Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : MänniskosonenDela
  1. Klockan är tre-

  2. -och jag vill hälsa er välkomna
    till det här seminariet-

  3. -där vi har mötts för att prata
    om din bok, Lennart Hagerfors-

  4. -"Människosonen", som ser ut så här.

  5. Jag heter Eric Schüldt
    och är kulturjournalist-

  6. -och programledare på Sveriges Radio
    bland annat.

  7. Romanen "Människosonen"
    kretsar kring den person-

  8. -som vi i Sverige
    ofta kallar för Jesus-

  9. -men som här i boken
    bär sitt arameiska namn Jeshua.

  10. Jag måste så här i början fråga dig
    vem Jesus var för dig som barn.

  11. I och med att jag är uppvuxen
    i en ganska speciell miljö...

  12. Mina föräldrar var missionärer
    i Kongo, inom Missionsförbundet-

  13. -så jag är uppvuxen
    i frikyrklig miljö.

  14. Även min uppväxt i Kongo gör kanske
    min bild av Jesus lite speciell.

  15. Men i stort sett var det en mycket...

  16. Han var ganska vag i konturerna
    men blid och god.

  17. Han var lite upplöst i konturerna,
    skulle man kunna säga.

  18. Han var gudomlig och Guds son-

  19. -så han var vag, inte riktigt tydlig.

  20. Men han fanns hela tiden
    i min barndom.

  21. -Vem är han för dig i dag?
    -Nu är han nog olika personer.

  22. Jag har mitt minne
    av min barndoms Jesus.

  23. Sedan har jag den bild jag har
    skaffat mig genom min egen fantasi-

  24. -alltså bilden som har kommit fram
    i boken, där han blir mer människa.

  25. Jag har försökt att skildra honom
    som en levande människa-

  26. -som kämpar med såna svårigheter
    och glädjeämnen som vi alla har.

  27. Men bilden har också
    mycket att göra med Bibelorden.

  28. När jag var liten var det morgonbön,
    aftonbön och gudstjänster-

  29. -som man lyssnade till.

  30. Jag satt med mina egna fantasier
    och dagdrömmar.

  31. Dagdrömmar är nåt fantastiskt.
    Det ska vi ägna oss åt.

  32. Där är jag tacksam
    mot gudstjänstbesöken.

  33. Men Jesu ord och Bibelorden
    kom in i mig ändå.

  34. De hälldes ner i min kropp och låg
    där obearbetade och oreflekterade-

  35. -och ju äldre jag blev, desto mer
    steg de upp och nådde hjärnan.

  36. Då kunde jag börja fundera
    och reflektera över vad de stod för.

  37. Varför ville du gestalta
    den här Jesus-

  38. -som är så pass mänsklig?

  39. För det första för att
    det är lockande att tänka sig-

  40. -att en så ikonisk varelse som Jesus-

  41. -faktiskt sprang omkring
    som en grabb i Nasaret.

  42. Han sprang ut
    på den dammiga gårdsplanen.

  43. Han var olydig, och de hade getter.

  44. Den konkreta vardagen runt honom-

  45. -var lockande att sätta honom i.

  46. Det var det
    som triggade i gång berättelsen.

  47. Att han fanns
    i en så konkret miljö från början.

  48. Vi får säga att du har utnyttjat
    en teologisk lucka-

  49. -i evangelierna.

  50. Det finns ingenting skrivet om honom
    från åldern när han är tolv...

  51. När han kommer till templet
    som en ovanligt vis tolvåring.

  52. Och sedan när han uppträder
    som predikant i 30-årsåldern.

  53. Hur är det för en författare att
    ge sig in i ett sånt ingenmansland?

  54. Det är roligt.

  55. Att skriva litteratur
    är inte att veta och kunna nåt.

  56. Inte ens när man skriver
    självbiografiskt.

  57. Att man har en fast massa, ett stoff-

  58. -som paketeras i ett snyggt språk
    och överlämnas till läsaren.

  59. Så är det inte för mig, utan jag
    skriver in mig i ett tomt område.

  60. Då blir frågan för mig: Vad händer?

  61. Vad kommer jag att upptäcka om jag
    skriver mig in i det här området?

  62. Man blir själv överraskad. Jag blev
    det av min egen barndom i biografin-

  63. -och bitvis av vad som hände
    med Jesus i min berättelse.

