Titta

Labba - finska

Labba - finska

Om Labba - finska

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och kluriga labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba - finska: Osynligt bläckMaterialDela
  1. Lite mer färg, Tommie.

  2. Ta det försiktigt.

  3. Hej och välkomna till detta
    vetenskapliga experiment.

  4. I dag har vi tråkiga vita tröjor,
    vi har färg och vi har potatisar.

  5. Vi ska göra färgglada mönster.

  6. Potatistryck med de här.

  7. -Tommie, är du redo? Nu kör vi.
    -De får vänta lite.

  8. -Tommie...
    -Oj.

  9. Vad gör du?

  10. Jag tror vi får bryta där.
    Så här skulle det inte bli.

  11. Över till Beppe i studion.

  12. Vilken röra.

  13. Experimentet som vi ska göra i dag
    handlar om att göra tryck.

  14. Framför allt hemliga tryck. Det
    här tycker jag är riktigt häftigt-

  15. -för det här tricket
    kan man använda sig av-

  16. -om man vill skicka hemliga
    meddelanden till sin kompis-

  17. -om man sitter på en middag
    man tycker är jättetråkig.

  18. Då behöver man en rödkål. En sån här.

  19. Så ser rödkål ut. Om man skalar
    av bladen och kokar dem en stund-

  20. -så kommer man få en saft.
    Den här saften...

  21. ...ser ut så här.

  22. Den ska vi ha lite skoj med i dag.

  23. Om man är på middag och vill lämna
    ett meddelande till sin kompis-

  24. -kan det vara bra att ha en liten
    duk eller servett eller nånting.

  25. Jag hittade den här.

  26. Det är ganska bra om man inte gör det
    här på finduken där hemma-

  27. -utan på en tygbit eller pappersbit.

  28. Då ska vi ha nåt att måla med också,
    eller skriva.

  29. Vi ska skriva med den här röran
    som är här i.

  30. Här har jag blandat lite bikarbonat,
    det som gör bullarna fluffiga.

  31. Och vatten. Sen ska vi ha
    en liten pensel att skriva med.

  32. Då är det bara att sätta i gång
    att skriva.

  33. Okej, jag vet vad jag ska skriva...

  34. Så där...

  35. Man kan skriva vad som helst. Ni
    kanske vill lämna ett meddelande-

  36. -till någon som ni är kära i eller
    så tycker ni att fisken smakar blä.

  37. Jag vet vad jag ska
    skriva i alla fall.

  38. Så nånting...

  39. Visst är det spännande.
    Hoppas det funkar.

  40. Det räcker om man duttar
    på med färgen.

  41. Det är rätt bra med vitt tyg eller
    papper. Det syns extra tydligt då.

  42. När man skrivit färdigt
    ska det ligga och torka en stund.

  43. Jag har förberett
    en bit tyg sen tidigare.

  44. Så här ser den ut.
    Ingenting här, ingenting där.

  45. Det är nu det roliga börjar.

  46. Gör inte det här nånstans där ni
    har grejer som ni är rädda om.

  47. Vi ska spreja den här rödkålssaften
    på tygbiten-

  48. -och se om meddelandet kommer fram.
    Är ni beredda?

  49. Vi flyttar undan grejerna här.
    Då kör vi!

  50. Kolla! Här står ett hemligt
    meddelande som nån skrivit:

  51. "Labba" står det. Visst är det kul
    att labba. Och ett litet hjärta där.

  52. Kladdigt blir det ju också.
    Det varnade jag för.

  53. Det är kul, bara man gör det
    under kontrollerade former.

  54. Det är jättesnyggt. Men vad
    var det som hände här egentligen?

  55. Det tycker jag vi tar
    och tittar lite på här.

  56. Folk har skickat hemliga meddelanden
    till varandra i många år.

  57. Redan för 2 000 år sedan började de
    gamla grekerna testa olika material-

  58. -för att få osynliga texter synliga
    bara för dem som visste-

  59. -hur man skulle få fram dem.

  60. Man kan göra egna hemliga meddelanden
    på ett lite enklare sätt-

  61. -genom att skriva med bikarbonat
    på en bit papper-

  62. -och sen spreja med rödkålssaft.
    Texten syns först inte-

  63. -men när man sprejar med den röda
    saften ser man blågröna bokstäver.

  64. Rödkålssaften fungerar nämligen
    som en pH-indikator.

  65. D.v.s. den ändrar färg när den kommer
    i kontakt med nåt surt eller basiskt.

  66. Bikarbonat är basiskt
    och saften blir då blågrön.

  67. Om man i stället använder något surt,
    som t.ex. citronsaft-

  68. -blir den lite mer rosaaktig.
    Coolt, va?

  69. Tack så mycket för det, Beppe.

  70. Här skulle jag experimentera
    lite med färg och tryck.

  71. En sån...

  72. Det blev kanske inte riktigt
    som jag hade tänkt mig.

  73. Vi får tacka så mycket för oss.
    Tack och hej för i dag!

  74. Tommie, tvätta klart de där tröjorna
    nu så vi kan göra lite nya färgtryck.

  75. Jag har gjort nya stämplar här. Vad
    vill du att det ska vara för mönster?

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Ämnen:
Biologi, Kemi, Modersmål och minoritetsspråk > Finska
Ämnesord:
Fysikexperiment, Kemi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba - finska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 8

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 8

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 8

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 8

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 8

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde men tar i lite väl mycket så grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 8

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 8

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 8

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur Agneta skulle kunna göra och testar sin teori i studion.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 8

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med hög fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Kulbanan

Avsnitt 11 av 8

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 8

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 8

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 8

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 8

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

På studs

Avsnitt 16 av 8

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPirr!

På väg mot vuxen

Vad ska man kalla sitt könsorgan? Varför får tjejer mens? Tora Sparkles tar reda på vad man kan göra på Ungdomshälsan. Filip Berg och Nisse Edwall pratar pubeshår medan Matilda Berggren och Soraya Hashim pratar om onani.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSpelet om hjärnan

Migrän och smärta

Del 4 av 5. På nivå 4 får en av avatarerna ett smärtsamt migränanfall och kan inte gå vidare till hjärnstammen. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som ger ett kreativt förslag på smärtlindring. Ska avatarerna hinna fram i tid? kommer de att hitta nyckeln i smärtrummet?

Fråga oss