Titta

Jack och jordens utveckling

Jack och jordens utveckling

Om Jack och jordens utveckling

När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på en helt egen upptäcktsfärd i museets olika skrymslen. Hans upplevelse av de olika tidsåldrarnas fossil kommer att bli lite annorlunda!

Till första programmet

Jack och jordens utveckling: Jägaren kommerDela
  1. Jack? Vad gör du helt ensam
    på museet?

  2. Din klass är ju här nånstans.
    De kanske letar efter dig?

  3. Ni ska ju lära er nåt
    om jordens utveckling.

  4. Är det några fakta du letar efter?

  5. Nej? Jack?
    Vart är du på väg nu?

  6. Till det som hände sen
    efter att världen dog igen.

  7. När dinosaurierna hade dött ut
    och världen var mörk och förgiftad?

  8. Ja, men vi finns ju.

  9. Jo, det är sant.

  10. Men spring inte.

  11. Hej, Jack. Om du ska prata om nåt
    intressant kan du prata om mig.

  12. Vi valar var djur som levde på land,
    men gick tillbaka till havet.

  13. -Varför då?
    -Tja, god mat.

  14. Man kan röra sig snabbt och bli stor.
    Det är bra här nere i havet.

  15. Vi har funnits här länge nu
    och utvecklats och förändrats-

  16. -och trivs här nere med all god mat.

  17. Eller prata om oss.
    Oss känner du ju igen.

  18. Okej, vi hästar är små nu,
    men blir ju större sen, på din tid.

  19. Såna där bjässar känner du väl till?

  20. Du, Jack?

  21. Du var intresserad av dinosaurierna.
    Det är vi som är kvar av dem.

  22. Vi har blivit mängder av olika sorter
    och ganska lika de som försvann.

  23. Men nu kan vi flyga ordentligt.
    Vissa av oss äter insekter-

  24. -och frön och varandra!

  25. Några bor kallt eller varmt
    och är små och stora.

  26. Nu när de största är borta finns
    massor av plats och mat åt oss.

  27. Flytta fram en bit
    så kommer vi, sabelkatter-

  28. -och de där jättenoshörningarna
    och jättehjorten.

  29. Djuren är lika de på din tid,
    men olika.

  30. Släktingar i andra storlekar,
    konstiga tänder, päls och inte päls.

  31. Och så vi som är
    som luddiga elefanter - mammutar.

  32. Men alla vi är ju borta.
    Jättehjortarna, sabelkatterna och vi.

  33. Vad hände nu då? Blev det kallt igen?

  34. Nej, inte så farligt.
    Istid kommer och går-

  35. -men ingen katastrofal för oss.

  36. Nä, ingen stor.

  37. -Vad hände? Kom det rymdstenar?
    -Du kom!

  38. -Jag? Nej.
    -Inte just du, kanske.

  39. Men människorna, jägarna.

  40. De var vår katastrof, faktiskt.

  41. De hade spjut och ville äta upp oss
    och ta vår päls och våra betar.

  42. Ni dödade oss.

  43. På väg tillbaka nu?

  44. Du tänkte kanske inte på att jordens
    utveckling handlar om oss också?

  45. För inte så länge sen. Kanske bäst
    att ta en titt på det också.

  46. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Jägaren kommer

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Ämnen:
Biologi > Evolution
Ämnesord:
Biologi, Djur, Evolution (biologi), Jorden, Mammutar, Naturvetenskap, Paleontologi, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Jack och jordens utveckling

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

På väg mot silur

Avsnitt 1 av 5

Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Fram mot trias

Avsnitt 2 av 5

Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Efter meteoriter

Avsnitt 3 av 5

När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Jägaren kommer

Avsnitt 4 av 5

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Neandertalaren

Avsnitt 5 av 5

Jack har hamnat i museets stora sal om människans utveckling. En neandertalare har visst något att berätta, men sedan är det nog dags att försöka hitta tillbaka till klassen. Man kan ju inte bara vandra i väg så där även om man är rädd för att stå och prata inför klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Kan vi vara vänner?

Hur gör olika djur när de vill bli kompisar med varandra? Nu kommer den lilla skvadern till Luke igen. Luke vill gärna visa mer film som kan lösa skvaderns bekymmer. Kan skvadern förstå när andra djur vill bli kompisar med varandra? Det kan vara bra att kunna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss