Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: VattenstänkDela
  1. Vilket "splash"! Ska vi bada?

  2. -Har du baddräkten med dig?
    -Nej.

  3. Det gör inget. Vi ska skapa
    en trappa av vattenstänk.

  4. En trappa av stänk?
    Hur ska det gå till?

  5. Vi ska ta reda på varför det stänker.
    Sen ska vi göra en trappa.

  6. Läckert!

  7. Som vanligt i våra experiment,
    lär vi dig mer om vetenskap.

  8. Det är dags för ett nytt avsnitt
    av "Gigantiska experiment".

  9. Vilket mysigt ljud! Titta vad
    som händer när dropparna når vattnet.

  10. Det blir som vattenpelare uppåt.
    Vi tittar lite närmare.

  11. Oj! Vattnet liksom pressas ner!

  12. -Och så åker det tillbaka upp.
    -Ja.

  13. -Vad händer om vi släpper nåt annat?
    -Jag såg inget stänk.

  14. -Var det nåt, ens?
    -Lite grann.

  15. Vi släpper den från lite högre höjd.
    Vad tror du om det? Tjugo centimeter.

  16. Då blev det ett mer markant stänk.

  17. "Plopp", och så stänker det.

  18. Vad händer om man tar lite högre?
    Vi prövar 40 centimeter.

  19. Wow! Nu stänkte det jättemycket,
    om man jämför.

  20. -Ja, du ser. På tröjan också!
    -Ja, den blev lite blöt.

  21. Vi släppte nära ytan, på 20 och 40 cm
    höjd, och såg hur högt det stänkte.

  22. Lite, lite mer och mycket!

  23. Vilket jättestänk där till höger!

  24. Det stänker högre när man
    släpper bollen från högre höjd.

  25. Vi borde kunna släppa bollar från
    olika höjder, och skapa en trappa.

  26. Oj, nu är det stora grejer på gång!

  27. Vi har vattenbehållare
    som är 80 cm breda, 80 cm långa-

  28. -och 90 cm höga.
    Åtta stycken såna har vi.

  29. Hur mycket vatten
    rymmer varje behållare?

  30. Man kan få i 450 liter vatten.
    Det är ungefär som tre badkar.

  31. -Hur mycket ska vi fylla, då?
    -Vi fyller upp till 70 cm.

  32. -Hur lång tid tar det?
    -Det tog två timmar att fylla alla.

  33. -Nu ser det klart ut.
    -Jajamän!

  34. Det är tjugo centimeter kvar
    tills det är absolut fullt.

  35. Sen ska vi släppa bollarna, också.

  36. De är av plast och har en diameter
    på nio centimeter.

  37. De väger 450 gram,
    nästan ett halvt kilo.

  38. -De svävar. Är det tråd man ser där?
    -Ja, det är som fiskelina.

  39. De ska släppas från olika höjder.

  40. Bollen längst till vänster hänger
    nära vattnet, ungefär en halvmeter.

  41. Sen lägger vi på en halvmeter på
    varje boll, ända upp till fyra meter.

  42. -Och du har kallat in förstärkning?
    -Ja, alla bollarna är på plats.

  43. Vi ska lossa bollarna och skapa
    en trappa av vattenstänk. Spännande!

  44. -Sen släpper vi dem för hand.
    -Det plaskade bra, tycker jag!

  45. -I slow motion ser det ut så här.
    -Riktigt läckert!

  46. Vattenytan liksom pressar ner
    och sjunker med bollen.

  47. Ända ner till botten.

  48. Man ser rörelserna i ytan.
    När det kommer uppåt blir det stänk.

  49. -Nästan som ett konstverk.
    -Läckert!

  50. Vi börjar med 50 cm - en halvmeter.
    Det ser ut så där.

  51. Det händer inte så jättemycket.

  52. Inte så mycket stänk,
    och inte under ytan heller.

  53. Nej, inte jättemycket. Vi provar från
    en meter, och ser vad som händer då.

  54. Kolla!

  55. Lite mer stänk, men inte
    några jätterörelser under ytan.

  56. En och en halv meter kollar vi.

  57. -Nu händer det grejer.
    -Det såg ut som att det rörde sig.

