Titta

The grammar company

The grammar company

Om The grammar company

Lär dig engelsk grammatik med sköna gänget på Grammatikbolaget! Varje episod tar upp en aspekt av engelsk grammatik i tal, grafik och sång. I programserien talar man huvudsakligen engelska. Handlingen i korthet: Britt-Inger och Mats ska öppna ett grammatikbolag på Irland, The Grammar Company. Britt-Inger ska sköta kundkontakterna medan Mats ska arbeta med grammatiken på lagret. På Irland tillkommer två engelsktalande medarbetare, Patsy och Jimmy.

Till första programmet

The grammar company : Plural sMaterialDela
  1. -Mats här.
    -Nu åker vi till Irland.

  2. "Grammatikbolaget"!

  3. Vad roligt!

  4. Då får man prata engelska.

  5. Hejsan svejsan!

  6. Är du beredd? Då så!

  7. Får jag börja?
    Okej, svenska köttbullar, så klart.

  8. Sen har vi ABBA
    och det här är tussilago.

  9. Efter en lång, mörk vinter-

  10. -blir vi svenskar som tokiga
    när de första blommorna blommar.

  11. -Vi plockar wildflower.
    -"-s".

  12. -Förlåt. Din tur.
    -Okej.

  13. Jag har en fin irländsk harpa.

  14. Jag älskar musiken. Sen har vi
    Liam Neeson från alla filmer.

  15. Han är en aning läskig. "Jag ska
    hitta dig." Men han är jätteduktig.

  16. Och så mina favoritinsekter
    - nyckelpigor.

  17. -Jag älskar ladybird.
    -"-s".

  18. Förlåt. Jag älskar alla insect.

  19. "-s".

  20. Titta vad klockan är.
    Det är nästan lunchdags.

  21. Jag ska gå och handla.
    Vill du ha nåt?

  22. Ja, kan du köpa fem banana?

  23. "-s".

  24. Självklart.
    Jag är tillbaka om tio minuter.

  25. -Hej, Britt-Inger.
    -Hej, Jimmy.

  26. Mats bad mig ge dig blyertspennor.

  27. Tack. Det är den bästa sorten
    jag någonsin har skrivit med.

  28. -Jag älskar såna pencil.
    -"-s".

  29. -Tack ska du ha.
    -Då så, hej då.

  30. -Patsy här.
    -Det är Jimmy.

  31. Hej, Jimmy!

  32. Har du lagt märke till nåt särskilt
    med Britt-Inger i dag?

  33. Hon viskade när vi talades vid.

  34. Ja, hon viskar med mig också.
    Hon kanske har hemlängtan.

  35. Svenskar kanske gör så
    när de är ledsna.

  36. -Stackars henne. Vi måste göra nåt.
    -Absolut.

  37. Jag pratar med Mats och hittar på nåt.

  38. -Bra. Hej då, Jimmy.
    -Hej då.

  39. -Det är Mats.
    -Hej.

  40. Jag var tvungen att prata med nån
    som känner mig väl.

  41. Både Patsy och Jimmy
    tycker att jag pratar för högt.

  42. Jag vet att jag pratar mycket, men
    jag tycker inte att jag pratar högt.

  43. Det kanske är nåt irländskt.

  44. Det där låter ju jättekonstigt.
    Varför skulle de göra så?

  45. Pratar du starkare än du brukar?
    Säg nu precis som du sa.

  46. Jag sa så här till Patsy: "Could you
    please buy me five banana?"

  47. Då sa hon "-s".

  48. Med Jimmy sa jag:
    "I love those pencil."

  49. -Då sa han "-s".
    -Men du, då förstår jag.

  50. De hyschar inte dig.
    De lägger till ett plural-s.

  51. Det var likadant för mig från början.

  52. Jimmy gjorde likadant. Jag trodde
    han hade fått mat mellan tänderna.

  53. Han gick och hyschade hela tiden.

  54. Men när jag frågade,
    då förklarade han.

  55. Plural-s? Vad är det?

  56. Singular är ju en sak,
    och plural är ju flera.

  57. I svenskan säger vi ju
    "en sko, flera skor".

  58. I engelskan lägger man på ett s.

  59. Det blir "one shoe, many shoes".

  60. När Jimmy sa "these pencils",
    då la han på ett s.

  61. När Patsy sa "five bananas",
    då la hon på ett s.

  62. Det var ju bara schyst.
    Det är fina kollegor.

  63. Då förstår jag!

  64. Pencils, flowers, bananas,
    insects och ladybirds.

  65. -Tack, Mats.
    -Det är vad vänner är till för.

  66. -Du är alltid bra att prata med.
    -Hejsan svejsan. Hej då.

  67. Hej då.

  68. Plural-s!

  69. En katt. Två katter.

  70. En klocka. Två klockor.

  71. En halva. Två halvor.

  72. Överraskning! Vet du vad det här är?

  73. -Nej, nån slags bullar?
    -Ja.

  74. Det här är lussekatter,
    men titta på formen.

  75. Som ett s, som ett plural-s.

  76. Kommer du ihåg
    när du berättade om plural-s?

  77. Jag trodde att du hade mat i tänderna
    och bara...

  78. Jag var helt förvirrad och du sa:
    "Nej, det är plural-s."

  79. Det var lustigt. Ta för dig.

  80. -Två guys, två buns.
    -Det var lustigt, Jimmy.

  81. Självklart! Då så.

  82. Tack så mycket. Ni har det på måndag.

  83. Ja, vi hörs. Tack så mycket. Hej då.

  84. -Hej, Jimmy.
    -Hej, Britt-Inger.

  85. Patsy och jag hoppas
    att du känner dig välkommen i Irland.

  86. Vi förstår att du kan ha hemlängtan,
    så vi ordnade några presenter åt dig.

  87. -En present? Åt mig?
    -Ja, öppna den!

  88. Vilken överraskning.

  89. Två dalahästar!

  90. -Tycker du om dem?
    -Jag älskar dem!

  91. Men vad är det här?

  92. -Roliga små vikingar.
    -Just det.

  93. De påminner mig om Mats och dig.

  94. -Titta där under.
    -Vad är det här?

  95. Det är inte sant! Lussekatter!

  96. -Mats bakade dem.
    -Nej...

  97. Det är som att vara hemma
    och det är Lucia i december.

  98. Du har förgyllt min dag
    med de här presenterna.

  99. Om du hittar nåt du vill ha

  100. är det bara att ta för sig

  101. Och om det gör dig glad

  102. skaffa då mer av det

  103. Många saker, många saker

  104. Lägg bara till ett s
    och då får du mer av det

  105. Många saker, många saker

  106. Lägg bara till ett s
    och då får du mer av det

  107. Knäppa skämt och glada stunder

  108. Jag vill dela allt med dig

  109. Godsaker och lustiga rim

  110. Jag vill dela allt med dig

  111. Lägg till ett s på allt vi gillar
    Lägg till ett s på allt vi gillar

  112. Då får vi mer

  113. Lägg till ett s på allt vi gillar
    Lägg till ett s på allt vi gillar

  114. Då får vi mer

  115. Hej, Jimmy.
    Hur gick det? Blev hon glad?

  116. Hon blev jätteglad
    och viskade inte alls.

  117. Jag älskar att jobba med dem bägge.

  118. Jag hoppas
    att de stannar länge i Irland.

  119. -Samma här.
    -Nu måste jag jobba vidare.

  120. -Hejsan.
    -Hej då.

  121. Översättning: Mattias Anulf
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Plural s

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur omvandlar man singular till plural? Britt-Inger blir hyssjad av sina engelsktalande kollegor så fort hon öppnar munnen. Talar Britt-Inger för högt eller försöker kollegorna bara hjälpa henne med engelskan? Som tur är kan Mats förklara situationen med hjälp av singular och plural.

Ämnen:
Engelska
Ämnesord:
Engelska språket, Grammatik, Språkvetenskap, Substantiv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i The grammar company

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

A or an?

