Titta

Jack och jordens utveckling

Jack och jordens utveckling

Om Jack och jordens utveckling

När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på en helt egen upptäcktsfärd i museets olika skrymslen. Hans upplevelse av de olika tidsåldrarnas fossil kommer att bli lite annorlunda!

Till första programmet

Jack och jordens utveckling : Efter meteoriterDela
  1. Jack, vad gör du?

  2. Skulle inte du gå till de andra?
    Till klassen.

  3. Du ska titta på museet och skriva
    om det du ser med de andra.

  4. Du vet, jordens utveckling
    som du sen ska prata om.

  5. -Men vart ska du?
    -Trias.

  6. Vad sa du? Trias?
    Men det är ju ingen plats.

  7. Det är ju en tidsålder.
    En tid för 225 miljoner år sedan.

  8. Man kan inte gå till en tid
    som dessutom har varit.

  9. Jack? Jack!

  10. Välkommen.

  11. Vill du titta på mig? Jag är från
    trias och en jättetidig dinosaurie.

  12. Världen såg annorlunda ut
    när jag levde.

  13. Skogar av barrträd
    och träsk med ormbunkar.

  14. Kartan såg inte ut som din. Vi levde
    med andra berg, sjöar och stränder.

  15. -Har du ryggrad?
    -Javisst, självklart!

  16. -Är vi släkt då?
    -Nja...

  17. Fråga de där små sakerna.

  18. De har också ryggrad.

  19. Nej, strunta i dem.

  20. Berätta om oss, vi som är så stora.
    Störst på jorden.

  21. Ni kan hitta våra fotsteg
    som är så stora-

  22. -att ni kan bada i dem.

  23. Vi var stora som hus.

  24. Ja, det var vi. Mycket större
    än era pluttiga elefanter.

  25. Era valar är ju stora,
    men de syns ju inte där nere i havet.

  26. Vi syntes jättebra.

  27. Vi åt jättemycket
    och vi dundrade fram på jorden.

  28. Det var trevliga tider.

  29. Nej, det där är ingen dinosaurie.
    Det är en flygödla.

  30. Flyga och flyga...
    De måste starta från en klippa.

  31. Och inte flyger de så där högt.
    Skrytmånsar.

  32. Flyger där uppe
    och tror att de är nåt.

  33. Hallå! Hallå! Vi flyger också.

  34. Alla dinosaurier var inte stora.
    Vi är släkt med era fåglar.

  35. Och inte så stora och klumpiga.

  36. Jag kanske ser ut som en struts,
    men det är jag inte.

  37. Inte nån äggtjuv heller.

  38. Jag vaktar ungar från såna där.

  39. Jaha, men jag då?

  40. Jag är släkt med fåglarna
    och jättestor och jättefarlig!

  41. De där små flygarna
    kunde vara irriterande förstås.

  42. De kunde äta ägg och ungar.
    Tänk, vad fräckt!

  43. Nej, prata om mig, kungen av krita.
    Tyrannosaurus Rex.

  44. Mig har alla hört talas om.
    Tre meter hög, tio ton.

  45. Två klor. Ja, jag har små armar. Och?

  46. Äsch, det var de små
    som levde vidare.

  47. Och som blev fåglar sen, jag vet.

  48. En meteorit, en rymdsten slog ner
    och förstörde världen.

  49. Vad hände sen? Vi finns ju.

  50. Det vet ju inte jag.
    Fåglarna kanske vet.

  51. Och fiskarna och alla de
    som finns kvar sen.

  52. Du får helt enkelt gå vidare.

  53. Jack? Går du tillbaka nu?

  54. Nej, jag vill veta vad
    som hände efter dinosaurierna.

  55. Men, Jack, klassen!

  56. Man får inte gå själv.

  57. Kom tillbaka!

  58. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Efter meteoriter

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.

Ämnen:
Biologi > Evolution, Geografi > Jordytans form och förändring
Ämnesord:
Biologi, Dinosaurier, Evolution (biologi), Jorden, Naturvetenskap, Paleontologi, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Jack och jordens utveckling

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

På väg mot silur

Avsnitt 1 av 5

Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Fram mot trias

Avsnitt 2 av 5

Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Efter meteoriter

Avsnitt 3 av 5

När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Jägaren kommer

Avsnitt 4 av 5

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Neandertalaren

Avsnitt 5 av 5

Jack har hamnat i museets stora sal om människans utveckling. En neandertalare har visst något att berätta, men sedan är det nog dags att försöka hitta tillbaka till klassen. Man kan ju inte bara vandra i väg så där även om man är rädd för att stå och prata inför klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLuke och Skvadern

Det är mitt!

Luke får besök av en skvader. Men vad är en skvader? Luke som är en djurtolkare och samlar på naturfilm vill lösa gåtan om det udda djuret. Kan skvadern förstå när andra djur hävdar revir, när de säger "Det är mitt!"?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss