Titta

Normer i fokus

Normer i fokus

Om Normer i fokus

Vi möter personer som på olika sätt jobbat normkritiskt. Läraren Lotta Björkman berättar om sitt förhållningssätt till normkritisk pedagogik. Barakat Ghebrehawariat förklarar normer som osynliga spelregler och fotbollsspelaren Martin Bengtsson pratar om mansnormer i fotbollsvärlden.

Till första programmet

Normer i fokus: Normkritisk pedagogikDela
  1. Normkritisk pedagogik
    handlar om att se-

  2. -hur normativa föreställningar
    och makt påverkar undervisningen-

  3. -och relationen
    mellan pedagog och elev.

  4. Begreppet "normkritik"
    uppstod i en pedagogisk kontext.

  5. Vi som diskuterade det-

  6. -började prata om
    hur idéer kring kön och sexualitet-

  7. -påverkar hur vi undervisar
    och vad vi undervisar om.

  8. I den intersektionella diskussionen
    är människan inte bara ett kön-

  9. -utan den har även en klassbakgrund,
    en hudfärg och en funktion-

  10. -som påverkar den här människan
    oavsett kön.

  11. Utifrån det började vi prata
    om normkritisk pedagogik.

  12. Vi har den erfarenhet vi har
    och den kommer att påverka oss.

  13. Det är lätt
    att det här med normkritik blir:

  14. "Nu ska jag som lärare
    lära eleverna tänka normkritiskt."

  15. "Och jag står, som lärare,
    fri från detta."

  16. Det första tipset är att ta en spegel
    och titta på sig själv.

  17. Jag ska vara intresserad
    av mig själv-

  18. -och hur mina erfarenheter
    påverkar det jag gör i klassrummet.

  19. Ju mer vi tittar på oss själva-

  20. -desto mer kommer vi att upptäcka
    som inte känns jättepepp.

  21. Jag är också dramalärare
    och gjorde en samarbetsövning.

  22. Jag sa: "Ställ er i längdordning."
    Det var 16-åringar.

  23. Hur tänkte jag då? Jag tänkte
    att det var en bra övning.

  24. Men då går nån ut och är helt knäckt.

  25. Att vara 1,65 som kille på gymnasiet
    är inte norm.

  26. Övningen blev jätteobehaglig.

  27. Då står jag där.
    "Nu blev det jobbigt. Vad hände?"

  28. Jag kan då antingen
    bli jätteprovocerad-

  29. -eller så kan jag gå ut och fråga:
    "Vad hände nu?" Eleven var ledsen.

  30. Jag måste då andas igenom
    den här plågsamma upplevelsen.

  31. Jag försökte göra nåt bra
    som inte blev bra-

  32. -för att jag
    inte hade tänkt på en sak.

  33. "Okej. Då har jag den erfarenheten."

  34. Man kan t.ex. prata om skällsord.

  35. Alla skällsord
    markerar normavvikelser.

  36. Nästan alla...
    Ett "fetto" har en avvikande kropp.

  37. En "bögjävel" avviker
    från maskulinitetsnormen-

  38. -och sexualitetsnormen.
    "Dampunge" handlar om funktionalitet.

  39. Vi säger skällsord som säger:
    "Nu klev du utanför nåt förväntat."

  40. Vissa skällsord har lossnat
    från sitt sammanhang.

  41. "Hora" kanske man säger
    om man slår sig på ett bord.

  42. Men man säger inte "hetero".
    Det gör man ju inte.

  43. Det skällsordet finns ju inte
    för det är normen.

  44. Att diskutera skällsord och orsakerna
    till att de är skällsord...

  45. Konkreta tips kan vara:

  46. "Tänk på ditt material.
    Titta igenom din lärobok."

  47. Man kan göra en analys. "Vilka bilder
    är kopplade till vilka områden?"

  48. I en samhällskunskapsbok-

  49. -förekom personer som inte hade
    vit hud i två avsnitt.

  50. Det var migration och arbetslöshet.
    That's it.

  51. Då pratade vi om det i klassen.
    "Vad beror det på?"

  52. Eleverna har stenkoll.
    De förhåller sig till det hela tiden.

  53. När vi pratar om konsekvenser
    och för en riktig diskussion...

  54. ...så kanske det uppstår en del
    motstånd men också kunskap...

  55. ...och en möjlighet att förstå hur
    man själv har blivit begränsad...

  56. ...och hur man begränsar andra.

  57. Att arbeta
    med förståelsen för vad vi gör...

  58. Elever säger ofta:
    "Det är orättvist." Ja, det är det.

  59. När vi börjar förstå saker och ting
    förändras saker av sig själv.

  60. I stället för att säga:
    "Ni får inte säga de här orden."

  61. "Det är synd om dem som
    blir kallade det. Ni ska lyda mig."

  62. Men ingen förändring uppstår
    i lydnad.

  63. Men i förståelse uppstår förändring.
    Normkritik bidrar till förståelse...

  64. ...och därmed till förändring. Typ...

  65. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Normkritisk pedagogik

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Gymnasieläraren Lotta Björkman är expert på normkritisk pedagogik. Lotta förklarar vad ett normkritiskt perspektiv innebär och hur det kan användas i undervisningen, exempelvis för att motverka diskriminering i skolan. Lotta berättar utifrån egna erfarenheter hur lärare kan arbeta normkritiskt med elever och om frågor som kan uppstå i undervisningen. Hon delar även med sig av konkreta tips på normkritik i klassrummet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > Pedagogiska riktningar, Värdegrund
Ämnesord:
Attityder, Normer, Pedagogik, Undervisning, Värderingar
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Normer i fokus

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Normkritisk pedagogik

Avsnitt 1 av 3

Gymnasieläraren Lotta Björkman är expert på normkritisk pedagogik. Lotta förklarar vad ett normkritiskt perspektiv innebär och hur det kan användas i undervisningen, exempelvis för att motverka diskriminering i skolan. Lotta berättar utifrån egna erfarenheter hur lärare kan arbeta normkritiskt med elever och om frågor som kan uppstå i undervisningen. Hon delar även med sig av konkreta tips på normkritik i klassrummet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Normmedveten kommunikation

Avsnitt 2 av 3

Entreprenören Barakat Ghebrehawariat arbetar med att föreläsa om rasism, normer och varför ordval har en stor betydelse i samhället. Barakat arbetar normkritiskt och menar att normkritik handlar om att synliggöra normer som kan vara diskriminerande för olika individer eller grupper. I slutändan handlar normkritik om att vara självkritisk, lyssna på andra och att inte alltid utgå ifrån sitt eget perspektiv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Mansnormen och jag

Avsnitt 3 av 3

Martin Bengtsson berättar om sin tid som elitfotbollsspelare och om mansnormen i bollsporten. Martin upplevde att det fanns normer över hur en manlig fotbollsspelare skulle vara och bete sig. Själv kände Martin aldrig att han passade in i fotbollens mansnorm vilket ledde till psykisk ohälsa. Hör Martin berätta om normer och om vikten av att få vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Inspirerande matematik

Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering socialt och didaktiskt är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vdi Linnéuniversitetets speciallärarprogram, och Anette Bagger, lärarutbildare vid Umeå universitet, berättar om sina erfarenheter. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Skolval - lek eller nytta?

Vi tittar närmare på skolornas demokratiuppdrag och hur ett skolval passar in i den bilden. På närmare 1 800 skolor landet över har det arrangerats skolval. Här möter vi elever och lärare från skolor med olika sätt att förbereda sig. Demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) och Mattias Hallberg, ordförande i Sveriges elevkårer, berättar hur de ser på skolvalens roll.

Fråga oss