Titta

Jack och jordens utveckling

Jack och jordens utveckling

Om Jack och jordens utveckling

När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på en helt egen upptäcktsfärd i museets olika skrymslen. Hans upplevelse av de olika tidsåldrarnas fossil kommer att bli lite annorlunda!

Till första programmet

Jack och jordens utveckling: På väg mot silurDela
  1. Lyssna på mig nu.
    Nu ska vi gå i grupper.

  2. Kom ihåg era uppgifter, så ni vet
    vad ni ska leta efter. Efteråt...

  3. Jack! Ska du inte stanna
    och vara med de andra?

  4. Den där uppgiften, att ni ska välja
    ut nåt att berätta för klassen sen.

  5. Är det det som är problemet?

  6. Det ska ju handla
    om jordens utveckling:

  7. Trilobiter, dinosaurier, mammutar -
    vad som helst.

  8. Det är kul! Nähä, inte?

  9. Stanna, gå inte iväg själv.
    Du får inte smita iväg så där.

  10. Absolut inte. Jack! Jack!

  11. Välj mig. Mig kan du prata om.

  12. Jag är en meteorit av järn.

  13. Vi heter meteor när vi far förbi
    ute i rymden-

  14. -och meteorit när vi hamnar
    på jorden som en sten.

  15. Jag är så gammal. Så gammal att jag
    kan berätta hur jorden kom till.

  16. Hur allt började.
    Det var för 4,6 miljarder år sen.

  17. Jorden skapades som en boll
    av stoff, rymdstenar.

  18. En mängd material hade snurrat
    runt den nytända stjärnan solen.

  19. Det hade sakta börjat
    klumpa ihop sig.

  20. Nu snurrade det ihop sig
    till en boll, ett klot-

  21. -som inte var så stelt och hårt än.

  22. Lava glödde på ytan.
    Det började kallna.

  23. Men såna som jag ramlade fortfarande
    in i den glödande bollen.

  24. Det fanns inget liv
    på den heta lavaklumpen.

  25. Det fanns ingen luft,
    ingen atmosfär...än.

  26. Jorden var mer som en vulkanöken.

  27. Jack! Jack! Hoppa en miljard år.

  28. Det är roligare när livet börjar
    och det finns vatten på jorden.

  29. Och sen när de där stromatoliterna
    har börjat ösa ut syre i luften...

  30. Ja, såna där!
    Fast när de var hela och levande.

  31. De var fulla av bakterier
    som kunde äta giftiga ämnen i luften-

  32. -och spotta ut syre. Nu kan det snart
    finnas mer och annorlunda liv.

  33. När det finns en annan slags luft.
    Sen hoppar vi tre miljarder år till.

  34. Kambrium är roligare än prekambrium,
    det hörs ju på namnet.

  35. Pre betyder före,
    så allt innan är bara före oss.

  36. Berätta om mig.
    Om oss som var här för länge sen-

  37. -och som bara syns som krypspår
    i den gamla sanden.

  38. Det som blivit sten på din tid.

  39. Tänk, våra krypspår blev fyllda
    med sand som blev sten.

  40. Så de är ut och in!

  41. Som om fotspår inte skulle bli kvar
    i sanden utan mer som stenfötter.

  42. Men titta nu! Nu händer det saker.

  43. Det kommer mängder
    av märkliga varelser.

  44. Och djur som är hårda utanpå.
    Som trilobiter.

  45. De har fått sitt skal när några
    börjar äta andra. Inte snällt.

  46. Men ett smart sätt att få mycket mat.
    Och när några fuskar så är det bra-

  47. -att gömma sig under ett skal.

  48. Men just dessa typer från kambrium
    har du inte sett förut, det vet jag.

  49. -De finns inte alls i din tid.
    -Varför inte?

  50. För det hände lite grejor.

  51. -Ja, det gjorde ju det.
    -Men oss har du sett.

  52. Vi raka bläckfiskar med skal
    från ordovicium.

  53. Vi syns i trappor och kanske
    på stranden på Öland.

  54. -Alltså, inte levande.
    -Då är vi ju fossil.

  55. Väldigt många djursorter försvann
    när ordoviciumtiden tog slut.

  56. De här roliga sorterna finns inte
    alls i din tid, Jack.

  57. Nej, för det hände ju en grej.
    Världen tog liksom slut.

  58. -Varför då?
    -Det blev inte så bra på jorden.

  59. Det blev kallt och isigt och många
    levande varelser dog helt enkelt ut.

  60. Vad hände sen?

  61. Det vet ju inte vi som levde då.
    Vi finns ju inte.

  62. Du får nog gå vidare nu.

  63. Jack!

  64. Du borde nog gå tillbaka
    till din klass.

  65. De letar säkert.

  66. Och du får inte gå runt själv.
    Jack! Jack!

  67. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

På väg mot silur

Avsnitt 1 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.

Ämnen:
Biologi > Evolution, Geografi > Jordytans form och förändring
Ämnesord:
Biologi, Evolution (biologi), Fossil, Geologi, Historisk geologi, Jorden, Naturvetenskap, Silur, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Jack och jordens utveckling

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

På väg mot silur

Avsnitt 1 av 5

Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Fram mot trias

Avsnitt 2 av 5

Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Efter meteoriter

Avsnitt 3 av 5

När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Jägaren kommer

Avsnitt 4 av 5

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Neandertalaren

Avsnitt 5 av 5

Jack har hamnat i museets stora sal om människans utveckling. En neandertalare har visst något att berätta, men sedan är det nog dags att försöka hitta tillbaka till klassen. Man kan ju inte bara vandra i väg så där även om man är rädd för att stå och prata inför klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Här finns mat!

Luke får åter igen besök av skvadern, det lilla djuret som inte vet vad det är. Djurtolkaren Luke samlar på naturfilm och vill försöka hjälpa till. Kan skvadern förstå när andra djur frivilligt eller ofrivilligt berättar för varandra var maten finns?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss