Titta

De yttersta barnen

De yttersta barnen

Om De yttersta barnen

Vi träffar fyra barn bosatta på de yttersta platserna i Sverige. Vad finns här och vad är unikt? Hur mår den här platsen? Emilia i Abisko, Zander på Gotland, Erik i Västra Torp och Minja på Syd-Koster berättar om sin plats. Tillsammans med miljöexperter gör de experiment för att påverka vuxna att skapa ett hållbart samhälle

Till första programmet

De yttersta barnen: Emilia i AbiskoMaterialDela
  1. Jag heter Emilia
    och jag bor här i Abisko.

  2. Jag tycker om att bo här
    för här är så fritt.

  3. Man kan göra så mycket
    och på hösten finns det lingon.

  4. De är goda fast lite sura.

  5. Vi ska träffa fyra barn som bor
    på de yttersta platserna i Sverige.

  6. De bor högst upp i norr,
    nästan längst ut i öster-

  7. -längst ner i söder-

  8. -och allra längst ut i väster.

  9. Tillsammans med miljöexperter
    ska de göra experiment-

  10. -för att påverka vuxna
    att skapa ett hållbart samhälle.

  11. Idag landar vi högst upp i Sverige.

  12. Man kanske kan tro att det alltid är
    snö här, men det är det inte.

  13. På hösten är det bara snö
    högt upp på fjällen.

  14. Det finns många djur också:
    renar, rävar, lämlar.

  15. Och så min hund Lumi.

  16. Lumi är finska och betyder snö.

  17. Abisko är en ganska liten by,
    men det finns ändå skola-

  18. -och hus man kan bo i och affärer.

  19. Mina bästa kompisar
    heter Lisa och Liv.

  20. Liv är längst, sen kommer Lisa
    och sen kommer jag.

  21. Livs familj har en hundgård
    och nu längtar hundarna till vinter-

  22. -för de brukar dra hundspann
    över snön.

  23. När valparna blir stora
    ska de också dra släde.

  24. Alla säger
    att det blir varmare och varmare.

  25. Jag undrar om det stämmer.

  26. Klimatforskaren Britta ska hjälpa
    Emilia och hennes kompisar-

  27. -att ta reda på om klimatet blir
    varmare i Abisko eller inte?

  28. Jag tyckte det var jättevarmt idag.
    Jag har rest långt för att komma hit.

  29. Jag bor i Stockholm. Jag tänkte att
    jag skulle norrut och var tvungen-

  30. -att ha med mig massor
    av varma kläder.

  31. Jag satte på mig massor
    av varma kläder, men så kände jag-

  32. -att det nästan är varmare här.

  33. Fast det är oktober.

  34. Det ska väl vara vinter här nu?

  35. På min födelsedag
    brukar det vara så här mycket snö.

  36. Det är höst
    fast det borde vara vinter.

  37. Vår familj har en hundgård.

  38. Där har vi kanske hundra hundar.

  39. När man känner
    under hundarnas päls på sommaren-

  40. -så är de stekheta.
    De längtar nog mycket efter vintern.

  41. Jag kan förstå att hundarna
    längtar efter vintern.

  42. Men den kommer senare och blir lite
    kortare när klimatet blir varmare.

  43. -Varför blir det varmare?
    -Det beror på flera saker.

  44. Men det viktigaste är att vi gillar
    att resa och köpa en massa saker.

  45. Vi har fabriker, bilar och vi flyger.
    Alla dessa saker släpper ut avgaser.

  46. Och gaserna som släpps ut
    lägger sig som ett lock.

  47. Uppe i luften lägger de sig
    som ett lock.

  48. Och det värmer upp luften
    ovanför jordytan.

  49. Hela jorden blir varmare
    på grund av locket med gaser.

  50. Men det är inte bara bilar och sånt
    som släpper ut gaser.

  51. Den här marken som vi sitter på nu
    släpper också ut gaser-

  52. -som bidrar till locket
    som värmer upp jorden.

  53. Hur kan den göra det?

  54. Det Britta pratar om kallas
    för global uppvärmning.

  55. Det betyder att jorden blir varmare.

  56. Och då värms mark
    som har varit frusen länge-

  57. -ända sen den senaste istiden,
    så kallad permafrost.

  58. Evigt frusen mark som tinar
    och också släpper ut gas-

  59. -som bidrar till att värma jorden.

  60. 68.

  61. Genom att sticka ner en pinne
    i marken kan man mäta-

  62. -hur djupt ner permafrosten ligger.

  63. Ju djupare ner i marken pinnen går
    desto mer har marken tinat.

  64. Ni har så rätt.
    Tvärstopp. Det är fruset.

  65. 64. Längre än förra gången.

  66. Där behöver vi den långa.

  67. Jag har tagit med den här.

  68. Vet ni hur man läser en sån här?
    Det här är varje år.

  69. Två av er föddes ju 2006.

  70. Hur djupt tror ni att det var 2006
    när ni föddes?

  71. -70.
    -70 cm!

  72. Nu ska vi se hur djupt marken
    har tinat i år.

  73. Ni kan läsa upp alla värden.

  74. -56.
    -64.

