Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016: Adhd i vardagenDela
  1. -Jag heter Jonas Larsson.
    -Och jag heter David Söderman.

  2. Vi jobbar båda på
    Statens institutionsstyrelse, SIS-

  3. -och på ungdomshemmet Rebecka,
    utanför Stockholm.

  4. Vi vill inleda presentationen
    med en liten utmaning till er.

  5. Vi ska prata mycket
    om uppmärksamhet-

  6. -och som ni säkert redan förstår,
    er uppmärksamhet.

  7. Uppmärksamheten avgör det
    man lägger märke till.

  8. Det är lite som en strålkastare
    som riktas mot en scen.

  9. Det som lyser upp
    är också det du ser.

  10. Vi ber er att under föreläsningen
    fundera kring-

  11. -på vilka sätt er uppmärksamhet
    sätts på prov.

  12. När riktar ni er strålkastare mot nåt
    annat än det som presenteras här?

  13. Vi arbetar med tvångsvård av ungdomar
    som är placerade enligt LVU-

  14. -lagen med särskilda bestämmelser
    om vård av unga.

  15. En grupp med stora
    psykosociala problem-

  16. -där neuropsykiatriska
    funktionshinder är vanliga.

  17. Utifrån att de här problemen
    som ADHD är väldigt vanliga hos oss-

  18. -har boken tillkommit i SIS regi.

  19. Författarna är Hans-Martin Engström,
    Clara Hellner Gumpert-

  20. -Birgit Heuchemer och Johan Stenberg.

  21. Vår tanke med det här är till
    att börja med att presentera boken-

  22. -och sen hur man kan jobba med den.

  23. Allra först vill vi förklara vad ADHD
    är så att man får lite förförståelse.

  24. Vi vill visa
    hur vi arbetar med boken inom SIS-

  25. -och hur man kan arbeta med den
    inom andra sammanhang-

  26. -så som till exempel i skolan.

  27. Vi börjar med att prata
    om vad ADHD är.

  28. Många av er känner säkert till
    vad det handlar om-

  29. -men vi vill ge en översiktlig bild
    och grundläggande förståelse.

  30. Boken har djupgående beskrivningar,
    det här tjänar bara som grund.

  31. Det som man har svårt med
    är just uppmärksamhet, impulsivitet-

  32. -och överaktivitet
    eller hyperaktivitet.

  33. Cirka 5 procent av Sveriges ungdomar
    har de här svårigheterna.

  34. Det ska vara en påtaglig påverkan
    på ens funktionsnivå-

  35. -i olika miljöer, alltså att det
    blir svårt i flera olika sammanhang.

  36. Det uppmärksammas ofta i skolan
    där det ställs höga krav på det här.

  37. Vad menar vi då med uppmärksamhet,
    impulsivitet, överaktivitet?

  38. Uppmärksamhet, koncentrations-
    svårigheter, man blir lätt störd-

  39. -har svårt
    att sortera bort yttre stimuli.

  40. Svårt att komma i gång med uppgifter,
    fullfölja dem-

  41. -om man inte är intresserad
    av det man gör.

  42. Det kan också vara saker som...
    Vad mer finns det?

  43. Koncentrationssvårigheter, sa jag.
    Att man är glömsk, som jag var nu-

  44. -och att man har lite svårt
    att hantera saker-

  45. -som ställer krav på uppmärksamheten.

  46. När det gäller impulsivitet
    är det saker som att hejda impulser.

  47. Man gör saker utan att fundera över
    vad det får för konsekvenser.

  48. Man handlar och sen så...
    Ja, man tänker inte efter.

  49. Det kan vara saker som
    att man avbryter varandra i samtal-

  50. -har svårt att vänta på sin tur.

  51. Man kan få starka känsloreaktioner
    som är svåra att kontrollera.

  52. Man har svårt med känsloregleringen.

  53. Och ostrukturerade sammanhang-

  54. -som ställer höga krav på förmågan
    att reflektera och på eftertanke-

  55. -kan vara svårt för ungdomar
    som är impulsiva.

  56. Sist har vi överaktivitet,
    hyperaktivitet.

  57. Man är på högvarv
    och har svårt att komma till ro.

  58. En rastlöshet.

  59. Man kan ha svårt att anpassa
    aktivitetsnivån efter det som krävs.

  60. Man är antingen alldeles för aktiv
    eller passiv.

  61. I vissa situationer
    kan man vara väldigt uppskruvad-

  62. -och ha svårt att komma till ro.

  63. Det kan varvas med situationer då man
    blir väldigt utmattad och passiv.

  64. Det är det vi menar med ADHD,
    men vi vill även betona-

  65. -att ungdomar med ADHD
    tar fram mycket positivt.

  66. Då pratar vi om kreativitet,
    spontanitet och nyfikenhet.

  67. Det här är också saker
    som de här ungdomarna upplever.

  68. Svårigheterna varierar mycket
    från individ till individ.

  69. De kan hänföras till ett område
    eller vara en kombination.

  70. Det finns tre typer av ADHD:
    De som är ouppmärksamma.

  71. De som är impulsiva, överaktiva.

  72. Och de som har en kombination
    av de här båda svårigheterna.

  73. Det finns flera sätt att hantera dem.

  74. Ett är psykoedukation,
    som vi ska prata om här i dag.

  75. Att informera och lära ut strategier
    för hur svårigheterna kan hanteras.

  76. Den här kunskapen ges då
    till den som det berör-

  77. -men även till föräldrar, anhöriga,
    skolan och arbetsplatsen.

  78. "ADHD i vardagen" är en lärobok-

  79. -för de som berörs av de svårigheter
    som ADHD medför.

  80. Precis, det är en lärobok.

  81. Vad är då syftet med boken?

  82. Först att få förståelse för
    vad ADHD är-

  83. -och att få öva på olika sätt
    att hantera svårigheter i vardagen.

  84. Även att normalisera. Fler har
    liknande problem, man är inte ensam.

  85. Med ökad förståelse
    för den egna funktionsnivån-

  86. -kan man agera annorlunda.
    Om man möter kritik-

  87. -kan man bemöta det med kunskap.

  88. Den har även
    ett normaliserande syfte.

  89. Att hantera ADHD i vardagen
    är bokens huvudsakliga syfte.

  90. Den är uppdelad
    i 13 olika korta kapitel.

  91. De bygger just på impulsivitet,
    överaktivitet och uppmärksamhet.

  92. Boken är rikligt illustrerad,
    lättillgängligt material.

  93. Det är en utbildning och ingen
    behandling i den bemärkelsen.

  94. Hur arbetar man då med boken?

  95. Den riktar sig främst till ungdomar
    och det är dem vi utgår ifrån i dag.

  96. Men texten
    är minst lika relevant för vuxna.

  97. Varje kapitel är uppdelat
    i tre delar.

  98. Det inleds med en faktadel
    som följs av en del konkreta tips-

  99. -och sen förslag på övningar.

  100. De tre ADHD-typerna gör att
    svårigheterna är högst individuella-

  101. -så man måste
    anpassa utbildningen efter det.

  102. Man gör de övningar som är relevanta
    för den person man jobbar med.

  103. Man måste utgå ifrån de behov
    som ungdomen har-

  104. -och även tänka på den motivation
    som finns.

  105. Det är svårt att tvinga fram de här
    övningarna, tvinga fram samarbete-

  106. -utan jobba med motivationen.

  107. Man kan använda sig av högläsning,
    att man tillsammans läser texten.

  108. Den är lättillgänglig, men det kan
    ändå vara svårt att komma i gång.

  109. Läs tillsammans, så har man ett
    gemensamt material att utgå ifrån.

  110. Förhållningssätt, hur ska man vara
    när man genomför det här?

  111. Etablera ett samarbete,
    ett nyfiket utforskande.

  112. Vad funkar? Vad funkar inte?
    Hur brukar det se ut?

  113. Lyssna aktivt och ställ följdfrågor
    till det som ungdomen berättar om-

  114. -så att man får en tydlig bild
    av vad man ska jobba med.

  115. Det är viktigt
    att vara normaliserande-

  116. -att berätta att ungdomen
    inte är ensam i det här.

  117. Det har till och med skrivits en bok
    för att hantera deras svårigheter.

  118. Det finns många som upplever
    samma sak och det går att arbeta på.

  119. Sen är det uppmärksamheten.

  120. Vi måste anpassa materialet
    till ungdomens uppmärksamhet.

  121. Man måste tänka korta samtal,
    kanske max en halvtimme.

  122. Ge kortfattad information,
    håll kommunikationen kortfattad.

  123. Långa meningar, mycket prat,
    precis som här, tråkar ut till slut-

  124. -och gör det svårt
    att hålla uppmärksamheten uppe.

  125. När det kommer
    till de praktiska förutsättningarna-

  126. -så måste förstås ungdomen
    ha tillgång till en bok.

  127. Sen måste det finnas tid att läsa den
    och fundera kring innehållet.

  128. Det måste även finnas tillgång till
    en lugn miljö, utan sånt som stör.

  129. Det ska finnas möjlighet
    att träffas regelbundet.

  130. Kanske att en till två gånger
    i veckan är lagom.

  131. Sen är kapitlen olika och det
    är olika relevant för ungdomen.

  132. Vissa behöver bara läsas igenom.

  133. Andra kräver två samtal eller fler,
    kanske fler övningar också.

  134. Man jobbar med det, som man
    ser som det verkliga problemet.

  135. Det som är svårast.

  136. Tänk på att anknyta övningarna
    till vardagliga situationer-

  137. -så att ungdomen förstår varför
    och hur det kan användas i vardagen.

  138. Det ger större effekt,
    inlärningen förbättras-

  139. -när man kan se det praktiska.

  140. Man kanske även
    behöver andra hjälpmedel.

  141. Man behöver kanske annan litteratur
    för att besvara knivigare frågor.

  142. Man kan behöva tidshjälpmedel,
    många har dålig tidsuppfattning.

  143. Man kanske behöver illustrera
    hur länge man har suttit, ska sitta.

  144. Det kan vara nåt så enkelt
    som en äggklocka.

  145. Man kanske behöver en stressboll
    för att hålla rastlösheten i schack.

  146. Av den som ska jobba med boken
    krävs inga stora förkunskaper.

  147. Är man väl förberedd,
    känner till materialet-

  148. -och planerar träffarna väl
    så är det gott nog.

  149. Förutom att det kan vara bra
    att ha nån att ventilera saker med.

  150. Nån, som har lite fördjupad kunskap
    om ADHD och boken.

  151. Stöter man på problem
    kan man bolla, få hjälp och stöd.

  152. Om man tittar på ett sätt att jobba
    med den här boken, en modell-

  153. -så har vi ett förslag
    om hur man skulle kunna göra.

  154. Grunden är att ha en arbetsgrupp-

  155. -att man är flera, så att man
    kan få stöd och utbyta erfarenheter.

  156. Att ha tillgång till en person med
    fördjupad kunskap om ADHD och boken.

  157. Man börjar med
    att gå igenom materialet-

  158. -och den som är insatt berättar
    om hur man kan jobba.

  159. Det är grunden för
    att sen arbeta med ungdomarna.

  160. Materialet är väldigt lättarbetat-

  161. -och följer en tydlig struktur
    i arbetet med ungdomar.

  162. Sen är man i gång.
    Vill man ha uppföljning, stöd-

  163. -är det bra att arbetsgruppen samlas
    en gång per termin.

  164. Den som är insatt kommer dit
    och man utbyter erfarenheter.

  165. Vad har fungerat bra och inte?
    Den här övningen förstår jag inte.

  166. Den typen av samtal kan vara bra.

  167. Man bygger upp en kunskapsbank,
    även sånt som inte står i boken-

  168. -utan nya saker som man anser är
    viktigt för arbetet med ungdomarna.

  169. Det är en möjlig modell
    för arbetet med boken.

  170. Det som vi skulle vilja göra nu är
    att presentera...

  171. Varje kapitel har alltså en liten
    informationsdel, tips och övningar.

  172. Det här, som ni ser, är ett tips.

  173. Det heter "trafikljuset"-

  174. -och är till för ungdomar, som
    har svårt... Det går för fort ibland.

  175. Impulskontrollen är bristande.

  176. Då måste man öva på att stanna upp,
    få tid till eftertanke-

  177. -att välja nåt
    som kan funka för en i längden.

  178. Man slipper ångra nåt förhastat,
    som inte blev som man ville.

  179. "Trafikljuset" är en övning
    för just det.

  180. Det de får göra är som ni ser.
    Rött: stopp, stanna upp.

  181. Man får in bilden i huvudet.

  182. Gult: fundera ut olika lösningar.
    Vad skulle kunna bli bra på sikt?

  183. Grönt: man väljer nåt
    som man tror kan bli bra.

  184. Det blir mer balanserat, man har
    fått utrymme att fatta ett beslut.

  185. Det följande som kommer
    senare i boken är ungefär det här.

  186. Det finns en övning. Då sätter man
    sig ner och pratar med ungdomen.

  187. "Hur ser din impulskontroll ut?"
    Sen funderar de...

  188. "Jag brukar göra si eller så,
    olika sätt i olika situationer."

  189. Man får en bild utav det där, och...

  190. "I vilka situationer
    har du svårt att styra dig själv?"

  191. Till sist: "Kan du öva på det här?"

  192. "Testa, få in det här.
    Rött, gult, grönt - okej, öva."

  193. "Välj ut en situation, där du
    har agerat väldigt impulsivt."

  194. "Pröva,
    så utvärderar vi det efterhand."

  195. Nästa gång kan man följa upp, eller
    skriva ner det: "Så här gick det."

  196. Men grunden är
    att man får den där lilla pausen.

  197. Jobba mot att kunna välja så att det
    inte blir nåt per automatik.

  198. Öva, öva på det. Det är svårt,
    men det här kan vara ett stöd-

  199. -bland många som finns i boken.

  200. Utmaningen vi inledde med...
    Har ni lyckats hålla er uppmärksamma?

  201. Har ni riktat strålkastarna
    mot nåt annat?

  202. Några har nog gjort det,
    andra har kanske lyckats.

  203. Det viktiga är att ni har varit upp-
    märksamma på er uppmärksamhet.

  204. Ni har funderat på
    när den sätts på prov.

  205. En ungdom med ADHD kan ha svårt
    att fokusera på det som är relevant-

  206. -på det som är centralt
    i sammanhanget.

  207. Det är kanske
    nåt helt annat som lockar.

  208. En övning ur boken skulle vara
    att göra precis det ni har gjort här.

  209. Att fundera kring uppmärksamhet.
    När sätts den på prov?

  210. Utifrån det kan tillvaron anpassas-

  211. -för att förbättra möjligheterna
    att hålla uppmärksamheten.

  212. Det är där "ADHD i vardagen"
    kommer in med konkreta tips.

  213. Det vi har pratat om
    är egentligen helt kort:

  214. Vad är ADHD för nåt?

  215. Hur ser boken ut
    och hur kan man jobba med den?

  216. Det var tanken med presentationen.

  217. Vi hoppas att vårt prat har
    väckt intresse för det här arbetet-

  218. -och att ni vill komma i gång.

