Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Hoppa sig smalDela
  1. Kolla in bron,
    och bungyjump. Har du hoppat det?

  2. -Nej, men fallskärm.
    -Hur är det?

  3. Det kittlar i magen.
    Som berg-och-dalbana gånger 100.

  4. Häftigt. Den här dockan ska vara med
    i experimentet senare. Häng med!

  5. Vi har spektakulära experiment
    som lär dig mer om vetenskap.

  6. Häng med i "Gigantiska experiment".

  7. -Mätt och belåten.
    -Ska det handla om mat?

  8. Nej, man kan tro det,
    men det ska handla om vikt-

  9. -och hur man kan förändra vikt.

  10. -Om man rör på sig? Han springer.
    -Det kommer att handla om rörelse.

  11. Men vi ska göra det mer avancerat.

  12. Kolla här, vi ska gå in i en hiss.

  13. Men då är det ju hissen som åker.

  14. Ja, men det händer saker.
    Vänta, ska du få se.

  15. Titta på den där fjädern.

  16. -Den...den...den rörde sig!
    -Precis. Det är det som händer.

  17. Kolla! Man åker neråt...

  18. ...och sen stannar hissen.

  19. När hissen rör sig, händer grejer.
    Innebär det här att man blir lättare?

  20. Vi skulle prata om vikt,
    så vi ställer en våg i hissen-

  21. -så ska du få se vad som händer.

  22. -Kolla det där.
    -Mindre vikt på vågen!

  23. Och så...tillbaka till samma igen.

  24. Va, och nu...?
    Nej, nu rörde det sig igen.

  25. Jag fattar ingenting!

  26. Först lättar det när den åker ner
    och sen när den stannar...

  27. Lite tyngre.

  28. Wow!

  29. Men hur funkar det här egentligen?

  30. Jag ser att det rör sig, men hur...?
    Ett äpple?

  31. Jag ska förklara.
    Äpplet väger ungefär 300 gram.

  32. En pil, så att du ser vad som händer-

  33. -om man gör en knäböj
    och sen ställer sig upp igen.

  34. -Kolla, visaren rör sig!
    -Det blir lättare och sen tyngre.

  35. Det förändras alltså när man rör sig.

  36. Nu rör den sig ännu mer!

  37. Det går ju jättesnabbt nu
    och stora utslag!

  38. Nu är den jättelätt...
    och nu är den tung.

  39. Precis, där nere där han vänder.

  40. Kolla när man gör det lite snabbare.

  41. Till höger
    går det betydligt snabbare.

  42. -Vi kollar.
    -På höger sida: snabb rörelse.

  43. Till vänster: lite långsammare.

  44. Ju snabbare rörelse, desto
    större skillnad i viktförändring?

  45. Mer utslag på vågen.

  46. 70 kg.

  47. -Oj!
    -Nämen, kolla!

  48. Det rör sig, den åker överallt.
    Svårt att hinna med där.

  49. -Häftig uppfinning.
    -Jättestor skillnad på vågen.

  50. Vad händer om vi gör ett högre hopp?

  51. Det var ju dit vi skulle komma.
    Kolla här, nu snackar vi höjd!

  52. Kolla, de flyger nästan!

  53. Sen fångas de av gummisnodden.

  54. Det här är bungyjump.
    Man hoppar från en hög höjd-

  55. -och har en kraftig gummilina
    fäst i kroppen, oftast i benen.

  56. Sen hoppar man rätt ner
    och studsar tillbaka.

  57. -Hur högt är det?
    -Fram med måttbandet!

  58. -Oj, nästan 100 m!
    -Ja, 96 m och 90 cm.

  59. -Jättehögt och alla fixar det inte.
    -Jag förstår att han är lite rädd.

  60. Vi tar en docka.
    Inte lätt att vara så högt uppe.

  61. Många skulle vara jätterädda
    och dit hör nog jag.

  62. Kolla nu! Rejäla selar
    så att dockan inte lossnar.

  63. Dockan väger cirka 80 kg,
    10 kg mer än han som var med förut.

  64. Vad är det här för grej?

  65. Det är alltså gummilinan,
    själva bungyrepet.

  66. I fötterna sätter vi fast selen,
    som vi sen fäster i vågen-

  67. -så att vi kan se vikten förändras.

  68. Vi filmar vågen
    så att vi ser hur vikten förändras-

  69. -under det här bungyhoppet.

  70. -Har vikten ökat?
    -Utrustningen väger ju en del.

  71. -Det blir faktiskt lite tyngre.
    -Just det. Allt sitter bra på plats.

  72. Nu är frågan
    hur mycket lättare dockan kan bli.

  73. Ja, det är dags för
    det gigantiska experimentet!

  74. Kör!

  75. -Oj, oj...
    -Kolla!

  76. -Nästan 100 m.
    -Kolla vikten.

  77. Oj! Nu händer det grejer.

  78. Mätaren, den bara åker överallt.
    Det rör sig hela tiden, Björn.

  79. Ja, nästan till 0 och sen supertungt
    alldeles efteråt.

  80. Vi tittar på det igen.

  81. När den ramlar
    går vikten direkt till 0 kg.

  82. Ja, nästan viktlös.

  83. -Sen blir det tyngre.
    -Ja, vågen räcker knappt till.

  84. Snacka om förändring
    i rörelsen av bungyhoppet!

  85. Linan sträcks ut, dras ihop
    och vikten förändras-

  86. -rejält under det här hoppet.

  87. -Titta, nu är den uppe vid 0 igen!
    -Ja.

  88. Sen faller dockan ner
    och så blir det tyngre igen.

  89. Vi tittar lite närmare på det.
    Titta nu på vågen till höger.

  90. Jättetungt!

  91. Så blir det nästan helt lätt igen!

  92. Det måste ha att göra med
    när linan sträcks ut och dras ihop.

  93. Från början. Just när dockan släpps
    och börjar falla-

  94. -blir det nästan 0 kg.

  95. -Gummilinan faller med dockan.
    -Ja.

  96. -Och linan är fortfarande slak.
    -Sen vänder det och blir allt tyngre.

  97. Titta, nu är repet helt sträckt!

  98. När gummit sträcks ut, vill det
    dras ihop igen till originalformen.

  99. Då blir dragkraften stor och
    drar i vågen, varmed vikten ökar.

  100. Här är precis när dockan vänder
    och linan är som mest utsträckt.

  101. Eftersom gummit vill dra ihop sig
    är dockan jättetung innan den vänder.

  102. Man ser att det blir allt lättare
    på vägen upp.

  103. Den landar på 0 där, men stannar inte
    för den rör sig ju än.

  104. Ja, ner och upp, upp och ner!

  105. Nu när den inte noll!

  106. De där rörelserna blir mindre,
    de minskar lite grann-

  107. -och då minskar ju
    även viktförändringen.

  108. Vågen rör sig inte lika mycket.

  109. Titta där...

  110. Sen blir det ganska exakt
    vad det var från början, 85 kg.

  111. -Nu har dockan stannat.
    -Vi är tillbaka vid start.

  112. -Hänger du med?
    -Jag hajar.

  113. -Bra jobbat, gänget!
    -Snyggt!

  114. Rörelse påverkar vikten.

  115. Vi visade att ett föremål
    kan bli lättare-

  116. -och tyngre
    när det rör sig upp och ner.

  117. Vi såg också att vikten förändras-

  118. -beroende på hur utsträckt linan är.

  119. -Vi testar!
    -Absolut, men efter lunch, va?

  120. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hoppa sig smal

Avsnitt 18

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi undersöker hur en rörelse påverkar vikten på olika föremål. Vad händer med vikten under bungyjump till exempel?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Matematik, Mekanik, Mål, Mått, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Rörelse (mekanik), Vikt
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Fråga oss