Titta

Programmera mera - syntolkat

Programmera mera - syntolkat

Om Programmera mera - syntolkat

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Vi vill på ett lustfyllt sätt visa och berätta om grunderna i programmering och om tankesätt kring programmering. Programledare: Karin Nygårds.

Till första programmet

Programmera mera - syntolkat: Vad är en robot?Dela
  1. "Programmera mera":s programledare
    heter Karin Nygårds.

  2. Hon är ca 40 år, har kort blont hår,
    glasögon med kraftiga bågar-

  3. -grön klänning och vit jacka.
    Studion liknar ett laboratorium.

  4. Här finns lampor, flaskor och slangar
    - saker för olika uppgifter.

  5. Där står en grön trädskulptur.

  6. I rummet intill finns en laptop.
    Där ser Karin vad som sker i studion.

  7. Bredvid finns två fyrkantiga knappar:
    en grön och en röd.

  8. "Programmera mera". Titeln
    skrivs fram på en skärm. Karin:

  9. Datorer är en självklar del av livet.

  10. Mycket vi behöver styrs av datorer.

  11. För att de ska fungera som vi vill
    måste de programmeras av människor.

  12. Att programmera betyder ungefär
    att skriva instruktioner.

  13. De instruktionerna kalla för "kod".

  14. Utan kod
    fungerar inte datorerna som vi vill.

  15. Alla borde få möjlighet
    att lära sig programmera.

  16. Till det behövs mycket mer än att man
    sitter vid en dator och skriver kod.

  17. Här har jag byggt upp övningar för
    att träna morgondagens programmerare.

  18. Vilka tre kommer hit i dag?

  19. Måns är glad, sprallig och smart,
    och han älskar att dansa.

  20. Selma är klok och utåtriktad, och
    så gillar hon att gosa med katter.

  21. Tam gillar gymnastik och att dyka.
    En riktig tävlingsmänniska.

  22. Välkomna hit! Vad roligt att ni är
    här och ska lära er om programmering!

  23. Det är roligt att vara här.

  24. Tam! Om du fick programmera en robot,
    vad skulle du behöva då?

  25. Nåt som får tyst på min syster
    när hon gör läxorna.

  26. Hon gnäller alltid när hon gör dem.

  27. -Så en läxrobot, typ.
    -Det tror jag fler skulle vilja ha.

  28. -Du då, Måns? Vad skulle du vilja ha?
    -En hälsorobot, så jag kan må bra.

  29. -Bra idé! - Selma, då?
    -Mina brorsor låter väldigt mycket.

  30. Min ena brorsa
    gör mycket ljud med munnen-

  31. -så jag vill ha
    en ljuddämpningsrobot.

  32. Genialt! Vi har en ljuddämpnings-
    robot, en hälsorobot och en läxrobot.

  33. Vilka bra idéer ni har!

  34. För att ni ska kunna göra dem
    i framtiden måste vi utbilda er.

  35. Jag har förberedd tre uppgifter.
    De har med programmering att göra.

  36. Ni ska utföra dem helt själva, och
    när ni är färdiga kommer ni till mig.

  37. -Är ni beredda? Varsågoda!
    -Tack.

  38. I dag ska de lära sig mer om robotar.

  39. De kommer att få ett litet slutprov
    när de är färdiga.

  40. -Wow!
    -Kolla, pärlor i ett tårtfat!

  41. Trädet, kolla det!

  42. I programmering måste man tänka i
    flera led, hur saker påverkar varann.

  43. Gör du en förändring måste du tänka
    hur det påverkar på andra ställen.

  44. Det heter att tänka logiskt.

  45. Ni ska använda logiskt tänkande.
    Öppna rätt kranar-

  46. -för att fylla burkarna med saft.
    Gör ni fel går mobilerna sönder.

  47. Tänk efter noga, men ni har bara
    två minuter på er. Lycka till!

  48. Mobiler!

  49. Om vätskan hamnar på telefonerna
    går de sönder.

  50. Inte hälla saft på dem.

  51. Det är som ett fikaparty
    där man förstör mobiler.

  52. Vi kollar vart alla rör leder.

  53. -Ja. Den här leder så, ner...
    -...till den.

