Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Allvarligt talat, Lena Andersson!Dela
  1. Hjärtligt välkomna. Vad roligt
    med så stor publik i denna F4-sal.

  2. "Good crowd", som vi brukar säga.

  3. Vi ska prata om den här boken-

  4. -eller de här böckerna. Det verkar
    bara vara en, men det finns en till.

  5. Den ligger i korrektur,
    och ska komma senare i höst.

  6. Nån gång i början av november.

  7. Vi ska beskriva lite
    så att ni är med på noterna-

  8. -om ni inte redan vet vad det är.
    Det började som ett radioprogram.

  9. Lena, hur föddes idén och hur blev
    du indragen i "Allvarligt talat"?

  10. "Allvarligt talat"
    är ju ett radioprogram-

  11. -som hade gått i flera år.
    Jag lyssnade på det då och då.

  12. Jag minns att jag laddade ner
    Kristina Lugn när jag promenerade.

  13. Jag lyssnade även på Birgitta
    Stenberg och Märta Tikkanen-

  14. -när de samtalade om lyssnarfrågor-

  15. -av det där slaget som inte går
    att hitta hjälp för nån annanstans.

  16. Svaren har vänner eller så skriver
    man till en ställföreträdande vän-

  17. -som de då var.

  18. Hur ska man hantera en väninna
    som börjar bete sig konstigt-

  19. -eller det att man blir klandrad?
    Just såna små frågor-

  20. -som är jättestora i våra liv, men
    som man inte riktigt kan ventilera.

  21. Sen fick jag överraskande frågan
    om jag ville göra det här.

  22. 2015 var det väl?

  23. Med P.O. Enquist,
    som hade gjort det i några år.

  24. Mina böcker "Egenmäktigt förfarande"
    och "Utan personligt ansvar"-

  25. -ägnar sig ju åt frågor
    som passar i programmet.

  26. Man måste visa att man är intresserad
    av existentiella resonemang.

  27. Det måste ha varit 2014, eftersom jag
    höll på med "Utan personligt ansvar".

  28. Jag tvekade därför,
    eftersom jag skulle slutföra den.

  29. Men jag kunde
    inte avstå från det här-

  30. -eftersom det var så intressant.

  31. Man kan alltså skriva
    eller höra av sig till radion.

  32. Vi har samlat Lenas svar
    i totalt två volymer.

  33. Där finns frågor om allt, just de här
    existentiella eller "svåra" frågorna.

  34. Det handlar inte sällan om döden,
    om Gud eller om potatis.

  35. Högt och lågt.

  36. Men alla frågor har det gemensamt
    att det är nåt-

  37. -som man inte bara
    kan slå upp ett svar på.

  38. Man måste formulera och förhålla sig
    till frågan på ett annat sätt.

  39. Just såna frågor
    som till sin natur är filosofiska.

  40. Med det menar jag
    att de har inga svar-

  41. -som är det enda man kan ge.

  42. Man kanske inte söker sanningen
    utan ett sätt att förhålla sig-

  43. -som är rimligt och givande för en,
    ett sätt att tänka om frågorna.

  44. Ofta kan det räcka
    för att komma ur en dålig...

  45. ...en återvändsgränd
    som man befinner sig i.

  46. Frågorna i sig är
    att nån har tänkt på nåt-

  47. -och sen tar jag vid
    och tänker vidare på frågan.

  48. Sen kan läsaren och lyssnaren ta vid.
    Det är som en stafett.

  49. Har du lärt dig nåt av det här
    som du inte kunde förr?

  50. Inte svaret, utan förhållningssätt-

  51. -till frågor om livets mening
    och döden och allt sånt där.

  52. Har du blivit annorlunda, förändrats
    av arbetet med de här frågorna?

  53. Man förändras nog i och för sig-

  54. -av allt man fördjupar sig i,
    lite grann.

  55. Å andra sidan tror jag att man
    aldrig förändras, att man är likadan.

  56. Men...men...

  57. Ja, jag har definitivt upptäckt-

  58. -vissa saker av
    att svara på frågorna.

  59. Till exempel hur otroligt komplicerad
    förlåtelsens natur är.

  60. Det är ett intrikat samspel
    mellan människor som är...

  61. Makten kan skifta fram och tillbaka.

  62. Det hade jag vaga aningar om,
    men inte så klara föreställningar-

  63. -som jag sen fick av
    att skriva fram dem.

  64. Resonemanget jag drev
    gav mig insikter jag inte hade.

  65. Det slutade med att jag tänkte:

  66. "Jag förstår varför man säger
    att Gud får lösa det här åt oss."