  58. Här ser man till och med
    bubblor under vattnet.

  59. Men det ser ut som om den gick snett?

  60. Ja, vi tar det en gång till.

  61. Det såg högt och rakt ut.
    Kolla, spikrakt ner!

  62. -Bra stänk. Hur högt blev det där?
    -Drygt två meter. 2,3, till och med.

  63. Nu snackar vi! Det händer grejer!

  64. Den bryter ytan... Kolla!

  65. Rätt upp!

  66. Ska vi jämföra släppen från en
    halvmeter med det från 1 1/2 meter?

  67. En halvmeter till vänster,
    1 1/2 till höger.

  68. Man ser stor skillnad
    på hur mycket det stänker.

  69. När vattenytan pressas ner mer,
    så stänker det högre.

  70. Ytan pressas ner mer om bollen släpps
    från högre höjd. Kan man säga det?

  71. Ja. Vi släpper bollen
    från ännu högre höjd-

  72. -för att se hur högt stänk vi kan få.

  73. Vi hissar, hissar, hissar...
    Två meter provar vi.

  74. Det såg bra ut.

  75. Ännu högre, va?
    Två och en halv meter.

  76. Det där blev högt!

  77. Tre meter.

  78. Titta!

  79. -Men du är inte nöjd?
    -Vi måste ta högre!

  80. Kolla den där! Tre och en halv meter!

  81. Det där är ett riktigt högt stänk!
    Det blir högre, ju högre upp vi går.

  82. Vi började på en halvmeter.
    Nu tar vi det högsta - fyra meter!

  83. Oj, oj, oj... Kolla där.

  84. Lycka till, bollen.

  85. Nu vill vi slå rekord!

  86. -Kolla!
    -Oj, oj, oj!

  87. Det där är ett jättestänk!

  88. Vi jämför halvmetern vi började med,
    med det från fyra meter.

  89. Halvmetern - vänster,
    fyra meter - höger.

  90. Aha! Ju högre man släpper bollen
    ifrån, desto större blir plasket.

  91. Du ser till höger?
    Det sprutar vatten!

  92. Det stänker vatten överallt. Häftigt!

  93. Vi har lyckats bevisa
    att höjden gör skillnad.

  94. Höjden har alltså betydelse
    för hur högt det kommer att stänka.

  95. När det stänker högre pressas vatten-
    ytan ner och vågorna blir större-

  96. -eftersom kraften är större. Häftigt!

  97. Jag är så nyfiken. Trappan
    du pratade om, ska vi testa den?

  98. Självklart.
    "Gigantiska experiment", är du redo?

  99. -Kolla!
    -Bra stänk!

  100. -Vi kollar igen.
    -Absolut, i slow motion.

  101. Vattenytan - splash!

  102. Det blev olika höjd,
    men blev det en trappa?

  103. Vi kollar närmare. Bollarna släpps
    mot vattnet, och "splash" - rätt upp!

  104. Vi har våra första trappsteg. Det ser
    ut som en trappa, men inte helt jämn.

  105. Det hände inte mycket
    mellan en halvmeter och en meter-

  106. -men ju högre höjd, desto högre
    stänk. Fast det avtar sen mot slutet.

  107. Vi har lärt oss att vatten stänker
    när ett föremål släpps ner i vattnet.

  108. Vattenytan pressas ihop, och när den
    åker tillbaka så blir det ett stänk.

  109. Ju högre punkt man släpper föremålet
    ifrån, desto högre stänker vattnet-

  110. -men det verkar finnas en gräns
    för hur högt det kan stänka.

  111. -Vill du testa det här på badhuset?
    -Absolut. Pax för bomben!

  112. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vattenstänk

Avsnitt 24

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi undersöker vad som händer med vattnet när föremål träffar ytan från olika höjder och vinklar.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Hydrodynamik, Mekanik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Vatten
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Fråga oss