Avsnitt 1 av 10

När använder man de olika engelska artiklarna "a" och "an"? På The Grammar Company har en låda med substantiv skakats om i frakten. Alla de engelska orden ligger huller om buller. Jimmy hjälper Mats att sortera orden med hjälp av artiklarna "a" och "an". Sedan överraskar de Patsy och Britt-Inger med en Masquerade Monday.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Do and does

Avsnitt 2 av 10

När ska man använda "do" och när ska man använda "does"? Britt-Inger ska intervjua Patsy, men Patsy reagerar starkt på Britt-Ingers frågor. Vad är det som inte stämmer? Jimmy försöker förklara skillnaden mellan "do" och "does" för Mats. Jimmy förstår inte varför Mats tycker att "does" är ett sådant lustigt ord.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Plural s

Avsnitt 3 av 10

Hur omvandlar man singular till plural? Britt-Inger blir hyssjad av sina engelsktalande kollegor så fort hon öppnar munnen. Talar Britt-Inger för högt eller försöker kollegorna bara hjälpa henne med engelskan? Som tur är kan Mats förklara situationen med hjälp av singular och plural.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

The -ing form

Avsnitt 4 av 10

Vad är skillnaden på enkel presens och ing-form? Både Mats och Britt-Inger använder ing-form lite hur som helst när de pratar engelska. De har så gott som tömt hela grammatiklagret på ing-former. Katastrof! Nu gäller det för Patsy och Jimmy att styra upp användningen av ing-form utan att såra Mats och Britt-Ingers ömtåliga känslor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Questions

Avsnitt 5 av 10

När använder man frågeorden: when, what, where, how, why, which, who och how? Britt-Inger kommer till kontoret i chocktillstånd. Patsy måste använda alla frågeorden för att få Britt-Inger att berätta vad som har hänt. Kort därefter irrar Mats bort sig på den irländska landsbygden. Som tur är kan Mats och kollegorna använda frågeorden för att hjälpa honom tillbaka till The grammar company.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Mine and yours

Avsnitt 6 av 10

Hur ska man använda possessiva pronomen? Patsy är engagerad i miljöfrågor. Med hjälp av possessiva pronomen tror Patsy att man kan rädda jordens klimat. Men för att få Britt-Inger att förstå måste Patsy först förklara vad possessiva pronomen är. Vid lunchtid ser alla lunchpåsar likadana ut. Men med hjälp av The Grammar Company´s pronomenbrickor kan Mats och Jimmy reda ut vem som beställt vad.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

The future

Avsnitt 7 av 10

Hur använder man futurumformerna "will", "be going to" och "won´t"? The Grammar Company´s ohederliga konkurrenter, Grammalamma, har slagit till igen; Futurum-lådorna på lagret är tömda. På kontoret visar Patsy sina mediala talanger och spår sina medarbetares framtid. Kommer hennes spådomar verkligen att slå in?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Third person s

Avsnitt 8 av 10

När sätter man "s" på verbet i tredje person singular? När man skvallrar såklart! Det kallas "skvaller-s", eftersom det används då man pratar om någon annan. Mats har ingen koll på "skvaller-s" men som tur är kan Patsy förklara hur det används. Det är dessutom Patsys födelsedag. Kommer kollegorna hinna få tag på både present och tårta till tre-fikat?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

There is or there are?

Avsnitt 9 av 10

Vad är skillnaden mellan "there is" och "there are"? På kontoret leker Patsy och Britt-Inger "there are in my bag"-leken. Och på lagret förklarar Jimmy den viktiga skillnaden mellan "there is" och "there are" för Mats. Sedan dekorerar de lådor för att enkelt kunna skilja på "there is"-lådan och "there are"-lådan i lagerhyllan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Connecting words

Avsnitt 10 av 10

Hur kan man använda ord som "unless", "therefore", "because", "then" och "even"? Jimmy ska gå på dejt men känner sig nervös. Vad ska han och dejten prata om? Mats coachar Jimmy med hjälp av "Chit-chatters". Med enkla småord som "but", "since", "even if" och "because" kommer Jimmy kunna prata med sin dejt utan problem.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaModern Ghost Stories Junior

Wraithlook

Ska Martin ta chansen att återse sin döda flickvän? Det finns en möjlighet via nätet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaThe dark room - easy

Är du mörkrädd? Inte? Men om du befann dig i ett rum utan ljuskälla, och ingen utväg? Tre ungdomar hamnar i denna skräckinjagande situation. Men är allt som det verkar vara?

Fråga oss