  67. Vi klarar inte det här. Det går inte
    att lösa problemet med förlåtelse.

  68. Empati är en sak
    som dyker upp på flera ställen.

  69. Jag väljer ju ut frågor
    bland alla som kommer in.

  70. Det är jättemånga bra frågor.

  71. Jag skulle svara på många fler
    om jag hade fler chanser-

  72. -eller mer tid.

  73. Men nu är det 16 frågor
    som ska besvaras på sommaren.

  74. Sen var det en vinteromgång
    där det var åtta.

  75. Men jag väljer de frågor
    där jag känner att jag har nåt...

  76. ...där jag har tänkt nåt och kan
    formulera nåt som håller ihop.

  77. -Jag väljer alltså.
    -De kan vara förvånansvärt konkreta.

  78. Det kanske låter som om det
    går så djupt in i det existentiella-

  79. -att det nästan upplöses
    och blir väldigt abstrakta frågor.

  80. Men de är ofta väldigt konkreta.
    Min absoluta favorit-

  81. -är den här...
    Få se om jag kommer ihåg den.

  82. "Om det är sant
    att ingenting fastnar på teflon"-

  83. -"vad fastnar då teflonet på?"

  84. Hur kan teflon fastna på nåt?

  85. Teflon borde ju egentligen halka av,
    inte ens fastna i en stekpanna.

  86. Det var en 8-åring
    som ställde frågan.

  87. Den är underbar.
    Jag tog mig an den omedelbart.

  88. Sen skulle faktiskt-

  89. -nån vuxen i hennes närhet -
    när hon så att säga blev antagen-

  90. -skulle förklara vad hon menade
    och då föll mitt svar.

  91. Vi fick vädja till dem att behålla
    frågan som den var, eftersom...

  92. Mitt svar bygger helt på denna...

  93. Vad hon gör är ju att hon,
    vilket man så ofta lätt gör...

  94. Man anser att språket
    på nåt sätt är kött.

  95. Inget fastnar på teflon.
    Det är en reklamslogan.

  96. Man menar "ingen mat",
    men säger bara "inget".

  97. Allt som ska i en stekpanna
    ingår i det som inte fastnar.

  98. Då blir...

  99. Det här är intressant, för många
    av våra tankefel beror på sånt här.

  100. Man styrs av språket.

  101. Den frågan öppnade upp vägen
    för en massa andra frågor.

  102. Det intressanta är att frågorna
    kan översättas till andra områden.

  103. Jag gjorde även en utvikning till
    att det finns teflonmänniskor.

  104. Jag kom fram till att teflon fastnar
    om man gör stålköttbullar-

  105. -så det är inte sant
    att inget fastnar.

  106. Teflon fastnar ju på en legering
    när det är tillräckligt hög värme.

  107. Teflonmänniskan är likadan
    som teflonpannan.

  108. De fastnar inte på nåt,
    utom i vårt psyke och irriterar oss.

  109. Det är de otäckaste människorna.

  110. Det låter som om du la ner mycket tid
    på hur legeringen funkar.

  111. Varje fråga kräver ju rätt mycket
    arbete av dig. Det är inget man...

  112. Jag lägger ner mycket tid
    på frågorna-

  113. -men jag utgick bara ifrån
    att teflon fastnar.

  114. Jag fick ett mejl från en metallurg
    som berättade om temperaturen.

  115. Jag undviker för mycket fakta
    som jämt blir fel förr eller senare.

  116. Jag gillar det logiskt hållbara
    för det kan ingen gå emot.

  117. Den är som den är.
    Jag säger som Homer Simpson:

  118. "Fakta är meningslösa, de kan
    användas för att bevisa vadsomhelst."

  119. Men logiska resonemang är kul,
    de är konsistenta.

  120. En annan fråga,
    återigen i den kommande boken.

  121. Frågan om fågelskådning. Nu är det
    ganska många kvinnor i publiken.

  122. Få se om ni håller med. Men varför
    är det så att framförallt kvinnor-

  123. -som har nått en viss ålder
    blir så intresserade av fåglar?

  124. Fågelskådning slår uppenbarligen till
    vid 50.

  125. Ja, men frågan var ju tvetydig.

  126. Jag fick kritik för
    att inte ha svarat på frågan.

  127. Hon frågade väl egentligen om varför
    man börjar mata fåglar? Inte sant?

  128. Var det fågelskådning?
    Jag skrev i alla fall om det-

  129. -och fick kritik för
    att inte ha besvarat frågan.

  130. Anledningen är att jag inte vet
    varför man börjar fågelskåda då.

  131. Men jag fågelskådar lite på låg nivå
    och det började för några år sen.

  132. Så att jag...jag...

  133. ...hade en utläggning-

  134. -om fåglarnas underbara värld.

