Titta

Geografens testamente - Europa - syntolkat

Geografens testamente - Europa - syntolkat

Om Geografens testamente - Europa - syntolkat

Följ med Esmé, Holger och Mortensen på äventyr genom Europa. Upplev Europas regioner och se olika natur- och kulturlandskap. Under resan ställs vi inför geografiska frågor, såsom varför olika platser ser ut som de gör och hur människa och natur samspelar. Programserien kan kopplas till geografiundervisning och vi kan följa äventyret genom att studera en Europakarta. Syntolkningen gjord av Iris media.

Till första programmet

Geografens testamente - Europa - syntolkat : Den stora ön i AtlantenMaterialDela
  1. Vi hade lämnat Holland bakom oss
    och var på väg mot Brittiska öarna.

  2. Ta över.

  3. Vi var inte långt efter Svarta solen.

  4. Titta!

  5. De hade Holger som fånge,
    och verkade följa samma gåta som vi.

  6. Nordsjön, bra!

  7. Men vad handlade det hela om?
    Vad ledde gåtan till?

  8. Vad var Svarta solen på jakt efter?

  9. Ett glas med sand kan styra över tiden.

  10. De stal skatten.

  11. Var den finns nu är det ingen som vet.

  12. Nu ser jag land.
    Det måste vara England.

  13. -Hoppas att det inte är Grönland.
    -Håll rak kurs.

  14. Vindarna hade fört oss norrut.

  15. Vi närmade oss Englands kust,
    nånstans utanför Yorkshire.

  16. Men så nära kom vi inte.

  17. Det var lågvatten
    och båten fastnade tungt i sanden.

  18. -Det var inte lätt att gå här.
    -Det gäller att röra sig framåt.

  19. Ständigt framåt.

  20. "Där Nordsjön och Atlanten möts,
    och fordom nordmän härskat"-

  21. -"och tiden och vattnets kraft
    är som störst"-

  22. -"vid kusten i norr,
    på ön som inte alltid är en ö"-

  23. -"höjer ärkeängeln sitt svärd."

  24. Brittiska öarna borde stämma,
    men sen, då?

  25. -Jag är lite hungrig.
    -Jag med.

  26. Oj! Vilken skillnad.

  27. Verkligen.

  28. Båten lär ha flutit i väg.

  29. Ja.

  30. -Var har vi hamnat?
    -Här, i Yorkshire.

  31. Robin Hood's Bay. Yorkshire...

  32. Det behöver inte vara så dumt.
    Det kryllade av vikingar här.

  33. Nordmännen härskade här-

  34. -och deras huvudstad
    var York, Jorvik.

  35. Vi har Nordsjön här, Atlanten där,
    och tidvatten som sjutton-

  36. -och nordmän som härskade.

  37. -Men fortsättningen, då?
    -Det löser vi efterhand.

  38. Vi hittar det sen.

  39. Vilken god fisk.
    Vill du inte ha det sista?

  40. Vi gick
    bland Yorkshires mjuka kullar.

  41. Visst stämde det med en del av gåtan,
    men inte riktigt allt.

  42. "Vid kusten i norr,
    på ön som inte alltid är en ö"-

  43. -"höjer ärkeängeln sitt svärd."

  44. -Vi förlorar en massa tid.
    -Det gör vi ändå om vi står still.

  45. Vi vet knappt vad vi letar efter.
    Nån krypta?

  46. Vad ska vi hitta där? Holger?
    Jag vet inte.

  47. Kan du bättre? Kläm då fram det.

  48. Det engelska vädret skiftade
    lika snabbt som Mortensens humör.

  49. -Jag vet inte om gåtan är nåt att ha.
    -Man får läsa den noga.

  50. Det står om en kust mot norr,
    på en ö.

  51. Vi kanske ska röra oss norrut,
    till Skottland.

  52. -Nordmännen, då?
    -De var där också.

  53. Och utanför finns det öar.

  54. Titta på klockan.

  55. Ja, Skottland stämde lite bättre,
    men det var långt dit-

  56. -och vi var nog långt efter
    Svarta solen, om de nu ens var här.

  57. Du... Kom!

  58. Det var en fröjd
    för benen och själen-

  59. -att fara fram där,
    över de ödsliga hedarna-

  60. -förbi ängarna och gårdarna.

  61. Genom de lummiga ekskogarna
    och små byarna.

  62. Genom norra England tog vi oss.

  63. Vi hoppade till slut av
    ganska nära gränsen till Skottland.

  64. Det är inte ett eget land,
    utan en del av Storbritannien.

  65. Landskapet var mer dramatiskt
    än idylliskt, bergigare.

  66. Vi följde en lång mur,
    som slingrade sig fram över kullarna.

  67. Romarna byggde muren.

  68. Romarna hade byggt den
    för 2 000 år sen-

  69. -som skydd mot barbarerna i norr.
    Tänk att romarna kom ända upp hit.

  70. Titta... Nordsjön, Atlanten,
    Skottland, och de här öarna.

  71. De har rätt roliga namn.
    Skye, som betyder sky.

  72. Kolla. "Höjer sitt svärd mot skyn."

  73. -Kan inte det vara nåt?
    -Jo, kanske.

  74. Ja, det kanske kunde vara värt
    att titta närmare på ön Skye.

  75. Vi fortsatte norrut.
    Landskapet blev allt vildare-

  76. -med frodiga skogar,
    höga berg och djupa, mystiska sjöar.

  77. Allt var så säreget: Landskapet-

  78. -att vi var på jakt efter nåt okänt,
    och det som hände sen.

  79. Du... Känn här.

  80. -Den är varm.
    -Ja, det är konstigt.

  81. Vart ska du?

  82. Det är som om det är en röst
    som säger att vi ska gå dit.

  83. "Dal na traigh".

  84. Vill ni ha te?

  85. Man kan inte vara nog försiktig
    när folk smyger i trädgården.

  86. De söker efter varandra. Så är det.

  87. Berätta vad som bekymrar er.

  88. -Nej, vi är inte bekymrade.
    -Jag ser att ni är oroliga.

  89. Berätta.

  90. Jag har tappat minnet.
    Jag vet inte vem jag är.

  91. -Vi letar efter...
    -Ha förtröstan, kära du.

  92. Minnet är som tidvattnet. Det vattnet
    döljer kommer lågvattnet att avslöja.

  93. Det kommer tillbaka.
    Jag glömmer också saker.

  94. -Jag glömde att mata Sebastian.
    -Sebastian?

  95. Det är min katt. Han är ute
    hela nätterna och stör småfåglarna.

  96. Berätta mer.
    Visst letar ni väl efter nåt?

  97. -Inte sant?
    -Jo, vår vän, Holger Nilsson.

  98. Och nåt annat, men vi vet inte vad.

  99. Vi har fått gåtor på latin.
    De leder till nåt som vi inte förstår.

  100. Sen är det brödraskapet Svarta solen.

  101. De har följt efter oss.

  102. Häll upp mer te till mig.
    Det här är väldigt bekymrande.

  103. Om det är som jag tror-

  104. -har vi
    en väldigt dyster tid framför oss.

  105. Här är den. Nu ska vi se...

  106. Lyssna väldigt noga.

  107. "Legenden om timglaset."

  108. "Vis var Edmundo Graaf de Sol e Mar."

  109. "Hans upptäckter,
    de rörde land och sjö"-

  110. -"de djupa haven och de höga bergen,
    hur månen rör sig runt vår stora jord."

  111. "Men inget fynd
    så märkligt var som det"-

  112. -"ett timglas som,
    när sanden rinner ner"-

  113. -"kan styra tiden - timmar och minuter."

  114. "Med detta magiska glas i sin makt"-

  115. -"reser man fritt i tidens labyrint."

  116. "Bland hans elever fanns blott en
    så falsk"-

  117. -"som ville timglaset göra till sitt."

  118. "Så girig var han,
    och han stal då skatten"-

  119. -"och förde den till österns härskare"-

  120. -"Elizabeth the Cruel of Night and Ice."

  121. "I hennes händer ville glaset lyda.
    Hon ändrade på allt"-

  122. -"och tiden lydde hennes grymma bud."

  123. "Ett mörker drog sig över
    land och bergen"-

  124. -"och österns slätter plundrades
    på skatter."

  125. "Och folket svalt och led
    i hennes hand."

  126. "Men de som hade
    nära Edmund stått"-

  127. -"tog på sig
    att få slut på mörkrets styre."

  128. "De svor att väktare för ljuset bli."

  129. "Vid midnatt red de bort,
    långt bortom bergen"-

  130. -"tre tappra som var modiga som få."

  131. "De smög sig in
    i slottet långt, långt bort."

  132. "De hittade och stal den stora skatten"-

  133. -"och smög sen ut i natten
    och försvann."

  134. "De svor
    att alltid skydda det från ondska"-

  135. -"från folk som bara erövrar och tar."

  136. "Och var det finns nu är en gåta blott"-

  137. -"men mörkrets krafter söker efter det."

  138. "Må godheten och sanningen
    det skydda"-

  139. -"så att det aldrig mer
    hos ondskan hamnar."

  140. Är det sant, och inte bara en saga?

  141. Vem vet?
    Men det kan nog vara sant till viss del.

  142. Det hemska brödraskapet Svarta solen
    är nära att hitta timglaset.

  143. De vill ha en enda härskare,
    en enda röst, en enda vilja.

  144. Det skulle innebära slutet
    för allt vi håller kärt:

  145. Dikter, dans, sånger-

  146. -och ömma ord som viskas i natten.

  147. -Det kan vi inte tillåta.
    -Nej.

  148. Men de är starka och många.
    Vem ska kunna stoppa dem?

  149. Vi måste i alla fall försöka.

  150. Hej då. Tack för teet och sconesen.

  151. Vi fortsatte mot ön Skye,
    den nordligaste ön i Inre Hebriderna.

  152. -Då vet vi mer vad det handlar om.
    -Ja, det är ingen lek.

  153. -Vi måste hitta den där saken.
    -Och vad har hänt med Holger?

  154. -Jag blir inte klok på gåtan.
    -Äh, nu är vi ju på rätt ö.

  155. Sen ska vi bara
    hitta svärdet och ärkeängeln.

  156. Det är nån kyrka eller nåt.

  157. "På ön som inte alltid är en ö höjer
    ärkeängeln sitt svärd mot skyn."

  158. "Sök i kryptan med pelare."

  159. Det var svårt att finna lösningen,
    även om vi kanske var på rätt ö.

  160. Allt kändes viktigare nu.
    Vi skulle inte bara hitta Holger-

  161. -utan även stoppa Svarta solen.

  162. Hejsan! Vi letar efter
    nåt med en ärkeängel. Nehej...

  163. Varken nån krypta, ärkeängel eller
    andra ledtrådar hittade vi i byn.

  164. Vi fortsatte längre ut
    på den vilda, stora ön.

  165. Vi såg mäktiga berg,
    havet, himlen och gräset...

  166. ...men inget som rörde gåtan.

  167. Sen var vi framme längst i väster,
    med bara Nordatlanten framför oss.

  168. Nej, nu kommer vi inte längre.

  169. Äh, vi hittar ju ingenting här.

  170. Nej, ingenting hittade vi,
    och tiden tickade på.

  171. Men just då,
    med den salta vinden i ansiktet-

  172. -kom det till mig.

  173. Minnet är som tidvattnet. Det vattnet
    döljer kommer lågvattnet att avslöja.

  174. Det kommer tillbaka.

  175. Nåt som väl måste vara ett minne.

  176. Det känns hopplöst.
    Vi borde vara på rätt plats.

  177. Men de andra grejerna...

  178. Du höll ju med. Vi skulle inte
    stressa, utan läsa gåtan noga.

  179. Men det har inte hjälpt nånting.

  180. -Normandie.
    -Va?

  181. Normandie. Det är dit vi ska.

  182. Frankrikes nordkust.
    Normandie betyder "nordmännens land".

  183. Där är tidvattnet som störst i hela
    Europa, och det ligger öar utanför.

  184. Bra. Förbaskat bra.

  185. Hur kom du på det? Det stämmer ju!

  186. Vi måste dit med en gång. Om vi hade
    haft pengar hade vi hyrt ett flyg...

  187. Är vi överens? Tack!

  188. Vi lämnade Isle of Skye
    och for över de skotska öarna.

  189. Vidare över Irländska sjön,
    förbi Wales och Cornwall-

  190. -och in över Engelska kanalen.

  191. Vi nådde fram till norra Frankrike
    och provinsen Normandie.

  192. Där har vi lite land.

  193. Vi följde kusten, men så värst
    mycket öar fanns det inte.

  194. Den där ön, då?
    Den ser ut som en liten by.

  195. Jag tror
    att det är Mont-Saint-Michel.

  196. Sankt Mikael var en ärkeängel.

  197. Jag landar.

  198. Kunde det inte äntligen få stämma?

  199. Här möttes Atlanten och Nordsjön.
    Normandie betyder "nordmännens land".

  200. Och ön, som var omgiven av vatten
    när vi flög, var nu nästan torrlagd.

  201. -Det stämmer.
    -Ja, allt stämmer nu.

  202. Ärkeängeln höjer sitt svärd mot skyn.

  203. -Och tidvattnet.
    -Ja.

  204. -Ibland en ö, ibland inte.
    -Kom.

  205. Nu hade vi bara kvar
    att hitta kryptan-

  206. -och hoppas att Svarta solen inte
    hade hunnit dit.

  207. Det här måste vara kyrkan.

  208. Mont-Saint-Michel var
    ett gammalt kloster-

  209. -som hade byggts för tusen år sen.

  210. -Var är kryptan?
    -Vet inte.

  211. -Kanske där?
    -Ja, det skulle kunna vara där.

  212. -Det är Holger.
    -Vi går efter.

  213. Vart var de på väg?
    Hade de hittat timglaset-

  214. -eller nåt annat?

  215. Sen i Mont-Saint-Michel,
    där vi hittade den tredje gåtan...

  216. Och där i bilen
    väcktes nånting i mig.

  217. Snälla, kan ni hjälpa oss?
    Följ efter den där bilen!

  218. -Gör du några framsteg?
    -Inte än, herre.

  219. -Sänk lite så att han blir mer kreativ.
    -Javisst, herre.

  220. Sir, vi är förföljda.

  221. Skjut dem.

  222. Stanna!

  223. Lappar!

  224. Vad gör du, förrädare?!
    - Få tillbaka lapparna. Döda dem.

  225. Kom! In här!

  226. -Ska jag döda honom, herre?
    -Nej, jag kan ha nytta av honom.

  227. Gör så att han bli helt samarbetsvillig.
    Dra upp till max.

  228. Få tag på de två otrogna.

  229. Ja... Sen är det helt blankt.

  230. Eller svart, snarare.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Den stora ön i Atlanten

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Modfällda färdas vännerna genom ett böljande Yorkshire till Skottland där de möter geografen Vera. Vera berättar legenden om timglaset som låter ägaren resa i tid och rum. Legenden säger att onda krafter i århundraden sökt efter timglaset för att med dess hjälp ändra historien. Färden går söderut till Normandie och klostret Mont Saint Michel där Svarta solen håller Holger fången. Hur ska Esmé och Mortensen rädda Holger? Och finns det fler gåtor att lösa?

Ämnen:
Geografi > Europa
Ämnesord:
England, Europa, Frankrike, Geografi, Normandie , Skottland, Yorkshire
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Geografens testamente - Europa - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Resan till Grekland

Avsnitt 1 av 8

På en resa till Aten försvinner Holger Nilsson spårlöst. Samtidigt har en ung kvinna tappat minnet efter en olycka. I kvinnans väska finns en lapp med Holgers adress, kan Holger veta vem hon är? I sitt sökande efter Holger möter kvinnan Mortensen som lever jetsetliv på Santorini. Spåren efter Holger leder vidare mot Albanien. Vem är den unga kvinnan och vad har hänt med Holger?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Från varma hav till kalla berg

Avsnitt 2 av 8

Esmé och Mortensen tvingas bevittna Holgers begravning. Mortensen är otröstlig men Esmé misstänker att allt inte står rätt till. Tillsammans fortsätter de resan utifrån Esmés magkänsla. Färden går till Italien, Venedig och Toscana. I Ligurien stärks misstankarna när Esmé och Mortensen hittar en mystisk gåta och ledtrådar som visar att Holger kanske fortfarande lever. Vad har hänt med Holger? Och hur ska de lösa gåtan?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Där floden flyter fram

Avsnitt 3 av 8

Sökandet efter Holger fortsätter, kan han ha varit i det övergivna alphuset? Var det Holger som lämnade gåtan efter sig? Esmé och Mortensens jakt fortsätter över Alpernas höga toppar och genom grönskande dalar. Sökandet leder vännerna från Österrikes berg via Slovakien till Ungerns slätter. I Ungern stöter Esmé och Mortensen på oväntade utmaningar och får svårt att hålla sams.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Vägen till Nordsjön

Avsnitt 4 av 8

En ny gåta leder Esmé och Mortensen vidare. De är nu säkra på att Holger har lämnat gåtorna efter sig men varför? Resan går norrut till Tyskland där de nästan hamnar i ett bakhåll. Det ondskefulla Svarta solens brödraskap tycks ligga bakom illdådet. Färden fortsätter genom Ruhrområdet, över Hollands vattendränkta landskap och så småningom ut på de Västfrisiska öarna. Här upptäcker vännerna färska spår efter Svarta solen, kan brödraskapet hålla Holger fången?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Den stora ön i Atlanten

Avsnitt 5 av 8

Modfällda färdas vännerna genom ett böljande Yorkshire till Skottland där de möter geografen Vera. Vera berättar legenden om timglaset som låter ägaren resa i tid och rum. Legenden säger att onda krafter i århundraden sökt efter timglaset för att med dess hjälp ändra historien. Färden går söderut till Normandie och klostret Mont Saint Michel där Svarta solen håller Holger fången. Hur ska Esmé och Mortensen rädda Holger? Och finns det fler gåtor att lösa?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Till Iberiska halvön

Avsnitt 6 av 8

En fruktansvärd fiende jagar Holger och Esmé som flyr för livet söderut. De försöker skaka av sig förföljarna medan flykten går från sydvästra Frankrike till Andalusien i Spanien. Esmé och Mortensen som lärt sig att samarbeta har trots det svårt att hitta svaret på den tredje gåtan. Precis när vännerna nått Portugal och allt verkar lösa sig förändras situationen dramatiskt. Ingenting går som planerat och situationen känns hopplös.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Hemligheter i Östeuropa

Avsnitt 7 av 8

Holger är åter Svarta solens fånge och brödraskapet har även lagt beslag på timglaset. Nu måste Esmé och Mortensen snabbt ta reda på mer information om Esmé, vem är hon? För att hitta ledtrådar reser de till Ryssland och Sankt Petersburg där spåren leder till sjön Onega. Och tiden är knapp. Svarta solens brödraskap har allt de behöver för att genomföra sina fruktansvärda planer att förändra Europa.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGeografens testamente - Europa - syntolkat

Svarta hav och mörka berg

Avsnitt 8 av 8

Alla ledtrådar pekar Esmé och Mortensen mot Ukrainas kust vid Svarta Havet och Donaudeltat. Väl där väntar en farofylld väg genom Rumänien till de transsylvanska bergen. Är det där Svarta solen har sin borg? Att vännerna måste rädda Holger och timglaset ur det onda brödraskapets grepp står klart, men hur? Uppdraget tycks fullständigt omöjligt att genomföra.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaGeografens testamente - eller Den stora Sverigeresan - syntolkat

De stora slätterna

Del 2 av 8. Holger och Mortensen vandrar över Västergötlands åkrar, flyger över Skåne och Söderslätt, tar sig genom bokskog och över milsvida vita stränder, ända fram till det mytomspunna fornminnet Ale stenar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaGeografens testamente - Norden - syntolkat

Fjällens rike

Nyfunna ledtrådar leder Holger och Mortensen till den gigantiska klippavsatsen Preikestolen i södra Norge. Men skatten är inte där. Istället beger de sig till Jotunheims isiga glaciärer. Från Visdalen vandrar de genom björkskog upp till Nordens högsta bergstopp - Galdhöpiggen. Holger känner på sig att de inte är ensamma om att söka efter kartans hemlighet. Del 4 av 10.

Fråga oss