Titta

Programmera mera - syntolkat

Programmera mera - syntolkat

Om Programmera mera - syntolkat

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Vi vill på ett lustfyllt sätt visa och berätta om grunderna i programmering och om tankesätt kring programmering. Programledare: Karin Nygårds.

Till första programmet

Programmera mera - syntolkat : Vad är en loop?Dela
  1. "Programmera mera":s programledare
    heter Karin Nygårds.

  2. Hon är ca 40 år, har kort blont hår,
    glasögon med kraftiga bågar-

  3. -grön klänning och vit jacka.
    Studion liknar ett laboratorium.

  4. Här finns lampor, flaskor och slangar
    - saker för olika uppgifter.

  5. Där står en grön trädskulptur.

  6. I rummet intill finns en laptop.
    Där ser Karin vad som sker i studion.

  7. Bredvid finns två fyrkantiga knappar:
    en grön och en röd.

  8. "Programmera mera". Titeln
    skrivs fram på en skärm. Karin:

  9. Datorer är en självklar del
    av våra liv. Mycket styrs av datorer.

  10. För att datorer ska fungera
    måste de programmeras av människor.

  11. Det betyder ungefär
    att skriva instruktioner.

  12. Instruktionerna brukar kallas för
    kod. Annars fungerar inte datorerna.

  13. Alla borde få möjlighet
    att lära sig programmera.

  14. Och för att lära sig det behövs
    mycket mer än att sitta vid en dator.

  15. Jag har byggt upp lite övningar för
    att träna morgondagens programmerare.

  16. -Vilka kommer i dag?
    -Våra stjärnor är:

  17. Alma, ett riktigt energiknippe som
    gillar teater, musik och kompisar.

  18. Blenda, en smart tjej som gillar
    schack, att rita och simma.

  19. Isac, som gillar att baka och
    spela fotboll. Han är lugn och cool.

  20. Välkomna! Vad roligt att ni är här
    för att lära er om programmering.

  21. I dag ska vi jobba med loopar. Det är
    när man gör samma sak om och om igen.

  22. Blenda, du håller på med simning.
    Har ni några loopar då?

  23. När vi kör crawl
    kör vi samma simtag om och om igen.

  24. Just det. Lite så här, ungefär.

  25. Isac, du håller på med fotboll.
    Tränar ni några loopar?

  26. I konditionsträningen brukar vi
    springa samma sträcka om och om igen.

  27. Åh, det låter jobbigt.

  28. Alma, du tycker om musik.
    Finns det några loopar i musik?

  29. Ja, i refrängerna brukar de som
    sjunger sjunga om och om igen.

  30. Just det. Det är en loop.

  31. Nu kan ni lite grann om loopar, men
    jag hoppas att ni ska kunna ännu mer.

  32. Jag har förberett tre övningar
    och dem ska ni få göra helt själva.

  33. -Sen kommer ni tillbaka. Beredda?
    -Ja!

  34. Lycka till!

  35. I dag ska vi
    titta närmare på begreppet loop.

  36. När de kommer tillbaka väntar en
    sista fråga, men det vet de inte om.

  37. Wow, vad coolt!

  38. Datorer kan se ut på många sätt.
    Ofta gömmer de sig i andra saker.

  39. I de här hyllorna
    finns det saker som är programmerade.

  40. Välj tre saker som är programmerade
    och ställ dem på podiet.

  41. Ni har tre minuter på er. Lycka till!

  42. -En bubbelvattensmaskin...
    -Tandborsten då?

  43. -Den är kanske programmerad.
    -Och man behöver ju ladda den.

  44. Den där...

  45. -Den ser man ju nästan...
    -Ja, för den har koder.

  46. -Den ska öppna dörrar.
    -Den tar vi!

  47. -Men elvispen då?
    -Den är säkert programmerad.

  48. -Ja, den ser jätteprogrammerad ut.
    -Aj, aj, vi får se om de tar den.

  49. Den är inte programmerad,
    den har bara en motor.

  50. -Monstertruck!
    -Den är programmerad till kontrollen.