  64. Jag upptäcker själv saker
    under skrivandets gång.

  65. Vad överraskade dig mest-

  66. -när du tog Jesus i handen och gav
    dig ut i tidsluckan i evangelierna?

  67. Att jag hela tiden hade...

  68. Trots att jag försökte skildra honom
    som en komplex människa-

  69. -så tyckte jag hela tiden om honom.

  70. Det var så svårt att skildra
    väldigt dåliga sidor hos honom.

  71. Det kanske jag har misslyckats med,
    men jag gillade honom hela tiden.

  72. Även när han hade det svårt
    och gjorde fel.

  73. Så det överraskade mig lite att jag
    hade sympati med honom hela vägen.

  74. -Men har han inga dåliga sidor?
    -Jo, det har han.

  75. Jag har gett honom
    ett häftigt temperament.

  76. Helt till skillnad från min barndoms
    Jesus som alltid var from och snäll.

  77. Men jag föreställer mig att han inte
    kunde ha skapat de här tankarna-

  78. -den här religionen,
    får man väl säga-

  79. -om han inte hade haft
    ett enormt inre tryck.

  80. Det fanns som en ständig vrede som
    brann inom honom. Han ville nåt mer.

  81. I min bok var hans frustration att
    han inte visste vad hans kall var.

  82. Han kände att han hade en uppgift,
    men visste inte vad-

  83. -och just det
    skapade det här enorma...

  84. Han blev som en tryckkokare
    som han måste behärska.

  85. Jag skickar i väg honom
    ut på en lång resa.

  86. Och när han skiljs från sin mor Maria
    är det enda hon säger till honom:

  87. "Du måste försöka tygla din vrede."

  88. Så vreden är en viktig egenskap.

  89. Det som är teologiskt intressant här-

  90. -berör många saker jag själv har
    funderat över. Jag är nog lik dig.

  91. Jag har inte samma intensiva bakgrund
    med Jesus i fokus som du har-

  92. -men jag gick på kyrkans barntimmar
    då prästerna läste Barnens Bibel.

  93. Jag minns hur jag drömde mig bort
    och funderade så oerhört djupt på-

  94. -vad det var för en person
    som var lite svårgreppbar-

  95. -men samtidigt verkade ha
    en sån stor inverkan på våra liv.

  96. Så jag blev glad när jag läste boken-

  97. -för den bekräftade
    mina funderingar och fantasier.

  98. Jag har aldrig kunnat komma ifrån
    känslan av att den radikala Jesus-

  99. -om vi tar Bergspredikan-

  100. -måste ha upplevt det han predikar om
    in på bara skinnet.

  101. Det är nåt slags den mänskliga
    erfarenhetens evangelium.

  102. Ja, och huvudsyftet med min bok är-

  103. -att hans förkunnelse inte är helt
    abstrakt och kommer nånstans ifrån-

  104. -utan är grundad i en livserfarenhet.

  105. Den livserfarenheten
    har jag försökt ge honom.

  106. Jag blev nyligen intervjuad
    av en journalist-

  107. -som hade roat sig med
    att hitta de bibelord-

  108. -alltså de erfarenheter
    som har lett till bibelorden.

  109. Det låter lite för schematiskt-

  110. -och jag hoppas att boken inte är
    en illustration av bibelorden.

  111. Men i berättelsen finns ju den
    erfarenhet som finns i förkunnelsen.

  112. Men du är en fin förkunnare-

  113. -för det blir ganska tydligt,
    t.ex. i Jesus syn på prostituerade.

  114. Han möter en ung prostituerad kvinna
    och frågar ungefär:

  115. -Är du en syndare?
    -Ja, jag syndar varje dag.

  116. -Men männen som kommer till dig, då?
    -De syndar bara nån gång i veckan.

  117. Jag är värst.

  118. Och han har inte suttit
    och mediterat över det-

  119. -utan hennes ord
    träffar honom rakt i hjärtat.

  120. I och med att han är den han är
    och har en kontakt med sin Gud Fader-

  121. -så känner han att det är fel, det är
    tvärtom. Det säger han till henne.

  122. Du är inte syndaren.
    Du är närmast Gud.

  123. Det har hon svårt att ta in
    och han blir ivägschasad.

  124. Men det är den intensiva erfarenheten
    som Jesus har som grund till allt.

  125. Jo, det stämmer.

  126. Han träffar inte bara
    den här prostituerade när han är ung-

  127. -utan han lever tillsammans med en
    i många år-

  128. -som hjälper honom
    när han har det som allra svårast.

