Titta

De yttersta barnen

De yttersta barnen

Om De yttersta barnen

Vi träffar fyra barn bosatta på de yttersta platserna i Sverige. Vad finns här och vad är unikt? Hur mår den här platsen? Emilia i Abisko, Zander på Gotland, Erik i Västra Torp och Minja på Syd-Koster berättar om sin plats. Tillsammans med miljöexperter gör de experiment för att påverka vuxna att skapa ett hållbart samhälle

Till första programmet

De yttersta barnen: Minja på KosterMaterialDela
  1. Jag heter Minja och bor här
    på Koster, Sydkoster.

  2. Från början var allt
    ett helt stort hav.

  3. Det fanns bara ett hav
    på hela jorden.

  4. Vi ska träffa fyra barn som bor
    på de yttersta platserna i Sverige.

  5. De bor högst upp i norr,
    nästan längst ut i öster-

  6. -längst ner i söder
    och allra längst ut till väster.

  7. Tillsammans med miljöexperter
    ska de göra experiment-

  8. -för att påverka vuxna
    att skapa ett hållbart samhälle.

  9. Idag landar vi längst ut
    i väster i Sverige.

  10. Vi är på väg till hemliga stranden.

  11. Den syns inte så mycket
    och vägen är lite krånglig.

  12. Det finaste
    på hemliga stranden är botten.

  13. Det ser jättefint ut.
    Man kan se krabbor och sånt.

  14. Havet här är väldigt salt.

  15. Ibland får man saltkorn på ögonen
    när man har simmat.

  16. Från början var vi fiskar
    som gick upp på land.

  17. Ibland kan man faktiskt
    känna sig som en fisk.

  18. För tusen år sen
    fanns det inte plast.

  19. Men det fanns berg och hav
    och krabbor.

  20. Och det fanns säkert en massa fiskar.

  21. Du har ju på.
    Vänta lite grann, stopp.

  22. -Jag har dig!
    -Vi hade nästan två.

  23. Min bästa kompis heter Miranda.

  24. Vi brukar leka
    med alla klasskamrater.

  25. -Vi kan fånga krabbor också ibland.
    -Titta där!

  26. -Jag tror krabban är på väg till dig.
    -Jag ser ingenting.

  27. Vi häller ut krabborna här
    och ser vem som kommer först.

  28. Vi häller ut vattnet först
    och krabborna sen.

  29. -En, två.
    -Tre.

  30. Och du är sist, lilla vän.

  31. När jag ser skräp på stranden
    tänker jag att det inte alls är bra.

  32. Jag undrar var allt skräp
    kommer ifrån.

  33. Minja och klassen ska tillsammans
    med skräpforskare Fredrik undersöka-

  34. -vad det finns för typ av skräp
    på Kosters stränder.

  35. Jag är ju skräpforskare.

  36. Det jag gör hela dagarna när jag
    går runt i laboratorium med vit rock-

  37. -en massa glasflaskor och mikroskop
    är att försöka förstå-

  38. -var det kommer ifrån, hur mycket
    finns och hur kan vi bli av med det?

  39. Jag har tänkt att vi ska gå ner
    på stranden-

  40. -och hjälp mig att mäta
    hur mycket skräp det finns här.

  41. -Jag har redan plockat ihop massor.
    -Vi ska gå till höger, så följ mig.

  42. Ni kan väl börja kolla redan nu?

  43. Lite på håll ser ju det här ut
    att vara en ren strand.

  44. Nu ska vi samla skräp.

  45. Ert uppdrag är att samla så
    mycket skräp ni kan på tio minuter.

  46. Är ni klara? Kör.

  47. Det finns tre typer av marint skräp.

  48. Sånt som djur kan fastna i,
    gifter som rinner ut i haven-

  49. -och sånt som djur tror är mat
    och äter upp.

  50. Skräp kan ju även vara pinnar.
    Varför är pinnar med?

  51. Varför är inte pinnar, tång
    och alger skräp?

  52. Alger är naturligt.

  53. Det är mat för små djur på stranden.

  54. Till slut blir djur mat för bakterier
    och bryts ner.

  55. När vi forskar på det är inte detta
    skräp, men en pinne är skräp.

  56. För den har vi människor gjort.

  57. Vi människor har gjort den,
    sen har vi tappat eller slängt den.

  58. Det är först när folk tappar
    eller slänger det som det blir skräp.

  59. -Var kommer allt skräp ifrån?
    -Ja, du...

  60. Mycket av skräpet på Koster kommer
    från andra platser i världen.

  61. Havsströmmarna tar med sig skräpet.

  62. Blandat med vårt kan vi hitta skräp
    ända från New York och Rio.

  63. Ska ni ta och samla ihop det
    så fyller vi säckarna?

  64. När jag blir gammal så hoppas jag-

  65. -att det är mycket fisk i havet
    och inget skräp.