  51. Båda ska synkas.
    Så den är vi säkra på!

  52. -Men den här då?
    -En städmaskin?

  53. När vi öppnade den så var det ludd i.
    Dammsugare är väl inte programmerade?

  54. Den är programmerad till
    att åka till de ställena.

  55. Dammsugaren var vi mest osäkra på.

  56. Du tar den, jag tar monstertrucken.
    Den köper vi.

  57. Då ska vi se om de har rätt.

  58. Yes!

  59. Yes!

  60. Den tredje...

  61. Kom igen...

  62. -Den är rätt, den med! Bra jobbat!
    -Yes!

  63. Vi klarade det!

  64. Kul att ni valde min dammsugare.
    Den behövde luftas lite.

  65. Nu ska ni få träna sortering.
    Det har man nytta av i många program.

  66. Reglerna för hur ni ska sortera
    står på dörrarna.

  67. Här kommer ni se
    hur man kan skriva en loop.

  68. Ni har två minuter på er. Lycka till!

  69. När alla klossar ramlade ut kändes
    det ganska... "Vad ska vi göra?"

  70. Så sa Blenda att hon kunde läsa,
    så vi skulle bygga.

  71. Jag läser, de bygger.

  72. Prisma, kub, cylinder
    var de tre som ramlade ut.

  73. -Kub och cylinder, olika färger.
    -Okej.

  74. -Cylinder är den där.
    -Ja.

  75. Såna här regler kallas för villkor
    och är vanliga i programmering.

  76. -Vänta, det ska vara tre...
    -Det där är en loop.

  77. Den runda pilen
    måste väl betyda en loop.

  78. -Alltså två till?
    -Loop är att göra samma sak igen.

  79. -Nej, det blir fel!
    -Du ska upprepa samma sak! Olika.

  80. -Oj, det är fel. Rosa på rosa.
    -Vi byter plats!

  81. -"Kub + prisma."
    -Vilken var prisman? Den här?

  82. Prisman var en triangel
    och såg lite ut som ett hustak.

  83. -Sen...
    -Rosa! - Vi byggde små hus.

  84. "Kub + prisma, olika färger."

  85. Det blir rosa/rosa.

  86. Ja. Så där!

  87. Då ska vi om de har klarat det.

  88. Då har vi olika färg,
    samma färg, olika färg.

  89. Ja, de har ju sorterat helt rätt!

  90. -Ja!
    -Yes!

  91. Vi klarade det!

  92. Bra jobbat! Två av tre uppgifter.

  93. Nu ska ni få se en film om hur vi
    kan hitta med hjälp av mobilen.

  94. -Hur gör du om du är vilse?
    -Har inte du en karta i mobilen?

  95. Just det. Hur fungerar det?

  96. Lite programmering och rymdforskning.

  97. 1957 skickades världens första
    satellit upp i omloppsbana.

  98. Sputnik 1. De som skötte satelliten-

  99. -märkte att radiosignalerna ändrades
    när den kom närmare eller åkte bort.

  100. -Som ljudet från en bil ändras?
    -Precis.

  101. Genom att hålla koll på signalerna
    gick det att veta var satelliten var.

  102. Man började bygga på GPS-

  103. -det som gör att du ser var du är,
    vart du ska och hur lång tid det tar.

  104. Jag förstår fortfarande inte.

  105. Tänk dig att du har gått vilse
    och skickar ut en signal för hjälp.

  106. En satellit som hör signalen
    kan räkna ut hur långt bort du är-

  107. -men du kan fortfarande vara
    var som helst runt satelliten.

  108. Om två satelliter hör signalen
    får de bättre koll.

  109. Det behövs minst tre satelliter
    för att räkna ut exakt var du är.

  110. Över 30 satelliter snurrar runt
    jorden och lyssna efter signaler.

  111. Okej.

  112. Vilken tur att GPS finns,
    så ofta som jag går vilse!

  113. Nu har det blivit dags för sista
    uppgiften. Ni ska baka en tårta.

  114. Till er hjälp har ni min robot.
    Lägg koden i rätt ordning.

  115. Dessutom vill jag att ni använder
    en loop. Ni har två minuter på er.

  116. -Okej.
    -Det här är ett looptecken.