  54. Här är det ingen fara,
    men här ska vi inte öppna.

  55. Den leder till dem.

  56. Oj, vad många rör! Gud vad det känns
    spännande och svårt!

  57. Den här leder till de två.

  58. De tänker efter bra.

  59. Då är vi säkra på det. Okej.

  60. Den här leder hit.

  61. Den kommer vi att sätta på,
    men inte den.

  62. Vad det har
    med programmering att göra?

  63. Vi tänkte logiskt, gick steg för steg
    och körde inte rakt på.

  64. -Åh, vad jag är nervös!
    -Är vi säkra på det?

  65. -Ja, vi klarade det!
    -Bra jobbat!

  66. -Tam, du drar.
    -Okej. Ett, två, tre!

  67. Okej, ska jag dra här nu?

  68. -Jag vågar inte.
    -Du klarar det, Selma!

  69. Åh, vilken skön känsla!

  70. De får inte ha några fel,
    för då klarar de det inte.

  71. Dra i den sista.

  72. Vågar vi det? Ja, det måste vi.
    Vi måste vrida.

  73. -Du klarar det, Måns.
    -Pass på nu.

  74. -Yes!
    -Ja!

  75. -Ja, vi klarade det!
    -Jag kände lättnad och stolthet.

  76. Vi är de bästa, vinner för det mesta,
    därför ska vi ropa högst i Europa!

  77. Vi är, vi är, MST, MST!

  78. -"MST" betyder Måns, Selma, Tam.
    -Vi får se vad nästa uppgift blir!

  79. Mönster används när man programmerar,
    både för att återanvända kod-

  80. -och för att lättare kunna hitta fel.
    Ni ska öva mönster genom att pärla.

  81. På bordet finns det tre armband. De
    ska bli halsband med samma mönster.

  82. Upprepa mönstret fem gånger.

  83. När ni är färdiga hänger ni upp dem
    så jag kan kolla att det blivit rätt.

  84. Ni har tre minuter på er. Lycka till.

  85. Ett, två, tre!

  86. -Vi lägger först pärlorna i ordning.
    -Det är väldigt smart, tycker jag.

  87. De har en strategi.
    De lägger upp mönstren innan.

  88. -Har du tappat räkningen?
    -Ja.

  89. -Går det här bra?
    -Det går relativt bra för mig.

  90. Programmering är mycket koder man ska
    följa. Det är nog att följa koder.

  91. Mönstret blir koden, kan man säga.

  92. -Det är bara en minut kvar!
    -Nej, nu rullade mina bort!

  93. Nej, det går inte!
    "Kan jag få lite hjälp här?"

  94. -Har du nåt stopp på tråden?
    -Nej.

  95. Det måste vi ju ha!

  96. -En halv minut kvar!
    -Nu är mitt och Selmas klara.

  97. Min är rätt.
    Måns, jag är mest nervös för din.

  98. -Hoppas det går bra.
    -Vi håller händerna.

  99. Är det rätt? Nej, det är inte rätt!
    Eller?

  100. -Det ser bra ut.
    -Yes!

  101. Och så klarade jag det.
    Det var en sån skön lättnad!

  102. Jag ser att det är tre pärlor
    där på raken, i stället för två.

  103. Det blev inte rätt,
    trots att hon jobbade så bra.

  104. -Nej...
    -Okej, jag ser felen.

  105. -Ja, där och där.
    -Det gör inget.

  106. Sista halsbandet.
    Måns som kämpade så hårt...

  107. -Ja, det är godkänt.
    -Ja!

  108. Att pärla var svårare än jag trodde.

  109. Jag tänkte "det är bara som att pärla
    ett halsband", men det var det inte.

  110. Ni gillar ju robotar,
    så ni ska få se en film om det.

  111. Jag är en maskin som programmeras
    för att utföra fysiska uppgifter.

  112. En talande robot! Säg nåt mer.
    Var kommer robot ifrån?

  113. Själva ordet "robot"
    har funnits länge på flera språk-

  114. -och betyder ungefär
    "slitigt arbete".

  115. De första programmerbara robotarna
    användes i bilindustrin på 60-talet-

  116. -för att ersätta människor
    i slitiga, tunga arbeten.

  117. Hur fungerar du, egentligen?

  118. Jag har ett program som talar om
    vad jag ska göra, och ett styrsystem.

  119. Programmet kan skrivas om,
    och då gör jag nåt annat.

  120. En robot kan se ut nästan
    hur som helst. Här är min kollega.

  121. -Hej!
    -Hej, och hej då!