  66. Och att det är många barn
    som bor här.

  67. Lars från riksdagen och Mona
    från kommunen är på besök-

  68. -för att träffa Minja och Miranda.

  69. De vet att de ska få nåt viktigt,
    men inte vad.

  70. -Hej.
    -Hej!

  71. -Titta, vad vi har.
    -Det måste ni visa oss.

  72. -Först ska ni känna.
    -Eftersom det är en soppåse...

  73. Jösses! Har du plockat allt?

  74. -Var har ni hittat allt det här?
    -På stranden.

  75. En massa saker hopblandat.
    Det är ju tång, snören, ståltråd.

  76. Fiskenät, tampar, plast.

  77. -Det här ser ut som ett...
    -Fiskenät.

  78. Det här vill vi ge till er
    som bestämmer.

  79. Det gör ni alldeles rätt i. Det är vi
    som måste göra nåt åt detta.

  80. Vi kan inte ha det på det här sättet.
    Att man slänger så mycket i havet.

  81. Det här ska vi ta med oss
    till våra jobb.

  82. Vi ska verkligen försöka göra nåt
    åt det här.

  83. -Är du lika förvånad som jag?
    -Ja. Hur mycket som helst.

  84. -Man är egentligen mest ledsen.
    -Ja.

  85. Det är förskräckligt.
    Stränderna ska vara rena och fina.

  86. Gör vi inget
    har vi snart förstört våra hav.

  87. Det kan vi inte bara låta ske.
    Vi måste göra nåt åt det.

  88. Det är jättebra att ni har samlat
    ihop det så vi ser det så tydligt.

  89. Tack så mycket.

  90. -Hej då!
    -Hej då!

  91. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Minja på Koster

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Minja bor längst ut i väster i Sverige, på ön Sydkoster i Bohuslän. Här finns det stora havet Atlanten, klippor och stränder. Minjas favoritplats är den hemliga stranden. Den kallas så för att den är ligger lite undangömd och vägen dit är krånglig. Men det finns något som förstör de fina stränderna på Koster, och det är skräpet. Tillsammans med sina klasskompisar tar Minja reda på vad det ligger för skräp på stränderna och hur det hamnar där.

Ämnen:
Geografi > Sverige, Miljö > Hållbar utveckling
Ämnesord:
Barn och natur, Bohusläns skärgård, Humanekologi, Hållbar utveckling, Miljöfrågor, Människans påverkan på naturen, Naturvetenskap, Sverige, Sydkoster
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i De yttersta barnen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Emilia i Abisko

Avsnitt 1 av 4

Emilia bor i byn Abisko som ligger högt upp i norra Sverige. Där finns höga fjäll, Torne träsk och vilda djur. Förra året var det en massa snö på Emilias födelsedag, men det blir mer och mer ovanligt. Har det blivit varmare de senaste åren? Tillsammans med sina bästisar Liv och Lisa tar Emilia reda på fakta.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Zander på Gotland

Avsnitt 2 av 4

Zander bor på ön Gotland, långt österut i Sverige. Hans största intresse är fågelskådning. De senaste två åren har det varit torka på Gotland. Det har varit mindre tryck i kranarna och ibland har man inte kunnat spola i toaletten. Zander tar reda på hur mycket mer vatten som behövs på Gotland för att det ska bli normala vattennivåer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Erik i Västra Torp

Avsnitt 3 av 4

Erik bor i Skåne i byn Västra Torp nära Smygehuk, som är Sveriges sydligaste plats. Eriks favoritplats är jägartornet. Där syns man inte, men man ser bra och man kan se långt ut över åkrarna. Eriks familj odlar bland annat vete, sockerbetor, raps och klöver. Något Erik undrar över är hur jorden de odlar på mår. Tillsammans med sin bästis Bea gör han experiment som visar på hur jorden mår.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe yttersta barnen

Minja på Koster

Avsnitt 4 av 4

Minja bor längst ut i väster i Sverige, på ön Sydkoster i Bohuslän. Här finns det stora havet Atlanten, klippor och stränder. Minjas favoritplats är den hemliga stranden. Den kallas så för att den är ligger lite undangömd och vägen dit är krånglig. Men det finns något som förstör de fina stränderna på Koster, och det är skräpet. Tillsammans med sina klasskompisar tar Minja reda på vad det ligger för skräp på stränderna och hur det hamnar där.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJack och jordens utveckling

På väg mot silur

Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerg på riktigt

Italien

Italien drabbas ofta av jordskalv och har flera aktiva vulkaner. Här får du följa med och leta efter avtryck från historiska jordbävningar i Rom. Du får träffa 10-åriga Giulia som berättar om den kraftiga jordbävningen som skakade Italien i april 2009. Det blir även ett besök på övervakningscentralen i Rom som bevakar de tusentals jordbävningar som äger rum i landet varje år. Du får också följa med upp till kratern på Vesuvius, en av världens farligaste vulkaner. Programledare: Daniel Fallde.

Fråga oss