  129. Nån påpekade att det är överraskande
    många starka kvinnor i boken.

  130. Det blev jag överraskad av, för jag
    har inte programmatiskt tänkt-

  131. -att vi måste lyfta fram kvinnorna.

  132. Men det är många som är
    ett stort stöd och som han beundrar.

  133. Inte bara hans mor Maria, utan
    flera andra får en stor betydelse.

  134. Men i hans barndom är hans relation
    till sin mamma väldigt intensiv.

  135. Och där löper du längsmed ett spår-

  136. -som jag inte vet vad det finns
    för faktiska källor till-

  137. -men i din berättelse
    är Jesus ett oäkta barn-

  138. -mellan Maria och en romersk soldat.

  139. Och Josef är då en styvpappa.

  140. Men Jesus får reda på det
    i ung ålder.

  141. Jag tog fram vad han tänker
    när han har hört den här historien:

  142. "Jag förstod något
    jag aldrig tidigare förstått."

  143. "Mörker och ljus, synd och
    rättfärdighet, låg nära varandra"-

  144. -"och i en stor oreda.
    Denna oreda fanns inom oss alla."

  145. Det är som om Jesus iakttar-

  146. -människans och världens splittring.

  147. Men han ser också den splittringen
    både i sin mamma och i sig själv.

  148. Javisst. Och det spelar
    en väldigt stor roll...

  149. ...att han inte har en far.
    Han blir mobbad-

  150. -av andra i Nasaret
    för att han är en oäkting.

  151. Och alla vet eller misstänker
    vem som är pappan.

  152. Det finns en scen när Maria
    berättar vad som hände för honom.

  153. Det påverkar honom oerhört starkt.

  154. Sedan har han ett komplicerat
    förhållande till Josef.

  155. Hans styvpappa är en mycket
    rättskaffens men ganska hård person.

  156. Den egenskapen hos honom
    gör att han faktiskt räddar Maria.

  157. Hon kunde ha blivit stenad-

  158. -för att hon väntade barn
    utan att vara gift.

  159. Han tar på sig ansvaret för henne-

  160. -och det barn som hon skulle föda.

  161. För Josef gäller lagen.

  162. Men han och Jeshua, Jesus då,
    kommer inte sams.

  163. Men de skapar en slags pakt
    mellan sig-

  164. -som gör att de ändå
    klarar av det hela.

  165. Men känslan av att vara faderlös
    är väldigt viktig för honom.

  166. Sedan säger han alltid
    när de frågar var han kommer ifrån-

  167. -att hans mor heter Maria
    och att Jahve är hans fader.

  168. Han löser det på så sätt
    att han skaffar sig Gud Fader-

  169. -som en ersättning
    för den riktige fadern.

  170. Det är roligt,
    för Josef är snickare i boken-

  171. -och Jesus praktiserar lite,
    men det går inte alls bra för honom.

  172. -Han är en värdelös snickare.
    -Han har tummen mitt i hand.

  173. "Verktygen älskar mig inte",
    säger han. Men bröderna är duktiga-

  174. -särskilt Jakob.

  175. Jakob blir en stor kyrkoledare
    så småningom-

  176. -och står honom väldigt nära
    under hela hans liv.

  177. Därför känner han
    att han har nåt annat.

  178. Om han inte har snickeriet,
    vad har han då?

  179. Under många år
    lever han i ett vakuum-

  180. -och betraktas som en odugling
    i Nasaret.

  181. Han har inte hittat
    sin plats i livet.

  182. Du är ju författare
    och detta är en roman-

  183. -men bokens innehåll träffar mig-

  184. -kanske på grund av
    vad jag funderade på som barn-

  185. -men också för att du gestaltar
    den kristna läran.

  186. Om vi fantasimässigt skulle kunna
    tänka oss att denne Jeshua, Jesus...

  187. ...verkligen får sin röst hörd
    i denna värld-

  188. -vad skulle vi i dag
    kunna lära oss av honom?

  189. Ja... Det är svårt att säga.

  190. Men jag tycker att den största
    förtjänsten med hans lära-

  191. -är att den är paradoxal.
    Den är inte entydig.

