Lyssna

Lärarrummet

Lärarrummet

Om Lärarrummet

Lärarrummet porträtterar inspirerande och engagerade pedagoger över hela landet i levande och fördjupande reportage. Lyssnaren får följa med in i klassrummen, ta del av lärarnas syn på pedagogik och höra vilka knep och metoder de använder sig av för att nå fram till eleverna. Säsong 6.

Till första programmet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Enaam Alsaffouri är lärare från Syrien

Avsnitt 1 av 30

Bland flyktingarna som kommit till Sverige från Syrien finns många lärare. Samtidigt råder det lärarbrist här. Det har lagts fram förslag på snabbspår för att få in fler lärare från till exempel Syrien i den svenska skolan. Enaam Alsaffouri jobbade som lärare i Damaskus innan hon tvingades fly tillsammans med sin familj. Efter ett par års studier i svenska på SFI gör hon nu praktik på Petersvenskolan i Landskrona. Hur ser hon på sina möjligheter att kunna jobba som lärare i Sverige? Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan skolan här och den i Syrien?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Den svenska patienten

Avsnitt 2 av 30

Christine Holst och Riikka Tilja är lärare på sfa-medicin i Södertälje. Det är en intensivutbildning i yrkessvenska för personer med utländsk akademisk examen i medicinska yrken. Flera tusen personer från länder utanför EU har en examen från någon vårdutbildning och vill börja jobba i Sverige. Ett viktigt led i processen är att lära sig språket. Men det handlar inte bara om det - många av diskussionerna i klassrummet berör också samhälleliga normer och svensk sjukvårdskultur. Vad behöver man veta om svenskar för att kunna möta dem som patienter?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Einstein fattade inte heller allting

Avsnitt 3 av 30

Mathivation bygger på idén att coacha fram utvalda elever i matematik och pedagogik så att de själva så småningom kan hålla lektioner inför andra elever. Vi är med när sjätteklassarna på Sandsbro skola i Växjö får en inspirationsföreläsning i matematik av 16-årige Adnan. Adnans budskap är att det är motståndet i svåra uppgifter som ger framsteg, att det är bra att inte fatta någonting.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Läsning för lässkygga gymnasister

Avsnitt 4 av 30

Mekto Ganic är skolbibliotekarie på Burgårdens Utbildningscentrum i Göteborg. Det är en skola som huvudsakligen har yrkesinriktade gymnasieutbildningar. - Många på den här skolan har aldrig någonsin läst en bok, säger Mekto Ganic som har olika knep att ta till för att locka läsovana till att vilja öppna en bok. Ett av knepen är högläsning. De olika läsprojekten har lett till att utlånen på skolans bibliotek har blivit fler, berättar Mekto.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Att vara lärare är ett ledarskap

Avsnitt 5 av 30

Petra Elio Serti är lärare i svenska, samhällskunskap och pedagogiskt ledarskap på Angeredsgymnasiet i Göteborg, skolan där hon själv en gång var elev. Hennes ledstjärna är det pedagogiska ledarskapet som hon både utövar och lär ut. Vi träffar Petra för att reda ut betydelsen av ledarskap och för att höra om hennes engagemang för förortens ungdomar, ett engagemang som hon har belönats med pris för.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Förskollärare och digitalista

Avsnitt 6 av 30

På avdelningen Vitsippan programmerar förskolebarnen små elektroniska bin så att de rör sig rätt i en hinderbana. Här på Björknäs förskola i Nacka jobbar Eva-Mari Kallin som förskollärare och digitalista. Som digitalista driver Eva-Mari den pedagogiska verksamheten med digitala verktyg på förskolan. Tanken är att barnen tidigt ska lära sig datalogiskt tänkande.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Först när det finns tillit kan man ställa krav

Avsnitt 7 av 30

Ekskolan i Malmö är en liten skola med bara tolv särskilt utvalda högstadieelever. De som går här har av olika anledningar tvingats sluta den vanliga skolan. Det är först när man har provat allt för att få det att fungera i den ordinarie skolan som man ansöker om en plats på Ekskolan. Vad är det läraren Daniel Ovesson och hans kollegor kan ge eleverna här som de har saknat i sina tidigare skolor?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Ordning och reda

Avsnitt 8 av 30

Innan lektionen börjar står eleverna i klassen på Internationella engelska skolan i Uppsala uppställda på led. Var och en hälsar sedan med ett "god morgon" till läraren Hanna Järphagen-Weström. Skolans filosofi bygger på tydliga regler, ordning och disciplin. Grundaren Barbara Bergström beskriver det med orden "tough love". Konceptet har ofta kritiserats men rektor Mikael Östling menar att ordningsreglerna ger en tydlighet och struktur som skapar trygghet hos eleverna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Nyanlända barn i förskolan

Avsnitt 9 av 30

Till förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg kommer regelbundet nya barn som också är helt nya i Sverige. Vad behöver man tänka särskilt på när det gäller de här barnen? Det viktigaste är att barnet känner sig tryggt i sin nya miljö. Resten kommer sen. Det säger förskolläraren Drazena Knezevic på förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg. Vi besöker avdelningen Spiran för att höra om hur kartläggningssamtal, bildstöd och musik med metoden El Sistema kan bidra till ett bättre mottagande.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Att vägleda nyanlända

Avsnitt 10 av 30

Jag jobbar med att eleverna ska landa rätt, säger studie- och yrkesvägledaren Volkan Serengil på Enskede gårds gymnasium i Stockholm. Volkan Serengils elever går alla på språkintroduktion. De har nyligen kommit till Sverige från andra länder och tar igen missade studier och kompletterar med kurser i svenska för att kunna söka till nationella gymnasieprogram. Eleverna saknar ofta en bild av vilka yrken som finns att välja på och av hur utbildningssystemet i Sverige ser ut, säger Volkan som ofta får uppfinna sina egna metoder för att leda eleverna i rätt riktning. Och för att leda rätt kan han ibland tvingas bromsa orealistiska förväntningar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Den viktiga föräldrakontakten

Avsnitt 11 av 30

Hanan Abdallah, Farhiya Omar Ahmed och Siv Eriksson jobbar som vägledare i Västerås kommuns inkluderingsteam. De arbetar dels ute i skolorna tillsammans med klasslärarna men också psykosocialt med både elever och föräldrar. Syftet är att öka dialogen mellan hem och skola och att hjälpa föräldrar i familjer från andra länder att bli mer delaktiga i sina barns skolgång. Fokus ligger på den personliga kontakten och på att bygga upp relationer till föräldrarna, något som underlättas av att flera vägledare har språk som arabiska och somaliska som modersmål.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Introduktionsteamet i Kungsbacka

Avsnitt 12 av 30

Lisbeth Kårmark är lärare i svenska som andraspråk på Åsaskolan i Kungsbacka. I kommunen finns ett särskilt introduktionsteam som jobbar med mottagandet av nyanlända elever. Teamet består av specialpedagog, socialpedagog, SVA-lärare och studiehandledare och de jobbar i nära samarbete med lärare och rektorer ute på skolorna. Kommunens sätt att arbeta med introduktionsteamet följs och utvärderas av forskare från Högskolan i Borås. Vi besöker Åsaskolan och Lisbeth Kårmark för att få veta mer om hur samarbetet fungerar och om vilket stöd introduktionsteamet kan ge.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Lust för språkinlärning

Avsnitt 13 av 30

Till vardags jobbar Jut Johan Persson som tal- och språkpedagog inom Rättviks elevhälsa. Just nu hoppar han också in som mellanstadielärare på en förberedelseskola i Trängslets asylboende utanför Älvdalen. För Jut Johan är uppgiften att lära nyanlända elever det svenska språket någonting helt annat än det han vanligtvis brukar ägna sig åt. Men efter tolv år i språk- och läsinlärningens tjänst har han hunnit samla på sig en hel del knep och metoder som visat sig fungera alldeles utmärkt även på Trängslet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Hos kuratorn kommer berättelserna fram

Avsnitt 14 av 30

Ulla Jansson är skolkurator på Nyköpings gymnasiums introduktionsprogram där många av eleverna är nyanlända i Sverige. Vi träffar henne och hennes kollegor för att höra vad det är för livsöden som de möter och hanterar i sin vardag. En stor del av eleverna är ensamkommande pojkar från Afghanistan och just deras berättelser har berört Ulla Jansson starkt. "De kommer innanför skinnet på en och man tar med sig dem hem", säger Ulla.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Den kroppsliga kommunikationen är global

Avsnitt 15 av 30

"När man idrottar behöver man inte ett verbalt språk för att kommunicera", säger Åke Huitfeldt som är lärare i idrott och hälsa samt matematik på Fridhemsgymnasiet i Umeå. Hans elever går språkintroduktionsprogrammet och många av dem är nyanlända. Även om idrottsämnet har fördelen att det övervinner språkbarriärer så finns det också utmaningar. De utmaningarna övervinner man genom att vara pragmatisk och flexibel, enligt Åke Huitfeldt som vid sidan av sin lärartjänst har forskat om nyanlända elevers möte med idrottsundervisningen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Öppen förskola för adopterade barn

Avsnitt 16 av 30

På öppna förskolan Spira i Stockholm är de flesta barnen lite äldre än på andra öppna förskolor. Gemensamt för dem alla är att de är nya bekantskaper för sina föräldrar. På Spira möter förskolläraren Annabel Ronnehed och barnskötaren Helene Jonsson nyligen adopterade barn och deras familjer. Vad har de här familjerna för särskilda behov och hur kan öppna förskolan vara ett stöd för dem?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

IB-programmet går sin egen väg

Avsnitt 17 av 30

Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg är en av det 30-tal gymnasieskolor i landet som erbjuder IB-programmet. IB, som står för International Baccalaureate, är ett internationellt program som inte följer samma läroplan som de nationella programmen i Sverige. Vi träffar elever och lärare på IB-programmet på Hvitfeldtska för att lära oss mer om vad som särskiljer IB från den vanliga gymnasieskolan och om vilka eleverna är som går där.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Spetsmatte

Avsnitt 18 av 30

Spetsmatteklassen på Dammfriskolan i Malmö tar varje år emot trettio elever i årskurs 7-9. Hit söker elever från hela landet som är specialintresserade av matematik och som vill jobba i ett högt tempo på en avancerad nivå. Läraren Lotta Elvstam som undervisat i spetsklassen sedan starten använder sällan böcker i sin undervisning. Hennes pedagogiska modell bygger istället på att eleverna pratar med varandra och på så sätt lär sig att lösa problemen tillsammans.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Skola med en touch av Finland

Avsnitt 19 av 30

Nina Lidfors är rektor på Gripsholmsskolan i Mariefred och har sin bakgrund i det finska skolsystemet. Många av lärarna på skolan är också rekryterade från Finland och är utbildade på lärarhögskolan där. Det hela är en medveten strategi och ett sätt att försöka få hit något av det som gör att skolan i Finland ständigt ligger i topp i olika kunskapsmätningar. Vad kan vi lära av Finland och vad kan finländska lärare tillföra en skola i Sverige?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Den sjungande svenskaläraren

Avsnitt 20 av 30

Sedan början av 2000-talet har musikläraren Eva Bornemark lärt ut svenska till nyanlända vuxna med hjälp av sång och musik. Hon kallar sitt ämne för "svenska med sång" och många av sångerna som hon använder har hon skrivit själv. För Eva Bornemark är det viktigt att sångtexterna är begripliga men också att det blir värdigt för de vuxna eleverna att sjunga med. Vi träffar Eva och några av hennes elever på Komvux Södervärn i Malmö när de stämmer upp i sång.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Lärande i samverkan med omvärlden

Avsnitt 21 av 30

När resultatet av skolarbetet kan vara till nytta för andra ökar elevernas motivation, drivkraft och vilja att lära. Det är poängen med entreprenöriellt lärande, menar Helena Sagar, lektor på Kullaviksskolan i Kungsbacka. I sin forskning har hon valt att fokusera på entreprenöriellt lärande ur ett lärarperspektiv. Hon vill ta reda på vad lärare behöver för att kunna utveckla sin undervisning och i högre grad samverka med omvärlden.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Källkritik på nätet

Avsnitt 22 av 30

Antologin "Kritiskt tänkande i teori och praktik" riktar sig bland annat till blivande och verksamma lärare. Jack Werner, frilansjournalist, och Kristina Alexanderson, chef för Internet i skolan på Internetstiftelsen i Sverige, medverkar båda med var sitt kapitel. Vi träffar dem på Bokmässan i Göteborg för ett samtal om hur lärare kan hjälpa elever att tänka mer kritiskt om det de möter på nätet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Mentor på heltid

Avsnitt 23 av 30

Annika Gabrielsson och Ida Almqvist är två av sex heltidsmentorer på Vretagymnasiet utanför Linköping. Systemet med mentorer på heltid införde skolan för några år sedan. Syftet var att avlasta ämneslärarna som ofta upplevde mentorskapet som betungande. Nu tycker sig skolan se en minskad stress hos lärarna och ett bättre mentorskap för eleverna. Vi besöker Vretagymnasiet för att följa hur heltidsmentorerna jobbar i praktiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Lärarstudenter på praktik

Avsnitt 24 av 30

Hanemålaskolan i Nybro är en så kallad övningsskola. Det betyder att skolan är specialiserad på att ta emot lärarstudenter som är ute på verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Vi besöker Hanemålaskolan och möter lärarstudenterna Wiktoria Kasek, Martina Ahlkvist och Maja Karlberg för att höra hur det är att komma ut och stå framför en klass för första gången. VFU-handledaren Pia Olastuen berättar om hur man som handledare kan ge förutsättningar för en så bra praktik som möjligt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Språkcoacherna

Avsnitt 25 av 30

På Kiörningskolan i Härnösand ställer elever upp som tolkar och språkkontakter åt nyanlända elever, som inte har hunnit komma så långt med svenskan. Projektet med språkcoacher kom till för att snabba på språkutvecklingen hos de nyanlända eleverna och för att förbättra integrationen på skolan. Vi träffar några av språkcoacherna och deras lärare Malin Gunn och Barbro Tinnerberg, som också är initiativtagarna till projektet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Kungsholmsakademien

Avsnitt 26 av 30

På Kungsholmens gymnasium får lärarna sedan ett par år tillbaka tid och handledning för att tillsammans utforska den egna undervisningen. Resultatet av undersökningarna presenteras sedan för kollegiet i ett seminarium som man kallar Kungsholmsakademien. Syftet är att få den tysta kunskap som lärarna sitter på att bli någonting som liknar beprövad erfarenhet och så småningom få en vetenskaplig grund, förklarar rektorn Annica Tengbom Ödén. Vi besöker Kungsholmens gymnasium för att höra mer om hur det här går till.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Med uppdrag att få eleverna till skolan

Avsnitt 27 av 30

Varje morgon ringer socialpedagogen Nora Alawie runt till elever för att väcka dem och höra om hon behöver möta upp dem och följa med till lektionen. Nora Alawie är en del av elevhälsoteamet på Lövgärdesskolan i Göteborg och hennes uppgift är att stödja och hjälpa elever som har problem med hög frånvaro. Det handlar om att vara en vuxen som finns där, som ser sådant som lärare kanske inte hinner se, säger Nora Alawie.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Kemispinning

Avsnitt 28 av 30

Annika Andersson är kemilärare på S:t Petri gymnasieskola i Malmö. Inspirerad av motionsformen spinning arbetar hon med intervallundervisning i klassrummet där man varvar ansträngning med vila. Annika beforskar sin metod och sprider den vidare till andra lärare genom nätverket Vetenskap i skolan, VIS.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Att göra sig förstådd i en flerspråkig förskola

Avsnitt 29 av 30

På Sjögårdens förskola i Flen talar barnen sammanlagt ett femtontal olika modersmål. Hur bär man sig åt för att både barn och personal ska kunna göra sig förstådda i en sådan flerspråkig miljö? Vi besöker Sjögården och hör om hur tekniska hjälpmedel som talande pennor och översättande appar kan underlätta kommunikationen med barnen, men också med deras föräldrar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
Lyssna Lärarrummet

Studiehandledare på modersmål

Avsnitt 30 av 30

Studiehandledare på modersmål är en relativt ny yrkesgrupp i skolan. Yrket går ut på att stödja kunskapsutvecklingen hos flerspråkiga elever. I Göteborg finns en ettårig yrkesutbildning för blivande studiehandledare. Vi åker dit för att ta reda på vilka de är som vill bli studiehandledare och vad de behöver kunna för att på bästa sätt hjälpa nyanlända elever med att lyckas i skolan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Fråga oss