  117. Titta!

  118. Jag tycker att den var ganska cool.

  119. -Vi kör då.
    -Vi tar start.

  120. -Nej, vänta. Gå.
    -Ja, "gå till bordet".

  121. Nu gäller det att vi
    lägger brickorna i rätt ordning.

  122. Då blir det så här. Kolla.
    Looptecken, 2.

  123. Men det ska väl bli tre?
    Det är tre bottnar.

  124. Ja, hur många gånger
    ska de upprepa loopen?

  125. -Men han ska ju ta sylt.
    -Ja, då kör vi två.

  126. -Två gånger "gå fram, ta botten".
    -Då gör han en loop.

  127. Sen har vi parentes.
    Den lägger vi där, så den slutar där.

  128. "Parentes." Man brukar säga måsvinge.
    De är jätteviktiga för loopen.

  129. -"Spruta."
    -"Grädde."

  130. "Lägg hallon." Sen "stopp".

  131. -Jag hoppas det är rätt.
    -Ett, två, tre!

  132. Vad gör han?
    Han häller ju hallonsylt överallt!

  133. Bra. Det var rätt så här långt.
    Sen så sprutade han grädde.

  134. Jag skulle helst inte
    vilja äta tårtan.

  135. Han bara kastade på hallonen.
    De träffade inget.

  136. Jag kände att det var fel,
    för han gjorde det så slarvigt.

  137. Det var inte den snyggaste tårtan,
    men koden är korrekt. Godkänt!

  138. -Ja!
    -Vi springer till Karin!

  139. -Jag är jättenöjd. Tre av tre.
    -Tjoho! Vi klarade det!

  140. -Välkomna tillbaka! Vad bra det gick.
    -Ja.

  141. Alla uppgifter klarade ni.
    Till och med tårtroboten.

  142. Jag får göra lite finjusteringar där
    så han prickar bättre.

  143. Innan ni går hem
    så har jag en sista fråga.

  144. I dag har ni jobbat med loopar.

  145. Varför använder programmerare loopar?

  146. Prata ihop er. När ni är överens
    så får jag ett svar.

  147. Beredda? Kör!

  148. Loopar är när man gör
    samma sak om och om igen.

  149. Så att inte den som programmerar
    behöver skriva samma kod igen.

  150. Ja, om man vill
    skriva nåt kortfattat.

  151. Har ni ett svar? Få höra!

  152. Om en programmerare ska skriva en
    lång kod slipper han skriva den igen.

  153. Han kan bara sätta ett looptecken.

  154. -Bra svar!
    -Yes!

  155. Klart att ni ska ha varsin stjärna.
    - Härligt, Alma.

  156. Jättefint jobbat, Isac!
    - Och bra där, Blenda.

  157. -Jag visste inte ens vad en loop var!
    -Vilka programmerare!

  158. Nu är det bara för er att gå hem
    och programmera mera. Hej då!

  159. Vilken tur för mig att de fixade
    tårtan. Nu ska jag äta upp den-

  160. -och klura på
    vad nästa grupp ska få göra.

  161. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Ämnen:
Information och media, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Digital kompetens, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Programmera mera - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är maskinkod?

Avsnitt 1 av 10

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är programmerat?

Avsnitt 2 av 10

Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en robot?

Avsnitt 3 av 10

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en bugg?

Avsnitt 4 av 10

Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är en algoritm?

Avsnitt 6 av 10

Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Hur styr villkor programmering?

Avsnitt 7 av 10

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Bli en bra programmerare

Avsnitt 9 av 10

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Vad är artificiell intelligens?

Avsnitt 10 av 10

Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaProgrammera mera

Bli en bra programmerare

Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaTisdagskollen med Farzad

Farzad och de fem superfrågorna

Farzad har överväldigats av all information han möter varje dag. Internet, tidningar, reklam och människor som berättar en massa historier. Vad är en källa? Och hur skiljer man på fakta och påhitt? Vi hör om de fem superfrågorna som ger oss bättre koll.

Fråga oss