Titta

Jack och jordens utveckling

Jack och jordens utveckling

Om Jack och jordens utveckling

När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på en helt egen upptäcktsfärd i museets olika skrymslen. Hans upplevelse av de olika tidsåldrarnas fossil kommer att bli lite annorlunda!

Till första programmet

Jack och jordens utveckling: NeandertalarenDela
  1. Oj, vad mörkt! Men fint.

  2. Sitter du där nu, Jack?
    Har du slutat vandra runt i museet?

  3. Har du hittat nåt att prata om
    inför klassen?

  4. Om jordens utveckling?

  5. Det finns ju massor här.

  6. Och här är lite till.
    Är du släkt med alla dem?

  7. Tänk att det har funnits
    så många olika människor förut.

  8. De äldsta man har hittat som liknar
    oss är flera miljoner år gamla.

  9. Men ja, vad är en människa?

  10. Är det den som gick ner
    från trädet på två ben?

  11. Den som har en stor, smart hjärna?

  12. Den som är släkt med oss
    så det syns på tänder och skallar?

  13. Vår egen art har kanske inte funnits
    i mer än 200 000 år.

  14. De människorna vandrade ut
    ur Afrika i flera omgångar.

  15. Bort till Asien
    och sen upp till Europa.

  16. Hallå! Mig kan du prata om.
    Neandertalmänniskan.

  17. Jag är så känd.

  18. För dina och mina släktingar
    levde samtidigt.

  19. Men vi var inte av samma art.

  20. De kanske
    till och med kände varandra lite.

  21. Det fanns homo sapiens-människor
    som fick barn med neandertalare.

  22. Det går inte att sudda i generna.

  23. Där inne i arvet
    som vi har i våra celler.

  24. Många, många människor
    har lite, lite neandertalgen i sig.

  25. Du kanske har det, Jack.
    Vi kanske är lite släkt.

  26. Annars var ni nog inte så snälla
    mot oss neandertalare.

  27. Och vi försvann ju,
    men ni finns kvar.

  28. Nu för tiden finns bara
    en sorts människor i hela världen.

  29. Den visa, intelligenta
    och kloka människan, kallar ni er.

  30. Mörka, ljusa, långa, korta.

  31. Visst ser man lite variation,
    men ni är samma allihop.

  32. Och spridit er har ni visst gjort
    över det mesta av jordklotet.

  33. Du borde kanske gå tillbaka till
    din flock? Är det inte de i hallen?

  34. Ni står i era grupper nu, eller hur?
    Kontrollera att alla är med.

  35. Nu ska vi gå till bussen
    och då går ni i grupperna dit.

  36. Jag tänkte berätta om hur livet
    har utvecklats på jorden.

  37. Och sen kom vi människor också.

  38. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Neandertalaren

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Jack har hamnat i museets stora sal om människans utveckling. En neandertalare har visst något att berätta, men sedan är det nog dags att försöka hitta tillbaka till klassen. Man kan ju inte bara vandra i väg så där även om man är rädd för att stå och prata inför klassen.

Ämnen:
Biologi > Evolution, Geografi > Jordytans form och förändring
Ämnesord:
Biologi, Evolution (biologi), Fysisk antropologi, Jorden, Människans ursprung, Naturvetenskap, Neandertalmänniskan, Paleontologi
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Jack och jordens utveckling

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

På väg mot silur

Avsnitt 1 av 5

Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Fram mot trias

Avsnitt 2 av 5

Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Efter meteoriter

Avsnitt 3 av 5

När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Jägaren kommer

Avsnitt 4 av 5

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

Neandertalaren

Avsnitt 5 av 5

Jack har hamnat i museets stora sal om människans utveckling. En neandertalare har visst något att berätta, men sedan är det nog dags att försöka hitta tillbaka till klassen. Man kan ju inte bara vandra i väg så där även om man är rädd för att stå och prata inför klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Här finns mat!

Luke får åter igen besök av skvadern, det lilla djuret som inte vet vad det är. Djurtolkaren Luke samlar på naturfilm och vill försöka hjälpa till. Kan skvadern förstå när andra djur frivilligt eller ofrivilligt berättar för varandra var maten finns?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss