Titta

De yttersta barnen

De yttersta barnen

Om De yttersta barnen

Vi träffar fyra barn bosatta på de yttersta platserna i Sverige. Vad finns här och vad är unikt? Hur mår den här platsen? Emilia i Abisko, Zander på Gotland, Erik i Västra Torp och Minja på Syd-Koster berättar om sin plats. Tillsammans med miljöexperter gör de experiment för att påverka vuxna att skapa ett hållbart samhälle

Till första programmet

De yttersta barnen: Zander på GotlandMaterialDela
  1. Jag heter Sander och bor i Visby.

  2. Visby ligger på Gotland
    och jag är nio år.

  3. Vi ska träffa fyra barn som bor
    på de yttersta platserna i Sverige.

  4. De bor högst upp i norr,
    nästan längst ut i öster-

  5. -längst ner i söder
    och allra längst ut till väster.

  6. Tillsammans med miljöexperter
    ska de göra experiment-

  7. -för att påverka vuxna
    att skapa ett hållbart samhälle.

  8. Idag landar vi nästan längst ut
    i öster.

  9. Nu sträcker den ut sina vingar igen
    och flaxar med dem.

  10. Jag tror de försöker se coola ut
    inför varandra.

  11. Jag tror det är två hanar
    och en hona.

  12. De försöker visa vem som är coolast.

  13. Jag tycker om den här platsen
    för det finns väldigt mycket fåglar.

  14. Och väldigt fina träd.

  15. Man kan fiska, man kan se Karlsöarna.

  16. Stora Karlsö och lilla Karlsö.

  17. Att det är vattenbrist här
    är ganska svårt att förklara-

  18. -fast det är en ö med vatten runt.

  19. Men det är för att växter
    och människor inte klarar av-

  20. -att dricka havsvattnet
    för det är för salt.

  21. Det har inte snöat på Gotland
    och det har inte regnat på länge.

  22. Det är det som gör
    att det är vattenbrist.

  23. -Den är för hård.
    -Vi börjar med allt smått.

  24. Alla såna här.

  25. Varför måste vi börja smått?

  26. Är det enklast att tända
    nåt litet eller nåt stort?

  27. -Litet.
    -Man börjar smått, sen större.

  28. Du kan lägga på det.

  29. Vänta lite. Det måste få fyr.

  30. -Få fyr?
    -Fatta eld.

  31. Förr i tiden trodde jag att det bara
    fanns en massa träd här.

  32. Inga vägar, inga grillar.

  33. I framtiden tror jag-

  34. -att man börjar bygga upp hus
    och affärer.

  35. Och en massa saker här.

  36. Och börja ta ner alla träd.

  37. Inga änder i den här boken.

  38. Men nu ser jag en and
    som dyker i vattnet efter mat.

  39. Den anden fanns här
    i boken nånstans.

  40. Sidan 47.

  41. Jag tror att det här är inne.
    Ska vi se?

  42. Tillsammans med grundvattenexperten
    Frida ska Sander ta reda på-

  43. -hur det står till med vattnet
    på Gotland.

  44. Det sitter en vattenmätare här i
    som vi måste plocka upp.

  45. Det sitter en lång sladd här.
    Ser du vattennivån där nere?

  46. Där nere är grundvattennivån.

  47. Vi ska se hur långt ner nivån är-

  48. -genom att mäta med den här.

  49. Grundvattnet är det som finns lagrat
    långt under marken.

  50. Det är som vattenfyllda magasin
    som bildats av regn och snö-

  51. -som sipprat ner under lång tid.

  52. Grundvattnet är viktigt. Det dricker
    vi och använder till nästan allting.

  53. När lodet når vattenytan
    kommer det att pipa.

  54. Varsågod att pröva. Snurra där.

  55. Så jag. Bra!

  56. Så ja, precis.
    Och så vevar du upp den lite.

  57. Ska vi mäta av nu...

  58. ...var nivån ligger?

  59. -Kan du läsa?
    -Tre meter och tjugo centimeter.

  60. 3,20 meter under marknivån
    ligger grundvattenytan.

  61. -Vet du hur långt 3,20 meter är?
    -Nej.

  62. Ska vi testa det?
    Rulla upp den så ska vi se.

  63. Så. Då tar jag den här.

  64. Om jag går...

  65. -Ser du 3,20 där?
    -3,40...nej, 2,40.

  66. -Där!
    -Så här långt är 3,20.

  67. Så här långt ner.

  68. Men vi behöver väldigt mycket regn
    och snö den här vintern-

  69. -för att komma upp
    till normala grundvattennivåer igen.

  70. Hur mycket mer snö
    och regn behöver vi?

  71. Vi skulle behöva
    en meter högre grundvattennivå-

  72. -på den här platsen
    för att det ska bli normalt igen.

  73. När det är för lite grundvatten kan
    kommunen sänka trycket i kranarna-

  74. -för att inte slösa med vatten.
    Så gör man ibland på Gotland.

  75. Har du märkt av det?
    På vilket sätt?

  76. När jag och min familj hade varit
    hos min morbror och kom hem-

  77. -så fungerade varken toaletterna
    eller duschkranarna.

  78. Meit har hand om vattenförsörjningen
    på Region Gotland.

  79. Nu ska Sander visa henne resultatet
    av mätningen som han har gjort.

  80. Jag har förstått att du har mätt
    grundvattennivån här på Gotland.

  81. -Berätta vad du varit med om.
    -Igår när vi mätte...

  82. ...då var det 3,20 meter djupt.

  83. Vi skulle behöva en
    eller två meter till.

  84. Okej, 3,20 är det nu och
    grundvattennivån skulle behöva stiga-

  85. -med en till två meter.
    Det är ganska mycket.

  86. Vad behövs för
    att vi ska få mer vatten?

  87. -Mer snö och regn.
    -Dåligt väder är bra för vattnet.

  88. Att använda vattnet
    till nyttiga saker.

  89. Att man använder det
    för att laga mat och dricka.

  90. Inte hålla på och vattna blommor
    och tvätta bilen.

  91. Det är inte jätteviktigt.

  92. Det spelar roll vad du och jag gör
    hemma, hur vi använder vattnet.

  93. Jag skulle vilja lämna över den här
    vattenmätaren som vi använde igår.

  94. En vattenmätare? Vilken bra grej!

  95. Den här ska jag lära mig.
    Jag vet inte hur man använder den.

  96. Jag tar med den till mina
    arbetskamrater så vi kan mäta vatten.

  97. Tack så jättemycket, Sander!

  98. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Zander på Gotland

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Zander bor på ön Gotland, långt österut i Sverige. Hans största intresse är fågelskådning. De senaste två åren har det varit torka på Gotland. Det har varit mindre tryck i kranarna och ibland har man inte kunnat spola i toaletten. Zander tar reda på hur mycket mer vatten som behövs på Gotland för att det ska bli normala vattennivåer.

Ämnen:
Geografi > Sverige, Miljö > Hållbar utveckling
Ämnesord:
Barn och natur, Gotland, Humanekologi, Hållbar utveckling, Klimatförändringar, Miljöfrågor, Människans påverkan på naturen, Naturvetenskap, Sverige, Torka, Vattenförsörjning
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i De yttersta barnen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Emilia i Abisko

Avsnitt 1 av 4

Emilia bor i byn Abisko som ligger högt upp i norra Sverige. Där finns höga fjäll, Torne träsk och vilda djur. Förra året var det en massa snö på Emilias födelsedag, men det blir mer och mer ovanligt. Har det blivit varmare de senaste åren? Tillsammans med sina bästisar Liv och Lisa tar Emilia reda på fakta.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Zander på Gotland

Avsnitt 2 av 4

Zander bor på ön Gotland, långt österut i Sverige. Hans största intresse är fågelskådning. De senaste två åren har det varit torka på Gotland. Det har varit mindre tryck i kranarna och ibland har man inte kunnat spola i toaletten. Zander tar reda på hur mycket mer vatten som behövs på Gotland för att det ska bli normala vattennivåer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Erik i Västra Torp

Avsnitt 3 av 4

Erik bor i Skåne i byn Västra Torp nära Smygehuk, som är Sveriges sydligaste plats. Eriks favoritplats är jägartornet. Där syns man inte, men man ser bra och man kan se långt ut över åkrarna. Eriks familj odlar bland annat vete, sockerbetor, raps och klöver. Något Erik undrar över är hur jorden de odlar på mår. Tillsammans med sin bästis Bea gör han experiment som visar på hur jorden mår.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Minja på Koster

Avsnitt 4 av 4

Minja bor längst ut i väster i Sverige, på ön Sydkoster i Bohuslän. Här finns det stora havet Atlanten, klippor och stränder. Minjas favoritplats är den hemliga stranden. Den kallas så för att den är ligger lite undangömd och vägen dit är krånglig. Men det finns något som förstör de fina stränderna på Koster, och det är skräpet. Tillsammans med sina klasskompisar tar Minja reda på vad det ligger för skräp på stränderna och hur det hamnar där.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Island

På Island är den vulkaniska aktiviteten och närheten till den flytande stenen i jordens inre påtaglig. Här bildas hela tiden ny jordskorpa när de två kontinentalplattorna som delar landet glider isär. Du får följa med och dyka i kontinentalsprickan i Tingvalla, mäta aktiviteten på vulkanen Hekla och testa bröd bakat direkt i jorden. Det blir även besök på Hveragerdi, Geysir och Dyrholaey. Programledare: Daniel Fallde.

Fråga oss