktigare än någonsin
    att prata demokrati och framtid.

  222. Vart Sverige är på väg
    och vart vi vill ta vägen.

  223. Det är en högaktuell fråga.

  224. Vi kan inte fortsätta ha generation
    efter generation med pojkar-

  225. -som bara bryr sig om sådant som inte
    har med skolan att göra.

  226. Det är sista gången vi gör det.

  227. -Vi kommer aldrig mer träffas.
    -Sluta.

  228. -Det kommer vi visst.
    -Lägg av nu, Jon.

  229. Det blir jättetråkigt när du flyttar.

  230. -Jag kommer sakna dig.
    -Jag kommer sakna dig också.

  231. -Emma då?
    -Emma också.

  232. -Kommer Emma sakna dig?
    -Men ja. Vad tror du?

  233. Jag vet.

  234. Vi kommer att skicka bilder varje
    kväll.

  235. Gråt inte.

  236. Så ja.

  237. Ska du gå hem och äta?

  238. Det roliga med en nya sjua är att vi
    får börja om. Man har chansen igen.

  239. Det är så viktigt att vi...

  240. Det är en nystart. Inget är som
    förut.

  241. Då så. Då tar vi med oss det här
    när vi startar upp i höst.

  242. Hörni, vet ni när terminen slutar
    i december?

  243. Herregud.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Barn och ungdom, Betyg, Betygsättning, Lärare och elever, Samhällsvetenskap, Skolan, Skolpersonal, Sociologi, Studiemotivation, Undervisning, Utbildningsval
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Pojkarna är lika bra

Avsnitt 1 av 8

Att börja i nian. På Skrantaskolan i Karlskoga ligger pojkarna 55 poäng efter flickorna. Håkan får börja i årskurs nio med omprov från åttan och Alexander inser att hans trötthet ligger i vägen för hans ambitioner om att höja betygen. Före detta eleven Tom kommer till skolan för att motivera. Han menar att pojkar förväntas prestera sämre och att de måste stå emot det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Lärarna gör olika

Avsnitt 2 av 8

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Bruksmentaliteten hänger kvar

Avsnitt 3 av 8

I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Politikerna besöker Skrantaskolan

Avsnitt 4 av 8

Politiker besöker Skrantaskolan och lärarna försöker förmedla vad som krävs för effektivare undervisning och bättre skolmiljö. Skrantaskolan är i behov av tekniska hjälpmedel och ökade resurser. Inför politikerna berättar skolans lärare om hur de försöker undervisa elever med hjälp av föråldrade datorer och labbutrustning från 1970-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Kränkningar på nätet

Avsnitt 5 av 8

Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga av konflikterna och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar skolans personal att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på Internet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Föräldrarnas betydelse för motivationen

Avsnitt 6 av 8

Hur kan föräldrar motivera sina barn att gå till skolan? Frånvaron är hög bland Skrantaskolans niondeklassare. Skolans rektor menar att elevernas föräldrar måste samarbeta med skolan för att höja både närvaro och betyg. Många av föräldrarna har ingen högre utbildning. De kan därför ha svårt att hjälpa sina barn med läxorna och motivera dem till att gå på lektionerna. Hur kan dessa föräldrar visa sina barn att skolan är viktig och bör prioriteras?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Behov av motivation oavsett nivå

Avsnitt 7 av 8

Ska lärare prioritera elever som riskerar att bli underkända framför elever som kommer bli godkända? Jon är en elev med bra betyg men gör inte sina läxor och känner att han mest "sitter av" lektionstiden. Läraren Fredrik ser Jons situation och anstränger sig för att Jon ska känna arbetslust och engagera sig i skolan. Hur ska man göra för att motivera alla elever, oavsett vilken nivå de ligger på?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Inspirerande matematik

Bedöma kunskaper med diagnosverktyget Diamant

Diagnosmaterialet Diamant spänner från årskurs 1 till 9. Det är tänkt som ett stöd att hjälpa lärarna bedöma eleverna, men också som en hjälp att planera undervisningen. Madeleine Löwing, konstruktör av Diamant och Maj Götefelt, undervisningsråd vid Skolverkets enhet för prov och bedömning, förklarar hur materialet är uppbyggt. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Inför valet: De överbelastade lärarna

Vad ska politikerna göra åt lärarnas pressade arbetssituation? Många lärare är stressade och frustrerade över att behöva lägga allt mer arbetstid på administrativa uppgifter. Vi frågar riksdagspartierna vad de tänker göra åt situationen.

Fråga oss