  75. -68.
    -110.

  76. Det var den djupa.
    Då får vi ett medelvärde för i år-

  77. -som är 89 cm.

  78. Det är nästan som förra året
    fast lite djupare.

  79. -Vad betyder det?
    -Att det har blivit varmare.

  80. Ja, det har varit en varm sommar.
    I år har det tinat som allra djupast.

  81. Hela perioden från att ni föddes
    är det här det djupaste värdet.

  82. Uppvärmningen påverkar jorden
    på olika sätt.

  83. I varma länder blir det ännu varmare.
    Det kan bli torka och vattenbrist.

  84. Kuststäder och öar kan drabbas
    av översvämning-

  85. -när jordens glaciärer smälter.

  86. Och vi får mer dramatiska väder.

  87. Man vet inte riktigt
    hur det blir i framtiden.

  88. Jag tror att det blir fler hus och
    vägar och mindre plats för naturen.

  89. Nu ska tjejerna lämna över
    sin mätning till Anders och Frida-

  90. -som jobbar med klimatbevakning
    på kommunen i Kiruna.

  91. Hej. Vi har mätt om klimatet
    blivit varmare eller kallare.

  92. Vi var ute på en myr och gjorde det.

  93. Vi hade långa pinnar
    som vi tryckte ner i jorden.

  94. När vi drar upp dem ser vi
    hur långt ner isen var i marken.

  95. Då mätte vi.

  96. Gissa om det blivit varmare
    eller kallare?

  97. -Jag tror det har blivit varmare.
    -Jag också.

  98. Ni har rätt. Det har blivit varmare.

  99. Här föddes vi och här är resultatet
    som vi mätte igår.

  100. Nu har det blivit mycket varmare
    än när vi föddes.

  101. -Vill ni dela med er av resultatet?
    -Ja.

  102. -Vi ville ge det till er.
    -Tack så mycket.

  103. Vi ska använda det i vårt fortsatta
    miljöarbete. Ett jättebra jobb.

  104. -Och jag skulle vilja tacka. Tack.
    -Varsågod.

  105. Jag måste också tacka.
    Ni har varit jätteduktig.

  106. -Det är till jättemycket hjälp.
    -Hej då!

  107. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Emilia i Abisko

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Emilia bor i byn Abisko som ligger högt upp i norra Sverige. Där finns höga fjäll, Torne träsk och vilda djur. Förra året var det en massa snö på Emilias födelsedag, men det blir mer och mer ovanligt. Har det blivit varmare de senaste åren? Tillsammans med sina bästisar Liv och Lisa tar Emilia reda på fakta.

Ämnen:
Geografi > Sverige, Miljö > Hållbar utveckling
Ämnesord:
Abisko, Barn och natur, Humanekologi, Hållbar utveckling, Klimatförändringar, Lappland (Sverige), Miljöfrågor, Människans påverkan på naturen, Naturvetenskap, Sverige
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i De yttersta barnen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Emilia i Abisko

Avsnitt 1 av 4

Emilia bor i byn Abisko som ligger högt upp i norra Sverige. Där finns höga fjäll, Torne träsk och vilda djur. Förra året var det en massa snö på Emilias födelsedag, men det blir mer och mer ovanligt. Har det blivit varmare de senaste åren? Tillsammans med sina bästisar Liv och Lisa tar Emilia reda på fakta.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Zander på Gotland

Avsnitt 2 av 4

Zander bor på ön Gotland, långt österut i Sverige. Hans största intresse är fågelskådning. De senaste två åren har det varit torka på Gotland. Det har varit mindre tryck i kranarna och ibland har man inte kunnat spola i toaletten. Zander tar reda på hur mycket mer vatten som behövs på Gotland för att det ska bli normala vattennivåer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Erik i Västra Torp

Avsnitt 3 av 4

Erik bor i Skåne i byn Västra Torp nära Smygehuk, som är Sveriges sydligaste plats. Eriks favoritplats är jägartornet. Där syns man inte, men man ser bra och man kan se långt ut över åkrarna. Eriks familj odlar bland annat vete, sockerbetor, raps och klöver. Något Erik undrar över är hur jorden de odlar på mår. Tillsammans med sin bästis Bea gör han experiment som visar på hur jorden mår.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Minja på Koster

Avsnitt 4 av 4

Minja bor längst ut i väster i Sverige, på ön Sydkoster i Bohuslän. Här finns det stora havet Atlanten, klippor och stränder. Minjas favoritplats är den hemliga stranden. Den kallas så för att den är ligger lite undangömd och vägen dit är krånglig. Men det finns något som förstör de fina stränderna på Koster, och det är skräpet. Tillsammans med sina klasskompisar tar Minja reda på vad det ligger för skräp på stränderna och hur det hamnar där.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAnimated science - Magma

Sten

Varifrån kommer stenarna som bygger upp våra gator och vägar? Sten är en gråsten som berättar om sin färd från jordens inre till en vägbank i storstaden. Vi får höra om magma som stelnar, jordplattor som rör sig, hur fjällen bildandes och om den stora istiden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Island

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Fråga oss