Titta

The grammar company

The grammar company

Om The grammar company

Lär dig engelsk grammatik med sköna gänget på Grammatikbolaget! Varje episod tar upp en aspekt av engelsk grammatik i tal, grafik och sång. I programserien talar man huvudsakligen engelska. Handlingen i korthet: Britt-Inger och Mats ska öppna ett grammatikbolag på Irland, The Grammar Company. Britt-Inger ska sköta kundkontakterna medan Mats ska arbeta med grammatiken på lagret. På Irland tillkommer två engelsktalande medarbetare, Patsy och Jimmy.

Till första programmet

The grammar company: The -ing formMaterialDela
  1. -Mats här.
    -Nu åker vi till Irland.

  2. "Grammatikbolaget"!

  3. Vad roligt!

  4. Då får man prata engelska.

  5. Hejsan svejsan!

  6. Du vet, Jimmy, jag driving trucken
    varje dag och jag enjoying det.

  7. Jag älskar att working och driving.

  8. Jag making och eating frukost
    varje morgon innan jag cyklar hit.

  9. Jag bringing bullar
    till vår rast kl. 10.

  10. Jag förstår att det är toppen
    att drive trucken varje dag.

  11. Jag singing också.

  12. Jag laughing, jag giggling,
    jag dancing varje dag.

  13. Jag förstår att du vill sing ibland.

  14. När jag inte singing
    så playing jag musik på radion-

  15. -varje morgon i trucken.

  16. När du säger singing och playing...

  17. Ursäkta. - Det är Mats här.

  18. Men vad säger du?
    Är leveransen försenad? Det var illa.

  19. Ja, vi hörs. Hej.

  20. Dåliga nyheter, Jimmy.
    Leveransen är försenad.

  21. Vi får fullt upp i dag.
    Vad tänkte du säga?

  22. Det kvittar, vi kan ta det senare.

  23. -Okej, vi ses!
    -Vi ses.

  24. Hoppsan! Den där verkar lätt.
    Borde den inte vara full?

  25. Få se.

  26. Men...vad är detta?

  27. Den är nästan tom!
    Vart har alla tagit vägen?

  28. Kan det vara en tjuv i farten?

  29. Det tror jag inte, herr M.
    De har nog bara gått åt.

  30. -Hur är det möjligt?
    -De kan ha använts för mycket.

  31. Kanske när de inte behövdes.

  32. Av vem då? Mig?

  33. Det har tyvärr hänt, herr M.,
    men det är inget att skämmas för.

  34. Det är lätt gjort.
    Britt-Inger gör det också.

  35. Åh nej! Vi har använt alla ing-former.

  36. Det var riktigt illa.

  37. Man kan säga att man driving trucken
    om man gör det just nu.

  38. Men jag drive trucken varje dag.

  39. Få se nu.

  40. Jag walk till jobbet varje dag,
    men jag walking just nu.

  41. Precis, du gör det här och nu.

  42. Jag drive min truck varje dag,
    men jag driving just nu.

  43. Precis!

  44. Jag eat bananer varje dag,
    men jag eating den nu.

  45. Det var ju jättelätt.
    Jag måste ringa Britt-Inger.

  46. Jag calling henne nu.

  47. Jag cyklar till skolan ibland.

  48. Jag cyklar nu!

  49. Jag simmar på måndagar.

  50. Jag simmar nu!

  51. Jag åker skidor varje vinter.

  52. Jag åker skidor nu!

  53. Välkommen till "Grammatikbolaget".
    Britt-Inger här.

  54. Tjena, det är Mats. Nu ska du
    lyssna på mig. Sitter du ner?

  55. Gud, vad du skräms.
    Har det hänt nåt?

  56. Ja, och det är inte roligt,
    men det finns en lösning.

  57. -Men säg nu!
    -Jag och du slösar med ing-ord.

  58. Du och jag går omkring och säger
    ing-ord fast det inte behövs.

  59. Men det är lätt att lära om.

  60. Jag har inte tid just nu,
    så beställ genast nya ing-ord.

  61. Hör med Patsy. Hon kan lära dig.

  62. Det ska jag göra. Tack ska du ha.

  63. Ja...

  64. Patsy, är det sant?
    Du måste vara ärlig nu.

  65. Mats säger att jag använder
    ing-formen när det inte behövs.

  66. Tja...ja, du gör det ofta.
    Kommer du ihåg i går?

  67. Jag önskar att jag kunde
    playing piano, eller gitarr.

  68. Och så igen efter lunch.

  69. Och jag eating yoghurt varje morgon,
    till och med på julafton.

  70. Och så igen när vi skulle hem.

  71. Jag avskyr att tying skosnören.
    Det är därför jag loving dessa.

  72. Britt-Inger... Britt-Inger!

  73. -Patsy, du måste hjälpa mig.
    -Självklart.

  74. Har ni såna här i Sverige?
    Det är en "Mina vänner"-bok.

  75. Ja, "Mina vänner"-bok.

  76. Med den kan man ta reda på
    vad ens vänner tycker om...

  77. -...utan att använda "-ing".
    -Okej.

  78. Okej? Vad gör du på din fritid?

  79. Jag sjunger och dansar.

  80. Jag bakar och jag reser mycket.

  81. Jag tycker om att ha kul
    och älskar att skratta.

  82. Toppen! Vad äter du helst?

  83. Jag tycker om potatis och sallad.

  84. Jag bakar ju
    och tycker verkligen om att äta kakor.

  85. -Britt-Inger, du gjorde det!
    -Vad då?

  86. Du sa allt det där
    utan att använda "-ing".

  87. Du sing, du bake och du dance.

  88. -Jag klarade det!
    -Just det.

  89. -Hit med näven.
    -Bra gjort.

  90. Patsy, jag tror
    att vi har tillräckligt med "-ing" nu.

  91. Nu ska vi ha lite kul!

  92. Ping!

  93. Ing-dags med Britt-Inger!

  94. Kära kollegor.

  95. Det viktigaste på "Grammatikbolaget"
    är grammatiken-

  96. -men vi vore inget alls utan vår
    speciella "Grammatikbolaget"-anda.

  97. I dag ska vi ha lite kul
    - charader med "-ing"!

  98. Den ena får visa...

  99. ...och den andra får gissa, okej?

  100. Klara, färdiga, gå!

  101. träna

  102. Kom igen nu!

  103. -Det är karate... Du tränar karate!
    -Precis.

  104. gråta

  105. Sjunger... Skriker... Nej, gråter.

  106. åka skidor

  107. Okej...

  108. Du tar på en hjälm. Du cyklar.

  109. Du ror en båt. Du dansar en jigg.
    Nej, du åker skidor!

  110. leka

  111. Musik...vattenfall...

  112. Du bakar en tårta.

  113. Du leker med en kattunge!

  114. Det är nåt på gång

  115. Det händer just nu

  116. Här och nu, just nu

  117. Titta och lyssna

  118. Vad gör din mamma?

  119. Hon läser tidningen

  120. Vad gör hunden?

  121. Den skäller där ute

  122. Det är nåt på gång

  123. Det händer just nu

  124. Här och nu, just nu

  125. Titta och lyssna

  126. Vad gör du nu?

  127. Du hoppar på studsmattan

  128. Vad gör jag nu?

  129. Jag dricker mitt te

  130. Vad gör vi just nu?

  131. Vi tittar på tv

  132. Vad gör vi nu?

  133. Vad gör vi nu?

  134. -Kära hjärtanes!
    -Bra gjort.

  135. Roligt med "-ing".

  136. Jag gillar att köra min bil.

  137. Även när jag har punktering.

  138. Jag gillar att köra min bil.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

The -ing form

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är skillnaden på enkel presens och ing-form? Både Mats och Britt-Inger använder ing-form lite hur som helst när de pratar engelska. De har så gott som tömt hela grammatiklagret på ing-former. Katastrof! Nu gäller det för Patsy och Jimmy att styra upp användningen av ing-form utan att såra Mats och Britt-Ingers ömtåliga känslor.

Ämnen:
Engelska
Ämnesord:
Engelska språket, Grammatik, Språkvetenskap, Tempus
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i The grammar company

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

A or an?

Avsnitt 1 av 10

När använder man de olika engelska artiklarna "a" och "an"? På The Grammar Company har en låda med substantiv skakats om i frakten. Alla de engelska orden ligger huller om buller. Jimmy hjälper Mats att sortera orden med hjälp av artiklarna "a" och "an". Sedan överraskar de Patsy och Britt-Inger med en Masquerade Monday.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Do and does

Avsnitt 2 av 10

När ska man använda "do" och när ska man använda "does"? Britt-Inger ska intervjua Patsy, men Patsy reagerar starkt på Britt-Ingers frågor. Vad är det som inte stämmer? Jimmy försöker förklara skillnaden mellan "do" och "does" för Mats. Jimmy förstår inte varför Mats tycker att "does" är ett sådant lustigt ord.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Plural s

Avsnitt 3 av 10

Hur omvandlar man singular till plural? Britt-Inger blir hyssjad av sina engelsktalande kollegor så fort hon öppnar munnen. Talar Britt-Inger för högt eller försöker kollegorna bara hjälpa henne med engelskan? Som tur är kan Mats förklara situationen med hjälp av singular och plural.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

The -ing form

Avsnitt 4 av 10

Vad är skillnaden på enkel presens och ing-form? Både Mats och Britt-Inger använder ing-form lite hur som helst när de pratar engelska. De har så gott som tömt hela grammatiklagret på ing-former. Katastrof! Nu gäller det för Patsy och Jimmy att styra upp användningen av ing-form utan att såra Mats och Britt-Ingers ömtåliga känslor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Questions

Avsnitt 5 av 10

När använder man frågeorden: when, what, where, how, why, which, who och how? Britt-Inger kommer till kontoret i chocktillstånd. Patsy måste använda alla frågeorden för att få Britt-Inger att berätta vad som har hänt. Kort därefter irrar Mats bort sig på den irländska landsbygden. Som tur är kan Mats och kollegorna använda frågeorden för att hjälpa honom tillbaka till The grammar company.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Mine and yours

Avsnitt 6 av 10

Hur ska man använda possessiva pronomen? Patsy är engagerad i miljöfrågor. Med hjälp av possessiva pronomen tror Patsy att man kan rädda jordens klimat. Men för att få Britt-Inger att förstå måste Patsy först förklara vad possessiva pronomen är. Vid lunchtid ser alla lunchpåsar likadana ut. Men med hjälp av The Grammar Company´s pronomenbrickor kan Mats och Jimmy reda ut vem som beställt vad.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

The future

Avsnitt 7 av 10

Hur använder man futurumformerna "will", "be going to" och "won´t"? The Grammar Company´s ohederliga konkurrenter, Grammalamma, har slagit till igen; Futurum-lådorna på lagret är tömda. På kontoret visar Patsy sina mediala talanger och spår sina medarbetares framtid. Kommer hennes spådomar verkligen att slå in?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Third person s

Avsnitt 8 av 10

När sätter man "s" på verbet i tredje person singular? När man skvallrar såklart! Det kallas "skvaller-s", eftersom det används då man pratar om någon annan. Mats har ingen koll på "skvaller-s" men som tur är kan Patsy förklara hur det används. Det är dessutom Patsys födelsedag. Kommer kollegorna hinna få tag på både present och tårta till tre-fikat?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

There is or there are?

Avsnitt 9 av 10

Vad är skillnaden mellan "there is" och "there are"? På kontoret leker Patsy och Britt-Inger "there are in my bag"-leken. Och på lagret förklarar Jimmy den viktiga skillnaden mellan "there is" och "there are" för Mats. Sedan dekorerar de lådor för att enkelt kunna skilja på "there is"-lådan och "there are"-lådan i lagerhyllan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaThe grammar company

Connecting words

Avsnitt 10 av 10

Hur kan man använda ord som "unless", "therefore", "because", "then" och "even"? Jimmy ska gå på dejt men känner sig nervös. Vad ska han och dejten prata om? Mats coachar Jimmy med hjälp av "Chit-chatters". Med enkla småord som "but", "since", "even if" och "because" kommer Jimmy kunna prata med sin dejt utan problem.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & engelska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMax's movie

Changes

Del 4 av 10. Max låter Mia läsa hans manus men när hon kommer med kritik blir det svårt. Och när Max funderar på om manuset kan bli bättre genom att ändra på karaktären och låtsaskompisen Tariq, blir Tariq inte glad. Frågan är vem Max ska lyssna på, Mia eller Tariq?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDoremi in English

Rubbish and gold

Del 5 av 10. Ruby och Alfie ska försöka få ihop rejält med pengar till festen. De ska sälja en massa saker på loppmarknaden, allt från gamla tv-apparater till kalsonger. Och farfars fina guldklocka.

Fråga oss