  192. Det gör att man ständigt måste tolka
    och omtolka den.

  193. Om den vore entydig-

  194. -så vore allt rätt och fel
    med en skarp gräns emellan-

  195. -och då skulle vi ha mycket mindre
    användning för en sån lära.

  196. Men eftersom den är så paradoxal att
    vi får reflektera kring ont och gott-

  197. -och det jag menar är kärnan i läran,
    att syndaren står närmast nåden...

  198. Vad betyder det? Alla ska väl försöka
    bli så rättskaffens som möjligt-

  199. -men så kommer syndaren
    och står närmast nåden.

  200. Det är väldigt svårt att ta till sig.

  201. Även historien om den förlorade sonen
    och så vidare.

  202. Det här paradoxala draget-

  203. -tror jag skulle kunna vara
    till hjälp för många av oss.

  204. Det jag tror är förlösande
    med den här Jesusbilden-

  205. -är att han själv har syndat.
    Inte bara så att han lever gott-

  206. -och inte är en tiggarmunk-

  207. -utan du får honom in
    i den kanske värsta synden som finns.

  208. Han dödar en människa.

  209. Men just där återfår han kontakten
    med Guds röst.

  210. Han säger: "Nåden strömmar
    genom kroppen. Jag är förlåten."

  211. Han känner ju hela tiden att han
    har Jahve med sig på nåt sätt.

  212. Men just i det här fasansfulla ögon-
    blicket när han dödar en människa-

  213. -känner han sig helt övergiven-

  214. -och att det här inte ingår
    i den plan som han är insatt i.

  215. Det leder till en förtvivlan
    hos honom som är avgrundsdjup.

  216. När han förstår
    att han kan få förlåtelse för det-

  217. -då först förstår han vad nåd är.

  218. Han måste gå ner
    i det djupaste hålet.

  219. Likadant när han...

  220. Ett tag blir en han framgångsrik man.

  221. Han får erfara
    hur det är att ha livets goda.

  222. Den vägen stod helt öppen för honom.

  223. Sedan får han ge bort allt detta.

  224. Och det är inte lätt för honom. Han
    tycker inte att fattigdom är okej.

  225. Han går igenom det med stor smärta
    och ger bort grej för grej.

  226. Till och med presenter
    han skulle ge till familjen.

  227. Han står med bara sin enkla klädsel
    när han ska tillbaka till Nasaret.

  228. Det är en fruktansvärd smärta. Så han
    vet vad det innebär att vara fattig-

  229. -och att göra sig fattig.

  230. När han säger åt den rike mannen
    att ge bort alla sina ägodelar-

  231. -så vet han själv
    att det innebär en stor smärta.

  232. Precis. Det är inte bara
    en morallära, utan han har levt det.

  233. Vi börjar redan nå slutet.

  234. Om du hade skrivit boken som ung
    i din barndomsmiljö-

  235. -hade folk kanske blivit jättearga,
    men i dag verkar alla så toleranta.

  236. Har nån blivit arg eller
    är alla glada över Jesus som mördare?

  237. Ingen har faktiskt blivit arg än.

  238. Men folk kan nog
    bli provocerade av den.

  239. Det är okej om de blir det.

  240. -Vår tid är ute. Stort tack.
    -Tack.

  241. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Människosonen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad gjorde Jesus från att han försvann från sin hemstad vid 12 års ålder tills han återvände som 30-åring? När skedde omvandlingen till människosonen och hur gick det till när Jesus skrev sin Bergspredikan? Här ger författaren till romanen "Människosonen", Lennart Hagerfors, sina svar. Samtalsledare: Eric Schüldt. Inspelat den 23 september 2016 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Weyler förlag.

Ämnen:
Religionskunskap
Ämnesord:
Exegetik, Jesu liv, Kristendomen, Religion
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & religionskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaEn bok, en författare

Ingenting är anstötligare än sanningen

Christer Hedin skriver om Torgny Segerstedt, en av Sveriges tydliga kritiker av nazismen. "Ingenting är anstötligare än sanningen" redogör för grunden för hans publicistiska gärning och kamp för mänskliga rättigheter. Intervjuare: Per Enerud.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Ellens vägval

Ellen växer upp i en strikt religiös familj. När hon kommer ut som homosexuell drabbas hon av en livskris eftersom hon lärt sig att Gud straffar homosexuella. Kan hon behålla sin familj och ändå vara den hon är?

Fråga oss