  135. En annan favorit. Om du ska gå igenom
    allt du har svarat på i böckerna-

  136. -vilka är dina favoritämnen
    eller favoritämne?

  137. Vad gillar du helst att svara på?

  138. Mitt favoritämne är nog det här...

  139. Det är nog alltså relationer...

  140. Inte helt överraskande.

  141. Det delikata mellan människor,
    hur vi talar.

  142. Hur makten kan skifta
    med ett ord eller...

  143. Vi tror oss vara i underläge, men
    hamnar i överläge för att vi har nåt.

  144. Och hur vi känner av det här som till
    exempel förlåtelsefrågan eller skam.

  145. Ber man om förlåtelse
    kan det vara ett sorts övergrepp.

  146. Motparten tvingas att förhålla sig
    till det och man vill bli skuldfri.

  147. Allt det där är oändligt intressant
    och svårt-

  148. -och sånt som jag ofta grubblar på
    i mitt liv.

  149. Det är nog mina favoritfrågor.

  150. Även det att reda ut,
    kanske, lite grann...

  151. Jag hade senast nu frågan om...

  152. Lite kunskapsteori. Vad är en gräns?
    Vi pratar om gränser.

  153. Vad är...? Himlen finns ju inte.
    Varför pratar folk så mycket om den?

  154. Såna saker. Vad menar vi med att
    himlen inte finns? Det gör den ju.

  155. Även om den består av smådelar.
    Den är ingen enhet.

  156. Sånt intresserar mig mycket,
    eftersom...

  157. Jag tar det som jag själv
    befinner mig i ett tänkande om.

  158. Jag är inte som en lärare
    som berättar.

  159. "Det här har jag vetat i 30 år."

  160. Tvärtom. Jag tar de frågor
    som jag själv funderar på.

  161. Ditt sätt att svara är så sympatiskt.
    Det är en upptäckt för dig själv.

  162. Medan du formulerar frågan
    begriper du svaret efterhand.

  163. Du var inne på nåt intressant.
    Vem ska man fråga, då?

  164. Förr var det prästen, som var bildad
    och hade koll på det existentiella-

  165. -enligt ett trossystem.

  166. I en sekulariserad värld
    och en mer kunskapsbaserad värld-

  167. -har vi ingen,
    så det fyller ett behov.

  168. Så här skriver du om det i förordet.

  169. "Det är olyckligt om sådana frågor"
    - de existentiella-

  170. -"fastnar i terapirummen
    eller predikstolarna."

  171. "Genom att inte ta sig an dem
    offentligt, underblåses idéer om"-

  172. -"att somligt är så svårt att påstå
    nåt om att vi gör bäst i att avstå."

  173. Det här är ju ett demokratiprojekt,
    att bli uppmärksam på dumheter.

  174. Och om man lyssnar på folks frågor
    så är de ju så bra och intressanta.

  175. När jag lyssnade på
    Horace Engdahls program i somras-

  176. -blev jag ibland avundsjuk
    och ville ta hans frågor också.

  177. De är så himla bra frågor!

  178. Det är fantastiskt
    vad folk tänker på-

  179. -i förhållande till vad man
    får del av i media, ärligt talat.

  180. Det är ett helt annat siktdjup.

  181. Det man ibland kan få höra
    när man skriver i media är:

  182. "Du måste skriva
    så att folk förstår."

  183. Folk förstår.

  184. Att slå upp ord är inga problem-

  185. -men de förstår också att det finns
    svåra och intressanta frågor.

  186. Det duger inte att svara
    "Gud vill det här" längre.

  187. Du frågade
    hur mycket jag jobbade med...

  188. Vi har förvånansvärt lite tid på oss.

  189. Jag vet inte varför det är
    så tajt schema på radio.

  190. Man har fyra veckor på sig
    att göra alltihop.

  191. Det skulle inte behöva vara så,
    men så är det. Då är det på heltid.

  192. När man får...

  193. Det visar sig när vi har varit ute
    och pratat om boken, programmet-

  194. -och lekt "Allvarligt talat".
    Det blir inte särskilt bra.

  195. För det här är just...
    Det är inget orakel som sitter här.

  196. Det är eftertanke i skrivande
    som det här kommer ur.

  197. Jag prövar mig fram,
    förkastar vissa svar.

  198. Jag hade ett långt svar
    som när jag hade skrivit klart insåg:

  199. "Det här är fel. Jag måste
    skriva om allt. Jag har helt fel."

  200. Jag fick göra ett nytt svar.

  201. Det var frågan om undantaget
    som bekräftar regeln - i nästa bok.

  202. Jag skrev om alltihop
    efter två dagars arbete.

  203. Det här är inget man redan kan
    eller kan svara på snabbt.

  204. Det är inte den sortens...
    Det är "Fråga doktorn".

  205. De kanske också
    får frågorna på förhand-

  206. -men det här är inte fakta.