  122. Nu kan ni mer om robotar, men klarar
    ni av att programmera min robot?

  123. Lägg kodbrickorna i rätt ordning
    och få den att vattna min blomma.

  124. Ni måste lägga elva rader kod.
    Lycka till.

  125. Okej...

  126. -Men Gud, vad är det här?
    -Wow!

  127. Wow, vilka coola danssteg!

  128. Den är också lite skum.

  129. Ska vi sätta "start", då?
    Ett borde vara lämpligt.

  130. "Stopp" kan vara på elva.

  131. Nu ska vi se vad vi har.

  132. -Lyft, ta, hälla...
    -Gå.

  133. -Fram.
    -Ta kanna.

  134. Var med nu. Tam, du är huboten.

  135. Tam visade lite med sitt kroppsspråk.

  136. "Gå åt vänster". Då gjorde hon det
    åt samma håll som huboten.

  137. -"Vrid höger".
    -Han måste ju vrida tillbaka.

  138. "Vrid höger och släpp ner."

  139. -Då kör vi.
    -Ett, två, tre!

  140. Hoppas de har gjort rätt.

  141. Han glider till vänster...

  142. Går fram, går fram...

  143. -Tar han blomman?
    -Ta inte blomman!

  144. Han tar kannan, han tar kannan!

  145. Han lyfter, vrider vänster...

  146. Yes, han häller! Fast lite bredvid...

  147. Ja, godkänt!

  148. Vi klarade det!

  149. Vi är de bästa, vinner för det mesta,
    därför ska vi ropa högst i Europa!

  150. Vi är, vi är, MST, MST!

  151. -Vi går till Karin!
    -Glöm inte blomman!

  152. En sån lättnad,
    när man såg att varje steg funkade.

  153. Yeah! Tjoho!

  154. -Hej! Tack.
    -Varsågod.

  155. Nu är ni på väg
    mot era egna robotuppfinningar.

  156. -Var nåt svårt här i dag?
    -Pärlorna var väldigt svåra.

  157. Man hade inte så mycket tid,
    och så blev vi väldigt stressade.

  158. Så är det i programmering. Ofta blir
    det fel. Man får gör om och om igen.

  159. -Man lär sig av misstagen.
    -Ja. Ni klarade de andra uppdragen.

  160. Innan ni får gå härifrån
    så har jag en fråga till er.

  161. Jag vill veta: Vad är skillnaden
    mellan en dator och en robot?

  162. Nu får ni prata ihop er,
    och sen får jag ett svar.

  163. En robot hjälper oss på ett mer
    fysiskt sätt, än vad en dator gör.

  164. En robot går ju,
    och det kan inte dator göra.

  165. En diskmaskin är ju en robot,
    och den går ju inte.

  166. Men ändå. Vi kan svara att en robot
    hjälper oss på ett fysiskt sätt.

  167. -Då kör vi på det.
    -Är ni redo?

  168. En robot hjälper oss på ett mer
    fysiskt sätt än vad en dator gör.

  169. Vilket bra svar!
    Det är så klart rätt!

  170. Superbra jobbat!
    Kom så ska ni få var sin stjärna.

  171. Bra jobbat, Tam. - Bra jobbat, Måns.

  172. Bra jobbat, Selma.

  173. Jag vill bara programmera mera.

  174. -Gå hem och fortsätt programmera.
    -Det ska vi!

  175. Hej då!

  176. Vilket härligt gäng,
    med egen hejaramsa och allting!

  177. De kommer långt med programmeringen
    om de fortsätter så där.

  178. Vad ska jag göra nästa gång?

  179. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Ämnen:
Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Programmering, Robotar, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Programmera mera - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är maskinkod?

Avsnitt 1 av 10

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är programmerat?

Avsnitt 2 av 10

Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en algoritm?

Avsnitt 6 av 10

Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAllti Kartong - romani chib/lovari

Maskinen

Allti och Lilla Röd får ett paket med delar till en hemlig maskin. Den visar sig tillverka ballonger.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBygg din dröm

Adams fredsrobot

Adam tycker att det är hemskt med krig. Han har funderat mycket på hur man skulle kunna få krig att sluta. Han kom på en robot som skickar ut kärleksvågor som gör så att människor inte vill kriga mer.

Fråga oss