  219. I materialet finns det så mycket
    som dessa ungdomar kan få hjälp av.

  220. Det är viktigt
    att den hjälpen finns tillgänglig.

  221. Materialet ligger fritt att tillgå
    som PDF på nätet.

  222. Det är bara att söka på
    "ADHD i vardagen", så dyker det upp.

  223. Stort tack för er uppmärksamhet.
    Tack för att ni kom.

  224. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Adhd i vardagen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Psykologen Jonas Larsson presenterar boken "Adhd i vardagen". Den är tänkt att fungera som ett stöd för personer som i sin vardag är i kontakt med personer med adhd. Medverkar i presentationen gör också psykologen David Söderman. Inspelat den 22 september 2016 på Bokmässan. Plats: Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Statens institutionsstyrelse.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Adhd, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med funktionsnedsättning, Personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Psykiatri, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Lost in migration

Vad går förlorat i en flykt till ett annat land? Panelsamtal om hur det kan vara att slitas mellan två kulturer och inte känna att man hör hemma någonstans. Medverkande: Qaisar Mahmood, författare; Negra Efendic, journalist; Lejla Hastor, statsvetare och Nivin Yosef, statsvetare. Moderator: Ulrika K Engström. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 24 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Natur & Kultur och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Svar på livets svåra frågor

Lena Andersson och Horace Engdahl har länge tagit sig an lyssnarnas personliga och existentiella frågor i radioprogrammet "Allvarligt talat". Hur gör de för att för att svara på de många gånger stora och svåra frågorna, och var vänder de sig själva med sina innersta funderingar? Samtalsledare: Björn Linell. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 24 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Om feminism och systerskap i dagens Sverige

Kakan Hermansson och Flora Wiström berättar om sina debutböcker där de båda skriver om feminism och systerskap. I "Hela kakan" berättar Kakan Hermansson om sin uppväxt och hur det är att vara lesbisk och feminist. I Flora Wiströms roman "Stanna" handlar det om att hålla andra under armen medan man själv nära håller på att gå sönder. Samtalsledare: Alexandra Pascalidou. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bokförlaget Forum och Bonnier Carlsen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Hästboken som samtidsdokument

Den traditionella hästboken som genre har öppnat upp för en ny typ av problematisering. Genusproblematik, kritik av kärnfamiljen, stallhierarki, mobbning och klasskillnader lyfts fram. I detta panelsamtal möts fem författare som alla har tagit hästboken till en ny nivå utan att förlora kärnan i den populära genren. Medverkande: Catharina Hansson, Lena Furberg, Pia Hagmar, Lin Hallberg och Malin Eriksson. Moderator: Ada Wester. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Semic, B Wahlströms, Bonnier Carlsen och Bokförlaget Opal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mot nya mål

Den före detta idrottsprofilen i sjukamp Carolina Klüft berättar öppenhjärtigt om drivkrafter, motgångar, självkänsla och prestationsångest i boken "Livet är en sjukamp". Det är viktigare att ha roligt än att vinna ett OS-guld, menade Carolina Klüft när hon i mars 2008 avslutade en av tidernas främsta sjukampskarriärer. Istället valde hon att sadla om och satsa på längdhopp och tresteg. Intervjuare: Malcolm Dixelius. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Gröna barnböcker

Författaren Sarah Sheppard och naturfotografen John Hallmén samtalar om hur man kan få barn att bli intresserade av naturen. Hur kan man skapa nya naturupplevelser i barnböcker? Moderator: Birgitta Westin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2014. Arrangör: Rabén & Sjögren.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Skolattacken i Trollhättan

Den 22 oktober 2015 gick 21-åriga Anton till angrepp på personal och elever på grundskolan Kronan i Trollhättan - den skolattack i Sveriges historia som krävt flest dödsoffer. Hur tänker och lever skolans elever efter en sådan händelse? Vi träffar Boshra som berättar om sorgen efter de som dog och om hur det var att hålla sig gömd under ett bord i ett hörn av klassrummet när attentatsmannen mördade. 17-åriga Hanyia bor granne med skolan och har varit elev där. Hon tänker ofta på händelsen och har en idé om hur man kan förebygga att något liknande händer igen.

Fråga oss