  207. Programmet som du är inne på, det
    här är ju en gammal form av kunskap-

  208. -en antik form,
    vi är egentligen inne på dialogen.

  209. Det blir inte så mycket dialog
    med fråga och svar-

  210. -men frågeställaren tvingar den
    som sitter inne med kunskap-

  211. -att formulera den,
    så det är kanske lite platonskt.

  212. Ja, det har ju funnits kritik av
    att det här liksom är...

  213. Med vilken rätt får man sitta där
    och svara på frågor?

  214. Det är inte alls dialog,
    utan punkt slut, nu är det så här!

  215. Men i och med att det är en fråga
    och ett redovisat resonemang.

  216. Sen kan man lyssna på det igen
    eller läsa det i boken - ännu bättre.

  217. Och ta det vidare själv.

  218. Så ser ju en dialog också ut.
    Ja, stafetten.

  219. I en värld där det är många
    som får tala-

  220. -det är inte en kanal,
    känns det legitimt.

  221. Jag hade en bekant som sa till mig:

  222. Varför får du göra det?
    Varför inte välja en hårfrisörska?

  223. Varför ska du få göra det här?

  224. Ja, det kan jag inte svara på.
    Då måste jag gå till Sveriges Radio.

  225. De köper en tjänst av mig.

  226. Om de hittar en hårfrisörska...
    Jättebra!

  227. Hon menade att det inte var nåt man
    kunde vara expert på och det är sant.

  228. Har vi blivit beroende av experter,
    litar inte på nån som bara har tänkt?

  229. Jag tycker att det är väldigt
    mycket vetenskap överallt.

  230. Man tror att man ska vända sig till
    forskare, men de vågar knappt tolka.

  231. De vågar inte gå utanför sin domän,
    för det anser de är metafysik.

  232. De kan bara gå till det
    de kan visa i en undersökning.

  233. Så måste fakta tolkas, men det är
    minimalt, de känner att de inte får.

  234. Men sammanhangen behövs.

  235. Sen kan det vara fel, man kan
    förkasta det - det är inte giltigt.

  236. Men tycker man att det är giltigt,
    då kan man...

  237. ...använda det
    för att tänka vidare själv.

  238. Vi börjar närma oss slutet, klockan
    visar att det bara är en minut kvar.

  239. Du behöver inte ge dig in
    på nåt längre resonemang-

  240. -men jag frågar dig bara rätt upp
    och ner: Har det varit kul?

  241. Intressant har det varit.

  242. Jag pratade med Horace Engdahl
    när vi spelade in.

  243. Jag var klar och så kom han
    och skulle göra sin inspelning.

  244. Så sa jag:

  245. "Var inte det här otroligt jobbigt?"
    Han sa: "Jo, det hade jag glömt."

  246. Det hade jag också gjort.
    Det är jättesvårt.

  247. Så "kul" är fel ord,
    men det är givande och intressant.

  248. Jag är glad att folk uppskattar
    den här sortens tänkande.

  249. Ta fasta på att folk är intresserade.
    av att tänka på frågorna.

  250. Böckerna kommer att leva kvar.
    Vi kommer sen att samla ihop allt.

  251. Det är väl inget stort avslöjande
    att hela samlingen kommer i pocket.

  252. Ni får ge er till tåls.

  253. Roligt att se er här
    och att ni var så många.

  254. -Stort tack, Lena.
    -Tack.

  255. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Allvarligt talat, Lena Andersson!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Har potatisen en själ? Måste man älska sina föräldrar? Detta är två exempel på existentiella frågor från den populära radioserien "Allvarligt talat" som sänds i P1. Här berättar författaren Lena Andersson, som är en av programledarna, om konsten att ta sig an de riktigt stora livsfrågorna. Samtalsledare är förläggaren Stephen Farren-Lee. Inspelat den 22 september 2016 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Andersson, Lena, 1970-, Existentialism, Filosofi, Filosofins historia, Nya tidens filosofi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Ung och uppfylld av motstridiga känslor

Författarna Sandra Beijer och Moa Eriksson Sandberg samtalar om hur svårt det är att vara ung kvinna idag och att försöka hitta en egen identitet. Moderator: Marie Augustsson. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 26 september 2014. Arrangör: Rabén & Sjögren.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

De finska krigsbarnen

De två finska krigsbarnen Kielo och Pentti skickades till Sverige från Finland under andra världskriget. Mellan 70 000 och 80 000 finska barn delade samma öde. Hur var det att komma ensam till Sverige, och hur har resan påverkat dem som vuxna? För Kielo och Pentti var det en upplevelse i barndomen som satte djupa spår.

Fråga oss